Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp

Jeg driver aktivt med en hobby. Flere innenfor denne aktiviteten har nå spurt meg om jeg vil sitte i styret. Ikke i den lokale klubben, men styret som er for en hel landsdel.

Jeg sa ja, og tenkte ikke mer over det. Men nå så begynner nervene å ta overhånd. Jeg har jo ikke peiling på slike styreting. Økonomi er jeg helt blank på og slikt paragrafspråk syns jeg er så tungt at det blir veldig gresk for meg.

Burde jeg trekke meg nå, eller tror dere at dette kan gå selv om jeg har tungt for å lære meg slike ting?

Anonymous poster hash: 84394...89e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken rolle har du i styret? Sekretær? Kasserer?

Skrevet

Det kommer til å gå helt fint. Jeg kunne ikke noe om styrearbeid da jeg startet i mitt forbund, men dette har jeg lært etterhvert som sakene ble behandlet og tiden har gått.

Jeg forstår det slik at du ikke er valgt enda? Da sier du bare fra om at kasserer og sekretærvervet er uaktuell for deg, men at du kan være ordinært styremedlem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke ha en spesiell rolle, men bare være et ordinært styremedlem. Iallefall slik jeg har forstått det.

Har ikke fått så mye informasjon enda, det skulle komme etterhvert.

Godt å høre at det kan gå greit...sliter litt med angst og sånn, så fikk litt hetta her når det gikk opp for meg hva jeg hadde sagt ja til

Men da får jeg gi det en sjanse iallefall. Regner med at man kan trekke seg ut dersom det absolutt ikke går.

Jeg kan jo mye om hobbyen, om ting som blir arrangert og slike ting. Det er bare det med økonomi og paragrafer og papirarbeidet som jeg sliter med

Skrevet

Ordinært styremedlem er ikke noe problem, da skal du jo ikke gjøre noe spesielt. Møt opp på styremøter og stem ved valg. Det er stort sett alt du trenger å gjøre. En flott innføring til styrearbeid. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ordinært styremedlem er ikke noe problem, da skal du jo ikke gjøre noe spesielt. Møt opp på styremøter og stem ved valg. Det er stort sett alt du trenger å gjøre. En flott innføring til styrearbeid. :)

Takk!

Nå kjenner jeg at jeg slapper litt mer av :ler:

Skrevet

Jeg er en slik person som alltid sitter i styrer og tar på meg alt mulig. Å være styremedlem trenger ikke være allverdens med arbeid eller ansvar, men jeg har et par tips om du er litt usikker.

Les igjennom sakpapir og dagsorden før du kommer på møtene. Sakpapirene blir ofte sendt ut sammen med innkallingen eller litt etterpå. Da har du lest deg opp på det som skal diskuteres. Og kan notere deg ting, kommentarer og innspill, du har lyst til å si på møtet. Det er en veldig god følelse å stille litt forberedt.

Ofte blir arbeidsoppgaver fordelt på møtene, og du kan ta på deg oppgaver som du føler du mestrer. For eksempel å ta kontakt med personer, eller å hjelpe til å arrangere møter/seminar. Eller noe helt annet.

Ikke nøl med å stille spørsmål! Som styremedlem skal du være med på å for eksempel godkjenne regnskapet, så selv om det er den økonomiansvarlige som har ansvaret for å legge det fram på møtet, har du et lite ansvar for å oppdage det om det er noe rart. Det er ingen som forventer at du er ekspert på det, og det er fullt mulig å bare si det på møtet, og be de om å forklare ekstra det du er usikker på.

Det er utrolig givende! Og veldig god erfaring å ta med seg videre i livet. Og du sier at du kan masse om det styret jobber med. Da kan jeg tenke meg at du kan bli en kjemperessurs, og du kan tenke at rollen din blir å kunne øse på med den kunnskapen du har.

Lykke til! Skulle ønske det var flere som turte å kaste seg ut i slike ting, slik at det ikke bare alltid er de som har sittet i styrer i tusen år som tar på seg slike oppgaver. De som er litt ferske kan ofte bidra med et viktig utenfra-blikk.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen hjertelig takk for hode råd.

Ja jeg kommer til å lese nøye gjennom alle papirer jeg mottar, og være sikker på at jeg forstår så mye som mulig før jeg skal på møte.

Er egentlig ikke redd for å spørre eller si ifra om det er noe jeg reagerer på, men dette er en meget mannsdominert hobby, og det gjør at jeg blir til tilbakeholden.

Men jeg skal forsøke å heve røsten min nok til å bli hørt

AnonymBruker
Skrevet

*gode råd :ler:

Skrevet

Girl power! Skikkelig kult at du stiller og gjennomfører. Lykke til igjen!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter også i styret til noe jeg brenner for, uten å ha noen peiling før jeg startet. Det er et lite, uformelt styre.

De første gangene sa jeg ikke så mye, og fulgte mest med på de "erfarne", men nå etter 4 år er jeg nestleder og har flere oppgaver, Du kommer inn i det.

Anonymous poster hash: fcf75...daa
AnonymBruker
Skrevet

Føler meg nå full av energi og er klar for å ta i et tak :)

Tusen takk for oppmuntrende ord alle sammen :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...