AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #1 Skrevet 10. mars 2015 Jeg har lært at restemat skal bare varmes opp igjen én gang. Så her har det blitt kastet ganske mye god mat opp igjennom tiden. Jeg mener å huske at det i vinter var en artikkel på en nettavis(?) at maten kan helt fint varmes opp flere ganger så lenge den kjøles raskt ned. Noen som har lest det samme? Nå har jeg en kjempegod restemat-kjøttsuppe som jeg har tint opp og varmet til middag i kveld. Men det er fremdeles mye igjen. Så jeg lurer altså på om jeg kan ta vare på "restene etter restematen" Anonymous poster hash: 977ae...40e
Trygve81 Skrevet 10. mars 2015 #2 Skrevet 10. mars 2015 Jeg ser ingen problemer med det, utover at suppen din vil gå mer i oppløsning for hver gang du koker den opp.
MarianneE Skrevet 11. mars 2015 #3 Skrevet 11. mars 2015 Bare du er flink til å kjøle maten raskt ned etter bruk og så oppbevare kaldt så kan du ha restemat i flere dager.
Tvist Skrevet 11. mars 2015 #4 Skrevet 11. mars 2015 Og så kan du jo prøve å ikke varme opp alt, kun det du trenger. Er ikke alltid så lett...
Chizue Skrevet 11. mars 2015 #5 Skrevet 11. mars 2015 Her i hjemmet blir det sagt at kjøttsuppe blir bare bedre å bedre for hver gang den blir varmet opp Så lager jeg først en kjøttsuppe, så lager jeg nok til 3-4 middager, noe kan jeg jo fryse ned også ^^
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #6 Skrevet 11. mars 2015 Frys/varm opp mindre porsjoner. Anonymous poster hash: 33216...1f7 2
Trygve81 Skrevet 11. mars 2015 #7 Skrevet 11. mars 2015 Som student laget jeg ofte lapskaus i en stor trykkoker, som jeg deretter varmet opp og hadde til middag i løpet av uken. Jeg vil ikke anbefale å varme opp lapskaus mer enn 3 ganger. Noen ganger, helt mot slutten var det ikke noe annet igjen i gryta enn oransje guffe og knokler. Det smakte gjerne ikke så godt heller.
Poserose Skrevet 11. mars 2015 #8 Skrevet 11. mars 2015 Så lenge det kjøles relativt raskt ned er det ikke noe problem helsemessig hvis mat varmes opp/fryses ned mange ganger kan teksturen i maten endres litt og det smaker kanskje ikke like godt, men det er helt trygt!
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #9 Skrevet 12. mars 2015 Så lenge det kjøles relativt raskt ned er det ikke noe problem helsemessig hvis mat varmes opp/fryses ned mange ganger kan teksturen i maten endres litt og det smaker kanskje ikke like godt, men det er helt trygt! Dette er feil når det gjelder frysing av mat. Anonymous poster hash: 8c60c...e43
Poserose Skrevet 12. mars 2015 #10 Skrevet 12. mars 2015 Dette er feil når det gjelder frysing av mat. Anonymous poster hash: 8c60c...e43 Etter det jeg skjønte av denne artikkelen er det ikke farlig, det bare smaker ikke like godt. http://www.nrk.no/livsstil/oppbevar-maten-riktig-1.906744(nest siste overskrift)
Gjest Sala21 Skrevet 13. mars 2015 #11 Skrevet 13. mars 2015 Det kommer jo litt an på hva det er. En suppe ser jeg ikke helt problemet med hvis den blir raskt nedkjølt. Ris og pasta f.eks er jo mat som helst ikke bør bli varmet opp mer enn en gang. Det du også kan gjøre er jo å varme opp litt om gangen. Ta det i en liten kaserolle etter hvor mye du/dere vil ha, også lar du resten stå i kjøleskapet !
Tvist Skrevet 13. mars 2015 #12 Skrevet 13. mars 2015 Pasta funker fint om man fryser/kjøler det ned sammen med sausen, f. eks spaghetti og kjøttsaus. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå