AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #1 Skrevet 10. mars 2015 Hei! Usikker på om det er noen med fotointeresse her, men prøver allikevel Jeg vil gjerne oppdatere Canon-kameraet mitt som har fulgt meg i fem-seks år. Jeg har fra før kun kit-objektivet, og det rimeligste 50 mm-objektivet til Canon, hvorav jeg er storfornøyd med sistnevnte, liker at det er såpass lyssterkt og ok anvendelig til litt av hvert. Men. Jeg kunne gjerne tenke meg et objektiv som er litt mer tilpasset feks reise og naturfotografering, som i alle fall nærmer seg vidvinkel - og jeg vil gjerne ha med noe zoom, for å øke fleksibiliteten. Man vil jo alltid ha en allrounder som fungerer til det meste, men såvidt jeg har skjønt må en alltid inngå et kompromiss eller to. På sikt kunne jeg tenke meg å investere i fullformat, dette er uansett en stund til, men siden jeg tenker å bruke litt penger på objektiv nå er det jo fint om det er forenelig med fullformat. Ikke nødvendig, andre forslag settes også stor pris på. Prismessig tenker jeg 3000-4000, og gjerne brukt for å få mest mulig for pengene (men ser jo at det er klare begrensninger for hva som støtter fullformat innenfor denne prisklassen). Hadde egentlig først bestemt meg for 17-40mm L-serie til Canon, men ble litt skeptisk av lyssterkheten. Vil f/4 bli for lite til fotografering inne i et "normalt" hus med ikke alt for gunstige lysforhold? Det avhenger jo selvsagt av tidspunkt på dagen, men jeg tenker litt generelt (hvis det er mulig innenfor objektiv-verden, haha). Jeg har sett litt rundt ellers, og sett litt diverse andre anbefalinger, og ble litt usikker. Noen som har noen gode tips eller erfaringer, både med 17-40mm og andre objektiver som tilsynelatende kan være noe for en hobbyfotograf som helst vil ta litt bilder av alt, og som sårt trenger en oppdatering fra kit-objektivet? Setter stor pris på alle svar! Edit: har også sett på 16-35mm, det har jo en betydelig lavere f, litt dyrere - noen som har noen innvendinger omh hva som er forskjellen på dem? Anonymous poster hash: 4f5d7...35c
Safira Skrevet 11. mars 2015 #2 Skrevet 11. mars 2015 Jeg hadde tidligere et Canon 450D, og jeg var i alle fall "avhengig" av objektiver med god lysstyrke for å fotografere innendørs, men det kommer som du sier an på hvordan lysforholdene er. Jeg vil anbefale deg å teste ut med kit-objketivet først. Fungerer det innendørs for deg? Hvis du trenger noe som er mer lyssterkt har du allerede utelukket canon 17-40. Og så kan du teste ut litt med forskjellige brennvidder på kit-objektivet. Hvis du ønsker en lyssterk zoom, med omtrent samme brennvidde kan du ta en titt på Tamron eller Sigmas 17-50 f/2.8. Disse kan da ikke brukes på et fullformathus senere. Dersom du vil ta en titt på fastoptikk kan Canon 28mm f/1.8, 24mm f/2.8 IS eller 35mm f/2 Is være greie alternativer. Eventuelt canons EF-S 24mm f/2.8 "pancake" , men dette kan du ikke bruke på fullformat. Alternativt kan du kjøpe en ekstern blits til innendørsbruk. Canon 16-35 f/2.8 er ett blendertrinn over f/4, dvs du slipper inn dobbelt så mye lys med f/2.8. I realiteten vil det si at du f.eks. kan endre lukkertid fra f.eks. 1/50 til 1/100. Test gjerne ut forskjellen med 50mm'ern din. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå