Gå til innhold

Når ringe legen ved høy feber?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barn med høy feber, rundt 40 +- 0,5 grad.

Stygg hoste. Barnet er 3 år.

Hvor mange dager venter man før man ringer lege?

Anonymous poster hash: fa9ab...cad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvordan temperatur babyen har i utgangspunktet

Anonymous poster hash: bd6e0...2e7

AnonymBruker
Skrevet

Barnet har normalt en temp på 37-37,5 grader

AnonymBruker
Skrevet

Om barnet har 40 grader i feber ville jeg ringt legen. Men ikke dersom det er 39,5 (ser du skrev +- ved 40-tallet). Da gir du barnet febernedsettende. Men dersom barnet har over 39 i feber 2-3 dager på rad er det også på tide å ringe lege/gå til legevakt. Ikke tenk på det forrige svaret som var her. Den personen har åpenbart ikke barn selv.

Anonymous poster hash: d1d0c...dd1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om barnet har 40 grader i feber ville jeg ringt legen. Men ikke dersom det er 39,5 (ser du skrev +- ved 40-tallet). Da gir du barnet febernedsettende. Men dersom barnet har over 39 i feber 2-3 dager på rad er det også på tide å ringe lege/gå til legevakt. Ikke tenk på det forrige svaret som var her. Den personen har åpenbart ikke barn selv.

Mente det første svaret i tråden, ikke det forrige.

AnonymBruker
Skrevet

Mente det første svaret i tråden, ikke det forrige. Anonymous poster hash: d1d0c...dd1

Har nok barn selv. Og er fra en familie med generell lav kroppstemperatur, der vi alltid har måttet si hvor mange grader forhøyet temperatur, og ikke faktisk temperatur. Har man lav temperatur i utgangspunktet så er det farligere ved en lavere temperatur enn om man har normal temperatur i utgangspunktet

Anonymous poster hash: bd6e0...2e7

AnonymBruker
Skrevet

Er man usikker ringer man uansett legen og hører hva de sier. Barn reagerer forskjellig på feber.

Anonymous poster hash: ac22b...a7e
AnonymBruker
Skrevet

Takk. Er på 4.dagen nå, men det så ut til at barnet kviknet til i går ettermiddag, før det slo til med 40,6 grader i natt. I morges sto det ikke så aller værst til, men mulig febernedsettende barnet fikk i natt ennå hang i.

Skal ta barnet med til legen.

• Liker 1
Skrevet

"Ved høy feber over tre dager må lege kontaktes", står det på endel smertestillende/febernedsettende medikamenter.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan er allmenntilstanden? Og ja, bør ta med til lege hvis det har gått over tre dager.

• Liker 1
Skrevet

Med høy feber, 39-40 over 3-4 dager bør man kontakte lege. Men allmenntilstanden har også mye å si. Spiser og drikker barnet greit, og ikke er apatisk/sløv, er det greit å la det slippe blodprøver å sjekk hos legen unødvendig.

Gjest pandabjørnen
Skrevet (endret)

Ikke tenk på det forrige svaret som var her. Den personen har åpenbart ikke barn selv. Anonymous poster hash: d1d0c...dd1

Er ikke enig med deg i den påstanden din om at det ikke skal tas hensyn til hvilken normaltemp. de forskjellige personene har, og det samme sa også legen til oss når vi måtte kontakte ham pga langvarig feber på våre barn. Så det med normaltemp. er faktisk ganske vesentlig, våre to jenter har to helt forskjellige normaltemperaturer i kroppen, den ene har 36,6 og den andre har 37,9. Så det sier seg selv at disse ikke kan sammenlignes om hvor høy feber de faktisk har (målt temp), dette er veldig individuelt og det samme med hvordan de takler feberen. Hun med høyest normalt. takler 40 grader mye bedre enn hun andre takler 39 grader, selv om de har den samme sykdommen f.eks, fordi hun med lavest normaltemp. har den største temperatur økningen i kroppen (i forhold til normalt.)

Min bedre halvdel har normaltemp på ca 38 grader og jeg har normaltemp. på 36,4, og det blir det samme forholdet der. Den med høyest normaltemp. tåler høyest temperatur best, for det har med hvor mye kroppstemperaturen øker å gjøre, ikke hvor høy den blir målt. Det var vår leges ord og påstand, ikke min, bare så det er sagt.

Ellers så er jeg helt enig at en bør kontakte lege om feberen er konstant høy over flere dager, og generell allmenn tilstand må selvfølgelig også vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Endret av pandabjørnen
Skrevet

Er ikke enig med deg i den påstanden din om at det ikke skal tas hensyn til hvilken normaltemp. de forskjellige personene har, og det samme sa også legen til oss når vi måtte kontakte ham pga langvarig feber på våre barn. Så det med normaltemp. er faktisk ganske vesentlig, våre to jenter har to helt forskjellige normaltemperaturer i kroppen, den ene har 36,6 og den andre har 37,9. Så det sier seg selv at disse ikke kan sammenlignes om hvor høy feber de faktisk har (målt temp), dette er veldig individuelt og det samme med hvordan de takler feberen. Hun med høyest normalt. takler 40 grader mye bedre enn hun andre takler 39 grader, selv om de har den samme sykdommen f.eks, fordi hun med lavest normaltemp. har den største temperatur økningen i kroppen (i forhold til normalt.)

Min bedre halvdel har normaltemp på ca 38 grader og jeg har normaltemp. på 36,4, og det blir det samme forholdet der. Den med høyest normaltemp. tåler høyest temperatur best, for det har med hvor mye kroppstemperaturen øker å gjøre, ikke hvor høy den blir målt. Det var vår leges ord og påstand, ikke min, bare så det er sagt.

Ellers så er jeg helt enig at en bør kontakte lege om feberen er konstant høy over flere dager, og generell allmenn tilstand må selvfølgelig også vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Endelig noen som har skjønt det! Sjelden folk tror på meg når jeg ligger helt slått ut på sofaen med 38,5 i feber pga min lave normaltemperatur!

• Liker 1
Skrevet

Endelig noen som har skjønt det! Sjelden folk tror på meg når jeg ligger helt slått ut på sofaen med 38,5 i feber pga min lave normaltemperatur!

Mens jeg er motsatt, har 36,5 som normaltemperatur, men tåler godt feber opp mot 40. Og har vært oppegående med 41,5 i feber.

Skrevet

Vi kontrakter lege etter 3 dagen med temp over 40. Hvis barnet var helt apatisk og ikke fikk i seg hverken mat eller drikke ville jeg ringt før.

Skrevet

Jeg kontakter lege 3.dag med høy feber. Da er det noe annet enn start på forkjølelse el.l, og barnet kan trenge antibiotika.

Skrevet

Hvordan går det TS?

AnonymBruker
Skrevet

Dro til lege i går, da barnet bare ble slappere og slappere. Kun virus, så vi fikk beskjed om å fortsette den gode jobben. Idag er barnet i mye bedre form, og nesten feberfri. Gjerne slik det bruker å være når man har vært hos lege :-)

Skrevet

Dro til lege i går, da barnet bare ble slappere og slappere. Kun virus, så vi fikk beskjed om å fortsette den gode jobben. Idag er barnet i mye bedre form, og nesten feberfri. Gjerne slik det bruker å være når man har vært hos lege :-)

Hehe, ja. Typisk det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...