AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #1 Skrevet 11. mars 2015 Har du gått ned i vekt ved hjelp av en matplan? Jeg er på utkikk etter en matplan jeg kan følge for å gå raskt ned i vekt. (Ikke begynn med at det ikke er lurt osv, jeg vet, men jeg får ikke til å slanke meg i lengre perioder) Anonymous poster hash: d8781...d45
Gjest Penelopee Skrevet 11. mars 2015 #2 Skrevet 11. mars 2015 Vel, du er jo dømt til å jojo-slanke deg, da.. Hvor mye har du tenkt å gå ned, og over hvor lang tid?
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #3 Skrevet 11. mars 2015 Vel, du er jo dømt til å jojo-slanke deg, da.. Hvor mye har du tenkt å gå ned, og over hvor lang tid? Det gjør ingenting. Jeg skal ned tilsammen 10-15 kg. Kanskje 2 kg i uka eller noe slik. Anonymous poster hash: d8781...d45
Lizliz Skrevet 11. mars 2015 #4 Skrevet 11. mars 2015 Det gjør ingenting. Jeg skal ned tilsammen 10-15 kg. Kanskje 2 kg i uka eller noe slik.Anonymous poster hash: d8781...d45 To kg i uka vil ikke gå med mindre du er sykelig overvektig 2
Pringle Skrevet 11. mars 2015 #5 Skrevet 11. mars 2015 Hvis du ikke orker å følge en matplan så lenge at du rekker å gå ned i vekt på en sunn måte, kommer du ikke til å klare å holde vekta etterpå heller, dessverre. Det er mye vanskeligere å holde vekta enn å gå ned i vekt, når man ikke lenger ser vekta minke fra uke til uke og folk slutter å kommentere hvor mye bedre du ser ut og spør hva du gjør... Vet ikke hva du mener med raskt? 1/4 - 1 kilo ned per uke er det man kan regne med, det blir lett 20 kilo på et år. Skal du mye mer eller mindre ned i vekt, vil det gå raskere eller saktere. Et mer aggressivt mål vil garantert få deg til å sprekke og vil bare gjøre at du må begynne på nytt igjen - og det tar tid, det! Jeg har hatt og bruker fortsatt en matplan, jeg har gått ned 20 kilo ved å spise sånn og holder målvekta: Dagsbudsjett på 1500-1650 kalorier og minst 70 gram protein og fett. Fem måltider pr dag. Mat jeg liker. Mat som gjør meg mett. Mest mulig variert, lager helst maten selv fra enkle og billige råvarer. Noe fett protein og grønnsaker til hvert måltid. Tre porsjoner frukt, noe nøtter eller nøttesmør, 1/4 liter melk. Ris, pasta, mais, byggryn, potet eller søtpotet + kjøtt/fisk + grønnsaker til middag. Unngå å spise mellom måltidene. Drikk hovedsaklig vann eller usøtet kaffe/te. Ikke stress om jeg ikke klarer å følge planen til punkt og prikke, det går helt fint å spise ute fra tid til annen, og takke ja til kaker eller sjokolade når det bys, om det ikke er flere ganger i uka - men unngå å ha store mengder triggermat i huset. Helt konkret kan en dag se sånn ut: Frokost: Et Husman knekkebrød med varmrøkt makrell/peppermakrell/røkt laks/bøkling/leverpostei, 80 g helmelk, 100 g ananas/melon/pomelo og 70 g brokkoli/romanesco Lunsj: Grøt (40 gram havregryn/hirse/polenta, 1/2 ts salt, 100 g vann, 100 g helmelk) med smørøye (1 ts smør). 70 g blomkål/kålrot. Lunsj 2: Et stort grønt eple i båter dyppet i en stor ts smooth og usøtet peanøttsmør. 70 g agurk/rødbete. Middag: 50 g jasminris, 1 ss soyasaus, 70 g grønne erter/grønne bønner, en laksefilet (140 gram). Kveldsmat: 25 g brie/port salut, 80 g druer/en pære, 70 g gulrot/agurk. 1
Pringle Skrevet 11. mars 2015 #6 Skrevet 11. mars 2015 Vel, du er jo dømt til å jojo-slanke deg, da.. Hvor mye har du tenkt å gå ned, og over hvor lang tid? Det gjør ingenting. Jeg skal ned tilsammen 10-15 kg. Kanskje 2 kg i uka eller noe slik. Anonymous poster hash: d8781...d45 Vet du ikke hva jojo-slanking betyr? 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #7 Skrevet 11. mars 2015 Vel, du er jo dømt til å jojo-slanke deg, da.. Hvor mye har du tenkt å gå ned, og over hvor lang tid? Jeg gikk ned 37kg ganske raskt (7 måneder), så tok jeg en pause for å holde vekta stabil, og nå har jeg begynt å gå ned resten. Alt handler om kontroll, man blir ikke en jojo-slanker av å gå ned mye raskt. TS: Det er litt vanskelig å skulle komme med tips til deg når man ikke vet hva du veier og hva du normalt spiser. Men for meg startet jeg med å kutte ut alt godt. I en periode på 6 måneder kuttet jeg ut alt av godteri, sjokolade, kjeks, kaker, brød, smør, ost, ferdigmat, brus (drakk kun pepsi max når jeg hadde lyst på noe søtt), ris, pasta, sauser og sikkert flere ting jeg ikke kommer på nå. Jeg har nå begynt på det igjen, men iom at jeg allerede har gått ned så mye så går det treigt, men skal ned like mye som deg. Ellers var jeg bare veldig nazi når det kom til mat. Alt ble laget fra bunnen av, laget mine egne twister for ting for at det skulle være sunt men fortsatt godt. Jeg sluttet å steke mat i smør og olje, brukte bare vann. Og de dagene hvor jeg bare MÅTTE ha noe søtt og godt spiste jeg is da legen min sa at det faktisk er det beste å spise når man sprekker, iom at kroppen forbrenner samtidig som man spiser is. Noe med tempraturen osv, husker ikke helt. Men selvfølgelig, mengder har mye å si. Ellers kan jeg legge til at etter 1-2 uker har du egentlig ikke lyst på noe søtt. Hadde gått 3 uker uten alt, da jeg fikk mensen hadde jeg sååå lyst på sjokolade så jeg kjøpte meg en liten snickers - var så søtt at jeg bare kastet den etter en bit. Anonymous poster hash: 74ed4...ba6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #8 Skrevet 11. mars 2015 Det et STOR forskjell på 37+ kg og 10 kg. Er du veldig overvektig er det mye enklere (og sunnere) å gå raskt ned i vekt enn når du har lite å ta av.Anonymous poster hash: 8b658...65c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå