AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #1 Skrevet 10. mars 2015 Jeg har funnet ut at jeg skal bli tante og gleder meg helt vilt! Og spørsmålet mitt er overskriften. Hva er en god tante ?Anonymous poster hash: 85f6e...118
Atea Skrevet 10. mars 2015 #2 Skrevet 10. mars 2015 En som tar seg tid til å bli kjent med barnet, tegner sammen, lager snømenn, drar på egne utflukter, kino f.eks. når det blir eldre. Kanskje også en som kan være barnevakt, helst hjemme hos deg selv. Lar barnet være med på å lage enkel mat og er litt leken, men samtidig setter grenser. 3
Gjest Solstråla88 Skrevet 10. mars 2015 #3 Skrevet 10. mars 2015 Så heldig du er! Det å være tante er kjempe gøy, har 6 små tantetroll selv! Det jeg har gjort er å ha de på overnatting, ta de med på bakimg, matlaging, tivoli, badeland og alt slikt gøy! Nå er hun jeg har mest kontakt med 11, og da er det mye lytting, livserfaring og hvordan livet fungerer det går i. De på 5 og 2 er mye lek og hun på 13 er mer opptatt av venner. Hun på 11 har vært veldig mye hos meg, egentlig fra hun var spedbarn, passet henne første gang da hun var 14 dager gammel. Etter dette har vi vært ferie hjem for henne når hun var mindre, kjempe koselig! Jeg elsker å være tante, gleder meg også til å bli mor, så det blir spennende å se hvordan jeg kan kombinere de rollene uten at noen føler seg utenfor.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #4 Skrevet 10. mars 2015 Er det din bror eller søster som skal bli forelder? Det kommer nemlig ikke bare an på deg, men også hvem i familien som skal ha barn. Kvinner lener helst mot sin egen familie, så er det din søster som skal bli mor har du sannsynligvis mye større sjangs til å "være" tante enn om din bror skal bli far. Jeg gledet meg også helt vilt til å bli tante, har passet barn og sittet barnevakt hele livet, og endelig skulle jeg få gjøre det for noen jeg virkelig brydde meg om! Gledet meg til å passe, leke, ha på overnatting, gå tur, gå på kino, bake og stå på ski. Har flere ganger sagt at jeg gjerne passer og har på besøk, at jeg vil ha tanktbarna mine med på ting og at foreldrene bare må gi beskjed om de trenger pass. Faktum er at jeg pr dags dato har passet en gang på snart fem år, og har blitt spurt en gang utenom da jeg ikke kunne fordi jeg var på ferie. De gangene er det bare fordi besteforeldre på begge sider, mors søsken og venner av min bror og kone ikke kunne, det var helt krise og først da spurte de meg. Selv om jeg stadig siner jeg vil ha de på besøk, så blir det alltid vridd til "vi får ta det seinere" og så blir det ingenting av. Flott at du gleder deg og vil stille opp, bare husk på at det ikke er sikkert du er "god nok" i noens øyne, og det er ikke sikkert du heller får mer enn begrenset adgang til tanteungene. Er du mors søster derimot, så går det sikkert fint. Anonymous poster hash: de32b...fb1 3
Gjest Solstråla88 Skrevet 10. mars 2015 #5 Skrevet 10. mars 2015 Er det din bror eller søster som skal bli forelder? Det kommer nemlig ikke bare an på deg, men også hvem i familien som skal ha barn. Kvinner lener helst mot sin egen familie, så er det din søster som skal bli mor har du sannsynligvis mye større sjangs til å "være" tante enn om din bror skal bli far. Jeg gledet meg også helt vilt til å bli tante, har passet barn og sittet barnevakt hele livet, og endelig skulle jeg få gjøre det for noen jeg virkelig brydde meg om! Gledet meg til å passe, leke, ha på overnatting, gå tur, gå på kino, bake og stå på ski. Har flere ganger sagt at jeg gjerne passer og har på besøk, at jeg vil ha tanktbarna mine med på ting og at foreldrene bare må gi beskjed om de trenger pass. Faktum er at jeg pr dags dato har passet en gang på snart fem år, og har blitt spurt en gang utenom da jeg ikke kunne fordi jeg var på ferie. De gangene er det bare fordi besteforeldre på begge sider, mors søsken og venner av min bror og kone ikke kunne, det var helt krise og først da spurte de meg. Selv om jeg stadig siner jeg vil ha de på besøk, så blir det alltid vridd til "vi får ta det seinere" og så blir det ingenting av. Flott at du gleder deg og vil stille opp, bare husk på at det ikke er sikkert du er "god nok" i noens øyne, og det er ikke sikkert du heller får mer enn begrenset adgang til tanteungene. Er du mors søster derimot, så går det sikkert fint. Anonymous poster hash: de32b...fb1 Jeg har bare brødre og har et veldig nært og godt forhold til hans barn. Synd at det har blitt slik for deg når du ønsker å være med de, men det bør ikke stemme at mor bare bruker morssiden. 4
Atea Skrevet 10. mars 2015 #6 Skrevet 10. mars 2015 Jeg har bare brødre og har et veldig nært og godt forhold til hans barn. Synd at det har blitt slik for deg når du ønsker å være med de, men det bør ikke stemme at mor bare bruker morssiden. Det er ofte sånn... Tror man også kan kreve å være litt tante. Jeg har en nevø, det falt seg naturlig at han ofte var hos meg og min familie. Trodde det var normalt å ha barna til sine søsken noen helger, ha de halve ferien osv? De aller fleste barn har godt av å få en følelse av tilhørighet, ikke bare til sine egne foreldre.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #7 Skrevet 10. mars 2015 Så heldig du er! Det å være tante er kjempe gøy, har 6 små tantetroll selv! Det jeg har gjort er å ha de på overnatting, ta de med på bakimg, matlaging, tivoli, badeland og alt slikt gøy! Nå er hun jeg har mest kontakt med 11, og da er det mye lytting, livserfaring og hvordan livet fungerer det går i. De på 5 og 2 er mye lek og hun på 13 er mer opptatt av venner. Hun på 11 har vært veldig mye hos meg, egentlig fra hun var spedbarn, passet henne første gang da hun var 14 dager gammel. Etter dette har vi vært ferie hjem for henne når hun var mindre, kjempe koselig! Jeg elsker å være tante, gleder meg også til å bli mor, så det blir spennende å se hvordan jeg kan kombinere de rollene uten at noen føler seg utenfor. Så heldig de er som har deg til tante skulle ønske mine hadde Anonymous poster hash: 39dfa...eb6 1
Gjest Solstråla88 Skrevet 10. mars 2015 #8 Skrevet 10. mars 2015 Det er ofte sånn... Tror man også kan kreve å være litt tante. Jeg har en nevø, det falt seg naturlig at han ofte var hos meg og min familie. Trodde det var normalt å ha barna til sine søsken noen helger, ha de halve ferien osv? De aller fleste barn har godt av å få en følelse av tilhørighet, ikke bare til sine egne foreldre. Det er nok ikke normalen, men det er jo veldig hyggelig når barna vil det selv. Jeg har aldri tvunget noen av barna til å være hos oss, de har alltid hatt lyst selv. Jeg syne dog det er trist hvis det skal bli slik at fars side til barnet ikke betyr noe, at de ikke er bra nok. Vi kommer nok ikke til å bruke fars siden til barnet vårt så mye i det daglige, men det har mer med avstand å gjøre, de bor på vestlandet, og vi på østlandet. Så for oss blir det mer naturlig å legge sommerferien dit
Gjest Solstråla88 Skrevet 10. mars 2015 #9 Skrevet 10. mars 2015 Så heldig de er som har deg til tante skulle ønske mine hadde Anonymous poster hash: 39dfa...eb6 Vel de begynner å bli store nå, så tante er desverre ikke så morsom lenger😔 men jeg prøver å være med de så ofte som mulig. De minste på 5 og 2 er veldig glad når tante og onkel kommer da😊 det er en berikelse å være tante❤️ 1
Wolfmoon Skrevet 10. mars 2015 #10 Skrevet 10. mars 2015 Jeg er tante, men passer veldig sjelden eller har tantebarnet hos meg. Men vi er en sammensveiset familie som gjerne tilbringer mye tid sammen hos mine foreldre, så jeg tror absolutt jeg er en god tante allikevel. Så gjør vi noe morsomt sammen innimellom, noe som foreldrene kanskje ikke blir med på. For min del er min yndlingstante en tante som alltid hadde tid og som var interessert i meg og mitt. Forresten er det min bror som har barn, og de bruker betydelig mer tid med mine foreldre enn foreldrene til hans samboer. Mye pga. avstand, kanskje litt pga. andre ting.
lilyiris Skrevet 10. mars 2015 #11 Skrevet 10. mars 2015 Ble tante som 17åring, nå har jeg en nevø og en niese :-) I og med at jeg bodde hjemme da, så kom søsteren min ofte på middag osv. Og hun har et nært forhold til meg og vår mor, så jeg er ganske sveiset med barna hennes og. Jeg og nevøen min fant på mye tull og tøys, og jeg ble den "lekne" tanten, og ikke den omsorgsfulle rolige. (er sikkert litt det og, men ja) Svømmehallen er morsomt, fotball i hagen, strandturer, lekeplassen, dans og klatre i trær. Skal faktisk ikke så mye til for å være en god tante. Bare vis engasjement, viktig å ikke vise at du er lei av dem etter en time liksom. Han er dog 4år nå, og litt trassen.. Lille jenta er bare babyen, så der går det mye i kos og tull :-) Men ser for meg litt gå og prate trening snart. Gled deg! å være tante er herlig!
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #12 Skrevet 10. mars 2015 En som tar seg tid til å bli kjent med barnet, tegner sammen, lager snømenn, drar på egne utflukter, kino f.eks. når det blir eldre. Kanskje også en som kan være barnevakt, helst hjemme hos deg selv. Lar barnet være med på å lage enkel mat og er litt leken, men samtidig setter grenser. Noen av oss bor en flytur unna og har egne barn så får lite tid dessverre :-|Anonymous poster hash: c36b9...6de
Gjest Solstråla88 Skrevet 10. mars 2015 #13 Skrevet 10. mars 2015 Noen av oss bor en flytur unna og har egne barn så får lite tid dessverre :-|Anonymous poster hash: c36b9...6de Kjenner på den følelsen, men da er det viktig å bruke tid med barna når man først ser de😊
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 11. mars 2015 #14 Skrevet 11. mars 2015 En god tante er oppriktig interessert i tantebarnet sitt. Hun spør foreldrene om hvordan det går med barnet, og følger med i samtalen/kommer med oppfølgingsspørsmål dersom barnet skulle vært sykt. En super tante spør også gjerne selv om hun kan være barnevakt av og til, gjerne også at barnet kan overnatte hos henne. Min søster har tatt med mitt barn på kino en gang, og det ble ungen min veldig glad for! En god tante husker bursdager, og prioriterer å komme på bursdagsfeiringen til barnet i tillegg til at hun har med presang. Mitt barn er også lykkelig når tanten snurrer ham rundt i lufta (holder fast med hendene hele tiden), går på tur med ham til lekeplasser ute, eller bruker tid på å leke med tog hjemme hos oss.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #15 Skrevet 11. mars 2015 Jeg har funnet ut at jeg skal bli tante og gleder meg helt vilt! Og spørsmålet mitt er overskriften. Hva er en god tante ?Anonymous poster hash: 85f6e...118 Jeg har ett tantebarn.. Han kom til norge når han var 6mnd gammel.. Jeg tok tanteansvaret med en gang, dullet, passet, lekte, dro på utflukter og hadde han på overnatting. Var/er like glad i han som i mitt eget barn! Da han var fire år flyttet han langt langt bort Nå snakker vi sjeldent. Han snakker et annet språk også, men vi sees på skype.. Savner han kjempemye.. Nå, etter to år borte, kommer han hjem på besøk.. Da skal vi kose oss masse!! :) jeg gleder meg til å kunne pakke inn både han og datteren min om kvelden og se at de koser seg sammen! familien kommer nok til å krangle om å få ha han for seg selv hehe.. (Men jeg vet at hjemme hos meg, er yndlingstedet hans) hehe.. Vi snakket på skype, og jeg viste han film av huset vårt, og han bare sukket!! Oooh! I wanna go there! Sa han :D (vi har det ikke spesiellt fint hehe) *gledeross*Anonymous poster hash: fe04b...622
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå