AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #1 Skrevet 10. mars 2015 Hei, jeg har diagnosen hypothyerose (lavt stoffskifte). begynte på levaxin for noen år siden, men hadde for dårlig effekt (var fortsatt trett, sliten, kald og uten evne til vektnedgang). Gikk til en litt alternativ lege og fikk nye medisiner, armour thyorid. Livet ble så fantastisk mye bedre, opplagt, mer energi osv og gikk ned noen få kg. Men så stoppet det. Nå har jeg gått et år på de medisinene, uten at noen har fulgt meg opp. Fastlegen liker ikke de alternative legene ei heller den medisinen jeg nå tar - og han alternative legen går snart av med pensjon og jeg kunne få time hos ham om et halvt år!!! Jeg trenger at noen sjekker meg opp ifht medisiner. Syns jeg har blitt sliten igjen og klarer ikke gå ned i vekt lenger. Har lyst å prøve en tilleggsmedisin, men vet at fastlegen er skeptisk. Hva gjør jeg? Tar dette hos fastlegen, selvom han misliker medisinen jeg går på? Eller hvordan kan jeg f.eks komme meg til en endokrinolog? Og evt har jeg vært inne på tanken om balder-klinikken el annen privat klinikk. Noen som har råd eller erafring med dette? Anonymous poster hash: 61608...18c
HvittHus Skrevet 10. mars 2015 #2 Skrevet 10. mars 2015 Hva slags tilleggsmedisin tenker du på? Selv om fastlegen ikke er begeistret for bruken av NDT må han kunne rekvirere blodprøver og sende deg resultatet. Hvis han ikke gjør dette, er det på tide med et legebytte. Endokrinologer er i hovedsak lite begeistret for NDT, så der er det lite hjelp å få. Balder er suverene, men dyre. En del brukere er veldig godt fornøyd med Lynx medisinske senter i Fredrikstad. Kanskje de kan være aktuelle for deg?
Gjest Solstråla88 Skrevet 10. mars 2015 #3 Skrevet 10. mars 2015 Jeg har også sliti med vektnedgang etter jeg fikk samme diagnose. Det min fastlege har gjort er å sette meg på høyere dose, slik at stoffskitfet mitt er litt høyt. Dette fungerte veldig bra før jeg ble gravid, nå holdes stoffskiftet innenfor referanseområdet
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #4 Skrevet 10. mars 2015 (endret) Be om henvisning til endokrinolog. Mange leger liker ikke armour fordi det blir litt feil fordeling av t4 og t3, det kan være det er det fastlegen din reagerer på. Et alternativ er å bytte fastlege til noen som har litt mindre firkantet tilnærming. Jeg har hatt min andel leger som ser seg blind på TSH og ikke tar hensyn til det Jeg forteller om hvordan jeg har det. Jeg står på levaxin og liothyronin, og det fungerer veldig godt.Anonymous poster hash: c949e...597 Endret 14. mars 2015 av ninuska_ 1
HerKommerMummi Skrevet 10. mars 2015 #5 Skrevet 10. mars 2015 Jeg anbefaler Balder. Jeg har vært i akkurat samme situasjon som deg. Balder er dyrt, men det finnes ikke noe bedre å bruke penger på en egen helse!
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #6 Skrevet 10. mars 2015 (endret) Hva slags tilleggsmedisin tenker du på? Selv om fastlegen ikke er begeistret for bruken av NDT må han kunne rekvirere blodprøver og sende deg resultatet. Hvis han ikke gjør dette, er det på tide med et legebytte. Endokrinologer er i hovedsak lite begeistret for NDT, så der er det lite hjelp å få. Balder er suverene, men dyre. En del brukere er veldig godt fornøyd med Lynx medisinske senter i Fredrikstad. Kanskje de kan være aktuelle for deg? Jeg tenkte på liothyronin som tillegg. Men vet ikke om denne gis som tillegg til armour. Har vært inne på tanken å bytte til levaxin igjen, både fordi armour er fryktelig dyrt men også fordi det er så styr å få tak i det....og kanskje, den gangen levaxinen ikke funka, kanskje årsaken var at jeg fikk for lite...(?). Aner ikke. Jeg googlet Lynx og det så lovende ut. Nærmere enn å dra til Oslo også. (bor i sør) Tusen takk for tips Jeg har også sliti med vektnedgang etter jeg fikk samme diagnose. Det min fastlege har gjort er å sette meg på høyere dose, slik at stoffskitfet mitt er litt høyt. Dette fungerte veldig bra før jeg ble gravid, nå holdes stoffskiftet innenfor referanseområdet Det hørtes fornuftig ut. Fikk du lettere gå ned i vekt med høyere dose og altså litt høyere stoffskifte, da? Be om henvisning til endokrinolog. Mange leger liker ikke armour fordi det blir litt feil fordeling av t4 og t3, det kan være det er det fastlegen din reagerer på. Et alternativ er å bytte fastlege til noen som har litt mindre firkantet tilnærming. Jeg har hatt min andel leger som ser seg blind på TSH og ikke tar hensyn til det Jeg forteller om hvordan jeg har det. Jeg står på levaxin og liothyronin, og det fungerer veldig godt.Anonymous poster hash: c949e...597 Ja, tror jeg må be om henvisning til endo, men det er så lang ventetid og jeg kjenner jo at noe er "galt" med medisineringen min nå- Helt hårreisende at jeg ikke har vært fulgt opp bedre... sukk..har tilogmed nettopp født en liten knøtt og burde vel hatt ekstra oppfølging i svangerskapet også...men neida. Når du sier at levaxin og liothyronin funker bra for deg, på hvilken måte da? klarer du f.eks å gå ned i vekt? er du ikke sliten? Forøvrig er jeg enig i det du sier, nytter ikke bare se på tsh, men på helheten. Jeg anbefaler Balder. Jeg har vært i akkurat samme situasjon som deg. Balder er dyrt, men det finnes ikke noe bedre å bruke penger på en egen helse! Takk. Vurderer frem og tilbake, men syns det er dyrt, men sier som deg at det er vel investerte penger. Hva slags medisiner fikk du på Balder? Takk for alle innspill! TS Anonymous poster hash: 61608...18c Endret 14. mars 2015 av ninuska_
HvittHus Skrevet 10. mars 2015 #7 Skrevet 10. mars 2015 (endret) Jeg tenkte på liothyronin som tillegg. Men vet ikke om denne gis som tillegg til armour. Har vært inne på tanken å bytte til levaxin igjen, både fordi armour er fryktelig dyrt men også fordi det er så styr å få tak i det....og kanskje, den gangen levaxinen ikke funka, kanskje årsaken var at jeg fikk for lite...(?). Aner ikke. Jeg googlet Lynx og det så lovende ut. Nærmere enn å dra til Oslo også. (bor i sør) Tusen takk for tips ronym] Liothyronin skal ikke brukes sammen med Armour da det gir for mye T3. Hvis ikke du får med legen på å ta ordinære stoffskifteprøver, er første bud å skifte lege. Kikk også gjerne innom disse gruppene på facebook: https://www.facebook.com/groups/14059906845/ https://www.facebook.com/groups/71675578236/ Endret 10. mars 2015 av zellica 1
Gjest Solstråla88 Skrevet 10. mars 2015 #8 Skrevet 10. mars 2015 Jeg tenkte på liothyronin som tillegg. Men vet ikke om denne gis som tillegg til armour. Har vært inne på tanken å bytte til levaxin igjen, både fordi armour er fryktelig dyrt men også fordi det er så styr å få tak i det....og kanskje, den gangen levaxinen ikke funka, kanskje årsaken var at jeg fikk for lite...(?). Aner ikke. Jeg googlet Lynx og det så lovende ut. Nærmere enn å dra til Oslo også. (bor i sør) Tusen takk for tips Det hørtes fornuftig ut. Fikk du lettere gå ned i vekt med høyere dose og altså litt høyere stoffskifte, da? Ja, tror jeg må be om henvisning til endo, men det er så lang ventetid og jeg kjenner jo at noe er "galt" med medisineringen min nå- Helt hårreisende at jeg ikke har vært fulgt opp bedre... sukk..har tilogmed nettopp født en liten knøtt og burde vel hatt ekstra oppfølging i svangerskapet også...men neida. Når du sier at levaxin og liothyronin funker bra for deg, på hvilken måte da? klarer du f.eks å gå ned i vekt? er du ikke sliten? Forøvrig er jeg enig i det du sier, nytter ikke bare se på tsh, men på helheten. Takk. Vurderer frem og tilbake, men syns det er dyrt, men sier som deg at det er vel investerte penger. Hva slags medisiner fikk du på Balder? Takk for alle innspill! TSAnonymous poster hash: 61608...18c Ja, jeg gikk ned 13 kg på et halvt år med rett kosthold og trening, har nå gått opp endel igjenn i svangerskapet
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #9 Skrevet 10. mars 2015 Enten må du holde deg i denalternative verdenen, eller utelukkende til skolemeidisinen. Levaxin virker ikke over natten. Den sksl taes til fast tid hvert døgn, og uten å blandes med melkemat el. Dosen skal justeres etter både blodprøver og etter hvordan pasienten føler seg. Det tok meg faktisk mer enn 3 år å finne passende dose, og å føle at kroppen ble "min" igjen. Siste året har jeg fått Lithynin i tillegg. Fastlegen er indremedisiner. Skal du satse på skolemedisinen må du gi det hele tid. Anonymous poster hash: fe62f...22d
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #10 Skrevet 10. mars 2015 Du har ikke fått oppfølging for stoffskiftet under svangerskapet?? Jeg håper det er fordi du selv ikke ba om det, hvis ikke bør legen din få en skikkelig skrape. Lavt stoffskifte er en risikofaktor for spontanabort, og TSH skal holdes på rundt 1 for at foster skal ha det bra! Jeg er selv gravid og sjekker stoffskiftet ca en gang i måneden for å fange opp endringer. Med levaxin+lio er jeg ikke sliten, har overskudd på kvelden og er ikke så tåkete i huet. Vektnedgang går også greiere (ugravid, altså), men det krever at jeg enten følger streng lavkarbo eller ligger lavt på kalorier. Basalforbrenningen min er en vits. Det frarådes å ligge for høyt, det kan påvirke blant annet beintettheten. Litt kjipt å bli beinskjør fordi du ville passe inn i en str 38 liksom. Anonymous poster hash: c949e...597 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #11 Skrevet 10. mars 2015 Stoffskiftet kan forresten svinge veldig i graviditeten. Det vanlige er at det synker de første månedene, når fosteret ikke produserer egen T4/T3 og stjeler av deg. Så kan det skifte når fosteret begynner å produsere selv. at du ikke har fått noen oppfølging i graviditeten er svært bekymringsverdig.Anonymous poster hash: c949e...597
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #12 Skrevet 10. mars 2015 Takk for svar igjen. Jeg fødte jenta mi, en frisk og fin en, for noen få måneder siden. Jeg fikk ingen oppfølging nei, enda jeg flere ganger ba om å få tatt prøver ifht stoffskiftet. Legen "glemte" det og surret det vekk på et vis. Ikke greit, men jeg visste ikke bedre, så antok at det var det kanskje ikke så farlig. Skjønner jo at legen min absolutt har fått en ripe i lakken. Skjønner også at jeg må holde meg til enten organisk eller kjemisk og at liothyronin kun gis sammen med levaxin. Jeg har hørt om flere på en kombi av lio og levakxin som endelig da har klart å gå ned i vekt. For min del er det håpløst og jeg har prøvd alt. Ingenting funker. Ikke en gang lavkarbo, og det får meg til å tenke at jeg er feil-medisinert (det, sammen med at jeg selvsagt også føler meg "airhead" og sliten...bl.a) Interessant å høre hvordan dere andre har respondert på medisiner, og kjipt å høre at det skal ta så lang tid å finne rett dose. Nå undrer jeg på om jeg bør begynne hos fastlegen og be om henvisning til endokrinolog, eller om jeg skulle bestilt meg en time på Lynx-senteret? (evt Balder...) vet jommen ikke ut eller inn enda...men noe må jeg gjøre, for jeg har det ikke bra med sykdommen min for tiden ... ts Anonymous poster hash: 61608...18c
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #13 Skrevet 10. mars 2015 (endret) Enten må du holde deg i denalternative verdenen, eller utelukkende til skolemeidisinen. Levaxin virker ikke over natten. Den sksl taes til fast tid hvert døgn, og uten å blandes med melkemat el. Dosen skal justeres etter både blodprøver og etter hvordan pasienten føler seg. Det tok meg faktisk mer enn 3 år å finne passende dose, og å føle at kroppen ble "min" igjen. Siste året har jeg fått Lithynin i tillegg. Fastlegen er indremedisiner. Skal du satse på skolemedisinen må du gi det hele tid.Anonymous poster hash: fe62f...22d Som armour...den skal heller ikke tas med melk, og den skal tas til fast tid. Så det der er heldigvis ikke noe problem. Hva exactly gjør liothyronin med kroppen....er det rent t3? Må jo funke supert for forbrenningen, da..eller? Anonymous poster hash: 61608...18c Endret 14. mars 2015 av ninuska_
Gjest Solstråla88 Skrevet 10. mars 2015 #14 Skrevet 10. mars 2015 Enten må du holde deg i denalternative verdenen, eller utelukkende til skolemeidisinen. Levaxin virker ikke over natten. Den sksl taes til fast tid hvert døgn, og uten å blandes med melkemat el. Dosen skal justeres etter både blodprøver og etter hvordan pasienten føler seg. Det tok meg faktisk mer enn 3 år å finne passende dose, og å føle at kroppen ble "min" igjen. Siste året har jeg fått Lithynin i tillegg. Fastlegen er indremedisiner. Skal du satse på skolemedisinen må du gi det hele tid. Anonymous poster hash: fe62f...22d Det har jeg aldri fått beskjed om? Jeg tar levaxin når jeg legger meg og det er sjeldent til samme tid, spiser ofte havregryn rett før sengetid også. Jeg ligger normalt litt høyt for å få opp forbrenningen og har ikke fått beskjed om fare for beinskjørhet?
HvittHus Skrevet 10. mars 2015 #15 Skrevet 10. mars 2015 Hva exactly gjør liothyronin med kroppen....er det rent t3? Må jo funke supert for forbrenningen, da..eller? Anonymous poster hash: 61608...18c Armour har både T3 og T4. Går du ikke ned på riktig mengde Armour, er det lite trolig at du gjør det med Levaxin/Liothyronin heller. Men spørsmålet er jo om du får nok stoffskiftehormon nå med tanke på at det ikke blir tatt blodprøver av deg og at du har symptomer på lavt stoffskifte.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #16 Skrevet 10. mars 2015 (endret) Armour har både T3 og T4. Går du ikke ned på riktig mengde Armour, er det lite trolig at du gjør det med Levaxin/Liothyronin heller. Men spørsmålet er jo om du får nok stoffskiftehormon nå med tanke på at det ikke blir tatt blodprøver av deg og at du har symptomer på lavt stoffskifte. Jepp, samme som jeg har tenkt. Jeg "burde" klare å gå ned i vekt på armour, det har jeg klart før, men den gang var jeg nok riktig medisinert. jeg har holdt meg til samme dose, siden ingen har fulgt meg opp....så jeg stusser så på at jeg ikke går ned og har symptomer på for lavt stoffskifte. ts Anonymous poster hash: 61608...18c Endret 14. mars 2015 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #17 Skrevet 10. mars 2015 http://www.pasient.no/temasider/jeg_blir_ikke_hort Hvis det stemmer at fastlegen din ikke tok prøver, bør du virkelig klage på vedkommende!!! Se mer i lenka jeg la inn. Jeg tror du bør fokusere på å få stoffskiftet i normalområdet før du tenker på vektnedgang. Med lavt stoffskifte er det nesten umulig å gå ned i vekt. Solstråla88: ikke alle fastleger har like god kunnskap. Jeg har hatt helt håpløse fastleger uten noen kunnskap om stoffskiftet og leger som har vært veldig oppdaterte og flinke. Anbefaler forøvrig STOFO, Stoffskifteforeningen. Medlemsbladet Thyra er fullt av nyttig informasjon. Anonymous poster hash: c949e...597 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #18 Skrevet 10. mars 2015 Enten må du holde deg i denalternative verdenen, eller utelukkende til skolemeidisinen. Levaxin virker ikke over natten. Den sksl taes til fast tid hvert døgn, og uten å blandes med melkemat el. Dosen skal justeres etter både blodprøver og etter hvordan pasienten føler seg. Det tok meg faktisk mer enn 3 år å finne passende dose, og å føle at kroppen ble "min" igjen. Siste året har jeg fått Lithynin i tillegg. Fastlegen er indremedisiner. Skal du satse på skolemedisinen må du gi det hele tid. Anonymous poster hash: fe62f...22d Skriver under på dette. Kalsium og koffein hemmer opptaket av stoffskiftemedisinen, så du bør vente 30 min før du spiser frokost om du tar pillene når du står opp.Anonymous poster hash: c949e...597 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #19 Skrevet 11. mars 2015 Enten må du holde deg i denalternative verdenen, eller utelukkende til skolemeidisinen. Når jeg tenker meg om, har jeg en kamerat som bruker noe levaxin og noe armour. Hm...og han sier han har det bedre enn noen gang. Kan det være unntak fra regelen, tro? ts Anonymous poster hash: 61608...18c
HvittHus Skrevet 11. mars 2015 #20 Skrevet 11. mars 2015 Når jeg tenker meg om, har jeg en kamerat som bruker noe levaxin og noe armour. Hm...og han sier han har det bedre enn noen gang. Kan det være unntak fra regelen, tro? ts Anonymous poster hash: 61608...18c Armour er ikke alternativ behandling, men medisin på lik linje med Levaxin. De fleste bruker kombinasjon av Lev/Armour, mens noen, meg selv innbefattet, bruker kun Armour. Hva man får best effekt av må man prøve seg fram til, helst i samarbeid med lege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå