Gå til innhold

Blodtypedietten

Anbefalte innlegg

Gjest earlgrey
Skrevet

Kan noen enkelt forklare meg hva denne går ut på? Hva kan man spise? Må man til legen og ta blodprøve først?

Erfaringer og resultater?:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har et ord: BULLSHIT

Anonymous poster hash: 036e7...d41
  • Liker 5
Skrevet

Jeg har ett til: Fjas :laugh:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Blodtypedietten er bygget på en hypotese om at ulike blodtyper fordrer ulike typer mat.

Jeg husker ikke alt, men et eksempel er at Blodtype 0 er "jegeren", og skal ha mye animalske matvarer (rødt kjøtt), og lite kornprodukter, mens Blodtype A er "jordbrukeren" som skal ha lite kjøtt, og mye grønnsaker.

I tillegg er det snakk om fysisk aktivitet, og at noen skal ha lavenergi trening, andre skal ha styrketrening, andre igjen skal ha høyintensitetstrening osv.

Her kan du lese litt om den, og som du ser er det slik at selv om deler av teorien er interessant, har den ennå ikke blitt underbygget av dokumentasjon av virkning.

Vi har kommet frem til at noen aspekter ved de presenterte hypotesene har livets rett, men at dette på ingen måte kan forsvare å be mennesker spise en kost som er relativt sunn, men kostbar og lite sosial.

Anonymous poster hash: 4177f...137
Skrevet

For å utdype mitt forrige innlegg :laugh: Istedenfor å la en tilfeldig diett basert på tvilsomme argumenter innskrenke og styre matvalget ditt: Jeg mener den beste dietten er mat og drikke som du liker og får tak i (også innenfor dine økonomiske rammer), som passer inn i din døgnryme og ditt sosiale liv, og som gir deg alle næringsstoffene du trenger og passe mengde kalorier. Dette kan dermed være en uendelighet av kombinasjoner.

• Liker 3
Skrevet

Blodtypedietten er bygget på en hypotese om at ulike blodtyper fordrer ulike typer mat.

Jeg husker ikke alt, men et eksempel er at Blodtype 0 er "jegeren", og skal ha mye animalske matvarer (rødt kjøtt), og lite kornprodukter, mens Blodtype A er "jordbrukeren" som skal ha lite kjøtt, og mye grønnsaker.

I tillegg er det snakk om fysisk aktivitet, og at noen skal ha lavenergi trening, andre skal ha styrketrening, andre igjen skal ha høyintensitetstrening osv.

Her kan du lese litt om den, og som du ser er det slik at selv om deler av teorien er interessant, har den ennå ikke blitt underbygget av dokumentasjon av virkning.

Anonymous poster hash: 4177f...137

Det komiske er jo at hele teorien bak faller på sin uvitenhet. Bakgrunnen for dette er at det var blodype 0 som var den opprinnelige. Dette mener man er feil, all tilgjengelig data tilsier A1 var den opprinnelige blodtypen.

Vi skal selvfølgelig vente på skikkelige studier, men jeg er redd dette føyer seg inn i rekken av nylagd humbugsaus funnet opp av kreative menn med et litt for stort selvbilde, som akupunktur, syre-base balanse i kroppen og homeopati, bare for å nevne noe...

AnonymBruker
Skrevet

Det komiske er jo at hele teorien bak faller på sin uvitenhet. Bakgrunnen for dette er at det var blodype 0 som var den opprinnelige. Dette mener man er feil, all tilgjengelig data tilsier A1 var den opprinnelige blodtypen.

Vi skal selvfølgelig vente på skikkelige studier, men jeg er redd dette føyer seg inn i rekken av nylagd humbugsaus funnet opp av kreative menn med et litt for stort selvbilde, som akupunktur, syre-base balanse i kroppen og homeopati, bare for å nevne noe...

Man kan sikkert si mye om akupunktur, men nylagd er det vel ikke akkurat?

Anonymous poster hash: bb716...7b5

Gjest earlgrey
Skrevet

Haha, jeg trodde BT-dietten var noe nytt, men etter å ha søkt på KG ser jeg at det er innlegg om den helt tilbake til 2006 :')

Neinei, den virker jo litt tullete den greia der da :)

Skrevet

Man kan sikkert si mye om akupunktur, men nylagd er det vel ikke akkurat?

Anonymous poster hash: bb716...7b5

Akupunktur slik den gjøres nå er realitiv nylagd jo, eller trodde du det var en mange år tusen gammel kineskisk behandlingsmåte? For et par tusen år siden fantes ikke metallnåler.

Man har funnet gamle skrifter som omtaler noe som ligner på metodene med å manipulere energiflyten i innbilte kanaler. Hvis det blir referert til nåler er det snakk om årelating, kirurgi eller tømming av byller etc. Det å bruke tykke nåler og spisse trepinner i forbindelse med behandlig ble (naturlig nok) mindre og mindre populært i Kina og ble satt i samme kategori som shamanisme og alkymi.

Den første omtalen av akupunktur i vestlig litteratur var skrevet av en nederlands jesuitt i 1683. Han samlet informasjon om lokale behandlingsformer spesielt akupunktur og moxibustion, og skrev verket "De Acupunctura" på latin. Han omtaler ikke akupunkturpunkter, men skriver om store gullnåler som blir stukket i hodeskallen eller magen. Hensikten var å slippe ut årsak til sykdom.

Mot slutten av 1700 tallet var akupunktur i ferd med å dø ut i Kina, og til slutt forbød keiseren dette helt fordi behandlingsformen ikke ble sett på som høyverdig nok for lærde medisinere. I Japan ble akupunktur forbudt i 1876. Men behandlingsformen overlevde til en viss grad på den fattige lanndsbygda, der man hadde lite eller ingen andre ting å ty til.

Først i 1939 tok en franskmann i bruk begreper som "meridian" og "livsenergi" og i 1957 ble øreakupunktur oppfunnet av en annen franskmann.

På 40 tallet ble metoden gjennoplivet da kommunistlederen Mao Zedong fant ut at det kunne være en billig fremgangsmåte for å gi helsetjenester til de fattige innbyggere i landet. Han brukte selvfølgelig ikke metoden selv. Oppvåkningen i Vesten kom da en journalist skrev om en blindtarmoperasjon han fikk i Bejiing, der man brukte akupunktur som lindring etter operasjonen.

Under formann Mao var det et stort kulturelt og politisk press for å demonstrere hvor bra akupunktur var, og det ble viktig for myndighetene å vise utenlandske journalister se operasjoner som kun brukte akupunktur som smertelindring osv. Dette var "showcase" operasjoner med nlye utvalgte og opptrente pasienter, og var like ekte og seriøst som en tryllekunstneres forestillinger. Helsevesenet i Kina fikk under kulturrevolusjonen i1966 lagt et stort press på seg for å bruke akupunktur, noe som resulterte i mange smertefulle og farlige situasjoner.

Akupunktur blir heldigvis brukt relativt sjeldent i både Kina og i Vesten i dag, og selvfølgelig gir den kun en placeboeffekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...