Gå til innhold

Ellipsemaskin og motsand

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Da jeg har fått litt vondt i knæra etter jogging på tredemølle har jeg begynt å gå på ellipsemaskin i stedet. Målet er å bli slankere.

Jeg er veldig nybegynner innefor trening egentlig, så jeg aner jo ikke om jeg gjør dette rett. Så lurte på om noen har noen kommentarer/tips på om det jeg gjør er bra eller ikke.

Jeg går på motsand 10 (max er vel 25 tror jeg), i en halvtime. er dødsslitsomt og jeg hater livet hver gang. haha. de siste 100 kcal (som vises på displayet) pleier jeg kjøre 10 kcal skikkelig hardt, 10 kcal rolig. da renner svetten og jeg føler meg helt ferdig etterpå. hehe.. dessuten kjenner jeg det skikkelig i låra når jeg går på den maskinen - har den noe oppstrammingseffekt eller er jeg bare sykt lite trent i låra og merker det derfor fortere der?

burde jeg ha mere motsand? kjøre flere "intervaller"? alle tips mottas med stor takk!

Anonymous poster hash: 1f550...443
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ingen?

Skrevet

Hei!

Da jeg har fått litt vondt i knæra etter jogging på tredemølle har jeg begynt å gå på ellipsemaskin i stedet. Målet er å bli slankere.

Jeg er veldig nybegynner innefor trening egentlig, så jeg aner jo ikke om jeg gjør dette rett. Så lurte på om noen har noen kommentarer/tips på om det jeg gjør er bra eller ikke.

Jeg går på motsand 10 (max er vel 25 tror jeg), i en halvtime. er dødsslitsomt og jeg hater livet hver gang. haha. de siste 100 kcal (som vises på displayet) pleier jeg kjøre 10 kcal skikkelig hardt, 10 kcal rolig. da renner svetten og jeg føler meg helt ferdig etterpå. hehe.. dessuten kjenner jeg det skikkelig i låra når jeg går på den maskinen - har den noe oppstrammingseffekt eller er jeg bare sykt lite trent i låra og merker det derfor fortere der?

burde jeg ha mere motsand? kjøre flere "intervaller"? alle tips mottas med stor takk!

Nå kan ikke jeg særlig mye om ellipsemaskin, begynte faktisk nettopp å bruke den mer selv!

Hvor mye motstand man bør ha, er helt individuelt. Dersom du synes det er tungt og føler du trener godt og blir sliten, tipper jeg at det ikke er nødvendig at du har på mer motstand. Du kan jo heller ta på mer etter hvert som du blir i bedre form :) På maskinene hvor jeg trener er maksmotstanden 60, jeg pleier å ha den på ca. 30 på det tyngste. Antall intervaller kan du jo også øke eller forandre etter hvert som du blir lei av slik de gjør de nå. Ellipsemaskinen tar mer spesifikt på lår enn f.eks. det å løpe på mølle, så det er nok derfor du kjenner det der ;) Ikke så dum maskin egentlig, veldig undervurdert!

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner du det i låra og blir sliten har det en effekt.

Anonymous poster hash: 339b7...4af

Skrevet

Motstand er bra! Så bare kjør på og øk motstand etterhvert. Jeg har kjørt et par runder med ellipsemaskinen og synest det er veldig kjekt å merke fremgang ved at jeg kan legge på mer og mer motstand for hver gang. Men det er jo viktig at du klarer å holde bena i gang også, så det er sikkert ikke lurt å kjøre for tungt heller.

Jeg pleier å kjøre et program på maskina som heter variasjon. Da har jeg automatisk tunge topper som varer alt fra 1,5-3 minutter om gangen, før den går gradvis nedover og bygger seg opp igjen til toppen, som kan være ganske jævlig. Denne fungerer for meg.

Vil forøvrig ikke råde deg til å stole på kaloritelleren på maskinen. Husk at det er pulsen som avgjør hvor mye du forbrenner eller ikke. Om du kjører det samme opplegget hele tiden, men ikke legger på noe særlig mer motstand eller yter mer enn du gjorde fra de forrige, vil du gjennomføre denne økten med lavere puls en sist gang (sannsynligvis). Da vil du også forbrenne mindre. Etterhvert som jeg blir i bedre form og legger på mer vekt så finner jeg ut at tellingen på maskinen stemmer mindre og mindre overrens med det jeg faktisk forbrenner. Jeg bruker pulsklokke og har sett at maskina mener jeg forbrenner ca 700 kalorier på en tøff økt, mens jeg i realiteten har forbrent mellom 500-600. Det er lett å bli lurt der.

Skrevet

Jeg kjører på sånn 12-16, vanligvis 14/15, men når jeg begynte å trene var det vel rundt 8-10! Syntes det er kjempebra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...