MCV Skrevet 10. mars 2015 #1 Skrevet 10. mars 2015 Hei, jeg trenger virkelig hjelp. Familien min har vurdert å få oss hund, men det er vedlig viktig at vi får riktig rase hvertfall siden det er aller første gang vi skal ha hund. Vi har en del kriterier og derfor sliter med å finne en rase som kan passe. - Vi vil ha liten eller middels størrelse på den - Vi har ikke mulighet til å gå i flere timer hver dag og trenger derfor en hund som ikke må ha alt for mye mosjon. - Vi er på jobb/skole fra 8 til hvertfall 3 hver dag og trenger en hund som klare å være hjemme så lenge, vi skal selvfølgelig ta oss tid til å venne den til dette - Helst korthåret og ikke alt for mye røyting - Den må kunne tilpasse seg andre om vi må få noen andre til å passe den hvis vi skal bort og må kunne være rundt andre hunder Vet at dette er mange krav og derfor det er så veldig vanskelig, men det aller viktigste er mosjon og at den kan være alene det viktigste. Jeg har hørt myhe fint om dansk svensk gårdshund, Whippet (vet ikke om den passer våre krav da), Chihuahua og tibetansk spaniel (ikke korthåret) Omplasseringshund er absolutt ikke utelukket Tusen takk for alle svar
Tabris Skrevet 10. mars 2015 #2 Skrevet 10. mars 2015 Når du sier "ikke alt for mye mosjon", hva legger du i det? Hva slags aktivisering vil dere tilby hunden, både av fysisk og mental aktivisering, og hvor mye per dag?
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #3 Skrevet 10. mars 2015 I tilleg til det Tabris spør om, er det sånn at hunden må være alene 7 timer om dagen fra starten av, eller kan en eller flere av dere ta dere fri til å være hjemme hele tiden med den i starten? Anonymous poster hash: c24e1...3c7
MCV Skrevet 10. mars 2015 Forfatter #4 Skrevet 10. mars 2015 Vi kan tilby 3 turer daglig, på morgenen er det nok max 10 min og ettermiddagen 20 min til 30 min, kan gå lenger i helger og 20 til 10 min om kvelden, mental trening kan jeg vel gi rundt 10 til 30 min hver dag kommer litt ann på dagen Vi tenkte å eventuelt få hunden i en ferie også da om den trenger det dra hjem midt på dagen i starten når vi går tilbake til vanlig hverdag
Tabris Skrevet 10. mars 2015 #5 Skrevet 10. mars 2015 Jeg må si at hvis det er hva dere kan gi, så bør dere revurdere om det passer deres livsstil å skaffe dere en hund. Ingen hund, uavhengig av rase eller størrelse, bør ha mindre enn ca en time aktivisering som hovedtur, også tisseturer morgen og kveld i tillegg. Småhunder må ikke undervurderes, de tåler - og ønsker - mye mer aktivisering enn man skulle tro. 6
MCV Skrevet 11. mars 2015 Forfatter #6 Skrevet 11. mars 2015 Takk for svar, jeg tror selv at jeg undervurderer litt for å ikke få hunden i hus også kan jeg ikke gi det jeg trodde Jeg skal jo gjøre det for at både hunden kan være aktiv og meg selv, men må si at noen dager har jeg mulighet til å gå i en time og kanskje mer, mens andre dager har jeg ikke den muligheten, men da kan nok broren min Vi har en halv stor hage også som jeg tenkte det er mulig å leke med den i og en stor slette ikke langt unna og flotte tur muligheter så å gå en lang tur vil ikke være et problem så lenge jeg har tid og jeg kan det hvertfall 3 av de 5 uke dagene og i helgene kan jeg også, finnes det en rase som kan nøye seg med korte turer noen dager og litt lenger andre dager?
Gjest Aella Skrevet 11. mars 2015 #7 Skrevet 11. mars 2015 Vi kan tilby 3 turer daglig, på morgenen er det nok max 10 min og ettermiddagen 20 min til 30 min, kan gå lenger i helger og 20 til 10 min om kvelden, mental trening kan jeg vel gi rundt 10 til 30 min hver dag kommer litt ann på dagen Vi tenkte å eventuelt få hunden i en ferie også da om den trenger det dra hjem midt på dagen i starten når vi går tilbake til vanlig hverdag IKke for å virke slem, men hva er vits med hund om dere ikke kan har så mye tid til den? Er det kun for kosens skyld dere vil ha hund? Hva med et annet dyr? Katt for eksempel? De sover jo gjerne 16 timer om dagen, trenger ikke tur/elsker å utforske naturen alene og elsker å bli koset med. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #8 Skrevet 11. mars 2015 Hei, jeg trenger virkelig hjelp. Familien min har vurdert å få oss hund, men det er vedlig viktig at vi får riktig rase hvertfall siden det er aller første gang vi skal ha hund. Vi har en del kriterier og derfor sliter med å finne en rase som kan passe. - Vi vil ha liten eller middels størrelse på den - Vi har ikke mulighet til å gå i flere timer hver dag og trenger derfor en hund som ikke må ha alt for mye mosjon. - Vi er på jobb/skole fra 8 til hvertfall 3 hver dag og trenger en hund som klare å være hjemme så lenge, vi skal selvfølgelig ta oss tid til å venne den til dette - Helst korthåret og ikke alt for mye røyting - Den må kunne tilpasse seg andre om vi må få noen andre til å passe den hvis vi skal bort og må kunne være rundt andre hunder Vet at dette er mange krav og derfor det er så veldig vanskelig, men det aller viktigste er mosjon og at den kan være alene det viktigste. Jeg har hørt myhe fint om dansk svensk gårdshund, Whippet (vet ikke om den passer våre krav da), Chihuahua og tibetansk spaniel (ikke korthåret) Omplasseringshund er absolutt ikke utelukket Tusen takk for alle svar Hvis et av de viktigste kriteriene er at den kan være alene, så syns jeg ikke dere skal skaffe dere hund!Anonymous poster hash: c6db2...800 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #9 Skrevet 11. mars 2015 En hund trenger ikke nødvendigvis minimum en time tur hver dag, men dersom den får for lite mosjon og for lite mental trening kan den bli helt koko. Det har jeg sett klart og tydelig med mine egne øyne når jeg har hjulpet venner med å få "orden" på hunden deres, når de var problemet. Hvor mye mosjon en hund trenger er individuelt, og jo lengre turer du går jo mer mosjon vil den etterhvert ha behov for også. Men hodetrening er uansett det aller viktigste for å få en hund balansert. Jeg vil også gjøre deg oppmerksom på at alle hunder røyter, drar med seg masse sand og jord og gjørme inn, så med en hund i hus må du støvsuge dobbelt så mye, i perioder mer enn dobbelt så mye uansett. Korthåret/strihåret pels setter seg mer fast i stoff. Jeg ville derfor heller sett mer på pelsstell enn pelslengde. Hva med en dvergpuddel? Det er en lettlært hund, som har helt greit med pelsstell og som ikke er for stor. Den er lett omgjengelig og klarer fint å være alene noen timer. Puddel er en allergivennlig hund, noe som gjør at dere kanskje får lov til å ta den med på jobb etterhvert også? Hvis dere kjøper en valp er det viktig at dere prioriterer hunden de 2 første årene. Ta den med på kurs, ta den med overalt så den venner seg til forskjellige miljøer. Ta den med til venner, tren båndtrening fra dag én og vær konsekvente. Vær oppmerksom på at hunden har perioder hvor den glemmer alt den kan. De to første årene er det kjempeviktig å tiltrettelegge så dere får trent med hunden dersom dere skal ha en fungerende familiehund til slutt. Ja, det tar faktisk 2 år før dere har en fungerende familiehund. Jeg personlig ville fortsatt treningen etter to år også. Prøvd flyball eller agility for å få aktivisert hunden og for at hunden skal få mestringsfølelse og stimuli. Kjøp for all del tispe hvis dere ikke har noen erfaring med hund fra tidligere. Jeg vil tørre å påstå at nesten 90% av hunder til omplassering er unge hannhunder. Jeg anbefaler aldri en førstegangseier å kjøpe hannhund. Kjøp hundebøker. Du finner mange fine og lettleste hundebøker på canis.no. Les dere opp FØR dere kjøper hund. Les dere opp på de forskjellige rasene dere vurderer. Gjør dere kjent med sykdomsbildet og typiske atferder hos rasen dere vurderer før dere bestemmer dere for rase. Å ha en hund er ikke en fin liten hobby, eller bare kos. Det er en livsstil, det er mye frustrasjon og det er mye glede. Og det tar mye tid i 10-12 år fremover.Anonymous poster hash: 95255...7a0 4
Gjest Bud Skrevet 11. mars 2015 #10 Skrevet 11. mars 2015 Hunder trenger mosjon. Håper dere skaffer hund av de rette motiv, ikke bare for at dere tror det blir koselig.
Portvinpiken Skrevet 11. mars 2015 #11 Skrevet 11. mars 2015 En hund er et familiemedlem og man setter ikke av tid på forhånd til hvor mye man kan være sammen med hunden. En hund er et krevende kjæledyr i så måte. Når det gjelder flere av kriteriene TS setter så er dette ting man må jobbe med selv. Som sosialisering av hunden for at den skal bli en høflig hund som kan omgås andre, og for ikke å snakke om mental stimulans som flere har nevnt. Det er minst like viktig som å gå tur (mosjon). Det å være alene hjemme kreves også opplæring. Alt dette uavhengig av rase. Jeg skulle ønske folk satte seg mer og veldig godt inn i hva et hundehold egentlig innebærer før man skaffet seg hund. Da hadde man sluppet mange konsultasjoner, problematferdskurs og ikke minst omplasseringsannonser på finn. For hundens skyld: tenk dere veldig nøye om før dere finner ut om dere skal ha hund eller ikke. Nesten alle på valpekurs forteller at det er mye mer "jobb" enn de først antok. 1
Tabris Skrevet 11. mars 2015 #12 Skrevet 11. mars 2015 Takk for svar, jeg tror selv at jeg undervurderer litt for å ikke få hunden i hus også kan jeg ikke gi det jeg trodde Jeg skal jo gjøre det for at både hunden kan være aktiv og meg selv, men må si at noen dager har jeg mulighet til å gå i en time og kanskje mer, mens andre dager har jeg ikke den muligheten, men da kan nok broren min Vi har en halv stor hage også som jeg tenkte det er mulig å leke med den i og en stor slette ikke langt unna og flotte tur muligheter så å gå en lang tur vil ikke være et problem så lenge jeg har tid og jeg kan det hvertfall 3 av de 5 uke dagene og i helgene kan jeg også, finnes det en rase som kan nøye seg med korte turer noen dager og litt lenger andre dager? Det er ikke det å gå tur med hunden en time hver dag som er det viktigste. Det handler også om mental aktivisering - gå spor, søksarbeid, trene triks eller lydighet osv. Hunden skal jo sove hele natten og er alene hjemme hele dagen - da blir det for lite om den får løpe på en slette en halvtimes tid etterpå. Som sagt - det er helt fair at det er alt man har mulighet til å gi. Men da bør man revurdere om det passer å ha hund. De bør alle få mer enn det.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #13 Skrevet 11. mars 2015 Hunder trenger mosjon. Håper dere skaffer hund av de rette motiv, ikke bare for at dere tror det blir koselig. Og en hund som ikke får mosjon og hjernetrim blir ofte ikke veldig koselig å ha i hus. Understimulerte hunder kan gjøre mye ugang og utragering.. Håper Ts enten øker aktiviteten betraktelig eller legger hele greia død. En hund fortjener mye mer enn det som er listet opp her.Anonymous poster hash: ba037...ff0
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #14 Skrevet 13. mars 2015 20-30 minutter som hovedtur? Det er jo en tissetur, det. Anonymous poster hash: 2c15c...bf0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå