AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #1 Skrevet 11. mars 2015 Jeg har ca 30 000 utbetalt, men bare ca 5000 i boutgifter ink. Strøm. Skal derfor begynne å betaler hardt ned på lånet. Jeg har ingen buffer og tenkte at det bør jeg jo skaffe meg. Samtidig lønner det seg kanskje ikke at den er for stor? Jeg tenkte at rundt 10-20 000 burde holde, og heller konsentrere meg om å betale ned på lånet? Når renta er så lav som i dag så tjener man jo veldig lite på å ha penger stående på konto... Skule det komme en kjemperegning finnes det alltids kredittkort også. Er det veldig uansvarlig av meg og tenke slik? Anonymous poster hash: 9a21a...246
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #2 Skrevet 11. mars 2015 Det som oftest anbefales av økonomiekspertene er 3 ganger din egen månedslønn. Du bør altså ha minst 90 000 på buffer. Jeg liker å være godt på den trygge siden, så jeg har (med samme utbetalt sum som deg) minst 200 000 på bufferkontoen min. Det lønte seg da bilen gikk til helvete samtidig som jobben plutselig fikk krøll i reiseregningssystemet sitt og jeg ikke fikk tilbakebetalt reiseregninger for over 50 000 i et halvt år.. Anonymous poster hash: 47e44...458
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #3 Skrevet 11. mars 2015 Det som oftest anbefales av økonomiekspertene er 3 ganger din egen månedslønn. Du bør altså ha minst 90 000 på buffer. Jeg liker å være godt på den trygge siden, så jeg har (med samme utbetalt sum som deg) minst 200 000 på bufferkontoen min. Det lønte seg da bilen gikk til helvete samtidig som jobben plutselig fikk krøll i reiseregningssystemet sitt og jeg ikke fikk tilbakebetalt reiseregninger for over 50 000 i et halvt år..Anonymous poster hash: 47e44...458 Ser den. Har man bil trenger man kanskje større buffer, da reparasjoner er så dyre. Men hvis jeg i din situasjon hadde brukt de 200 000 på å betale ned på boliglånet, så kunne jeg fått mindre månedlige utgifter. Skulle jeg så få en kjempeutgift så vil jeg jo sannsynligvis få refinansiert lånet ( siden jeg har betalt ned ekstra). TSAnonymous poster hash: 9a21a...246 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #4 Skrevet 11. mars 2015 Antar at TS ikke har bil? Det senker jo bufferbehovet betraktelig. Jeg synes du bør tenke litt på hvilke såkalte uforutsette utgifter du tror kan komme. Feks. lekkasje på badet med behov for total rehabilitering, Nytt tak, brukket tann/tenner med behov for en eller flere kroner, uplanlagt graviditet eller at du kan miste jobben, etc. Du kan også kontakte banken og forhøre deg om mulighetene for refinansiering om det skulle oppstått noe uforutsett og dersom du har belåningsgrad på under 60 %, kan du undersøke muligheten for fleksilån. Anonymous poster hash: 2e4fc...eb6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #5 Skrevet 11. mars 2015 Antar at TS ikke har bil? Det senker jo bufferbehovet betraktelig. Jeg synes du bør tenke litt på hvilke såkalte uforutsette utgifter du tror kan komme. Feks. lekkasje på badet med behov for total rehabilitering, Nytt tak, brukket tann/tenner med behov for en eller flere kroner, uplanlagt graviditet eller at du kan miste jobben, etc. Du kan også kontakte banken og forhøre deg om mulighetene for refinansiering om det skulle oppstått noe uforutsett og dersom du har belåningsgrad på under 60 %, kan du undersøke muligheten for fleksilån. Anonymous poster hash: 2e4fc...eb6 har ikke bil nei. Eller samboer har bil gjennom jobben så dette er ikke noe jeg har noe økonomisk ansvar for. Ellers så har vi nyoppusset leilighet med flere år igjen på garantien hvis noe skulle ryke. Vi bor vi i et sameie som ville tatt opp et lån om det var behov for drenering/nytt tak etc... Uplanlagt gravid er det vel 0,ett eller annet % sjanse for på hormonspiral. Ellers så har jeg fast statlig stilling så er ikke spesielt bekymret for jobben. Tannlege er absolutt noe som kunne, eller at vaskemaskinen ryker eller noe. Men egentlig så planlegger jeg å spare mellom 10 og 15 000 i mnd. (håper og tror jeg greier det med min lønn) slik at hvis noe skulle skje en mnd. så har jeg jo penger der i tillegg. Har ikke nedbetalt til 60 % nei. Vi har akkurat kjøpt leiligheten så vi har vel ca. 90 % belåningsgrad... Det er liksom den situasjonen du beskriver der som jeg ønsker å komme i med en mye lavere belåningsgrad, og da føler ejg det er viktigere å betale fort ned på lånet enn å ha en for stor buffer. Mden kanskje jeg burde satse på å ha i alle fall 30 000 i buffer da....? TS Anonymous poster hash: 9a21a...246
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #6 Skrevet 11. mars 2015 har ikke bil nei. Eller samboer har bil gjennom jobben så dette er ikke noe jeg har noe økonomisk ansvar for. Ellers så har vi nyoppusset leilighet med flere år igjen på garantien hvis noe skulle ryke. Vi bor vi i et sameie som ville tatt opp et lån om det var behov for drenering/nytt tak etc... Uplanlagt gravid er det vel 0,ett eller annet % sjanse for på hormonspiral. Ellers så har jeg fast statlig stilling så er ikke spesielt bekymret for jobben. Tannlege er absolutt noe som kunne, eller at vaskemaskinen ryker eller noe. Men egentlig så planlegger jeg å spare mellom 10 og 15 000 i mnd. (håper og tror jeg greier det med min lønn) slik at hvis noe skulle skje en mnd. så har jeg jo penger der i tillegg. Har ikke nedbetalt til 60 % nei. Vi har akkurat kjøpt leiligheten så vi har vel ca. 90 % belåningsgrad... Det er liksom den situasjonen du beskriver der som jeg ønsker å komme i med en mye lavere belåningsgrad, og da føler ejg det er viktigere å betale fort ned på lånet enn å ha en for stor buffer. Mden kanskje jeg burde satse på å ha i alle fall 30 000 i buffer da....? TS Anonymous poster hash: 9a21a...246 Det synes jeg høres fornuftig ut. Anonymous poster hash: 2e4fc...eb6
daemonia Skrevet 11. mars 2015 #7 Skrevet 11. mars 2015 En ting er at økonomieksperter til vanlig har anbefalt å ha en buffer på 3 ganger egen inntekt, men med dagens rentenivå så anbefaler de faktisk å betale ned på gjeld. Jeg hadde prioritert gjelda først. Har du mulighet så er det aldri dumt å legge penger av på en bufferkonto, men det kan du jo gjøre i tillegg til å betale ned på gjeld hvis du har romslig økonomi. Å betale regninger på kredittkort er aldri en god ide.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #8 Skrevet 11. mars 2015 En ting er at økonomieksperter til vanlig har anbefalt å ha en buffer på 3 ganger egen inntekt, men med dagens rentenivå så anbefaler de faktisk å betale ned på gjeld. Jeg hadde prioritert gjelda først. Har du mulighet så er det aldri dumt å legge penger av på en bufferkonto, men det kan du jo gjøre i tillegg til å betale ned på gjeld hvis du har romslig økonomi. Å betale regninger på kredittkort er aldri en god ide. trenger jo ikke være helt krise heller. La oss si jeg får en uforutsett regning på 30 000. Har jeg 20 000 i buffer så tar jeg 10 av de på kredittkort, som jeg betaler tilbake på neste lønning før rentene begynner å løpe... TS Anonymous poster hash: 9a21a...246
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #9 Skrevet 11. mars 2015 Har 15000 i netttoinntekt,60000 i buffer,spar r3000 i måneden, Har 340000 i boliglån Anonymous poster hash: 9e75f...02f
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #10 Skrevet 12. mars 2015 Jeg for min del har så mye inn hver mnd at det skal ekstreme ting til for at ikke det jeg har til overs en mnd er nok til å dekke uforutsette utgifter. Blir det mer kan jeg ta resten på kredittkort og så betale ut det fra det jeg har ekstra av neste lønning. Så jeg betaler heller ned ekstra på lån og pusser opp huset.Anonymous poster hash: 90d9b...a76 1
Gjest Wei Wei Skrevet 12. mars 2015 #11 Skrevet 12. mars 2015 Noen mener en sum som tilsvarer 3 måneders utgifter, noen føler trygghet ved å ha 6 måneders utgifter på bufferkonto. Selv liker jeg en rund sum på 100 000 kr. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå