Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke noe som heter dette lenger? Samværsrett som i å ha barna annenhver helg og en dag i uken? Er dette gammeldags? Fikk høre i dag at "vanlig samværsrett" eksisterer ikke mer og at det er bare i sære familier dette forekommer...

Anonymous poster hash: ad8ef...344

Gjest Solstråla88
Skrevet

Broren min har kun barna annenhver helg. De er 5 og 11

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke foreldrene som har samværsrett, men barna som har en rett til å være med sine foreldre. Ergo har ikke noen foreldre rett til å ha barna sine hverken en dag eller alle dager i året hvis de ikke er egnet til det, eller, etterhvert som barna blir større, barna ikke ønsker det.

Jeg er skilt, og har to barn på 12 år og 17 år. Utgangspunktet var det som du benevner som "vanlig" : annenhver helg og en dag i uken. Både jeg og barna opplevde dette som om barna var pakkepost , mye frem og tilbake, oppakking,nedpakking. Etter ett år gikk vi over til at barna var hos faren annenhver uke fra onsdag ettermiddag til søndag ettermiddag. Det ga mer stabilitet og var mer praktisk ifh til skolearbeid.

For godt over ett år siden ønsket ikke eldste å være så mye hos faren lengre. Dette brukte far lang tid på å godta, men nå er eldste hos faren ca en helg i måneden. Yngste er hos faren som nevnt ovenfor.

Tror alle må finne sin måte, og at det er det som er best for barna som skal være i fokus. Og på ett eller annet tidspunkt er det barna som tar regien over dette, og det må foreldrene prøve å godta.

Anonymous poster hash: d00a1...fae
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke foreldrene som har samværsrett, men barna som har en rett til å være med sine foreldre. Ergo har ikke noen foreldre rett til å ha barna sine hverken en dag eller alle dager i året hvis de ikke er egnet til det, eller, etterhvert som barna blir større, barna ikke ønsker det. Jeg er skilt, og har to barn på 12 år og 17 år. Utgangspunktet var det som du benevner som "vanlig" : annenhver helg og en dag i uken. Både jeg og barna opplevde dette som om barna var pakkepost , mye frem og tilbake, oppakking,nedpakking. Etter ett år gikk vi over til at barna var hos faren annenhver uke fra onsdag ettermiddag til søndag ettermiddag. Det ga mer stabilitet og var mer praktisk ifh til skolearbeid. For godt over ett år siden ønsket ikke eldste å være så mye hos faren lengre. Dette brukte far lang tid på å godta, men nå er eldste hos faren ca en helg i måneden. Yngste er hos faren som nevnt ovenfor. Tror alle må finne sin måte, og at det er det som er best for barna som skal være i fokus. Og på ett eller annet tidspunkt er det barna som tar regien over dette, og det må foreldrene prøve å godta. Anonymous poster hash: d00a1...fae

Spørsmålet var om det ikke er vanlig med "kun" helgesamvær og en dag i uka mer. Om dette er en gammeldags måte å ha samvær på og/ eller om det bare er sære mennesker som har slike ordninger i dag.

Skrevet

Min sønn er hos faren sin annen hver helg fra fredag ca kl 17:00-18:00 og til søndag kl 18:00. Han er der også 2 uker i sommerferien, halve jul og halve påske. Ellers er han hos meg. Det fungerer veldig bra det selv om det sikkert er gammeldags i andres øyne.

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn er hos faren sin annen hver helg fra fredag ca kl 17:00-18:00 og til søndag kl 18:00. Han er der også 2 uker i sommerferien, halve jul og halve påske. Ellers er han hos meg. Det fungerer veldig bra det selv om det sikkert er gammeldags i andres øyne.

For meg så er også dette helt ok og vanlig dersom det fungerer for alle parter. Ble bare litt betenkt da en bekjent kalte denne ordningen for sær og gammeldags :/

AnonymBruker
Skrevet

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7#KAPITTEL_7

§ 43.Omfanget av samværet mv.

Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett. Omfanget av samværsretten bør avtalast nærare. Dersom samvær ikkje er til beste for barnet, må retten avgjere at det ikkje skal vere samvær.

Foreldra avtalar sjølve omfanget av samværsretten på bakgrunn av kva dei meiner er best for barnet. § 31 andre stykket gjeld for foreldra. I avtale eller avgjerd om samvær skal det mellom anna leggjast vekt på omsynet til best mogleg samla foreldrekontakt, kor gammalt barnet er, i kva grad barnet er knytt til nærmiljøet, reiseavstanden mellom foreldra og omsynet til barnet elles. Vert det avtala eller fastsett «vanleg samværsrett», gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie.

Det kan i avtale eller i dom setjast vilkår for samvær. Dersom tilsyn blir sett som vilkår, kan retten utpeike ein person som skal føre tilsyn under samværet, eller be foreldra gjere det. Den av foreldra som skal ha samvær, dekkjer kostnadene til tiltaka som er sett som vilkår for samvær etter denne føresegna.

Den andre av foreldra skal få melding i rimeleg tid føreåt når samværet ikkje kan finne stad som fastsett, eller når tida for samværet må avtalast nærare.

Dersom den som har foreldreansvaret eller som barnet bur hos hindrar at ein samværsrett kan gjennomførast, kan den som har samværsretten krevje ny avgjerd av kven som skal ha foreldreansvaret eller kven barnet skal bu saman med, jf. § 64.

Anonymous poster hash: 40153...b20
AnonymBruker
Skrevet

For meg så er også dette helt ok og vanlig dersom det fungerer for alle parter. Ble bare litt betenkt da en bekjent kalte denne ordningen for sær og gammeldags :/

Den er sær og gammeldags. Diskriminering kalles dette. Mannen burde absolutt få like mye tid med barna sine som kvinnen. Mannen her burde egentlig få all tiden med barna så kunne moren få det samværet han nå har, slik at barna har hatt lik tid mellom foreldrene innen de er blitt 18.

Anonymous poster hash: a0fb7...163

Skrevet

Den er sær og gammeldags. Diskriminering kalles dette. Mannen burde absolutt få like mye tid med barna sine som kvinnen. Mannen her burde egentlig få all tiden med barna så kunne moren få det samværet han nå har, slik at barna har hatt lik tid mellom foreldrene innen de er blitt 18.

Nå er det ikke alle fedre som vil ha ungene sine oftere enn annenhver helg. Siden faren til min sønn ikke vil ha mer samvær så kan jeg ikke tvinge han. Det skjer faktisk rett som det er at han ikke får hatt han de helgene han skal engang. De helgene får han heller ikke tatt igjen siden han jobber de helgene han ikke har samvær.

Hvis jeg skulle tvunget gjennom mer samvær så hadde det ikke vært noe hyggelig verken for far eller sønn. Pluss at forholdet mellom far og meg hadde blitt dårlig, nå fungerer det bra.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har samvær annenhver helg, men den ene uken fra onsdag og den andre fra torsdag. Mannen ønsker ikke mer, og ikke ungene heller. De er så ulike at skulle tro de var fra ulike planeter. Nå funker det veldig fint og viktigst barna er glade og fornøyde når de er hos oss

Anonymous poster hash: 428f1...8a3

AnonymBruker
Skrevet

Den er sær og gammeldags. Diskriminering kalles dette. Mannen burde absolutt få like mye tid med barna sine som kvinnen. Mannen her burde egentlig få all tiden med barna så kunne moren få det samværet han nå har, slik at barna har hatt lik tid mellom foreldrene innen de er blitt 18. Anonymous poster hash: a0fb7...163

Altså her er det ikke snakk om kvinne eller mann, men om helgesamvær ikke er vanlig mer. En mann kan fint ha daglig omsorg og at barna har helgesamvær med mor. Lurer bare på om det nå er mer vanlig med 50/50 egentlig. Trodde man hadde gått vekk fra 50/50 nemlig.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke noe som heter dette lenger? Samværsrett som i å ha barna annenhver helg og en dag i uken? Er dette gammeldags? Fikk høre i dag at "vanlig samværsrett" eksisterer ikke mer og at det er bare i sære familier dette forekommer...

For meg er "vanlig" og selvfølgelig løsning for foreldre og barn kun 50/50 og delt bosted - noe som forutsetter godt samarbeid!

Hvis barna ytrer at de vil annet bør man høre på barna forutsatt at de er sier nok (10-12 år+++).

Anonymous poster hash: 8033f...d49

AnonymBruker
Skrevet

Broren min har kun barna annenhver helg. De er 5 og 11

!!

Da ville jeg knapt ha gjenkjent personen...

Skrevet

Stadig flere inngår avtale om 50/50, så sånn sett er "ordinært samvær" mer uvanlig nå enn før. Heldigvis vil flere pappaer være mer enn annen-hver-helg-pappa for ungene sine.

Heldigvis er det også mødre som innser at barna har det best hos pappa. Min brors samboer har bare "vanlig samvær" med sine barn, mens min bror har hovedansvaret for dem. Han er den mest stabile, og hun vet at det er best for ungene slik. Det var en avgjørelse som lå langt inn, sier hun.

Om alle tenkte mest på barna, og mindre på seg selv..

Gjest Solstråla88
Skrevet

!!

Da ville jeg knapt ha gjenkjent personen...

De kjenner igjenn pappen sin veldig godt, går helt fint.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen i vår omgangskrets praktiserer "ordinær samværsrett", blant alle klassevennene til barna er det kun 50-50 som gjelder så for meg er det mest vanlig.

Anonymous poster hash: 734d9...3c9
Skrevet

Dust. Ikke alle foreldre samarbeider bra nok for 50-50. Ikke alle foreldre bor nærme nok til at det er praktisk gjennomførbart. Ikke alle fedre ønsker å ha barna boende hos seg verken helt eller halvt, med de forpliktelser det innebærer. Deilig å kunne gjøre som en selv vil vettu, uten å måtte ta hensyn til andre.. Og noen foreldre har ikke 50-50 fordi de er begge enige om at det ikke er barnas beste.

Skrevet

Her praktiseres det med at far har barna annenhver helg og alle parter er fornøyde med det. Ser ikke at dette er "gammeldags", men heller at man har funnet en løsning som fungerer. Far er til stede når han ønsker og ved behov utover dette.

AnonymBruker
Skrevet

Amen!

Anonymous poster hash: 704b6...f86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...