Gå til innhold

hvilken hunderase er dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

Jeg og samboeren min har besluttet oss til å ha hund! Det blir selvsagt ikke før om en stund da vi begge må jobbe oss opp litt penger til dette ( utstyr og div.), men.. det er en hund jeg og samboeren min har forelsket oss helt i, men finner ikke ut hva slags rase dette er... Ser ut som en blanding, og det gjør det ikke enkelt.

Kanskje noen her greier å se hvilken rase/r det er snakk om?

Vi er ganske aktive av oss, og har lyst på en hund vi kan ta med på sykkelturer, leke ute i hagen med, gå turer med o.l. Så forhåpentligvis matcher rasen våre ønsker. :rodmer:

post-85157-0-82514800-1426023802_thumb.j

post-85157-0-52074300-1426023806_thumb.j

post-85157-0-26718200-1426023812_thumb.j

post-85157-0-74548900-1426023815_thumb.j

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også det er en blanding, kanskje litt Shetland Sheepdog inni der?

Anonymous poster hash: 8f216...13c
Skrevet

Det ser ut som en blanding, men er vanskelig å si. Jeg ville ikke fokusert på utseende i første omgang, men heller funnet ut hva dere kan gi en hund, hva slags aktivitet og hvor mye aktivitet. Hva dere ønsker av vakt og varselinstinkt, jaktinstinkt osv. Størrelse, pelsstell, førerfokus osv.

Når dere har en liste over hva dere kan gi hunden og hva dere ser etter i en hund, så blir det lettere å se hvilke raser som passer dere. :)

• Liker 8
Skrevet

Blanding av Shetland sheepdog og Jack Russel muligens?

Skrevet

Islandsk fårehund?

Ja det ser veldig ut som en islandsk fårehund.

Skrevet

Det ser ut som en blanding, men er vanskelig å si. Jeg ville ikke fokusert på utseende i første omgang, men heller funnet ut hva dere kan gi en hund, hva slags aktivitet og hvor mye aktivitet. Hva dere ønsker av vakt og varselinstinkt, jaktinstinkt osv. Størrelse, pelsstell, førerfokus osv.

Når dere har en liste over hva dere kan gi hunden og hva dere ser etter i en hund, så blir det lettere å se hvilke raser som passer dere. :)

Vi har allerede snakket mye om dette:

- Str: Mellomstor

- pelsstell : uviktig, men putter vi det på en skala mellom 1-10 så ligger vi vel med et ønske på 5.

- Førerfokus: Tja, så lenge vi greier å trene den til å ikke gå på rødt lys, men grønt og holde seg unna trafikk/biler så er vi fornøyde.

- Varselinstinkt, vakt, jakt er absolutt ikke feil, men ikke et must. Det å kunne å ha en hund som kan trenes opp er i hvertfall ønskelig. Jakt blir nok mer eller mindre utelukket da vi ikke søker noen jakthund..

- jeg vil kunne ta med denne hunden på jobb som innebærer morgentur på 30 min eller sykkeltur på 15min ( undersøkes enda med jobben, men veldig sannsynlig)

- Vi vil kunne gi den 5-6 timer aktivitet etter jobb og ut mot kvelden.

- Helger er totalt åpne for så mye aktivitet som mulig. Sjeldent samboeren min jobber helger, så dersom jeg gjør det er det i hvertfall en som alltid kan bruke tid på hunden.

- Mer beskreven aktivitet : gi hunden gåturer eller løpeturer med sykkel til parker hvor den kan få bade om sommeren, løpe på store gressområder og virkelig slite seg ut. Fjellturer, skogsturer i hverdager og/eller helger, løpe med andre hunder i en bondegård like ved, løpe i solbergfoss hundepark med andre hunder osv.

Vi har med andre ord ganske mye tid til hund, og mye å by på. Bor ganske praktisk for å ha hund :)

Jeg har personlig alltid drømt om Alaska H., men den drømmen gikk da jeg flyttet fra Tromsø by hvor det er meeeer enn nok av natur og fjell. Familien min nordpå har nemmelig venner med mange hunder, blant annet Alaska H. Så jeg har vært med på mange sledeturer o.l. Vanvittig kult og gøy, men nå bor jeg i Askim ganske tett i natur, men ikke noe alaska miljø etter min mening. Og har heller ikke disp til en alaska H.

Skrevet

Blanding av Shetland sheepdog og Jack Russel muligens?

Hvordan vil en slik blanding formuleres ? :klo:

Skrevet

Ja det ser veldig ut som en islandsk fårehund.

Ganske enig, men jeg synes noen av de ser så høye ut i forhold til bildene jeg la ut .. Vel og merke er den på bildet 1 år gammel, så den er jo ikke engang ferdig utvokst ( I guess ). :klo: Men absolutt, tenkt tanken og synes de er utrolig like! Men hvor høy vil en slik bli? Jeg og samboeren vil helst ha en mellomstor hund.

Skrevet

Ganske enig, men jeg synes noen av de ser så høye ut i forhold til bildene jeg la ut .. Vel og merke er den på bildet 1 år gammel, så den er jo ikke engang ferdig utvokst ( I guess ). :klo: Men absolutt, tenkt tanken og synes de er utrolig like! Men hvor høy vil en slik bli? Jeg og samboeren vil helst ha en mellomstor hund.

Jeg vil si Islandshunden er en mellomstor hund. Mankehøyden skal være ca 46 for hanner og det er ikke veldig høyt.

http://www.islandshunden.no/Dok-web/RASEPRESENTASJON_IF.pdf

Skrevet

Kan det være en Podengo Portuguës?

Slik som den på bildet under. Ligner veldig iallfall.

post-53766-0-75304300-1426093814_thumb.j

AnonymBruker
Skrevet

Vi har allerede snakket mye om dette:

- Str: Mellomstor

- pelsstell : uviktig, men putter vi det på en skala mellom 1-10 så ligger vi vel med et ønske på 5.

- Førerfokus: Tja, så lenge vi greier å trene den til å ikke gå på rødt lys, men grønt og holde seg unna trafikk/biler så er vi fornøyde.

- Varselinstinkt, vakt, jakt er absolutt ikke feil, men ikke et must. Det å kunne å ha en hund som kan trenes opp er i hvertfall ønskelig. Jakt blir nok mer eller mindre utelukket da vi ikke søker noen jakthund..

- jeg vil kunne ta med denne hunden på jobb som innebærer morgentur på 30 min eller sykkeltur på 15min ( undersøkes enda med jobben, men veldig sannsynlig)

- Vi vil kunne gi den 5-6 timer aktivitet etter jobb og ut mot kvelden.

- Helger er totalt åpne for så mye aktivitet som mulig. Sjeldent samboeren min jobber helger, så dersom jeg gjør det er det i hvertfall en som alltid kan bruke tid på hunden.

- Mer beskreven aktivitet : gi hunden gåturer eller løpeturer med sykkel til parker hvor den kan få bade om sommeren, løpe på store gressområder og virkelig slite seg ut. Fjellturer, skogsturer i hverdager og/eller helger, løpe med andre hunder i en bondegård like ved, løpe i solbergfoss hundepark med andre hunder osv.

Vi har med andre ord ganske mye tid til hund, og mye å by på. Bor ganske praktisk for å ha hund :)

Jeg har personlig alltid drømt om Alaska H., men den drømmen gikk da jeg flyttet fra Tromsø by hvor det er meeeer enn nok av natur og fjell. Familien min nordpå har nemmelig venner med mange hunder, blant annet Alaska H. Så jeg har vært med på mange sledeturer o.l. Vanvittig kult og gøy, men nå bor jeg i Askim ganske tett i natur, men ikke noe alaska miljø etter min mening. Og har heller ikke disp til en alaska H.

Virker som dere har tenkt grundig gjennom dette. Så jeg regner med at du bare ikke tenkte noe på å påpeke hodetrim under aktivitet :)

Når det er sagt, har dere prøvd rasevelgeren til canis for å se hva slags type hund dere egentlig passer til?

Anonymous poster hash: a47c8...c68

Skrevet

Virker som dere har tenkt grundig gjennom dette. Så jeg regner med at du bare ikke tenkte noe på å påpeke hodetrim under aktivitet :)

Når det er sagt, har dere prøvd rasevelgeren til canis for å se hva slags type hund dere egentlig passer til?

Anonymous poster hash: a47c8...c68

Hodetrim er selvsagt med, hehe. jeg er jo maks glad i dyr og kommer virkelig til å ta ordentlig vare på hunden. Jeg har litt den tanken at hvis man ikke har tid til psykisk og fysisk trening av hund så kan man heller ha katt... etter min mening skal en hund ha rundt 1-2 timer aktivitet pr. tur ut, eller innendørs. Samboeren min har hatt hund før så han er også ganske dreven.

Vi har ikke titta på rasevelgeren, nei.. skal ta absolutt sjekke den ut ! :)

• Liker 1
Skrevet

Kan det være en Podengo Portuguës?

Slik som den på bildet under. Ligner veldig iallfall.

du har rett i at de ligner, men er nok ikke den hunden :/

Skrevet

Jeg vil si Islandshunden er en mellomstor hund. Mankehøyden skal være ca 46 for hanner og det er ikke veldig høyt.

http://www.islandshunden.no/Dok-web/RASEPRESENTASJON_IF.pdf

Lest en del om den nå. Utroolig fin hund ! tok rasevelgeren canis, og fikk opp islandsk fårehund som passende. Samtidig står det jo at det ikke er noen nybegynner hund da den har veldig sterk personlighet og lar seg ikke kommandere så lett. lettere sagt, man skal ha god/hard disiolin på en slik hund.

Jeg og min samboer er jo veldig engasjerte, men usikker på om vi kan håndtere en slik hund... Min utfordring vil jo være å anvende riktig tonefall da jeg har veldig mild og lys stemme. merker at de fleste hunder gjerne driter i hva jeg sier når jeg anvender min strengeste stemme. Jeg vet jo at hunder lyder mer på mørke stemmer, så... ja, spørs om jeg ville greie en hund med så sterk personlighet. Kommer selvsagt til å øve inn teknikk for det, men kanskje litt røft som nybegynner hund?

Gjest Keikolina
Skrevet

Hvordan vil en slik blanding formuleres ? :klo:

Sheep Jack :D
Skrevet

Sheep Jack :D

hehe, søt blanding, men ligna ikke :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...