Gå til innhold

1500 kalorier er malen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser mye her inne, siden jeg ønsker meg et bedre kosthold og da ser jeg mange skrive at man bør spise 1500 kalorier.

Er ikke det veldig misvisende? Alle er jo ikke like i høyde, vekt, mål og aktivitetsnivå? Noen legger seg jo enda lavere, og jeg tenker jo at det umulig kan være bra.

Mange av disse trener jo tillegg, og da blir det vel for lite mat. Greit nok hvis man er liten, men alle er jo ikke det. For lite mat kan vel resultere i at man ikke går ned i vekt.

Bare reagerer litt på at man anbefaler det uten å vite så mye om en person som ønsker råd.

Anonymous poster hash: 5ab92...e39

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

1500 er ca det en gjennomsnittkvinne skal ligge på uten noe form for trening for å gå ned i vekt. Man skal alltid plusse på treningskaloriene.

Det er selvsagt enda lettere å gi råd om en får alder, høyde, vekt. aktivitetsnivå, treningsmengde etc, men det er ikke alle som vil oppgi det eller irriterer seg grønn over det spørsmålet så da må en ta en finger i lufta å tenke ca og gjennomsnitt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, forstår det, men noen gir jo det rådet uansett om de ikke får vite noe eller om de får vite mer.

Jeg hadde ikke peiling selv i begynnelsen, og la meg på det. Noe som er alt for lite for meg, og det er jo min egen feil.

Skulle ønske flere gå råd om at man må regne ut hvor mye man skal ha og gi råd ut fra det.

Gjest Runforit
Skrevet

Ja, forstår det, men noen gir jo det rådet uansett om de ikke får vite noe eller om de får vite mer.

Jeg hadde ikke peiling selv i begynnelsen, og la meg på det. Noe som er alt for lite for meg, og det er jo min egen feil.

Skulle ønske flere gå råd om at man må regne ut hvor mye man skal ha og gi råd ut fra det.

Ja, det er mange som tar alle under en kam. Jeg spør som oftest om mye detaljer.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mange som tar alle under en kam. Jeg spør som oftest om mye detaljer.

Skjærer alle over én kam.

Anonymous poster hash: fad4a...808

• Liker 7
Skrevet

Nei, det er ikke en mal. Oppgi vekt, høyde, alder og aktivitetsnivå, så kan sikkert noen hjelpe deg med å finne riktig nivå til deg.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke en mal. Oppgi vekt, høyde, alder og aktivitetsnivå, så kan sikkert noen hjelpe deg med å finne riktig nivå til deg.

Okei, ca hvor mange kalorier trenger jeg?

Er jente, 21 år, 160 cm høy og 48 kg. Har et ønske om å gå opp et par kilo. Løper ca. 200 minutter til sammen per uke (moderat intensitet), trener lett styrketrening ca 150 minutter per uke, og har rolige gåturer på omtrent 100 minutter til sammen per uke.

Anonymous poster hash: 19dc2...94c

AnonymBruker
Skrevet

Er jente, 21 år, 160 cm høy og 48 kg. Har et ønske om å gå opp et par kilo. Løper ca. 200 minutter til sammen per uke (moderat intensitet), trener lett styrketrening ca 150 minutter per uke, og har rolige gåturer på omtrent 100 minutter til sammen per uke.

Hvorfor så mye løping? Kort ned øktene og prioriter styrketrening. Legg deg på 2100 kcals ++. Holder du vekten, prøver du å øke 100-200 kcals.

Anonymous poster hash: 08bc5...ad8

Skrevet (endret)

Vedlikehold for deg med så mye trening er ca 2200 kcal. Spis mellom 2300 kcal og 2600 kcal for å gå opp i vekt. Du kan jo prøve deg fram med 2300-2400.

Enig med AB som sier at du bør trene styrke. Spis masse proteiner, få i det nok mengder karbs og fett også :)

Endret av drue
Skrevet (endret)

Det er individuelt etter hvor høy du er, hvor mye du veier osv. En som er 170 høy og veier 80 kg må ha mindre kalorier enn en på 170 som veier 110 med samme aktivitetsnivå. Jo mindre du er jo færre kalorier. Si at person 2 trenger 3500 kalorier for å opprettholde vekta på 110 kalorier. For å gå ned 0.5 til 1 kg i uka er det fornuftig å spise 2500 kalorier per dag kanskje. Personen som er 80 kg trenger 2500 kalorier for å holde vekten. Hun må da spise kanskje kun 1500 til 2000 kalorier per dag for å gå ned. Jo mindre man er og mindre man har å miste jo færre kalorier.

Endret av tussi84
AnonymBruker
Skrevet

Bare et lite tips hvis du ønsker å gå opp i vekt: (Det er ikke alltid så lett!) :)

- Spis mye nøtter som snacks innimellom målttidene

- Ha avokado til hver lunsj

- Ha banan og mandler i havregrøten til frokost

- Bruk 1-2 ss ekstra olivenolje når du steker mat

- Protein- og karbohydratshake etter trening

- 2-3 ss økologisk peanøttsmør på skiven/i grøt/spise rett fra boksen

Anonymous poster hash: aabc3...009
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor så mye løping? Kort ned øktene og prioriter styrketrening. Legg deg på 2100 kcals ++. Holder du vekten, prøver du å øke 100-200 kcals.

Anonymous poster hash: 08bc5...ad8

Så mye løping fordi jeg elsker det, og føler meg utrolig bra og opplagt etter en løpeøkt. Å drive med det man trives aller best med, er det viktgiste ;) Dessuten vil jeg ikke bytte ut løping med styrke, fordi jeg trener mye ute i naturen, og har ikke tilgang på treningssenter hver dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Din BMR er ca 1300 kcal.

Du trener en del, men vi vet ingenting om hvor stillesittende eller aktiv du er utenfor trening.

Jeg tenker du er en student som er stillesittende i hverdagen, men som trener mye i fritiden.

Da bruker du ca 1800-1900 kcal pr dag før trening, og så forbrenner du i gjennomsnitt 300 kcal pr treningsøkt.

Hvis du vil legge på deg bør du legge deg på 2300 - 2500 kcal pr dag.

Anonymous poster hash: b666a...d0a

AnonymBruker
Skrevet

Din BMR er ca 1300 kcal.

Du trener en del, men vi vet ingenting om hvor stillesittende eller aktiv du er utenfor trening.

Jeg tenker du er en student som er stillesittende i hverdagen, men som trener mye i fritiden.

Da bruker du ca 1800-1900 kcal pr dag før trening, og så forbrenner du i gjennomsnitt 300 kcal pr treningsøkt.

Hvis du vil legge på deg bør du legge deg på 2300 - 2500 kcal pr dag.

Riktig, er en stillesittende student… Veldig lite aktiv utenom aktiviteten jeg beskrev over her. Eneste er å gå 100 meter til buss eller butikk osv.

Skrevet

Leser mye her inne, siden jeg ønsker meg et bedre kosthold og da ser jeg mange skrive at man bør spise 1500 kalorier.

Er ikke det veldig misvisende? Alle er jo ikke like i høyde, vekt, mål og aktivitetsnivå? Noen legger seg jo enda lavere, og jeg tenker jo at det umulig kan være bra.

Mange av disse trener jo tillegg, og da blir det vel for lite mat. Greit nok hvis man er liten, men alle er jo ikke det. For lite mat kan vel resultere i at man ikke går ned i vekt.

Bare reagerer litt på at man anbefaler det uten å vite så mye om en person som ønsker råd.

Hvilke tråder er det du spesifikt refererer til? Kan du linke?

De fleste jeg leser med dette kaloriinntaket, er tråder der TS selv oppgir i starten at dette er det hun inntar, og da vil de fleste anta at hun selv har tatt en beregning, og spiser så hun er komfortabel.

Ellers er det klart det er lettere å gi råd om noen kommer med info, og i de fleste tråder bes det om det.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke tråder er det du spesifikt refererer til? Kan du linke?

Jeg tror at trådstarter har misforstått, eller hoppet over ordet "minst", når noen har sagt at man skal spise minst 1500 kcal om dagen (+ mer de dagene de trener).

Dette tror jeg fordi jeg ikke har sett at noen har anbefalt å spise 1500 kcal pr dag uten å ha noen annen informasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går faktisk ikke ned om jeg spiser 1500 kalorier. Det blir mer vedlikehold for min del. Har BMI på 19, men lav muskelmasse som jeg regner med er årsaken.

Anonymous poster hash: 7399a...6c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...