AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #1 Del Skrevet 11. mars 2015 Har funnet ut at jeg blir trukket for lunsj en halvtime hver dag uansett om jeg har rett på betalt pause siden jeg alltid må være tilgjengelig, og avbryte pausen min om noen trenger hjelp. Siden jeg har vært ansatt i 8 måneder nå, så er det mye penger jeg ikke har fått som jeg har krav på. Forsøkte å snakke med sjefen, men han bare sno seg unna ved å snakke om noe annet, og jeg fikk aldri et skikkelig svar. Er dette å regne som et vesentlig kontraktsbrudd, siden det følger av arbeidsmiljøloven at jeg skal ha betalt pause, slik at jeg kan slutte på dagen uansett om jeg etter kontrakten min er en måneds oppsigelsestid? Det eneste kontrakten min sier om pause etc er at de følger arbeidsmiljøloven, og jeg har snakket med organisasjonen min som sier at jeg har rett på betalte pauser. Ønsker å slutte, så om jeg kan slutte på dagen hadde det vært fint. Anonymous poster hash: 722f0...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 11. mars 2015 #2 Del Skrevet 11. mars 2015 I og med du allerede har vært i kontakt med organisasjonen din ville jeg nok hørt med dem hva de mener er god praksis videre. Hva med et møte sammen med sjef og organisasjonsrepresentant? Dersom du vil ha en attest for å "bevise" at du har hatt et arbeidsforhold der i 8 måneder ville jeg nok vært forsiktig med å gå på dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #3 Del Skrevet 11. mars 2015 Jeg har ikke vært medlem så lenge i H&K at jeg har krav på mer en svar på "generelle spørsmål" (H&K har en karensperiode for nyinnmeldte), meldte meg ikke inn før nå nylig da jeg fikk vite dette her av andre medarbeidere. Jeg trodde ikke medlemsskap ville lønne seg. Siden jeg er student koster det for meg ikke mer enn 250kr i halvåret, så angrer på at jeg ikke meldte meg inn tidligere... Jeg har jobbet i samme butikk langt lengre enn 8 måneder, men det er 8 måneder siden jeg "gikk opp i stilling" og dermed må være tilgjengelig for andre hele tiden. Tror jeg har krav på attest uansett hva, og jobben er ikke relevant i det hele tatt for utdannelsen min, så det vil ikke ha noe å si uansett. Anonymous poster hash: 722f0...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 11. mars 2015 #4 Del Skrevet 11. mars 2015 Da må du kjenne på hva som er viktigst for deg. Jeg har selv lidd meg gjennom år i studietiden med butikkjobb og dårlige arbeidsvilkår. Men måtte bare holde ut for jeg trengte pengene. Lenge leve ferdig utdannelse og jobb en trives i :D Om du har økonomien og mulighet til det så si opp om det føles rett for deg. Man kan ikke finne seg i slikt. Om du ikke har økonomien til det ville jeg anbefalt å finne en annen jobb først. Dersom du fortsetter ville jeg tatt en prat med sjefen og sagt at så lenge du ikke får betalt for den halvtimen du har lunsj er du heller ikke tilgjengelig. Ta lunsjen ute for eksempel. Da er det ingen som kan komme på bakrommet og mase på deg mens du sitter med brødskiva i hånda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #5 Del Skrevet 11. mars 2015 Ja, jeg har økonomien til det... det er ikke et stort problem for meg å få ny jobb her i området siden jeg har arbeidet innenfor matbransjen i tre år nå. Jeg sparer mesteparten av pengene, så trenger dem egentlig heller ikke. Jeg kan selvsagt gjøre som du sier - bare droppe å svare på telefoner, ikke hjelpe når folk spør - men problemet er jo da at det går utover andre medarbeidere som jeg tross alt er blitt meldig glad i og bryr meg om etter alle årene mine her... Anonymous poster hash: 722f0...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 11. mars 2015 #6 Del Skrevet 11. mars 2015 Ja, det er et vanskelig dilemma. Nettopp fordi det går ut over den uskyldige tredjepart som dine kolleger er. Dersom ikke sjefen begynner å følge arbeidsmiljøloven er det like greit å finne seg noe annet. Ikke ha dårlig samvittighet overfor dine kolleger. Det viktigste er at du skal trives og ha det bra på jobb. Om de heller ikke trives bør de også vurdere å bytte jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå