Gå til innhold

Lavt stoffskifte- dilemma

Anbefalte innlegg

Gjest imperio
Skrevet

Min lege tar alltid med stoffskiftet hvis jeg skal ta andre blodprøver i alle fall, men har er veldig flink til å huske på sånne ting. Du kan jo bare stikke innom legekontoret å be om å få gjøre det da? Jeg har fått beskjed om å komme innom å sjekke det minst et par ganger i året.

Anonymous poster hash: 3f076...bb6

Sliter med energien, selv om at jeg kan spise 3 måltid på ei uke, så går jeg ikke ned i vekt.

Den går bare sakte men sikkert oppover hele tiden. Jeg mistenker at det kan være noe med stoffskiftet, er ikke normalt å være så trøtt og sliten hele tiden.

Må få det sjekket :D

Gjest imperio
Skrevet

mente at jeg hadde/har veldig tykt hår ( ikke tylt..)

Anonymous poster hash: 4061d...76c

Er tynt hår et tegn på lavt stoffskifte? Jeg hadde langt og tykt hår før, men plutselig så begynte jeg å miste mye hår. Nå er det kjempe tynt. Brukte å tynne det ut 4 ganger i året, nå vil ikke frisørene tynne det ut 1 gang i året en gang!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler som jeg nettopp skrev : evening primrose oil, for håret. Og så kan det være bra å spise en-to skjeer kokosolje ( extra virgin, organic ) pr dag.

Ellers er å bevege seg viktig, da det balanserer stoffskiftet/hormonene.

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Er tynt hår et tegn på lavt stoffskifte? Jeg hadde langt og tykt hår før, men plutselig så begynte jeg å miste mye hår. Nå er det kjempe tynt. Brukte å tynne det ut 4 ganger i året, nå vil ikke frisørene tynne det ut 1 gang i året en gang!

Ja, det kan absolutt være tegn på det. Både det du nevner med håret, og vekten din. Sjekk ut TSH verdien din, T4, T3 , ANTI TPO, gjerne ta mange hormonprøver , da hormoner henger sammen. Jeg ville heller betalt mer for en som ser mer helhetlig på helsa , enn en som har bare et kompetamseområde. Hvis jeg må oppsøke lege på stoffskiftet, hadde jeg oppsøkt han som jeg nevnte tidligere Dag Schiøth ( ved Heggeli helhetsmedisin ) eller Lars Omdal ( v Balderklinikken, som en annen her nevnte )

Begge de jeg nevnte har en mye mer helhetstenkning rundt helse, og går mer skåmnsomt til verks. Hvis man først begynner å ta medisiner, er det vikrig at de er rett og at de ikke ødelegger skjoldbruskkjertelens natturlige hormoner, som noen medisiner kan gjøre.

Mye info her, men har lest veldig mye selv om dette og har det som heter subklinisk lavt stoffskifte, som jeg håper kan gå tilbake til normalen etterhvert. Hvis det ikke går tilbake, men blir lavere, skal jeg ta en tur til en av legene jeg nevnte, da mange leger ikke har nok kompetanse. Stoffskiftet styrer hele metabolismen i kroppen, er m.a.o veldig viktig og må behandles rett.

Håper du finner ut av dine problemer. Men ta først tester hos fastlegen. Så evt gå videre.

Endret av ninuska_
AnonymBruker
Skrevet

Faktisk! Har laktoseintoleranse, så hadde vært greit med noe som ikke gjorde meg dårlig i magen. Da jeg fikk diagnosen var visst levaxin eneste preparat som kunne brukes. Får høre med legen etter jeg har født, er nok dumt å bytte nå som jeg forhåpentligvis snart skal føde..

Bare et tips; for meg tok det 1 år for å få forventede stoffskifteresultater ifht mengde Levaxin(slik jeg hadde før fødsel), så jeg ville kanskje ikke gjort et bytte i permisjonstiden.

Det er helt sinnsykt mye hormoner på avveie, endel får jernmangel ei stund osv- og da blir det veldig vanskelig å merke effekter av Armour vs Levaxin tror jeg.

Anonymous poster hash: e6af4...660

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler som jeg nettopp skrev : evening primrose oil, for håret. Og så kan det være bra å spise en-to skjeer kokosolje ( extra virgin, organic ) pr dag.

Ellers er å bevege seg viktig, da det balanserer stoffskiftet/hormonene.

Hva har dette med hypothyreose å gjøre sa du?

Halloen.

Gjest Solstråla88
Skrevet

Bare et tips; for meg tok det 1 år for å få forventede stoffskifteresultater ifht mengde Levaxin(slik jeg hadde før fødsel), så jeg ville kanskje ikke gjort et bytte i permisjonstiden.

Det er helt sinnsykt mye hormoner på avveie, endel får jernmangel ei stund osv- og da blir det veldig vanskelig å merke effekter av Armour vs Levaxin tror jeg.

Var du stabil hele svangerskapet også? Jeg har nemlig ikke vært så stabil som nå når jeg er gravid, av en merkelig grunn. Men jeg skal huske på anbefalingen din😊

Skrevet (endret)

En her som spør om mine verdier. Nå har ikke jeg vært målt på rundt ett år !! - men mine forrige verdier, for så lang tid tilbake var følgende:

tsh 4.0

t4 12.1

t3 3.4

Anonymous poster hash: 61608...18c

TS: Nå er dette gamle prøver, men de var alt for lave. Du har en for høy TSH, og for lav FT4 og FT3 noe som er en klar indikasjon på undermedisinering.

Når man bruker stoffskiftehormon som feks Levaxin bør TSH ligge mellom 0,5-1,5 og FT4 ligge i midtre til øvre referanseområde.

Når man bruker Armour blir stort sett TSH supprimert ved riktig dose, mens FT3 vil ligge høyt i referanseområdet.

Endret av zellica
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hva exactly gjør liothyronin med kroppen....er det rent t3? Må jo funke supert for forbrenningen, da..eller?

Du må ta blodprøve av FT3 (Fritt T3). Hvis du ligger lavt i referanseområde (eller ikke føler deg bra) så kan du få Liothyronin. Det den gjør er å tilføre det T3 du mangler. Du vil ikke nødvendigvis gå ned i vekt fordi du får den for å komme opp i normalnivå. Jeg har gått ned i vekt både på Levaxin og Lev+Lio men det var/er knallhardt. 1300-1400 kcal pr dag og trening 4-5 ganger i uken.

Edit: fikk ikke med meg prøvene dine. FT3 er altfor lav og TSH er altfor høy. Du trenger mer medisin.

Endret av Nana
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Hei igjen,

var jeg som spurte deg om dine verdier. Ser jo ut som at du og har mer subklinisk stoffskifte, det er ikke veldig lavt utifra det jeg har lest. Min TSH er høyere en din, ligger på 7, men min T3 er innenfor referanseverdien ( 5.8 ), samme min T4 ( 12.5 ), mulig det derfor kalles subkinisk, at det bare er TSH som er for høy, men allikevel merker jeg det som sagt på håret, og at jeg kan plutselg veldig utmattet. Hvilke symptomer har du ellers? Hvor lenge har du gått på medisiner, og når merket du at du hadde lavt stoffskifte?

Jeg har og lest at hvis man er en dårlig T3 omdanner ( T4 skal omdannes til T3 ), så kan det bli verre, da du kjører på med medinsiner som ikke fungerer, men faktisk at du blir verre. Dette er noe Dag Schiøth kan finne ut av, da han tar døngurin prøver av T3. Han mener selv det er den eneste måten å finne ut om man har nok T3 på , evt om man er en dårlig omdanner. Hvis man er en dårlig omdanner, skal man ha andre medisiner, evt en kombinasjon, etter hva jeg har lest utifra det han skriver. Har lest at neon medisiner forverrer symptomer, som formen, vekt, hårtap osv.

Har du sjekket dine jod verdier? Hvis man har for lite jod, kan man få lavt stoffskifte. Jod finnes i seaweed som f.eks Kelp. Jeg har tatt Kelp i perioder.

Jeg merket, og fikk mistanke om lavt stoffskifte, etter min andre fødsel i 2010. Da gikk jeg og hanglet og kom meg aldri på beina. Symptomene mine er at jeg fryser, mister hår, har elendig konsentrasjon og hukommelse, er stress-sensitiv, legger lett på meg og klarer ikke ned i vekt uansett hvor streng diett jeg går på, jeg mister hår, jeg blir fort sliten av "ingenting" og er nokså sensitiv.

TS: Nå er dette gamle prøver, men de var alt for lave. Du har en for høy TSH, og for lav FT4 og FT3 noe som er en klar indikasjon på undermedisinering.

Når man bruker stoffskiftehormon som feks Levaxin bør TSH ligge mellom 0,5-1,5 og FT4 ligge i midtre til øvre referanseområde.

Når man bruker Armour blir stort sett TSH supprimert ved riktig dose, mens FT3 vil ligge høyt i referanseområdet.

Takk for utfyllende svar! Jeg syns jeg bruker så mye armour allerede....men kan godt være jeg er undermedisinert og at det er derfor jeg føler meg "crap" for tiden...

Jeg vet ikke helt hva jeg skal nevne for legen, jeg må nemlig selv komme med forslag ;)

Du må ta blodprøve av FT3 (Fritt T3). Hvis du ligger lavt i referanseområde (eller ikke føler deg bra) så kan du få Liothyronin. Det den gjør er å tilføre det T3 du mangler. Du vil ikke nødvendigvis gå ned i vekt fordi du får den for å komme opp i normalnivå. Jeg har gått ned i vekt både på Levaxin og Lev+Lio men det var/er knallhardt. 1300-1400 kcal pr dag og trening 4-5 ganger i uken.

Edit: fikk ikke med meg prøvene dine. FT3 er altfor lav og TSH er altfor høy. Du trenger mer medisin.

Ja jeg må få tatt prøver igjen. Og jeg tror jeg trenger noe som får opp t3 hos meg. Men vil ikke disse prøvene være misvisende siden jeg er på medisin, eller...?

Jeg tror ikke hverken levaxin, armour, erfa eller liothyronin er noen mirakel-medisiner mtp vektnedgang, men jeg hører iallefall om flere som har tilskudd av lio - som går ned i vekt, så det er verdt et forsøk :)

Forøvrig, en viktig ting jeg fullstendig har glemt å nevne. Da jeg ble diagnostisert med hypothyreose, ble det også tatt anti-tpo tester, og disse var visst helt på bærtur. Legen sa jeg var på grensen til diagnosen Hashimotos. Dette fordi jeg hadde et skyhøyt nivå av anti-tpo...Tror det var sånn.

Jeg har, som dere skjønner, satt meg for lite inn i alt dette og på en måte bare "godtatt" å få armour, og that`s it...men jeg tror jommen jeg trenger å få en helsjekk på alt dette igjen.....

Noen som kjenner til Hashimotos og det å ha høyt nivå anti-tpo?

Tusen takk for alt engasjement.

ts

Endret av ninuska_
AnonymBruker
Skrevet

Halloen.

Google : hypothyroidism evening primrose oil!

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg merket, og fikk mistanke om lavt stoffskifte, etter min andre fødsel i 2010. Da gikk jeg og hanglet og kom meg aldri på beina. Symptomene mine er at jeg fryser, mister hår, har elendig konsentrasjon og hukommelse, er stress-sensitiv, legger lett på meg og klarer ikke ned i vekt uansett hvor streng diett jeg går på, jeg mister hår, jeg blir fort sliten av "ingenting" og er nokså sensitiv.

Ja, jeg har diagnosen hypothyreose og jeg tør ikke gå uten medisiner. Tok meg såpass lang tid å føle meg noe som helst bedre...

Takk for utfyllende svar! Jeg syns jeg bruker så mye armour allerede....men kan godt være jeg er undermedisinert og at det er derfor jeg føler meg "crap" for tiden... Jeg vet ikke helt hva jeg skal nevne for legen, jeg må nemlig selv komme med forslag ;)

Ja jeg må få tatt prøver igjen. Og jeg tror jeg trenger noe som får opp t3 hos meg. Men vil ikke disse prøvene være misvisende siden jeg er på medisin, eller...?

Jeg tror ikke hverken levaxin, armour, erfa eller liothyronin er noen mirakel-medisiner mtp vektnedgang, men jeg hører iallefall om flere som har tilskudd av lio - som går ned i vekt, så det er verdt et forsøk :)

Forøvrig, en viktig ting jeg fullstendig har glemt å nevne. Da jeg ble diagnostisert med hypothyreose, ble det også tatt anti-tpo tester, og disse var visst helt på bærtur. Legen sa jeg var på grensen til diagnosen Hashimotos. Dette fordi jeg hadde et skyhøyt nivå av anti-tpo...Tror det var sånn.

Jeg har, som dere skjønner, satt meg for lite inn i alt dette og på en måte bare "godtatt" å få armour, og that`s it...men jeg tror jommen jeg trenger å få en helsjekk på alt dette igjen.....

Noen som kjenner til Hashimotos og det å ha høyt nivå anti-tpo?

Tusen takk for alt engasjement.

ts

Hvis du har høye antistoffer, er det jo her problemet ligger. Dette kan du lese mye om på nettet selv, står mye om denne sykdommen. Men jeg hadde gått til en som har kompetanse, som de to legene jeg nevnte igår : Dag Schiøth el Lars Omdal.

Som f.eks hårtap, der har jeg selv funnet ut at evening primrose oil kan hjelpe.

Endret av ninuska_
AnonymBruker
Skrevet

Halloen.

Det provoserer meg at noen kommenterer meg på denne måten når jeg har brukt masse tid på å lese meg opp på dette. Som jeg nevnte : google hypothyroidism og evening primrose oil. Det har hjulpet mange med å få slutt på hårtapet som man kan få av denne diagnosen. Bevegelse/trening er og viktig for hele systemet. Mange leger har ikke nok kunnskap, og de kjører på med medisiner uten å være åpen for at der finnes andre ting som og kan ha effekt. Stoffskiftet styrer hele metabolismen i kroppen, og selvsagt spiller rett næring og bevegelse en rolle her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts, du bør og sjekke jernlageret ditt. Hårtap og mangel på energi, er og tegn på jernmangel. Men når du har så høye antistoffer som du har, bør du ta tak i dette. Du får åpenbart ikke rett behandling nå når dette er ignorert fra legen din.

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Hvis du har høye antistoffer, er det jo her problemet ligger. Dette kan du lese mye om på nettet selv, står mye om denne sykdommen. Men jeg hadde gått til en som har kompetanse, som de to legene jeg nevnte igår : Dag Schiøth el Lars Omdal.

Som f.eks hårtap, der har jeg selv funnet ut at evening primrose oil kan hjelpe.

Hva gjør man med høye antistoffer da tro? Jeg går jo på armour. Kan det være pga anti-stoffer at jeg føler meg så kjip i formen? Hm...dette må jeg bare ta fatt i, skal begynne hos fastlegen for der er det lettest å få time. Har time om halvannen uke...

Ts, du bør og sjekke jernlageret ditt. Hårtap og mangel på energi, er og tegn på jernmangel. Men når du har så høye antistoffer som du har, bør du ta tak i dette. Du får åpenbart ikke rett behandling nå når dette er ignorert fra legen din.

Ja, det var lurt. jeg vet jeg kan ha tendens til lavt jernlager, så det skal bli :) Jeg vet ikke hvorfor legen min ikke snakker om dette med stoffskiftet mitt, det er som om han ikke kan noe som helst om det når jeg tar det opp...han er gla og fornøyd, tilsynelatende, med at jeg er medisinert hos en annen (alternativ) lege...og vil derfor ikke ha noe med det å gjøre...problemt nå er jo at den andre legen er umulig å få time hos...sukk....

Endret av ninuska_
Annonse
Gjest Solstråla88
Skrevet (endret)

Hva gjør man med høye antistoffer da tro? Jeg går jo på armour. Kan det være pga anti-stoffer at jeg føler meg så kjip i formen? Hm...dette må jeg bare ta fatt i, skal begynne hos fastlegen for der er det lettest å få time. Har time om halvannen uke...

Ja, det var lurt. jeg vet jeg kan ha tendens til lavt jernlager, så det skal bli :) Jeg vet ikke hvorfor legen min ikke snakker om dette med stoffskiftet mitt, det er som om han ikke kan noe som helst om det når jeg tar det opp...han er gla og fornøyd, tilsynelatende, med at jeg er medisinert hos en annen (alternativ) lege...og vil derfor ikke ha noe med det å gjøre...problemt nå er jo at den andre legen er umulig å få time hos...sukk....

Jeg synes du skal snakke med legen din. Forøvrig er det kun en bruker som har skrevet i tråden din jeg ville tatt råd fra og det zellica. Virker som hun vet hva hun snakker om.

Endret av ninuska_
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)

:)

Min fastlege har heller ikke peiling på stoffskiftet, trøst deg med det :) Som sagt, mange leger mangler kunnskap her. Hvorfor er det umulig å få time hos den andre legen? Alternative leger har mer peiling, da de tenker på stoffskiftet som en helhet av kroppen. Jeg har lært mye av å lese selv, og riktige fettsyrer er viktige : evening primrose oil ( omega 6 ), en bra omega 3 og organic extra virgin coconut oil som jeg nevnte igår. Leste at hvis du har Hashimotos, er og evening primrose oil viktig mot hårtap. Google : 10 things that stopped my thyroid hair loss. Der tar hun opp dette med jern/ferritin nivåer, blodsukker ubalanse, viktige næringsstoffer, riktige fettsyrer, hvordan noen medisiner kan faktisk føre til hårtap osv. Du kan jo lese å få noen tips.

Ifølge dine beskrivelser, tipper jeg at du har Hashimotos. Det betyr at du har en autoimmun sykdom som gir betennelsesforandringer i skjoldbruskkjertelen fordi kroppens eget immunforsvar angriper eget vev.

Endret av ninuska_
Skrevet (endret)

Du kan avhjelpe antistoffene med selen(paranøtter5-6 stk pr dag) samt gluten og sukkerfri kost. Høye antistoffer kan gi smerter, influensalignende symptomer, allmenn slitenhet. Men man pleier å få lavere antistoffer når man bruker Armour, så det kan være disse er gått ned nå.

Så må du få tatt nye blodprøver: Ant-TPO, TSH, FT4 og FT3 som et minimum. Helst også D-vit og B12, samt hb og Ferritin og Folat.

Skal du fortsette med Armour, er det ikke aktuelt med Liothyronin. Da vil du få for høy T3 som kan gi deg problemer med overdoseringsymptomer. Skal du bruke et tillegg av kunstig stoffskiftehormon, er det Levaxin som er aktuelt. Da gjerne i en liten dose type 25mcg.

Du må ta tak i din egen helse og lære deg om sykdommen du har. En fin start er å lese boka til Bente Bakke. Kjøp den eller lån den på biblioteket. http://www.komforlag.no/produkt/stoffskiftesykdom

Endret av ninuska_
AnonymBruker
Skrevet (endret)

P.S : jeg ville ikke gått

Du kan avhjelpe antistoffene med selen(paranøtter5-6 stk pr dag) samt gluten og sukkerfri kost. Høye antistoffer kan gi smerter, influensalignende symptomer, allmenn slitenhet. Men man pleier å få lavere antistoffer når man bruker Armour, så det kan være disse er gått ned nå.

Så må du få tatt nye blodprøver: Ant-TPO, TSH, FT4 og FT3 som et minimum. Helst også D-vit og B12, samt hb og Ferritin og Folat.

Skal du fortsette med Armour, er det ikke aktuelt med Liothyronin. Da vil du få for høy T3 som kan gi deg problemer med overdoseringsymptomer. Skal du bruke et tillegg av kunstig stoffskiftehormon, er det Levaxin som er aktuelt. Da gjerne i en liten dose type 25mcg.

Du må ta tak i din egen helse og lære deg om sykdommen du har. En fin start er å lese boka til Bente Bakke. Kjøp den eller lån den på biblioteket. http://www.komforlag.no/produkt/stoffskiftesykdom

Du ser ut til å ha mye peiling. Jeg har latent hypothyreose( subklinisk lavt stoffskifte ) og mine verdier er: TSH : 7.1, Fritt T4 : 14.3, fritt T3 : 5.1, ferritin : 10 ( så lavt ) og hb : 12.5. Mine anti TPO var innenfor normalen. Tok ikke folat og D vitamin var innenfor normalen.

Mener ikke kuppe tråden, men hvis du har en kommentar, setter jeg stor pris på det:)

Endret av ninuska_
AnonymBruker
Skrevet

Man bør og ha nok magnesium.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...