MKv1996 Skrevet 10. mars 2015 #1 Skrevet 10. mars 2015 Hei! Jeg vurderer å søke på regnskapsførerstudiet til høsten, eventuelt øk. adm m/fordypning i regnskapsføring - vet ikke hva som lønner seg? Uansett, vil gjerne høre litt om en typisk arbeidsdag til en regnskapsfører. Arbeidstimer, mengde, arbeidsoppgaver? Er det varierte arbeidsdager? Og sist men ikke minst: Hvordan er studiet? Har forstått det sånn at det ikke er så tørt og med bare tall siden det inneholder litt juss og markedsføring osv? Jeg er ikke glad i typisk matte som algebra og likninger osv, men synes økonomidelen av matte er spennende, kommer jeg til å trives da? Setter pris på alle svar! Takk på forhånd
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #3 Skrevet 11. mars 2015 Skal prøve å huske å svare deg i morgen. Er på mobil nå, så orker ikke skrive en lang avhandling Anonymous poster hash: 412d7...4fa
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #4 Skrevet 12. mars 2015 Du gjør lurt i å kikke på ledige stillinger på finn.no, TS, klikk av for regnskap/økonomi stillinger. Kikk igjennom de forskjellige så vil du ser at regnskapsfører tittelen brukes/kreves fra vanlig regnskapsmedarbeiderstilling til en høyere økonomistilling. Så det er umulig å svare på ditt spørsmål, for begrepet er så vidt i forhold til arbeidsoppgaver hos de forskjellige firma som utlyser stillinger. Anonymous poster hash: 6c708...7b4
MKv1996 Skrevet 12. mars 2015 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2015 Skal prøve å huske å svare deg i morgen. Er på mobil nå, så orker ikke skrive en lang avhandling Anonymous poster hash: 412d7...4fa Høres bra ut Håper du husker det, haha!
MKv1996 Skrevet 12. mars 2015 Forfatter #6 Skrevet 12. mars 2015 Du gjør lurt i å kikke på ledige stillinger på finn.no, TS, klikk av for regnskap/økonomi stillinger. Kikk igjennom de forskjellige så vil du ser at regnskapsfører tittelen brukes/kreves fra vanlig regnskapsmedarbeiderstilling til en høyere økonomistilling. Så det er umulig å svare på ditt spørsmål, for begrepet er så vidt i forhold til arbeidsoppgaver hos de forskjellige firma som utlyser stillinger. Anonymous poster hash: 6c708...7b4 Skjønner. Tenker egentlig på en "vanlig" statsautorisert regnskapsfører som jobber med nettopp regnskap. Ikke assistent eller noe sånt. Lurer også på hva startlønn kan være, og hvor mye man går opp når man etterhvert blir statsautorisert? Er det som er planen min hvis dette er veien jeg går. Men leser så mye om at man tjener under 300 000kr, noe jeg syns er alt for lite. Kunne gjerne tenkt meg å hvertfall komme opp på 400 000, selvfølgelig ikke i startlønn men etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #7 Skrevet 12. mars 2015 Ingenting som heter statsautorisert regnskapsfører. Statsautorisert revisor, autorisert regnskapsfører. Arbeidsmendge, oppgaver, lønn osv varierer veldig mye. Jo større ansvar, desto mer overtid, høyere lønn og varierte arbeidsoppgaver. Det er ihvertfall veldig mange frister å forholde seg til, så arbeidspresset er ofte stort.Anonymous poster hash: 5c1f7...5a6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #8 Skrevet 12. mars 2015 Jeg husket det Jeg jobber i regnskapsbyrå, så det er bare den arbeidshverdagen jeg kan beskrive for deg. Til vanlig jobber jeg 7,5 timer hver dag. Fra januar til april/mai (årsoppgjør) jobber jeg en god del overtid, men dette varierer i stor grad ut fra ansvarsområder, klienter, portefølje. Jeg har i perioder jobbet rundt 50 timer hver uke i 4 mnd i strekk. Det er slitsomt og man har ikke så mye fritid. Men jeg og arbeidsgiver har løst dette slik at det nå i årsoppgjørs-perioden er snakk om rundt 40-43 timer pr uke, enkelte uker mer, enkelte mindre. Det synes jeg er helt kurant. 2-5 timer overtid per uke er ikke mye. Arbeidshverdagen min er variert, men nå har jeg jobbet med regnskap i mange år, og opparbeidet meg en bred portefølje og kompetanse. Som nyutdannet vil dagene være mer like, da man bruker et par år på å få den erfaringen om kompetansen som trengs for flere oppgaver. Men sånn er det vel i de fleste yrker. Kan beskrive denne ukens arb.oppgaver kort, så kan du se om det er noe du synes virker OK Mandag: en liten lønnskjøring, avstemming og rapportering av februar på en stor kunde, fakturering for en annen kunde Tirsdag: Purringer for en kunde, Betale skatt og arbeidsgiveravgift for 10-14 lønnskunder, klargjøre en kunde for revisjon, et årsoppgjør Onsdag: Lønnskjøringer halve dagen, lage en CD med regnskap som skal revideres, bokført/avstemt/rapportert en kunde Torsdag: På oppdrag hos en kunde hvor jeg fyller hele økonomi/HMS/Personal-funksjonen Fredag: Skal ta to årsoppgjør, klargjøre 2 for revisjon og sende til revisor, bokføre og betale for en kunde. Så ja, arbeidsoppgavene består i regnskapsarbeid fra A til Å, lønn, rådgivning, fakturering, betalinger/remitteringer, innfordring (purre, inkasso), hjelpe kunden med ymse, årsregnskap, ligningspapirer, A meldinger, Mva oppgaver, aksjonærregisteroppgaver, lønns- og trekkoppgaver (siste gang nå i januar) osv. I forhold til lønn - det er jo litt vanskelig å si. Jeg jobber i Oslo, og der ligger nok lønna litt over resten av landet har jeg inntrykk av. Vil tro startlønna ligger på 350-400.000,- for nyutdannede. Og så får man jo vanligvis en god økning når man blir autorisert. Under utdanning var det en del "svadafag" synes jeg. Men lite matte, så det er ikke noe å bekymre seg over. En del tørre fag, og en del veldig spennende fag. Som autorisert er man veldig ettertraktet! Lykke til med valget Anonymous poster hash: 412d7...4fa 2
MKv1996 Skrevet 12. mars 2015 Forfatter #9 Skrevet 12. mars 2015 Jeg husket det Jeg jobber i regnskapsbyrå, så det er bare den arbeidshverdagen jeg kan beskrive for deg. Til vanlig jobber jeg 7,5 timer hver dag. Fra januar til april/mai (årsoppgjør) jobber jeg en god del overtid, men dette varierer i stor grad ut fra ansvarsområder, klienter, portefølje. Jeg har i perioder jobbet rundt 50 timer hver uke i 4 mnd i strekk. Det er slitsomt og man har ikke så mye fritid. Men jeg og arbeidsgiver har løst dette slik at det nå i årsoppgjørs-perioden er snakk om rundt 40-43 timer pr uke, enkelte uker mer, enkelte mindre. Det synes jeg er helt kurant. 2-5 timer overtid per uke er ikke mye. Arbeidshverdagen min er variert, men nå har jeg jobbet med regnskap i mange år, og opparbeidet meg en bred portefølje og kompetanse. Som nyutdannet vil dagene være mer like, da man bruker et par år på å få den erfaringen om kompetansen som trengs for flere oppgaver. Men sånn er det vel i de fleste yrker. Kan beskrive denne ukens arb.oppgaver kort, så kan du se om det er noe du synes virker OK Mandag: en liten lønnskjøring, avstemming og rapportering av februar på en stor kunde, fakturering for en annen kunde Tirsdag: Purringer for en kunde, Betale skatt og arbeidsgiveravgift for 10-14 lønnskunder, klargjøre en kunde for revisjon, et årsoppgjør Onsdag: Lønnskjøringer halve dagen, lage en CD med regnskap som skal revideres, bokført/avstemt/rapportert en kunde Torsdag: På oppdrag hos en kunde hvor jeg fyller hele økonomi/HMS/Personal-funksjonen Fredag: Skal ta to årsoppgjør, klargjøre 2 for revisjon og sende til revisor, bokføre og betale for en kunde. Så ja, arbeidsoppgavene består i regnskapsarbeid fra A til Å, lønn, rådgivning, fakturering, betalinger/remitteringer, innfordring (purre, inkasso), hjelpe kunden med ymse, årsregnskap, ligningspapirer, A meldinger, Mva oppgaver, aksjonærregisteroppgaver, lønns- og trekkoppgaver (siste gang nå i januar) osv. I forhold til lønn - det er jo litt vanskelig å si. Jeg jobber i Oslo, og der ligger nok lønna litt over resten av landet har jeg inntrykk av. Vil tro startlønna ligger på 350-400.000,- for nyutdannede. Og så får man jo vanligvis en god økning når man blir autorisert. Under utdanning var det en del "svadafag" synes jeg. Men lite matte, så det er ikke noe å bekymre seg over. En del tørre fag, og en del veldig spennende fag. Som autorisert er man veldig ettertraktet! Lykke til med valget Anonymous poster hash: 412d7...4fa Wow! Tusen takk for kjempegrundig svar. Blir mer og mer sikker på at dette er noe jeg kunne ha tenkt meg. Synes uka di så veldig variert og spennende ut, ser ut som noe som kunne ha passet meg godt. Skjønner selvfølgelig at en nyutdannet sin hverdag vil se ganske lik ut, men det er ingen problem Krysser alt jeg har for at jeg kommer inn!
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #10 Skrevet 13. mars 2015 Jeg vet ikke helt hva regnskapsførerstudiet er, men om jeg kunne ha valgt igjen ville jeg ha valgt bachelor i regnskap og revisjon fremfor vanlig økad. Det virker hakket mer ettertraktet og det åpner døren for revisjon hvis du skulle få lyst til det.Anonymous poster hash: a181a...426 1
straamann Skrevet 9. august 2017 #11 Skrevet 9. august 2017 På 13.3.2015 den 22.22, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke helt hva regnskapsførerstudiet er, men om jeg kunne ha valgt igjen ville jeg ha valgt bachelor i regnskap og revisjon fremfor vanlig økad. Det virker hakket mer ettertraktet og det åpner døren for revisjon hvis du skulle få lyst til det. Anonymous poster hash: a181a...426 Flere som har det inntrykket? For meg virker det som om bachelor i økonomi og administrasjon er veldig generelt, og i tillegg stor studentmasse , så kanskje vanskelig å skille seg ut.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #12 Skrevet 9. august 2017 1 time siden, straamann skrev: Flere som har det inntrykket? For meg virker det som om bachelor i økonomi og administrasjon er veldig generelt, og i tillegg stor studentmasse , så kanskje vanskelig å skille seg ut. Eksisterer bachelor i regnskap og revisjon enda? De som starter nå, må jo uansett ha master for å få godkjennelse som revisor (nye regler). Anonymkode: 82f39...34a
straamann Skrevet 9. august 2017 #13 Skrevet 9. august 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eksisterer bachelor i regnskap og revisjon enda? De som starter nå, må jo uansett ha master for å få godkjennelse som revisor (nye regler). Anonymkode: 82f39...34a Ja, men man kan vel bli autorisert som regnskapsfører? Uten å ha revisorstatus?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #14 Skrevet 9. august 2017 1 minutt siden, straamann skrev: Ja, men man kan vel bli autorisert som regnskapsfører? Uten å ha revisorstatus? Jo da, det kan man. Men da er det vel naturlig å ta bachelor i økonomi og administrasjon. Når jeg tok bachelor i regnskap og revisjon, hadde i hvert fall alle som mål å bli revisor. Anonymkode: 82f39...34a
straamann Skrevet 9. august 2017 #15 Skrevet 9. august 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo da, det kan man. Men da er det vel naturlig å ta bachelor i økonomi og administrasjon. Når jeg tok bachelor i regnskap og revisjon, hadde i hvert fall alle som mål å bli revisor. Anonymkode: 82f39...34a Men om man vil bli regnskapsfører uten å.være revisor?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #16 Skrevet 9. august 2017 2 minutter siden, straamann skrev: Men om man vil bli regnskapsfører uten å.være revisor? Da velger man vel bachelor i økonomi og administrasjon. Anonymkode: 82f39...34a
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #17 Skrevet 9. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da velger man vel bachelor i økonomi og administrasjon. Anonymkode: 82f39...34a Nei, man trenger en del spesialfag for å bli regnskapfører. Det holder ikke med en generell øk/ad. Hvertfall hvis man vil bli autorisert. Da jeg tok det for noen få år siden het det økonomi og administrasjon med regnskapførerutdanning (eller noe sånt), så endret de det for nye studenter mens jeg gikk studiet til Bachelor i regnskap og revisjon. Da valgte man valgfag på siste året som avgjorde om du gikk for regnskapfører eller revisor tror jeg . Men man kunne bli begge deler med samme utdanningen. Man må ikke har master for å bli revisor, men jeg tror det er lettere å få jobb. Anonymkode: 412d7...4fa
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #18 Skrevet 9. august 2017 Du må ta en bachelor i regnskap og revisjon. Den inneholder linjefag som merverdiavgift, skatt og årsregnskap. Autorisert blir du når du i tillegg har 2 års relevant praksis. Hva som er relevant finner du på regnskap.no tidligere Narf. Anonymkode: 06588...b33
straamann Skrevet 11. august 2017 #19 Skrevet 11. august 2017 Noen som vet om bachelor i økadm ved NHH kan gi autorisasjon som regnskapsfører? Eller er NHH mest for de som søker seg mot revisor (master), siden man har master i regnskap/revisjon som et valg i forlengelse av bacheloren? Ser at man har grunnlag for å få autorisasjon som regnskapsfører ved å velge fordypning i regnskap og skatt på bachelor ved Høgskolen på Vestlandet (tidligere HiB). Men om man skal bli revisor her, må man ta påbygg etter master.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå