Gjest Solstråla88 Skrevet 11. mars 2015 #21 Skrevet 11. mars 2015 Armour er ikke alternativ behandling, men medisin på lik linje med Levaxin. De fleste bruker kombinasjon av Lev/Armour, mens noen, meg selv innbefattet, bruker kun Armour. Hva man får best effekt av må man prøve seg fram til, helst i samarbeid med lege. Inneholder armour laktose? Om du vet da..
HvittHus Skrevet 11. mars 2015 #22 Skrevet 11. mars 2015 Inneholder armour laktose? Om du vet da.. Nei den inneholder ikke laktose.
Gjest Solstråla88 Skrevet 11. mars 2015 #23 Skrevet 11. mars 2015 Nei den inneholder ikke laktose. Da skal jeg jammen be om å prøve den i steden for levaxin.
HvittHus Skrevet 11. mars 2015 #24 Skrevet 11. mars 2015 (endret) Da skal jeg jammen be om å prøve den i steden for levaxin. Vær forberedt på å få nei slik at du ikke blir skuffet om du får negativt svar. Mange leger nekter å gi ut Armour. Noen aner ikke hva det er. Og det koster temmelig mye i forhold til Levaxin. På Boots apotek ca 450 kr for 100tabX120 mcg. Kjøper man på andre apotek kan man måtte doble prisen og vel så det. Man kan dessverre ikke lenger få NDT på blå resept. Endret 11. mars 2015 av zellica
Gjest Solstråla88 Skrevet 11. mars 2015 #25 Skrevet 11. mars 2015 Vær forberedt på å få nei slik at du ikke blir skuffet om du får negativt svar. Mange leger nekter å gi ut Armour. Noen aner ikke hva det er. Og det koster temmelig mye i forhold til Levaxin. På Boots apotek ca 450 kr for 100tabX120 mcg. Kjøper man på andre apotek kan man måtte doble prisen og vel så det. Man kan dessverre ikke lenger få NDT på blå resept. Faktisk! Har laktoseintoleranse, så hadde vært greit med noe som ikke gjorde meg dårlig i magen. Da jeg fikk diagnosen var visst levaxin eneste preparat som kunne brukes. Får høre med legen etter jeg har født, er nok dumt å bytte nå som jeg forhåpentligvis snart skal føde..
HvittHus Skrevet 11. mars 2015 #26 Skrevet 11. mars 2015 Faktisk! Har laktoseintoleranse, så hadde vært greit med noe som ikke gjorde meg dårlig i magen. Da jeg fikk diagnosen var visst levaxin eneste preparat som kunne brukes. Får høre med legen etter jeg har født, er nok dumt å bytte nå som jeg forhåpentligvis snart skal føde.. Husk at du kan få laktosefri levaxin. Den må søkes om og kommer kun i 100mcg, men er kanskje et bedre alternativ enn å bruke penger på laktasetabletter.
Gjest Solstråla88 Skrevet 11. mars 2015 #27 Skrevet 11. mars 2015 Husk at du kan få laktosefri levaxin. Den må søkes om og kommer kun i 100mcg, men er kanskje et bedre alternativ enn å bruke penger på laktasetabletter. Det visste jeg heller ikke. Får snakke med legen etter fødsel, må finne er bedre løsning snart, 7 år med regelmessige magesmerter begynner å bli slitsomt..
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #28 Skrevet 11. mars 2015 Hei ts, her er det mye snakk om medisiner, men sjekk og ut kosthold for de med lavt stoffskifte. Det er viktig, med tanke på vektnedgang, og regelmessig bevegelse/trening. Har selv for høy TSH, men er slank som jeg alltid har vært. Kan jeg spørre om hvilke verdier du har? Din TSH? Jeg har vel det man kaller subklinisk lavts stoffskifte, med for høy TSH. Merker det spesielt på håret. Mistet mye hår en periode, samt at det er mye tørrere. Merker andre her at håret forandrer seg? Sjekk ellers ut Dag Schiøth ved Heggeli heltehtsmedsin. Han har peiling, da han tar mange prøver, ser helheten i helsa di, alt henger sammen! Kan være at man har hormonelle ubalanser, da det endokrine systemet henger sammen. Har selv ikke vært hos han , men vurderer det. Det er veldig dyrt, så vet ikke om jeg har råd. Var forresten selv nylig hos en endokrinolog i hovedstaden, men var ikke imponert da han hevder at det endokrine systemet ikke henger sammen... Jeg har selv lest masse om temaet, så kan endel, og jo, et henger sammen. Du bør og google lavt stoffskifte, og kosthold, livsstil. Det finnes og urter som kan hjelpe de som lavt stoffskifte. Jeg tar ikke medisiner, har aldri gjort det og skal se det an. Siden det er subklinisk lavt , må jeg følge med om det blir lavere med tiden og evt må ha medisiner, men jeg skal gjøre alt jeg kan for og ikke måtte ta medisiner, ønsker at kjertelen skal kunne produsere nok T3 og T4 til å fungere på naturlig vis med rett kosthold, uten medisiner. Husk en ting ts og andre her : legene har ikke alle svarene. Man må selv skaffe seg endel kunnskaper, da tar man og bedre valg for seg selv. Mange leger vet ikke hva som funker best for akkurat deg, da vi alle er så forskjellige! Anonymous poster hash: 4061d...76c
FruRaeder Skrevet 11. mars 2015 #29 Skrevet 11. mars 2015 Når jeg tenker meg om, har jeg en kamerat som bruker noe levaxin og noe armour. Hm...og han sier han har det bedre enn noen gang. Kan det være unntak fra regelen, tro? ts Anonymous poster hash: 61608...18c Flere som kombinerer. Noen bruker også Armour og Erfa sammen. Om du har tid og penger så er Balderklinikken en veldig god idé. Flere leger der som er veldig dyktig på stoffskifte, spesielt Lars Omdal.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #30 Skrevet 11. mars 2015 (endret) Takk for alle svar igjen, folkens. Hjelper kjempemasse. Jeg skal til fastlegen om en uke, kommer da til å ta en runde på hele bøtteballetten med ham og høre hva han sier. Jeg ønsker nok å prøve en kombinasjon av armour og levaxin eller levaxin og liothyronin. Har hørt at sistnevnte kombi er den "beste" løsningen for mange når det gjelder vektnedgang. En her som spør om mine verdier. Nå har ikke jeg vært målt på rundt ett år !! - men mine forrige verdier, for så lang tid tilbake var følgende: tsh 4.0 t4 12.1 t3 3.4 Jeg kan ikke dette, så vet ikke hva det betyr...vel, jeg skjønner jo litt, men ikke nok. Slik var det iallefall den gang. Jeg er fortsatt usikker på om jeg skal gå til en klinikk, som balder eller lynx...eller om jeg i første omgang skal ta dette med legen. han har lite peil på dette med stoffskiftet (sier jo litt at han ikke har fulgt meg opp under svangerskap!), og er skeptisk til armour. ts Anonymous poster hash: 61608...18c Endret 14. mars 2015 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #31 Skrevet 11. mars 2015 Flere som kombinerer. Noen bruker også Armour og Erfa sammen. Om du har tid og penger så er Balderklinikken en veldig god idé. Flere leger der som er veldig dyktig på stoffskifte, spesielt Lars Omdal. Hva er forskjellen på armour og erfa? Vurderer Balder, men syns det er dyrt, da.... Forøvrig betaler jeg altså over 600 kr for en boks med armour, og det er kun 60 mgs....utrolig dyrt. Skulle jommen ha prøvd ut boots. Takk til den av dere som kom med det tipset ts Anonymous poster hash: 61608...18c
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #32 Skrevet 11. mars 2015 Hei ts, her er det mye snakk om medisiner, men sjekk og ut kosthold for de med lavt stoffskifte. Det er viktig, med tanke på vektnedgang, og regelmessig bevegelse/trening. Har selv for høy TSH, men er slank som jeg alltid har vært. Kan jeg spørre om hvilke verdier du har? Din TSH? Jeg har vel det man kaller subklinisk lavts stoffskifte, med for høy TSH. Merker det spesielt på håret. Mistet mye hår en periode, samt at det er mye tørrere. Merker andre her at håret forandrer seg? Sjekk ellers ut Dag Schiøth ved Heggeli heltehtsmedsin. Anonymous poster hash: 4061d...76c Fint å høre hvordan andre har det. Heldige deg som fortsatt er slank, tross forhøyet tsh... Er det ikke slik at det er t3 som egentlig styrer selve forbrenningen så det er vel hvis den er skakk-kjørt at man ikke klarer gå ned..? usikker på det... Har ellers masse hårproblemer jeg og. Mister et tonn hver dag. Har heldigvis tykt hår, men det er helt utrolig kjipt er også tørt og stritt. jeg må sjekke ut det med kosthold som du sier, kanskje det kan ha effekt. visste ikke at det var noe spes vi må passe på...? må google...kom gjerne med tips om nettsider om du vet noe lurt. og dag schiøtt har jeg hørt bare bra om, men jeg kan ikke ta meg råd til 3000 kr eller hva det var for en tie hos ham...det var drøyt altså,,, ts Anonymous poster hash: 61608...18c
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #33 Skrevet 12. mars 2015 (endret) Takk for alle svar igjen, folkens. Hjelper kjempemasse. Jeg skal til fastlegen om en uke, kommer da til å ta en runde på hele bøtteballetten med ham og høre hva han sier. Jeg ønsker nok å prøve en kombinasjon av armour og levaxin eller levaxin og liothyronin. Har hørt at sistnevnte kombi er den "beste" løsningen for mange når det gjelder vektnedgang. En her som spør om mine verdier. Nå har ikke jeg vært målt på rundt ett år !! - men mine forrige verdier, for så lang tid tilbake var følgende: tsh 4.0 t4 12.1 t3 3.4 Jeg kan ikke dette, så vet ikke hva det betyr...vel, jeg skjønner jo litt, men ikke nok. Slik var det iallefall den gang. Jeg er fortsatt usikker på om jeg skal gå til en klinikk, som balder eller lynx...eller om jeg i første omgang skal ta dette med legen. han har lite peil på dette med stoffskiftet (sier jo litt at han ikke har fulgt meg opp under svangerskap!), og er skeptisk til armour. ts Anonymous poster hash: 61608...18c Hei igjen, var jeg som spurte deg om dine verdier. Ser jo ut som at du og har mer subklinisk stoffskifte, det er ikke veldig lavt utifra det jeg har lest. Min TSH er høyere en din, ligger på 7, men min T3 er innenfor referanseverdien ( 5.8 ), samme min T4 ( 12.5 ), mulig det derfor kalles subkinisk, at det bare er TSH som er for høy, men allikevel merker jeg det som sagt på håret, og at jeg kan plutselg veldig utmattet. Hvilke symptomer har du ellers? Hvor lenge har du gått på medisiner, og når merket du at du hadde lavt stoffskifte? Jeg har og lest at hvis man er en dårlig T3 omdanner ( T4 skal omdannes til T3 ), så kan det bli verre, da du kjører på med medinsiner som ikke fungerer, men faktisk at du blir verre. Dette er noe Dag Schiøth kan finne ut av, da han tar døngurin prøver av T3. Han mener selv det er den eneste måten å finne ut om man har nok T3 på , evt om man er en dårlig omdanner. Hvis man er en dårlig omdanner, skal man ha andre medisiner, evt en kombinasjon, etter hva jeg har lest utifra det han skriver. Har lest at neon medisiner forverrer symptomer, som formen, vekt, hårtap osv. Har du sjekket dine jod verdier? Hvis man har for lite jod, kan man få lavt stoffskifte. Jod finnes i seaweed som f.eks Kelp. Jeg har tatt Kelp i perioder. Anonymous poster hash: 4061d...76c Endret 14. mars 2015 av ninuska_
Gjest imperio Skrevet 12. mars 2015 #34 Skrevet 12. mars 2015 Har ikke noe svar til deg.. men har et spørsmål; Er det standard for leger å sjekke stoffskiftet når man tar blodprøve? Jeg har vitaminmangler, men vil gjerne sjekke stoffskiftet, aner ikke om det ble sjekket...
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #35 Skrevet 12. mars 2015 Fint å høre hvordan andre har det. Heldige deg som fortsatt er slank, tross forhøyet tsh... Er det ikke slik at det er t3 som egentlig styrer selve forbrenningen så det er vel hvis den er skakk-kjørt at man ikke klarer gå ned..? usikker på det... Har ellers masse hårproblemer jeg og. Mister et tonn hver dag. Har heldigvis tykt hår, men det er helt utrolig kjipt er også tørt og stritt. jeg må sjekke ut det med kosthold som du sier, kanskje det kan ha effekt. visste ikke at det var noe spes vi må passe på...? må google...kom gjerne med tips om nettsider om du vet noe lurt. og dag schiøtt har jeg hørt bare bra om, men jeg kan ikke ta meg råd til 3000 kr eller hva det var for en tie hos ham...det var drøyt altså,,, ts Anonymous poster hash: 61608...18c Ja, kanskje du er innne på noe der..jeg vet ikke helt, men jeg har hatt samme figur i alle år, er naturlig slank. Men som jeg nettopp skrev, min T3 er innenfor referanseverdiene. Men som jeg nevnte, dine verdier er ikke ille i det hele tatt utifra det jeg har lest. Du ligger på grensa ti det normale, men du kjenner jo selv hvis du har symptomer. Merket du vektoppgang umiddelbart etter at du fikk påvist lavt stoffskifte, el gikk det gradvis? Anonymous poster hash: 4061d...76c
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #36 Skrevet 12. mars 2015 Har ikke noe svar til deg.. men har et spørsmål; Er det standard for leger å sjekke stoffskiftet når man tar blodprøve? Jeg har vitaminmangler, men vil gjerne sjekke stoffskiftet, aner ikke om det ble sjekket... Vet ikke om det er standard, men du kan spørre om du kan få det sjekket, og legen bør ta hensyn til det. Mange flere burde sjekket stoffskiftet sitt mener jeg ( er ikke ts ) Anonymous poster hash: 4061d...76c
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #37 Skrevet 12. mars 2015 imperio, on 12 Mar 2015 - 02:42, said: Har ikke noe svar til deg.. men har et spørsmål; Er det standard for leger å sjekke stoffskiftet når man tar blodprøve? Jeg har vitaminmangler, men vil gjerne sjekke stoffskiftet, aner ikke om det ble sjekket... Min lege tar alltid med stoffskiftet hvis jeg skal ta andre blodprøver i alle fall, men har er veldig flink til å huske på sånne ting. Du kan jo bare stikke innom legekontoret å be om å få gjøre det da? Jeg har fått beskjed om å komme innom å sjekke det minst et par ganger i året. Anonymous poster hash: 3f076...bb6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #38 Skrevet 12. mars 2015 Fint å høre hvordan andre har det. Heldige deg som fortsatt er slank, tross forhøyet tsh... Er det ikke slik at det er t3 som egentlig styrer selve forbrenningen så det er vel hvis den er skakk-kjørt at man ikke klarer gå ned..? usikker på det... Har ellers masse hårproblemer jeg og. Mister et tonn hver dag. Har heldigvis tykt hår, men det er helt utrolig kjipt er også tørt og stritt. jeg må sjekke ut det med kosthold som du sier, kanskje det kan ha effekt. visste ikke at det var noe spes vi må passe på...? må google...kom gjerne med tips om nettsider om du vet noe lurt. og dag schiøtt har jeg hørt bare bra om, men jeg kan ikke ta meg råd til 3000 kr eller hva det var for en tie hos ham...det var drøyt altså,,, ts Anonymous poster hash: 61608...18c Glemte å nevne håret...Ja kjipt,.Har veldig tylt hår jeg og, men mistet mye , spesielt ifjor, men mulig det hadde med min jernmangel å gjøre og. Ser at det vokser for fullt ut igjen, men fortsatt tørt. Håper jeg får tilbake min vakre manke igjen. Noe jeg vil anbefale deg å ta , so eg bgynte p ta , etter at jeg undersøkte mye om det på nettet , er evening primrose oil. Det kan hjelpe mot hårtap hvis du har lavt stoffskifte. Anonymous poster hash: 4061d...76c
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #39 Skrevet 12. mars 2015 Har ikke noe svar til deg.. men har et spørsmål; Er det standard for leger å sjekke stoffskiftet når man tar blodprøve? Jeg har vitaminmangler, men vil gjerne sjekke stoffskiftet, aner ikke om det ble sjekket... Min lege tar alltid med stoffskiftet hvis jeg skal ta andre blodprøver i alle fall, men har er veldig flink til å huske på sånne ting. Du kan jo bare stikke innom legekontoret å be om å få gjøre det da? Jeg har fått beskjed om å komme innom å sjekke det minst et par ganger i året. Anonymous poster hash: 3f076...bb6 Men hvis du ikke har lavt eller høyt stoffskifte allerede er det kanskje ikke vanlig nei. I så fall kan du bare be om å få det sjekket samtidig. Anonymous poster hash: 3f076...bb6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #40 Skrevet 12. mars 2015 Glemte å nevne håret...Ja kjipt,.Har veldig tylt hår jeg og, men mistet mye , spesielt ifjor, men mulig det hadde med min jernmangel å gjøre og. Ser at det vokser for fullt ut igjen, men fortsatt tørt. Håper jeg får tilbake min vakre manke igjen. Noe jeg vil anbefale deg å ta , so eg bgynte p ta , etter at jeg undersøkte mye om det på nettet , er evening primrose oil. Det kan hjelpe mot hårtap hvis du har lavt stoffskifte. Anonymous poster hash: 4061d...76c mente at jeg hadde/har veldig tykt hår ( ikke tylt..) Anonymous poster hash: 4061d...76c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå