HvittHus Skrevet 12. mars 2015 #61 Skrevet 12. mars 2015 (endret) P.S : jeg ville ikke gått Du ser ut til å ha mye peiling. Jeg har latent hypothyreose( subklinisk lavt stoffskifte ) og mine verdier er: TSH : 7.1, Fritt T4 : 14.3, fritt T3 : 5.1, ferritin : 10 ( så lavt ) og hb : 12.5. Mine anti TPO var innenfor normalen. Tok ikke folat og D vitamin var innenfor normalen. Mener ikke kuppe tråden, men hvis du har en kommentar, setter jeg stor pris på det:) Anonymous poster hash: 4061d...76c Med en negativ anti-TPO ville jeg kikket litt på om det kan være andre årsaker til at du har høy TSH. Har du noen symptomer fra tarmen? For du har en veldig lav ferritin og det er ikke uvanlig at den blir lav hvis man har tarmsykdommer som feks cøliaki. Det er heller ikke uvanlig at TSH blir høy ved feks cøliaki og tilstander hvor man får dårlig opptak i tarmen. Feks laktose og hveteintoleranse. Når det gjelder D-vit er noen leger fornøyd så lenge den er såvidt over 50. Det er for lavt og kan være en årsak til at TSH er høy. Så sjekk verdiene dine. Disse bør som et minimum over 70/80. Hvis du ikke har noen plager fra tarmen, og har symptomer på lavt stoffskifte, er det ikke urimelig å be legen om å få gjøre en prøvebehandling med Levaxin når du har såpass høy TSH. Har du ingen plager, kan du avvente situasjonen og heller følge opp med halv/helårlige stoffskifteprøver. Selv om TSH er høy, har du greie verdier av stoffskiftehormonene. (Enn så lenge.) Men det er tydelig at det er et problem et eller annet sted i systemet. Endret 14. mars 2015 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #62 Skrevet 12. mars 2015 Med en negativ anti-TPO ville jeg kikket litt på om det kan være andre årsaker til at du har høy TSH. Har du noen symptomer fra tarmen? For du har en veldig lav ferritin og det er ikke uvanlig at den blir lav hvis man har tarmsykdommer som feks cøliaki. Det er heller ikke uvanlig at TSH blir høy ved feks cøliaki og tilstander hvor man får dårlig opptak i tarmen. Feks laktose og hveteintoleranse. Når det gjelder D-vit er noen leger fornøyd så lenge den er såvidt over 50. Det er for lavt og kan være en årsak til at TSH er høy. Så sjekk verdiene dine. Disse bør som et minimum over 70/80. Hvis du ikke har noen plager fra tarmen, og har symptomer på lavt stoffskifte, er det ikke urimelig å be legen om å få gjøre en prøvebehandling med Levaxin når du har såpass høy TSH. Har du ingen plager, kan du avvente situasjonen og heller følge opp med halv/helårlige stoffskifteprøver. Selv om TSH er høy, har du greie verdier av stoffskiftehormonene. (Enn så lenge.) Men det er tydelig at det er et problem et eller annet sted i systemet. Tusen takk for svar! Jeg kan legge til at jeg fjernet halve kjertelen for ca 7 år siden pga en knute ( struma? ) som heldigvis var godartet. De første årene etter operasjonen var jeg helt fin, men siste 2 årene har jeg hatt symptomer. De sie at det ofte kan gå helt fint å leve med en halv kjertel uten medisiner, at den gjør jobben alene, den kan t.o.m vokse ut igjen pga vev som er igjen. Men det er dette med jernmangelen jeg ofte har lurt på, hadde veldig lavt jernlager for noen mnd siden, men litt bedre nå. Samtidig har jeg hørt at det ikke er så bra å tygge jerntabeletter... Når det gjelder laktose og hveteintoleranse, hva bør jeg da unngå av matvarer ( spiser nesten ikke hvete, bare grove kornprodukter ) Jeg kan føle meg veldig utmattet og merker det på håret mitt. Mistet mye, men litt bedre nå etter mer oljer i kostholdet. Men teksturen er mye tørrere, savner håret jeg hadde som var mykt og ikke tørt. Skal jeg ta jerntabeletter tror du? Kan det være at TSH er høy, pga operasjonen, at den ber kroppen lage mer hormoner selv om den lager nok? Satte stor pris på svaret ditt istad, godt å høre noen som har kunnskaper her. Håper også ts får hjelp. Anonymous poster hash: 4061d...76c
HvittHus Skrevet 12. mars 2015 #63 Skrevet 12. mars 2015 Tusen takk for svar! Jeg kan legge til at jeg fjernet halve kjertelen for ca 7 år siden pga en knute ( struma? ) som heldigvis var godartet. De første årene etter operasjonen var jeg helt fin, men siste 2 årene har jeg hatt symptomer. De sie at det ofte kan gå helt fint å leve med en halv kjertel uten medisiner, at den gjør jobben alene, den kan t.o.m vokse ut igjen pga vev som er igjen. Men det er dette med jernmangelen jeg ofte har lurt på, hadde veldig lavt jernlager for noen mnd siden, men litt bedre nå. Samtidig har jeg hørt at det ikke er så bra å tygge jerntabeletter... Når det gjelder laktose og hveteintoleranse, hva bør jeg da unngå av matvarer ( spiser nesten ikke hvete, bare grove kornprodukter ) Jeg kan føle meg veldig utmattet og merker det på håret mitt. Mistet mye, men litt bedre nå etter mer oljer i kostholdet. Men teksturen er mye tørrere, savner håret jeg hadde som var mykt og ikke tørt. Skal jeg ta jerntabeletter tror du? Kan det være at TSH er høy, pga operasjonen, at den ber kroppen lage mer hormoner selv om den lager nok? Satte stor pris på svaret ditt istad, godt å høre noen som har kunnskaper her. Håper også ts får hjelp. Anonymous poster hash: 4061d...76c Når du er operert og har symptomer, samt en så høy TSH, er det opplagt at man skal starte prøvebehandling etter min mening. Jeg kjenner jeg blir litt irritert på legen din som ikke har satt deg på stoffskiftehormon enda. Det er virkelig ikke nødvendig å vente for å se om stoffskiftehormonene synker enda mer. Når det gjelder ferritin bør du absolutt få denne opp. Det finnes mange fine produkter å få kjøpt som ikke påvirker tarmen negativt.
Nana Skrevet 12. mars 2015 #64 Skrevet 12. mars 2015 (endret) Så vidt jeg har forstått .. så er det sånn at når du har Hashimotos så angriper kroppen kjertelen. Funksjonen vli bli mer og mer nedsatt og til slutt stoppe opp. Derfor må det taes ofte prøver og medisinen må justeres etter hvert som egenproduksjonen blir mindre og mindre. Jeg er overhodet ingen ekspert men jeg tror det er sånn. Når jeg justerer medisin så tar jeg blodprøver hver 6 uke. Tar ca så lang tid før effekten av Levaxin vises skikkelig på blodprøver. Prøvene blir ikke misvisende når du går på medisiner. Du kan fremdeles ha for høye/lave verdier når du går på medisin - det betyr bare at dosen må justeres. Eneste som er litt annerledes for de som er medisinert er referanseområdet for TSH. Går du på Levaxin, skal dette være fra ca 0,5-1,5 og går du på Lio/Armour/Erfa går TSH sannsynligvis i null eller deromkring. Sjekk også jern. Du kan bli slapp både av jernmangel og B12 mangel. Endret 14. mars 2015 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #65 Skrevet 12. mars 2015 Når du er operert og har symptomer, samt en så høy TSH, er det opplagt at man skal starte prøvebehandling etter min mening. Jeg kjenner jeg blir litt irritert på legen din som ikke har satt deg på stoffskiftehormon enda. Det er virkelig ikke nødvendig å vente for å se om stoffskiftehormonene synker enda mer. Når det gjelder ferritin bør du absolutt få denne opp. Det finnes mange fine produkter å få kjøpt som ikke påvirker tarmen negativt. Men når jernlageret mitt har gått opp, samt blodprosenten min, betyr ikke det at det kan gå rett vei uten medisiner? Var nylig hos en endokrinolog ( indremedisiener) og han mente jeg burde vente med medisiner. Anonymous poster hash: 4061d...76c
HvittHus Skrevet 12. mars 2015 #66 Skrevet 12. mars 2015 (endret) Men når jernlageret mitt har gått opp, samt blodprosenten min, betyr ikke det at det kan gå rett vei uten medisiner? Var nylig hos en endokrinolog ( indremedisiener) og han mente jeg burde vente med medisiner. Anonymous poster hash: 4061d...76c Har ferritin vært enda lavere?? Jeg tror det kan bli vanskelig å få en så lav ferritin høy nok uten tilskudd. Min datter var dårlig med en ferritin på 30, og hun fikk den pent opp med tilskudd av Floradix. Jeg ser virkelig ikke hensikten i å tyne folk i det uendelige for å se om kjertelen kan klare jobben. Men jeg er ikke helsepersonell, men kun en likeperson (med mange år som stoffskiftesyk på baken) så jeg kan selvfølgelig kun komme med en betraktning basert på min erfaring som likeperson. Endret 14. mars 2015 av ninuska_ 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #67 Skrevet 12. mars 2015 Var du stabil hele svangerskapet også? Jeg har nemlig ikke vært så stabil som nå når jeg er gravid, av en merkelig grunn. Men jeg skal huske på anbefalingen din😊 Jeg er litt "usikker", jeg trengte nemlig knapt endre dosen, og vanligvis regner man jo med ca 30-50% økning i dose. Etterpå svinget det ikke veldig, sikkert mye fordi jeg er nøye med blodprøver, vet hva mitt trivselsområde er(absolutt ikke nedre eller helt øverste del av normal) og justerte kjapt. Men likevel var det akkurat som om kroppen stabiliserte seg mer etter det året på mange måter.Anonymous poster hash: e6af4...660
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #68 Skrevet 12. mars 2015 Men når jernlageret mitt har gått opp, samt blodprosenten min, betyr ikke det at det kan gå rett vei uten medisiner? Var nylig hos en endokrinolog ( indremedisiener) og han mente jeg burde vente med medisiner.Anonymous poster hash: 4061d...76c Jeg ventet og for lenge etter samme operasjon som deg, og dermed tok det meg årevis å få en OK form igjen med Levaxin. Jeg lyttet til magefølelsen etterhvert, og den hadde helt rett.Anonymous poster hash: e6af4...660 1
Gjest Solstråla88 Skrevet 12. mars 2015 #69 Skrevet 12. mars 2015 Jeg er litt "usikker", jeg trengte nemlig knapt endre dosen, og vanligvis regner man jo med ca 30-50% økning i dose. Etterpå svinget det ikke veldig, sikkert mye fordi jeg er nøye med blodprøver, vet hva mitt trivselsområde er(absolutt ikke nedre eller helt øverste del av normal) og justerte kjapt. Men likevel var det akkurat som om kroppen stabiliserte seg mer etter det året på mange måter.Anonymous poster hash: e6af4...660 Jeg har nemlig vært helt stabil igjennom svangerskapet. Har tatt blodprøver både hos lege og på Da blir det veldig spennende å se hvordan det ligger etter jeg har født også, det vil jo i teorien si jeg bør ta blodprøver hver 4 uke en stund etterpå? vanligvis når jeg ikke er gravid har det holdt med prøver hver 12 uke.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #70 Skrevet 12. mars 2015 (endret) Har ferritin vært enda lavere?? Jeg tror det kan bli vanskelig å få en så lav ferritin høy nok uten tilskudd. Min datter var dårlig med en ferritin på 30, og hun fikk den pent opp med tilskudd av Floradix. Jeg ser virkelig ikke hensikten i å tyne folk i det uendelige for å se om kjertelen kan klare jobben. Men jeg er ikke helsepersonell, men kun en likeperson (med mange år som stoffskiftesyk på baken) så jeg kan selvfølgelig kun komme med en betraktning basert på min erfaring som likeperson. Takk for svar igjen! Jo, skjønner hva du mener. Men etter å ha lest endel selv, er det mange som klarer seg fint uten medisiner, med halv kjertel. De første årene var som sagt alt fint, men mulig det tar tid å utvikle lavt stoffskifte. Det som kan skje hvis man begynner på medisiner, er at kjertelen slutter å produsere egne stoffskiftehormoner og det er ikke så bra. Samtidig er Levaxin syntetisk, og det kan føre til andre ubalanser i det endokrine systemet, samt at det kan være vanskelig å finne rett dose. Når det gjelder latent hypothyreose er det ofte vanlig å vente, da medisiner kan gjøre det verre. Når det gjelder ferritin, så var den så lav som 3, og hb ( blodprosent på under 7 ). Anonymous poster hash: 4061d...76c Endret 14. mars 2015 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #71 Skrevet 12. mars 2015 Jeg ventet og for lenge etter samme operasjon som deg, og dermed tok det meg årevis å få en OK form igjen med Levaxin. Jeg lyttet til magefølelsen etterhvert, og den hadde helt rett.Anonymous poster hash: e6af4...660 Takk for kommentar. Kan jeg spørre hvilke symptomer du hadde? Har du og fjernet halve kjertelen? Tok du blodprøver regelmessig etterpå? Hadde du samme verider som jeg har nå da du begynte på medisiner? Anonymous poster hash: 4061d...76c
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #72 Skrevet 12. mars 2015 Mener ikke kuppe tråden, men hvis du har en kommentar, setter jeg stor pris på det:) Anonymous poster hash: 4061d...76c Hehe, men det er vel i grunn det du har gjort? Helt greit, men du kunne kanskje startet en egen tråd, siden tråden nå omhandler mye av dine greier Pytt sann, jeg har uansett fått gode svar her, og sier tusen takk til alle som har kommet med gode innspill TS Anonymous poster hash: 61608...18c
ninuska_ Skrevet 14. mars 2015 #73 Skrevet 14. mars 2015 Tråden er ryddet for helsefarlige råd, diskusjon rundt dosering og medisinering. ninuska_, adm
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #74 Skrevet 19. mars 2015 Har ferritin vært enda lavere?? Jeg tror det kan bli vanskelig å få en så lav ferritin høy nok uten tilskudd. Min datter var dårlig med en ferritin på 30, og hun fikk den pent opp med tilskudd av Floradix. Jeg ser virkelig ikke hensikten i å tyne folk i det uendelige for å se om kjertelen kan klare jobben. Men jeg er ikke helsepersonell, men kun en likeperson (med mange år som stoffskiftesyk på baken) så jeg kan selvfølgelig kun komme med en betraktning basert på min erfaring som likeperson. Hei igjen, jeg har fått svar på nye blodprøver der TSH min er mye bedre! Den gikk fra over 7 til 4.3, så er jo snart innenfor referanseverdiene ( 0,20 - 4,0 ) T4 var og bedre, hadde økt til 17,2, og T3: 5,2. Jeg har vært veldig bevisst på kosthold, og mener det faktisk kan spille en rolle her. Men jernlageret mitt har blitt ennå lavere, blodprosenten har og gått litt ned. Skal begynne å spise mer mat som inneholder jern. Men lurer på om jeg har problemer med å ta opp jern? Tror du at håret er spesielt tørt pga jernmangelen siden stoffskiftet begyner å bli bedre? Ville bare nevne dette siden du og andre mente jeg burde ta medisiner. Jeg tar fortsatt ingen stoffskiftemedisiner, har aldri gjort det. Anonymous poster hash: 4061d...76c
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #75 Skrevet 19. mars 2015 Hehe, men det er vel i grunn det du har gjort? Helt greit, men du kunne kanskje startet en egen tråd, siden tråden nå omhandler mye av dine greier Pytt sann, jeg har uansett fått gode svar her, og sier tusen takk til alle som har kommet med gode innspill TS Anonymous poster hash: 61608...18c Hei, mente ikke kuppe tråden din! TSH min har blitt bedre, håper det går rett vei. Tror kosthold og trening har mye å si for stoffskiftet. Det står mye om det på utenlandske nettsteder, samt det har hjulpet meg. Ei bok det kan være verdt å sjekke ut er : The Thyroid solution av Dr. Ridha Arem. Kan kjøpes på Amazon. Har ikke lest den selv, men der kan man finne mye kunnskap. Anonymous poster hash: 4061d...76c
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #76 Skrevet 23. mars 2015 Hei ts, fant du mer ut om stoffskifte, anti TPO osv? Anonymous poster hash: 4061d...76c
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #77 Skrevet 23. mars 2015 Dytter Anonymous poster hash: 4061d...76c
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #78 Skrevet 23. mars 2015 Hei ts, fant du mer ut om stoffskifte, anti TPO osv? Anonymous poster hash: 4061d...76c Hei og takk som spør Jeg har fortsatt kjipe symptomer, og skal til legen og ta hauger av blodprøver på onsdag, så får vi se hvordan det går. Jeg kan oppdatere når jeg har fått svar, om du vil ,men tar vel noen dager før jeg får prøveresultater... Jeg vet ikke hvordan det blir med medisiner, tipper jeg er undermedisinert eller feil-medisinert...slik føles det, kroppen sier i fra med å gi meg kjipe symptomer... ts Anonymous poster hash: 61608...18c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå