AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #1 Skrevet 10. mars 2015 Hei. Jeg lurer på om noen har noen tips til hvordan jeg kan få noe ekstra å rutte med, med dette budsjettet? Jeg kan ikke jobbe så mye mer, da jeg går på skole også og da vil jeg jo risikere å stryke hvis jeg ikke får brukt noe tid på å jobbe med studiene. Per idag kan jeg ikke flytte, så får ikke kuttet ned på husleien. Har planer om å flytte om ca 2 år da jeg er ferdig med utdannelsen. Nå jobber jeg og går på skole, i tillegg til at jeg har et barn. Utgifter: Husleie: 11.000,- Strøm: 400,- Mnd kort: 680,- Barnehage: 2800,- Mat: 3300,- Annen husholdning: 400,- Lånekassen: 1500,- Fadderbarn via Plan: 250,- Sum: 20330,- Inntekter: Lønn: 16.000,- (utbetalt) Stønad til barnetilsyn: 1500,- Barnebidrag: 1400,- Barnetrygd: 1970,- Jeg får ikke penger fra Lånekassen, fordi jeg har allerede lån på 250 000 og vil prøve å klare meg uten med inntekt fra jobb, men det går kanskje.. ? Er livredd for å ende opp med 600 000 eller noe slikt i lån, skal jo nedbetales også. Ang fadderbarnet, så har jeg hatt han i over 10 år og sliter litt med å "si opp". Føler det er litt slemt.. noen andre som har erfaringer rundt dette? (Studentbolig fikk jeg ikke og nå har jeg bosatt meg et sted med barnehage 2 min unna og skole og jobb innen kort avstand og føler ikke jeg kan bare flytte avgårde nå, før jeg er ferdig med utdannelsen.) Jeg føler alle snakker om at alenemødre vasser i penger, men.. det gjelder kanskje dem som jobber 100% og ikke studerer? for jeg har inntrykk av at folk her inne mener at alenemødre som bare går hjemme får massevis av penger hver måned? Hvor kommer de fra? Anonymous poster hash: 03786...c8f
Gjest Stinky Skrevet 10. mars 2015 #3 Skrevet 10. mars 2015 Og nei, synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å si opp plan fadder. Hvis samvittigheten gnager så fælt kan du heller ta opp igjen medlemsskapet når du er ferdig med utdanningen.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #4 Skrevet 10. mars 2015 Husleie på 11000 er jo vanvittig for en voksen og ett barn. Det må da være mulig å finne noe billigere. Anonymous poster hash: d5018...8e3
Gjest Wei Wei Skrevet 10. mars 2015 #5 Skrevet 10. mars 2015 Jeg savner mange flere utgiftsposter: Internett, tvlisens (er dette inkludert i leie), forsikringer, klær, underholdning, transport (som ikke dekkes av månedskortet), ferie, reiser, helse, osv. Det er mange utgifter man ikke har hver mnd, men gjennomsnittet for året må jo inkluderes. Jeg ville ha byttet til en rimeligere bolig. Selv om du sier det ikke er aktuelt. Lurt å ikke ta opp med studielån. Avslutt planfadderavtalen, så er du nesten i mål.
Bettina82 Skrevet 10. mars 2015 #6 Skrevet 10. mars 2015 Kan du ikke søke om å fryse lånet i lånekassen siden du ennå studerer?
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #7 Skrevet 10. mars 2015 Jeg savner mange flere utgiftsposter: Internett, tvlisens (er dette inkludert i leie), forsikringer, klær, underholdning, transport (som ikke dekkes av månedskortet), ferie, reiser, helse, osv. Det er mange utgifter man ikke har hver mnd, men gjennomsnittet for året må jo inkluderes. Jeg ville ha byttet til en rimeligere bolig. Selv om du sier det ikke er aktuelt. Lurt å ikke ta opp med studielån. Avslutt planfadderavtalen, så er du nesten i mål. Internett er inkludert i husleien. Tvlisens er 2 ganger i året, så har ikke tatt med dem.. Men det er vel ca 2400kr totalt for de 2 gangene tror jeg. Av forsikring har jeg en på ca 600 kr som betales én gang i året (innbo). Klær går under annen husholdning i mitt budsjett, men barnet mitt får enormt mye klær da han arver fra en fetter som bare er litt eldre og klærne er nesten som nye når vi får dem. Jeg kjøper sjelden klær til meg selv, da blir det H&M en gang i blant :-) Annen transport som ikke dekkes av mnd kort er det ikke, vi sitter evnt på i bil noenganger, men det er ikke ofte og da slipper vi å betale. Har ikke vært på ferie på en stund, men da får jeg feriepenger som jeg bruker til det. Får ikke oppdatert budsjettet i HI da jeg er anonym :/ Anonymous poster hash: 03786...c8f
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #8 Skrevet 10. mars 2015 Kan du ikke søke om å fryse lånet i lånekassen siden du ennå studerer? Jo, jeg var faktisk ikke klar over det før istad, men takk for tips :-) fjollete av meg å drive å betale på det mens jeg studerer.. TS Anonymous poster hash: 03786...c8f 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #9 Skrevet 10. mars 2015 Husleie på 11000 er jo vanvittig for en voksen og ett barn. Det må da være mulig å finne noe billigere.Anonymous poster hash: d5018...8e3 Jada, jeg skal finne noe billigere så fort jeg er ferdig med utdannelsen. Men skal jeg finne noe billigere må jeg ganske langt vekk fra Oslo, nå bor vi i Oslo og der får du ikke billigere når du skal ha ett soverom. Flytter jeg langt ut av Oslo nå blir det enorm reisevei til skole, mer utgifter i transport frem og tilbake og vanskeligere med jobb, henting i barnehage osv. Anonymous poster hash: 03786...c8f
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #10 Skrevet 10. mars 2015 (Og før noen kritiserer meg for å ha fått barn før jeg har utdannelse og god jobb, så håper jeg selvsagt på at jeg får en bedre jobb når utdannelsen min (siviløkonom) er ferdig.) Anonymous poster hash: 03786...c8f
Gjest Stinky Skrevet 10. mars 2015 #11 Skrevet 10. mars 2015 Kan også anbefale deg å bruke kredittkort som gir cashback. Feks trumf visa dersom du handler på kiwi/spar. Her får du 2 % av summen Du handler for i deres dagligvarebutikker og 1% på alt annet. Men da er det viktig at du kun bruker det på disse utgiftene og ikke noe annet. Kan fort tjene inn en hundrelapp eller to i mnd
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #12 Skrevet 10. mars 2015 Selvom du ikke vil ha lån fra Lånekassen, hvorfor får ikke du stipend?Anonymous poster hash: 90f95...eb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå