Gå til innhold

Bytte deler på dusj?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen med erfaringer her? Dusjen lekker, i butikken sa de at det skyldes blandebatteriet og at de kan bestille nye deler å bytte inni, men kanskje det da blir billigere å bytte ut hele i steden, det koster ca 800 for nytt blandebatteri. Hva koster evt delene?

Og kan jeg utføre operasjonene selv?

Anonymous poster hash: 82d74...c8e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi byttet nettopp en sånn liten dings på vårt blandebatteri, et ca 10 år gammelt Oras Oramix. Delen kostet 200 kroner og jobben tok fem minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet en pakning i kjøkkenkrana og den kostet rundt 400 kroner.

Det er ikke vanskelig å bytte, du må slå av hovedkrana, åpne batteriet, ta ut pakningen (kan hende du trenger en spesialhylse), sette i ny, stramme en mutter og sette på vannet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør deg selv en tjeneste hvis du skal gjøre jobben på egen hånd. Finn ut hvor hovedkrana sitter. ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp hovedkrana er nokså viktig. I tillegg til å skru igjen flyten fra varmtvannsberederen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jepp hovedkrana er nokså viktig. I tillegg til å skru igjen flyten fra varmtvannsberederen.

Hva er det og hvor finner jeg den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg byttet en pakning i kjøkkenkrana og den kostet rundt 400 kroner.

Det er ikke vanskelig å bytte, du må slå av hovedkrana, åpne batteriet, ta ut pakningen (kan hende du trenger en spesialhylse), sette i ny, stramme en mutter og sette på vannet igjen.

Takk for svar, men det er ikke kran på vask, men på dusj jeg må fikse og den ser jo elt annerledes ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi byttet nettopp en sånn liten dings på vårt blandebatteri, et ca 10 år gammelt Oras Oramix. Delen kostet 200 kroner og jobben tok fem minutter.

Hvordan fikk dere opp blandebatteriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pass på så dere kobler riktig så ikke noe plutselig tar fyr. I så fall får dere ikke igjen noe på forsikringen.

Anonymous poster hash: 439c2...3e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pass på så dere kobler riktig så ikke noe plutselig tar fyr. I så fall får dere ikke igjen noe på forsikringen.

Anonymous poster hash: 439c2...3e9

kobler hva som kan ta fyr??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det og hvor finner jeg den?

Vet du ikke hva en varmtvannsbereder er?

For alt jeg vet har du ikke en i det hele tatt, i så tilfelle er det hovedkrana som gjelder.

Hvordan fikk dere opp blandebatteriet?

For vårt blandebatteri var det bare å trekke av knotten man skrur av og på vannet med, delen som skulle byttes var det bare å skru ut og erstatte med den nye. Merk at det er vårt blandebatteri, jeg vet ikke hva du har så framgangsmåten kan fint være annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet du ikke hva en varmtvannsbereder er?

For alt jeg vet har du ikke en i det hele tatt, i så tilfelle er det hovedkrana som gjelder.

For vårt blandebatteri var det bare å trekke av knotten man skrur av og på vannet med, delen som skulle byttes var det bare å skru ut og erstatte med den nye. Merk at det er vårt blandebatteri, jeg vet ikke hva du har så framgangsmåten kan fint være annerledes.

Jeg mente ikke å spørre om hva en varmtvannsbereder er, men flyten på varmtvannsberederen som det ble referert til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Steng hovedkrana så trenger du ikke stenge "flyten' på bereden

Anonymous poster hash: 690dd...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, hos oss går vannet fra varmtvannsberederen til badet innenfor hovedkrana, så det hjelper ikke at vi skrur av hovedkrana. Jeg ser ikke bort fra at det kan være lagt opp sånn hos andre også. Med flyten mener jeg selvsagt vannflyten fra berederen til hvor enn man skal ha ut det varme vannet. Den kan stenges vha en skruknott på de fleste beredere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...