Gå til innhold

Ferdig utdannet, ikke fast jobb-nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er aleneforsørgere, er straks ferdig utdannet barnevernspedagog (:'D) og er litt usikker på hva jeg skal gjøre nå. Jeg får utbetalt overgangsstønad, utdanningstønad og en del fra Lånekassen. Dette har jeg naturligvis ikke krav på lenger, og siden jeg ikke har fast jobb lurer jeg på hva som skjer nå. skal jeg registrere meg som jobbsøkere hos nav? Hva om jeg ikke finner meg jobb med det aller første, hva skal jeg leve av da? Jeg får jo barnetrygd, stønad til barnetilsyn og bostøtte. Men det er ikke rare greiene.. Avsluttes utbetalingene automatisk eller skal jeg melde fra?

Jeg vet jeg finner info på nav.no men jeg hadde satt pris på om det var noen med egne erfaringer som kunne delt dem :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må helt klart registerere deg som jobbsøker hos NAV, men du vil antagelig ikke ha rett på dagpenger, da du ikke har jobbet deg opp den retten.
Dersom du ikke finner deg jobb er det i så fall sosialstønad som vil være den riktige stønaden for deg.

Du må dessuten være veldig aktiv som jobbsøker selv. Ikke tenk at du må ha drømmejobben innen det du er utdannet som med en gang. Det fungerer veldig greit å sitte i kasse på Rimi i en periode mens man søker andre jobber. De fleste oppegående menensker som ikke er for kresne finner seg raskt jobb.

Anonymous poster hash: 5c1d9...e66
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange jobber har du søkt på?

Anonymous poster hash: f5eb1...26d

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Jeg leter naturligvis etter jobb, og har ingen ting imot å sitte i kassa på coop i den lille, søte bygda vi bor i. Jeg skal alltids klare å me en form for inntekt, jeg bare lurer på prosessen utenom jobbsøkinga. Den trenger jeg ikke hjelp med.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg leter naturligvis etter jobb, og har ingen ting imot å sitte i kassa på coop i den lille, søte bygda vi bor i. Jeg skal alltids klare å me en form for inntekt, jeg bare lurer på prosessen utenom jobbsøkinga. Den trenger jeg ikke hjelp med.

I utgangspunktet er det jo ingen prosess utenom jobbsøkinga for nyutdannede. Man søker jobber i god tid slik at man har en å gå til når man er ferdig med studiene. That's it.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har søkt på den eneste som lå ute. Her jeg bor er det ingen ting å oppdrive. Jeg er tilkallingsvikar i to bhg. Nærmeste by ligger 35 min unna og setter en del begrensninger for hva jeg kan søke på da de fleste leter etter tilkallingsvikar helg/kveld/natt.

Skrevet

Jeg lurte på hva som skjer om jeg ikke får jobb, noen svarte st sosialstønad vil være en midlertidig løsning, og jeg takker for det svaret :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt på den eneste som lå ute. Her jeg bor er det ingen ting å oppdrive. Jeg er tilkallingsvikar i to bhg. Nærmeste by ligger 35 min unna og setter en del begrensninger for hva jeg kan søke på da de fleste leter etter tilkallingsvikar helg/kveld/natt.

Du har ikke seriøst tatt en utdanning det ikkke finnes jobber innen i ditt nærområde samtidig som du ser 35 min reisevei som mye? 35 min er jo ingenting. Jeg har selv 30 min til min faste 100% jobb og 40 min til ekstrajobben hvor jeg jobber 50 % i snitt. Og ja, jeg er også alenemor.

• Liker 9
Skrevet

Dessuten nytter det ikke å kun se etter stillinger som blir utlyst. Det er anslått at ca 80% av alle ledige stillinger aldri blir utlyst på nav.no, finn.no eller lignende, men går gjennom nettverk eller via andre kanaler.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Men i all verden da.. Hva skjer med at flere her inne hopper fram og angriper folk som stiller jobbrelaterte spørsmål, spesielt hvor #nav #jobbsøking #økonomisk bistand er sentrale tema? Så utrolig fint at det funker for deg. Er ingen ting som er bedre enn å se at alenemødre jobber, står på og kommer seg frem over her i livet. Det mener jeg.

Men dere vet da ingen verdens ting om situasjonen jeg står i, hvilke hindringer, begrensninger og andre faktorer som påvirker min jobbsøkesitiasjon, hvilke tiltak jeg har gjort tidligere, hvor aktiv jeg er på jobbsøkerfronten pr nå, hvordan situasjonen vedrørende barna, barnehage og skole er, om jeg har barn med ekstra behov, om jeg har en sykdom som krever tilrettelegging, osv. Her i distriktet er det ikke uvanlig at arbeidsdagen avslutter klokken 16.00. I barnehagen og SFO hvor ungene mine skal barna være ute av bygget klokka 16.30. Sier ikke mer om det regnestykket.

Jeg sier ikke at jeg ikke kommer til å finne meg noen jobb. Mest sannsynlig ordner det seg. Men realisten som jeg er, så tenker jeg litt lengre og tar det ikke forgitt at jeg skal finne jobb som er tilpasset og gjerne tilrettelegges etter mine behov. Jeg har mange baller i luften som skal taes hensyn til. Hvilken utdanning jeg har tatt og hvilke jobbmuligheter jeg har spiller igjen rolle her. Det du trekker fram i innlegget ditt setter deg automatisk i en "fremme -seg -selv ved -å -kritisere- andre-gruppe". Du har orden på livet ditt, jeg har ikke. Keg respekterer deg for den flinke alenemoren du er. Respekterer du meg for den jeg er? Eller kommer jeg rett inn under lista di med mennesker du retter fordommer mot for fordi at jeg nevnte nav, sosialstøtte, jobbsøking, og da blir ansett som en "wannabe-trygdesnylter"?

Du har jobb og det du trenger for å klare deg videre i livet. Jeg har fått en utdanning hvor jeg har lært å se ting fra flere perspektiver, se at en sak har flere forskjellige sider og at den siden jeg ser slettes ikke trenger være i tråd med situasjonen slik dem egentlig er, legge fra meg kritiske, dømmende og fordomsfulle holdninger, se og respektere andre, deres ståsted i livet og hvordan de går fram, jeg har lært at noen sliter med å komme seg frem over og har behov for hjelp på ett eller flere områder. Og jeg har lært at mennesker som dømmer og kritiserer andre, mennesker de ikke en gang kjenner, ofte kommer inn under sistnevnte. Tror jeg også har gode forutsetninger for å komme meg frem over i livet.

Endret av Aircondition
  • Liker 1
Skrevet

Du har flere muligheter:

-om du har mulighet til å flytte, får du deg lettere jobb. Om du eier bolig, ser du for deg at du kan leie ut den for en periode? Om du får jobb et annet sted, så kan du flytte tilbake når du får jobb der du bor nå. Kanskje det er vanskelig for barna å flytte? Du sier ikke noe om hvor mange barn du har, og alder på dem.

-du kan søke alle relevante stillinger nå mens du enda er under utdanning. Søk også i nærmeste by. Arbeidsgiver vil ofte tilrettelegge for at du kan levere og hente i barnehage før de stenger. Det er helt sikkert flere småbarnsforeldre/alenemødre som jobber i byen, og som får til dette. Så lenge du har små barn har du også rett til å gå i 80% stilling (du har 100%, men har 20% permisjon uten lønn). Mange bruker den muligheten hvis de har lang avstand, for å rekke barnehagehenting.

-hvis du aller helst vil jobbe der du bor, så ring eller send mail til butikker, sykehjem, hjemmetjeneste i bygda. Du har utdanning innen det å jobbe med mennesker, og vil helt klart komme langt fram i køen når det gjelder jobb. Du kan også søke jobb på ungdomsinstitusjoner, krisesenter osv. Aleris har også tilbud til barn og unge, og de har mange små institusjoner og bofellesskap rundt omkring.

http://www.aleris.no/Vi-tilbyr/barnevern-rus-psykisk-omsorg-bpa/

Datteren min er småbarnsmor under utdanning, og hun har 4-5 jobber hun veksler mellom. Sykehjem, hjemmetjeneste, opptreningssenter, ambulanse og fødestue. Hun har egentlig for mye jobb, men hun synes jobbene er spennende, og vil prøve ut ulike ting før hun blir ferdig utdannet. Vi bor i Troms, med 20 min til nærmeste småby.

Som regel er det lettere å få seg ekstrajobber når en bor på mindre steder.

Tror dette går bra jeg! Du har kommet deg gjennom en utdanning som alenemor, og det byr på utfordringer. Du klarer nok å få deg jobb, men det er ikke sikkert du får den jobben du ønsker deg til å begynne med. Men alle jobber er positive i CVn, alle jobber bidrar til jobberfaring, og det kan du dra nytte av når du søker jobber du gjerne vil ha. Det at du også tar jobber som ikke er relevante for det du er utdannet som, viser at du heller vil jobbe enn å sette deg ned og vente på en relevant jobb. Det er bare positivt.

Sannsynligvis slipper du å gå gjennom NAV, for dette ordner seg nok, om du bare står på litt nå. Søker på alt av stillinger, og ellers selv ringer/mailer de du kan tenke deg å jobbe hos. Datteren min har fått sine jobber ved å ta kontakt med arbeidsgiver, de annonserer som regel ikke ekstravaktstillinger.

NAV kan ikke hjelpe deg så mye i den situasjonen du er i. Du har ikke rett på dagpenger, ettersom du ikke har vært i jobb. Du har rett på sosial stønad, men det er ikke mange kr pr mnd, og det ser dårlig ut med hull i CV når du søker jobb.

Så prøv selv først, og la NAV være siste mulighet.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Men i all verden da.. Hva skjer med at flere her inne hopper fram og angriper folk som stiller jobbrelaterte spørsmål, spesielt hvor #nav #jobbsøking #økonomisk bistand er sentrale tema? Så utrolig fint at det funker for deg. Er ingen ting som er bedre enn å se at alenemødre jobber, står på og kommer seg frem over her i livet. Det mener jeg.

Men dere vet da ingen verdens ting om situasjonen jeg står i, hvilke hindringer, begrensninger og andre faktorer som påvirker min jobbsøkesitiasjon, hvilke tiltak jeg har gjort tidligere, hvor aktiv jeg er på jobbsøkerfronten pr nå, hvordan situasjonen vedrørende barna, barnehage og skole er, om jeg har barn med ekstra behov, om jeg har en sykdom som krever tilrettelegging, osv. Her i distriktet er det ikke uvanlig at arbeidsdagen avslutter klokken 16.00. I barnehagen og SFO hvor ungene mine skal barna være ute av bygget klokka 16.30. Sier ikke mer om det regnestykket.

Jeg sier ikke at jeg ikke kommer til å finne meg noen jobb. Mest sannsynlig ordner det seg. Men realisten som jeg er, så tenker jeg litt lengre og tar det ikke forgitt at jeg skal finne jobb som er tilpasset og gjerne tilrettelegges etter mine behov. Jeg har mange baller i luften som skal taes hensyn til. Hvilken utdanning jeg har tatt og hvilke jobbmuligheter jeg har spiller igjen rolle her. Det du trekker fram i innlegget ditt setter deg automatisk i en "fremme -seg -selv ved -å -kritisere- andre-gruppe". Du har orden på livet ditt, jeg har ikke. Keg respekterer deg for den flinke alenemoren du er. Respekterer du meg for den jeg er? Eller kommer jeg rett inn under lista di med mennesker du retter fordommer mot for fordi at jeg nevnte nav, sosialstøtte, jobbsøking, og da blir ansett som en "wannabe-trygdesnylter"?

Du har jobb og det du trenger for å klare deg videre i livet. Jeg har fått en utdanning hvor jeg har lært å se ting fra flere perspektiver, se at en sak har flere forskjellige sider og at den siden jeg ser slettes ikke trenger være i tråd med situasjonen slik dem egentlig er, legge fra meg kritiske, dømmende og fordomsfulle holdninger, se og respektere andre, deres ståsted i livet og hvordan de går fram, jeg har lært at noen sliter med å komme seg frem over og har behov for hjelp på ett eller flere områder. Og jeg har lært at mennesker som dømmer og kritiserer andre, mennesker de ikke en gang kjenner, ofte kommer inn under sistnevnte. Tror jeg også har gode forutsetninger for å komme meg frem over i livet.

Hvorfor føler du deg så angrepet? Jeg synes folk har gitt deg gode råd og svar. Virker som du tar deg veldig nær av slike råd som er nøktern. En må faktisk være litt aktiv og jobbe for sin egen sak, samt vite at de fleste jobber ikke er utlyste. En oppegående, ressurssterk person burde klare å finne noe aktuelt som kan føre til arbeid, særlig når man er frisk, ledig og har tid i massevis. En burde ikke sitte seg ned på rumpa og utnytte sosial-ytelser fra Nav, bare fordi man ikke fikk jobb på første forsøk... Jeg er sikker på at du finner noe, hvis du bare vil. :)

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 1
Skrevet

Jeg var arbeidsledig i et par måneder etter utdanning. Gikk på jobbkurs via Nav og fikk sosialstøtte. Er ikke uvanlig at man er litt arbeidsledig rett etter studiene.

Skrevet

Du har flere muligheter:

-om du har mulighet til å flytte, får du deg lettere jobb. Om du eier bolig, ser du for deg at du kan leie ut den for en periode? Om du får jobb et annet sted, så kan du flytte tilbake når du får jobb der du bor nå. Kanskje det er vanskelig for barna å flytte? Du sier ikke noe om hvor mange barn du har, og alder på dem.

-du kan søke alle relevante stillinger nå mens du enda er under utdanning. Søk også i nærmeste by. Arbeidsgiver vil ofte tilrettelegge for at du kan levere og hente i barnehage før de stenger. Det er helt sikkert flere småbarnsforeldre/alenemødre som jobber i byen, og som får til dette. Så lenge du har små barn har du også rett til å gå i 80% stilling (du har 100%, men har 20% permisjon uten lønn). Mange bruker den muligheten hvis de har lang avstand, for å rekke barnehagehenting.

-hvis du aller helst vil jobbe der du bor, så ring eller send mail til butikker, sykehjem, hjemmetjeneste i bygda. Du har utdanning innen det å jobbe med mennesker, og vil helt klart komme langt fram i køen når det gjelder jobb. Du kan også søke jobb på ungdomsinstitusjoner, krisesenter osv. Aleris har også tilbud til barn og unge, og de har mange små institusjoner og bofellesskap rundt omkring.

http://www.aleris.no/Vi-tilbyr/barnevern-rus-psykisk-omsorg-bpa/

Datteren min er småbarnsmor under utdanning, og hun har 4-5 jobber hun veksler mellom. Sykehjem, hjemmetjeneste, opptreningssenter, ambulanse og fødestue. Hun har egentlig for mye jobb, men hun synes jobbene er spennende, og vil prøve ut ulike ting før hun blir ferdig utdannet. Vi bor i Troms, med 20 min til nærmeste småby.

Som regel er det lettere å få seg ekstrajobber når en bor på mindre steder.

Tror dette går bra jeg! Du har kommet deg gjennom en utdanning som alenemor, og det byr på utfordringer. Du klarer nok å få deg jobb, men det er ikke sikkert du får den jobben du ønsker deg til å begynne med. Men alle jobber er positive i CVn, alle jobber bidrar til jobberfaring, og det kan du dra nytte av når du søker jobber du gjerne vil ha. Det at du også tar jobber som ikke er relevante for det du er utdannet som, viser at du heller vil jobbe enn å sette deg ned og vente på en relevant jobb. Det er bare positivt.

Sannsynligvis slipper du å gå gjennom NAV, for dette ordner seg nok, om du bare står på litt nå. Søker på alt av stillinger, og ellers selv ringer/mailer de du kan tenke deg å jobbe hos. Datteren min har fått sine jobber ved å ta kontakt med arbeidsgiver, de annonserer som regel ikke ekstravaktstillinger.

NAV kan ikke hjelpe deg så mye i den situasjonen du er i. Du har ikke rett på dagpenger, ettersom du ikke har vært i jobb. Du har rett på sosial stønad, men det er ikke mange kr pr mnd, og det ser dårlig ut med hull i CV når du søker jobb.

Så prøv selv først, og la NAV være siste mulighet.

Tusen takk for svar, her var det mye nyttig og ikke minst inspirerende lesing :)

Skrevet

Hvorfor føler du deg så angrepet? Jeg synes folk har gitt deg gode råd og svar. Virker som du tar deg veldig nær av slike råd som er nøktern. En må faktisk være litt aktiv og jobbe for sin egen sak, samt vite at de fleste jobber ikke er utlyste. En oppegående, ressurssterk person burde klare å finne noe aktuelt som kan føre til arbeid, særlig når man er frisk, ledig og har tid i massevis. En burde ikke sitte seg ned på rumpa og utnytte sosial-ytelser fra Nav, bare fordi man ikke fikk jobb på første forsøk... Jeg er sikker på at du finner noe, hvis du bare vil. :)

Veø, keg føler meg ikke angrepet. Jeg la bare merke til en eller flere undertoner her, og jeg har sett flere tråder hvor folk stiller lignende spørsmål. Poenget mitt er (skjønner at det muligens ble vanskelig å fiske opp:p) er at man ikke nødvendigvis ønsker å sitte på rumpa og få penger fra nav selv om man stiller spørsmål som omhandler dette. Det jeg vil fram til er at ut fra det jeg skrev så er det ikke grunnlag til å stille kritiske spørsmål om utdanning og relevante jobbmuligheter her jeg bor. Jeg skrev at jeg har søkt på den eneste som lå ute, og ja, jeg set jeg var utydelig her. Jeg mente den eneste av de kommunale stillingene som har blitt lyst ut. innenfor det feltet jeg sikter på. Jeg har ikke nevnt hvorvidt jeg har undersøkt andre steder, enten via andre mennesker eller jobbnorge eller hva det nå måtte være. Jeg trengte ikke råd angående jobbsøking, så da tenker jeg at det ikke skal være nødvendig å informere om dette her.

Grunnen til at jeg spør om dette ang. Nav, er som sagt at jeg ser at det KAN hende jeg ikke får jobb med det første. Og at det da er greit å vite hva jeg har å forholde meg til.

Det svaret jeg fikk over om at jeg ikke nødvendigvis trengte å gå gjennom nav var svært relevant her, og gleder meg faktisk veldig mye. For det er ingen ting jeg gleder meg mer til enn å kutte alle band med NAV :)

Tusen takk for lykkeønskinger, jeg vet dette går bra. Nå gjenstår det bare å få levert en bachelor og en skoleeksamen i slutten av april, så starter alvoret for fullt :)

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Lag en egen profil på LinkedIn (jobb-verdenens Facebook), og opprett en CV på Finn.no. Det er mange headhuntere som bruker disse sidene aktivt.

(Edit: Kom ikke på mens jeg skrev dette at det ikke var selve jobbsøkerprosessen du trengte råd om, men her kom det nå noen tips fra meg om det likevel.)

Endret av Spirrevirrevipp
AnonymBruker
Skrevet

Eg ord: Vikarbyrå.

Høres ut som du har makset ut det meste du kan få av stønader allerede. Målet må jo være å klare seg uten hjelp av nav.

Anonymous poster hash: 74e4d...75c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et råd til: ikke bare søk på stillinger som er utlyste. Der vil det være mange aøkere og mange med ansennitet.

Lag en god CV og oppsøk selv steder du vil jobbe. Pass på å snakke med leder. Ta styringen selv, ikke vent til stillingene blir lyst ut. Vær i forkant. Og ha gjerne en midlertidig jobb innen hva som helst. Det tar seg bedre ut på et intervju o på CV enn å være stønadsmottaker.

Det er mine erfaringer som jobbsøker.

Skrevet

Eg ord: Vikarbyrå.

Høres ut som du har makset ut det meste du kan få av stønader allerede. Målet må jo være å klare seg uten hjelp av nav.

Så absolutt, derfor jeg spør om råd og veiledning :)

AnonymBruker
Skrevet

Du har flere muligheter hvis du sliter med å få jobb:

Sosialstønad

Flytte dit jobben er

Spare opp nok penger til å klare en måned uten jobb

Anonymous poster hash: feb3d...f72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...