Gå til innhold

Hvorfor har dem ikke hansker på seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var ute med ei venninne i dag og vi tok en tur på Big Bite. Har vært der før også med venner og ser at dem ikke har hansker på seg når de lager mat. Hvorfor ikke? Burde dem ikke hatt det? Jeg stod ikke og akkurat og overvåket damen i disken, men jeg kan ikke huske og sett at hun vasket hendene heller mellom matlaging og ta på penger.

Hvor strenge er de egentlig på det på slike steder?

Anonymous poster hash: cd2e3...c10
  • Liker 3
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/919444-hvorfor-har-dem-ikke-hansker-p%C3%A5-seg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De SKAL vaske, og/eller sprite hendene etter de har tatt på penger/kassapparatet. Om du observerer tilfeller hvor det ikke blir gjort, så varsler du Mattilsynet så ordner de opp med stedet og interne rutiner blir gjennomgått

Anonymous poster hash: 9cc27...d42
  • Liker 6

Annonse

Gjest The damned

Vel, det er faktisk viktigere med god håndhygiene enn det er å bruke hansker.

Vet endel kunder som tenker hansker=rent. Men det hjelper ingenting hvis man har tatt på alt mulig annet med hansken på. Så det går egentlig for det samme.

Når jeg jobbet med mat, så brukte jeg hansker når jeg stod og holdt på med mat som luktet mye, fettete mat osv. Ikke spesielt hyggelig med hender som stinker løk, røkt laks osv hver eneste dag.

Vel, det er faktisk viktigere med god håndhygiene enn det er å bruke hansker.

Vet endel kunder som tenker hansker=rent. Men det hjelper ingenting hvis man har tatt på alt mulig annet med hansken på. Så det går egentlig for det samme.

Når jeg jobbet med mat, så brukte jeg hansker når jeg stod og holdt på med mat som luktet mye, fettete mat osv. Ikke spesielt hyggelig med hender som stinker løk, røkt laks osv hver eneste dag.

Er helt enig med det du sier.

Engangshansker er en falsk trygghet og etter å ha jobbet flere år i ferskvare hos en stor matvarekjede har vi blitt advart om å se oss blinde på hanskebruk. Flere som både tar seg i håret og på skittne overflater og deretter ekspederer kunder. Fordi de "har jo hansker på"..

Men dersom det er slik du sier, at de rører ved penger og kassaaparat uten å vaske hender etter så er det et problem.

Jeg ville dog ikke gått så drastisk tilverks som å ringe mattilsynet, det er faktisk lov å høflig gjøre den ansatte oppmerksom på det. Kanskje det var en glipp? Kanskje denne personen vasker hendene i hytt og gevær men forglemte seg den ene gangen?

Uansett, håndhygiene er make it or break it for slike spisesteder.

• Liker 3
AnonymBruker

Jeg husker at for kanskje noen år siden så pleide bigbite å ha et ark på veggen der det sto at de brukte IKKE hansker på bigbite, men vasket heller hendene mellom hver gang de lagde en ny sandwich, fordi det ikke var hygienisk med hansker. Det gjelder vel kanskje fremdeles?

Anonymous poster hash: 702ee...163
AnonymBruker

Pluss at det er ikke alle som tåler sånne hansker, så hvis noen har tatt oppi agurken med hansker, for så å ta oppi agurken med noen andre hansker evt uten hansker til noen som er allergiske mot det hansken er laget av, så vil denne personen få en reaksjon.

Anonymous poster hash: 702ee...163

Annonse

Gjest The damned

Er helt enig med det du sier.

Engangshansker er en falsk trygghet og etter å ha jobbet flere år i ferskvare hos en stor matvarekjede har vi blitt advart om å se oss blinde på hanskebruk. Flere som både tar seg i håret og på skittne overflater og deretter ekspederer kunder. Fordi de "har jo hansker på"..

Men dersom det er slik du sier, at de rører ved penger og kassaaparat uten å vaske hender etter så er det et problem.

Jeg ville dog ikke gått så drastisk tilverks som å ringe mattilsynet, det er faktisk lov å høflig gjøre den ansatte oppmerksom på det. Kanskje det var en glipp? Kanskje denne personen vasker hendene i hytt og gevær men forglemte seg den ene gangen?

Uansett, håndhygiene er make it or break it for slike spisesteder.

Ja, jeg brukte ikke alltid hansker, men vasket hendene og da var det noen som hadde klaget på det. Så da fikk jeg beskjed om å bruke hansker hele tiden bare for syns skyld.

Men jeg er enig. Kan jo hende at den ansatte glemte seg, og det kan jo skje med alle en gang iblant. Så bedre å si ifra til drn ansatte eller ta kontakt på en annen måte.

Så jeg synes det er rart når man tror at hansker er avgjørende for hvor god hygiene en ansatt har.

Jeg har snakket til de ansatte ved en bigbite flere ganger! Både vask av hender og utstyr! Jeg har rett og slett slutta å handle der. Gidder ikke fortelle dem hvordan de skal gjøre jobben sin hver gang! Mister jo apetitten...

• Liker 2

Æsj... jeg er litt bitchy så hadde sikkert påpekt det, vil ikke ha pengesmak og bakterier på maten min! Det er vel påbudt med håndvask med antibaktriell såpe på sånne steder?? eller mulig jeg tar feil..

Annonse
AnonymBruker

Da jeg skulle kjøpe kjøtt i ferskvaredisken på en Menybutikk, så hadde den ansatte først tatt på en støvsuger med hanskene, og tok så direkte på maten uten å bytte hansker. Da sa jeg fra til den ansatte, men burde nok sagt fra til leder der. Synes man skal gjøre det før man ringer Mattilsynet.

Anonymous poster hash: df50c...d64

Et tips er å be sjefen kjøpe latexhansker, uten innvendig pudder. Jeg har jobbet på kjøkken, og håndvask kan føre til eksem/tørr og sprukket hud. Det er heller ikke bra og det er mange som ikke kan jobbe på kjøkken pga. dette problemet.

Jeg synes de burde skille de som håndterer penger fra de som behandler maten, hvis ikke kort kan brukes, men begge deler bør være tilgjengelige.

Gjest Solstråla88

Æsj... jeg er litt bitchy så hadde sikkert påpekt det, vil ikke ha pengesmak og bakterier på maten min! Det er vel påbudt med håndvask med antibaktriell såpe på sånne steder?? eller mulig jeg tar feil..

Det er påbudt med håndvask, men det stilles ingen krav til hva slags såpe, det kan være lano om man vil. Det er jo faktisk ganske mange som ikke tåler antibac, meg inkludert

AnonymBruker

De skal ikke bruke hansker, de skal vaske hendene. Big bite på mitt kjøpesenter er flinke på å vaske hendene ofte, men det er jo naturligvis mulig andre er sløvere.

De skal ikke bruke antibakteriell såpe, det er mer enn godt nok å bruke vanlig såpe så lenge man ikke skal stikke hendene inn i åpne operasjonssår og lignende.

Anonymous poster hash: f41ad...406

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...