Gå til innhold

Spise sunt og trene, ikke bli for tynn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig opptatt av å spise rent og sunt, og trene. Jeg har alltid vært tynn, men ønsker meg en større kropp. Men denne kroppen ønsker jeg skal være helt stram. Jeg er nå normalvektig, slank, noe markert, men en del fett på rygg og hofter som tyter litt i klær.

Hvordan kan man trene seg større og strammere uten å bli for tynn? Hvis jeg ikke skal ned i vekt, så må jeg jo ha flere kalorier inn enn ut, evt like mye, har jeg rett?

Gjelder det å ha like mye kalorier inn som ut, og trene mye styrke?

Spiser jeg mer kalorier enn jeg forbrenner vil det vel bare legge seg mer på hofter og rygg eller?

Anonymous poster hash: 04359...af9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig opptatt av å spise rent og sunt, og trene. Jeg har alltid vært tynn, men ønsker meg en større kropp. Men denne kroppen ønsker jeg skal være helt stram. Jeg er nå normalvektig, slank, noe markert, men en del fett på rygg og hofter som tyter litt i klær. Hvordan kan man trene seg større og strammere uten å bli for tynn? Hvis jeg ikke skal ned i vekt, så må jeg jo ha flere kalorier inn enn ut, evt like mye, har jeg rett? Gjelder det å ha like mye kalorier inn som ut, og trene mye styrke?Spiser jeg mer kalorier enn jeg forbrenner vil det vel bare legge seg mer på hofter og rygg eller? Anonymous poster hash: 04359...af9

Går du i kalorioverskudd, med nok proteiner samt trener styrke: legger på deg muskler. Selvfølgelig litt fett også, men skal man legge på seg muskler(stram masse om du vil) over tid, så må man ligge i overskudd.

Genetikk bestemmer hvor fettet legger seg først.

AnonymBruker
Skrevet

Går du i kalorioverskudd, med nok proteiner samt trener styrke: legger på deg muskler. Selvfølgelig litt fett også, men skal man legge på seg muskler(stram masse om du vil) over tid, så må man ligge i overskudd.

Genetikk bestemmer hvor fettet legger seg først.

Men de som stiller i fitness osv, de er jo svææære, men helt ribbet. (Ikke at jeg har planer om å gå så hardt til verks), men hvordan blir de så svære og bygger så mye muskler og er så stramme?

Gjest Runforit
Skrevet

Men de som stiller i fitness osv, de er jo svææære, men helt ribbet. (Ikke at jeg har planer om å gå så hardt til verks), men hvordan blir de så svære og bygger så mye muskler og er så stramme? Anonymous poster hash: 04359...af9

De går på diet rett før konkurranse. De ser ikke sånn ut året rundt.

Hva er høyde, alder og vekt? Hvor mye og hva hvor hardt trener du?

AnonymBruker
Skrevet

De går på diet rett før konkurranse. De ser ikke sånn ut året rundt.

Hva er høyde, alder og vekt? Hvor mye og hva hvor hardt trener du?

163, 52 kg, 23 år. Trener styrke med høy intensitet - (sirkeltrening) 35 minutter 3 ganger i uken.

45 minutter "vanlig" styrketrening 1-2 gang i uken.

Powerwalk 2-3 ganger i uken ca 45 minutter. Snakketempo.

Gjest Runforit
Skrevet

163, 52 kg, 23 år. Trener styrke med høy intensitet - (sirkeltrening) 35 minutter 3 ganger i uken.45 minutter "vanlig" styrketrening 1-2 gang i uken.Powerwalk 2-3 ganger i uken ca 45 minutter. Snakketempo. Anonymous poster hash: 04359...af9

Du har et fint utgangspunkt til å starte med tung styrke og bygge muskler. Du har garantert ikke høy fettprosent, men liten muskelmasse, så HARD styrketrening, fullkroppsprogram 3 ganger i uka med godt kosthold burde gjøre susen på deg.

Hvor mange kalorier inntar du per dag og hvordan type kosthold har du?

Jeg ser for meg at om du spiser minst 1500-1600 kcal de dagene du har treningsfri og 2000 kcal de dagene du trener hard styrke og et par hundre ekstra kalorier de dagene du powerwalker med et godt og næringsrikt kosthold så vil du klare å legge på deg muskelmasse.

Da reduseres fettprosenten automatisk. Du vil mest sannsynlig gå opp i vekt, men cm vil krympe og du vil bli fit og markert.

Skrevet

Men de som stiller i fitness osv, de er jo svææære, men helt ribbet. (Ikke at jeg har planer om å gå så hardt til verks), men hvordan blir de så svære og bygger så mye muskler og er så stramme? Anonymous poster hash: 04359...af9

De har først bygget muskler, før de går ned i fettprosent for å vise frem resultatet :)

AnonymBruker
Skrevet

Men de som stiller i fitness osv, de er jo svææære, men helt ribbet. (Ikke at jeg har planer om å gå så hardt til verks), men hvordan blir de så svære og bygger så mye muskler og er så stramme?

Som andre sier, fitnessutøverne er ikke i konkurranseform hele året.

Et nytt begrep som har kommet nå, er "fitnessforstyrret". Det beskriver når godt trente (jenter) føler seg feite utenfor sesong, fordi de har normalt med kroppsfett, og ikke er "rippet".

Anonymous poster hash: 39529...a40

AnonymBruker
Skrevet

Du har et fint utgangspunkt til å starte med tung styrke og bygge muskler. Du har garantert ikke høy fettprosent, men liten muskelmasse, så HARD styrketrening, fullkroppsprogram 3 ganger i uka med godt kosthold burde gjøre susen på deg.

Hvor mange kalorier inntar du per dag og hvordan type kosthold har du?

Jeg ser for meg at om du spiser minst 1500-1600 kcal de dagene du har treningsfri og 2000 kcal de dagene du trener hard styrke og et par hundre ekstra kalorier de dagene du powerwalker med et godt og næringsrikt kosthold så vil du klare å legge på deg muskelmasse.

Da reduseres fettprosenten automatisk. Du vil mest sannsynlig gå opp i vekt, men cm vil krympe og du vil bli fit og markert.

Kostholdet mitt består av rent magert kjøtt som kylling og svinekjøtt, karbonadedeig, fullkorn-ris/-pasta/søtpotet (i små mengder), mye forskjellig grønnsaker, salat, egg, sunt fett fra nøtter, avokado, olje, peanøttsmør (ekte).

Hvordan tenker du fordelingen av karbohydrater, proteiner og fett bør være per disse kaloeriene? I gram.

:)

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Kostholdet mitt består av rent magert kjøtt som kylling og svinekjøtt, karbonadedeig, fullkorn-ris/-pasta/søtpotet (i små mengder), mye forskjellig grønnsaker, salat, egg, sunt fett fra nøtter, avokado, olje, peanøttsmør (ekte).

Hvordan tenker du fordelingen av karbohydrater, proteiner og fett bør være per disse kaloeriene? I gram.

:)

Hei :)

Jeg er ikke noe sånn ekspert på fordeling av de forskjellige makroene og jeg spiser lavkarbo, men selv har jeg fokus på godt med proteiner og fett og lite karbs. (Ala en knytteneve ris/pasta etc til måltider.)

Jeg kan anbefale å spise mye proteiner og fett på morgen/formiddag(holder deg mett lenge og gir stabilt blodsukker) og få inn det meste av karbs på ettermiddag/kveld(før/etter trening) for optimal energi til trening og restitusjon :)

Endret av Runforit

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...