Turte Skrevet 1. juli 2002 #1 Skrevet 1. juli 2002 Jeg skal ikke gifte meg, men en god venninne av meg skal.Hun spurte om ikke jeg kunne undersøke litt, og snill som jeg er, tar jeg oppdraget. Men jeg har lite peiling, dessverre. Lette litt på nettet, men fant ikke ut noe. De har lyst til å gifte seg her i Oslo, selv om hun ikke bor her. Hvordan gjør hun det? Hvor skal hun henvende seg? Må hun ordne noe av papirer i hjembyen sin først? Hvor henvender hun deg for å "bestille" prest i Oslo? Og hvor kan vielsen foregå? Prestekontor? Tinghustet? Rådhuset? Dere alle gifteklare på disse sidene bør vel vite litt, og ha noen tips å gi meg? Venter spent!
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2002 #2 Skrevet 1. juli 2002 Ring til det aktuelle prestekontoret - det kan være ventetid og særlig på en lørdag. Papirer blir som oftest tilsendt og de skal i teorien ha en samtale med en prest før vielsen.
Turte Skrevet 1. juli 2002 Forfatter #3 Skrevet 1. juli 2002 Takk for svar. Må hun ringe til prestekontoret der hun bor eller i Oslo, der hun skal gifte seg? Står prestekontoret i telefonkatlogen eller heter det noe annet egentlig? I Oslo er det vel mange prestekontor? Kan hun velge selv?
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2002 #4 Skrevet 1. juli 2002 Slik som jeg har forstått det så må man ofte betale et beløp dersom man skal vies i en Kirke hvor man ikke har tilhørighet. Jeg ville ringt både Kirkekontoret hjemme og i Oslo. Det kan som sagt være ganske lang ventetid- men sjekk med de forskjellige Kirkene og se hva de har å si. Dersom de skal kun ha forloverne med seg i vielsen ville jeg tro at den tar plass på prestekontoret.
09.08.2002 Skrevet 1. juli 2002 #5 Skrevet 1. juli 2002 Hun må nok henvende seg til prestekontoret i Oslo. Papirene kan nok ordnes hjemme, men må nok sendes (eventuelt taes med) til Oslo. Følgende link til Den Norsk kirke kan kanskje være til mer hjelp. Der kan du også ta kontakt med dem pr. mail: http://www.kirken.oslo.no/index.cgi? Lykke til videre!
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2002 #6 Skrevet 1. juli 2002 Husk at i enkelte steder i Oslo kan det være års ventetid, så hvis det er snakk om en av de første ukene så burde hun prøve i en kirke litt utenfor Oslo.
tuji Skrevet 2. juli 2002 #7 Skrevet 2. juli 2002 Hun må bestemme seg for en kirke, ringe dette kirkekontoret og avtale. Det spørs når dette skal foregå, men enkelte kirker er det vel bare å glemme hvis det er denne sommeren det er snakk om, f. eks. Holmenkollen kapell, Grorud kirke og andre populære kirker. Papirene kan hun få på kirkekontoret hjemme, men de må sendes til kirken de skal gifte seg i senest en uke før, tror jeg. Velg ut noen aktuelle kirker, ring og forklar situasjonen, så tror jeg nok de vil være behjelpelige. Det vil nok koste litt å gifte seg i en kirke brudeparet ikke sogner til, alt fra 500-2500. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå