Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest denne gang
Skrevet

Etter mange år vil jeg nå gå fra min mann,separeres.Finnes der separasjonspapirer til å laste ned fra nettet?Mannen min har særeige på alt.Jeg har nesten ingen inntekt,han har meget høy inntekt.Han eier dessuten flere eiendommer.Jeg har tenkt på å kontakte advokat,men har ikke mulighet for å betale.Hva gjør jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Etter mange år vil jeg nå gå fra min mann' date='separeres.Finnes der separasjonspapirer til å laste ned fra nettet?Mannen min har særeige på alt.Jeg har nesten ingen inntekt,han har meget høy inntekt.Han eier dessuten flere eiendommer.Jeg har tenkt på å kontakte advokat,men har ikke mulighet for å betale.Hva gjør jeg?[/quote']

Hør med JURK om de kan hjelpe deg med noen råd (jur. rådgivning for kvinner).

Det er veldig lett å være etterpåklok mht verdier i ekteskapet. Hva kommer det av at du under ekteskapet har godtatt særeie, og vil ha din del av kaka? Hvorfor skal det komme deg til gode at han eier eiendommer, nå som dere ikke skal bo sammen mer?Det er ved brudd særeie bla får funksjon....

Hvis du tjener svært lite kan det tenkes at mannen din har plikt til å betale underholdsbidrag, men det krever at en del vilkår er oppfylt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Etterpåklokskap er den største form for klokskap.

Mulig han kan bli dømt til underholdningsbidrag, men det er mye som spiller inn. Alder og din mulighet til å tjene penger selv. hva du har bidradd med i hjemmet osv...

At du kan få masse tviler jeg på. ikke i dagens samfunn.

jeg kan garantere deg at du vil ikke få noe utav hans særeie.

hva er vitsen med særeie om det skal brytes ved skillsmisse?

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk til dere som svarte.Etterpåklokskap,ja.Skulle gitt mye for å ikke ha skrevet under på de papirene for 16 år siden.Men vi hadde 4 små barn,hadde vert gift i 9 år.Han og ungene var hele livet mitt.Vi var ikke til advokat,jeg måtte bare stole på ham.Han har aldri deltatt i ansvaret for ungene,untatt med penger.Jobben har kommet i første rekke alltid.I ettertid har jeg sett at grunnen han ga meg for at jeg skulle skrive under var feil.Men,jeg var dum,og stolte på ham.De gangene jeg har tatt det opp med ham i ettertid,kan han ikke skjønne hva jeg klager for.Jeg har det jo bra,vi mangler ingenting osv.Ja,det er sant,men det er sviket hans jeg ikke kan leve med.Han påstår at han ikke har lurt meg,men jeg føler meg lurt allikevel.Så hva kan jeg gjøre?

Skrevet

Skjønner at du føler deg sveket, men enhver har faktisk plikt til selv å sette seg inn i det man skriver under på. Du må jo ha hatt en viss fornemmelse av hva særeie innebærer og når det vil komme til anvendelse?

Gjest Til Poyrot.
Skrevet

Poyrot,du skriver at enhver har plikt til å sette seg inn i hva en skriver under på og at jeg må ha hatt litt formening om hva det innebar.Ja,jeg ser jo hvor dum jeg var.Har du juridisk utdannelse,siden du alltid skriver så bra svar?Jeg har ikke lyst til å skrive så mye mer om omstendighetene rundt dette her.Kan jeg sende deg en pm?

Skrevet

Særeie er nå særeie og høres rart ut hvis du har rett på noe da egentlig... Er jo det som er meningen med særeie. Men har han sun fornuft vil han nok hjelpe deg vil jeg tro.

Skrevet

Gjerne send pm, men det er ikke sikkert jeg kan hjelpe deg.

:)

Gjest Jus-student
Skrevet

Her i Norge skal det ikke være mulig å skille seg til rikdom. Altså man skal ikke kunne gifte seg med noen som er rik for så å skille seg for å få halvparten, eller i hvertfall deler av denne rikdommen.

Særeie er en formuesordning. Man kan avtale fullt eller delvis særeie. Man kan avtale særeie i live, felleseie ved død osv. Men det er ikke mulig å avtale særeie som ikke skal gjelde ved skilsmisse. Det er jo ofte nettopp ved skilsmisse man ønsker å sikre seg. Og man merker som oftest ingenting til at man har særeie før man skiller seg.

Når man går med på at ektefellen skal ha særeie så har man ikke noen rettigheter i forhold til dennes formue som er særeie. Det man kan gjøre dersom man føler at ektefellen "sikrer" seg mens en selv ikke har noe (man får kanskje ikke kjøpt seg inn i huset osv. er at man selv kjøper, f.eks. en leilighet som man leier ut, for å ha en sikkerhet å "falle tilbake på".

Nå har jo ikke du gjort noe av dette ettersom det virker på innlegget ditt.

Det finnes særregler hvor det kan være at mannen din må yte noe til deg. Disse er veldig strenge.

F.eks. dersom du har passet barna og stelt huset osv. mens mannen din har bygget opp dette særeie, så kan det være at du har en rettighet i det. Dette er hvis man kan si at du har bidratt, altså at han ikke hadde hatt mulighet til å bygge opp dette dersom du ikke passet barna osv.

Også er det dette med alder. Dersom det vil være veldig vanskelig for deg å finne jobb, kan han bli pliktig til å betale deg bidrag. Hvis du har stellet for ham i alle år og du nå står uten mulighet til å få deg en jobb.

Det finnes en del andre regler, men dette er altså regler hvor vilkårene er veldig strenge.

Jeg tenkte på om din mann har noe lån på det som han har særeie på. Har du skrevet under på disse tingene? Er du sikker på at du ikke står som medansvarlig på disse?

Det er mulig at du har rett på fri rettshjelp. Tror ikke du får det bare på bakgrunn av delingen av boet. Det må også være barnefordeling eller andre grunner bak, men du kan nå sjekke det. Dersom du ringer en advokat, vil han kunne svare på dette. Eller jussformidlingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...