Gå til innhold

Hvordan komme ut av denne bunnløse gjelden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 250.000 i gjeld, etter mange år som narkoman der jeg kjøpte ting på kreditt for så selge videre og hadde vel rundt 7 kredittkort.

Nå etter en lang avrusning, vil jeg gjerne få styr på økonomien men vet ikke hvor jeg skal starte.

Har prøvd å tatt kontakt med de forskjellige kreditorene, ut fra deres nedbetalingssplan går jeg rett og slett 2000 kr i minus hver måned. Utrolig demotiverende, når jeg har leilighet, mat, barnebidrag til 1 barn som må betales.

Hvor kan jeg få tak i hjelp? Takk for tips :-)

Jeg er tidlig i 20-årene. Har utbetalt ca 17.000 i måneden.

Anonymous poster hash: 48488...1a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du forsøkt gjeldrådgiver i komunen ?

AnonymBruker
Skrevet

Luksusfellen. Eller få en kommunal gjeldsordning. Så bra du har klart å komme deg ut av rushelvete. Håper du får hjelp til det økonomiske.

Anonymous poster hash: 9f162...5b7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når du er såpass ung tror jeg ikke gjeldsordning er for deg.

Så da er det to sider av saken - kutte utgifter og få flere inntekter.

Hvor bor du? Kan du flytte et mindre/billigere sted?

Kan du ta en ekstrajobb i helgene, jobbe overtid eller småjobber via Finn?

Det vil koste deg en del (i tid og anstrengelse) å betale ned gjelden, men her ser jeg ikke noen annen vei ut enn å bite tennene sammen.

Anonymous poster hash: 54795...2e8
AnonymBruker
Skrevet

^ Og har du mulighet til å flytte hjem til foreldre en periode?

Anonymous poster hash: 54795...2e8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon bortsett fra at jeg ikke har vært narkoman, bare shoppegal. Driver og søker refinansiering på kortene nå. Jeg skal klare dettr selv om det blir tøft. Du kommer til å klare det du også. Du har jo klart å bli rusfri og da klarer du dette og. Jeg heier på deg! :klemme:

Anonymous poster hash: fe021...eb0

Skrevet (endret)

Ta kontakt med Nav, de skal kunne gi deg økonomisk rådgivning.

Antagelig vil di få hjelp til å få en eller annen form for gjeldsordning. Enten frivillig, der det er du som administrerer trekk, eller tvungen, der du blir automatisk trukket i inntekt, de fleste kreditorene vil antagelig gå inn for at du har en tvungen ordning, selv om man i utgangspunktet ( ihvertfall før i verden) prøver å få til en frivillig. Du kan nok også ringe namsmannen for å høre hvordan du skal gå frem,

( Ta meg med en liten klype salt, når det gjelder selve beskrivelsen av tvungen og frivillig, jeg kan heller se om jeg finner en link til deg.)

Her er en link, der du burde finne gode opplysninger http://www.gjeldsordning.org

Flott at du har kommet deg sånn nogenlunde på bena igjen!

Endret av absinthia
  • Liker 3
Skrevet

Gratulerer som rusfri, det er meget imponerende!!

Kanskje du har mulighet til å ta en ekstrajobb i en periode?

Som gjør at du kommer over de -2000 kronene, og over i pluss hver mnd? Da får du til og med litt ekstra å betale ned med.

• Liker 3
Skrevet

Ring ditt lokale NAV-kontor og si du ønsker time hos økonomirådgiveren. Tar dette for lang tid kan du kontakte Gjeldsofferalliansen. Disse kan forhandle på dine vegne, og har større gjennomslagskraft enn du har alene.

Luksusfellen må jo være det dummeste forslaget. De vil garnatert ikke ta i en slik sak, de skal lage tv-underholdning.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gratulere med å bli rusfri!

Når det kommer til gjelden så kan du høre om refinansiering. Det er enklere og billigere å betale ned på ett forbrukslån i banken enn flere kredittkort.

Ellers så må du kutte ned på utgifter (kjøpe billigste typer matvarer, planlegge enkle og billige retter, osv), og prøve å øke inntekten. Har du mulighet for jobb som ekstrahjelp i butikk? Eller bare gjøre tjenester for eldre familievenner f.eks.?

Og hvis du kommer i en situasjon der du har mulighet for å betale ned ekstra på gjelden, så begynn med å betale ekstra til de som har lavest rente, og betal minimumsbeløpene til resten. Det er de som vil ta kortest tid å nedbetale til dersom du betaler ned ekstra siden rentene utgjør mindre pr. mnd :)

Anonymous poster hash: c2101...1c7
Gjest Raggy
Skrevet

Jobb døgnet rundt et par år så ordner det seg.

Gjest Stinky
Skrevet

Hva er inntekter og utgifter per mnd?

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare si at 250 000 absolutt er en håndterbar gjeld, så ikke gi opp! Gratulerer som rusfri! Du er sterk :blomst:

Anonymous poster hash: 4f163...53c
  • Liker 2
Skrevet

17 000 i mnd er jo ikke all verden. Kanskje du burde undersøke om det er mulig å få en annen jobb der du kan tjene bedre, evt. ta en bijobb?

Skrevet

De 17.000 kronene som du har utbetalt, det håper jeg er lønn?

Du må kjenne litt på det selv, men jeg tror som flere andre her at en ekstrajobb hadde vært fornuftig for deg.

Samtidig må du ikke kjøre deg selv så hardt at du tipper over og får problemer igjen.

En annen fordel av en ekstrajobb er at du får mindre fritid til å tenke deg tilbake til fordelene med det gamle livet.

Sett opp en liste over hvor du kan ha mulighet for å få en ekstrajobb, og når du kan jobbe. Om du kan dra inn 3-4 000 ekstra pr måned vil det gjøre en stor forskjell i økonomien din.

Skrevet

Gratulere med å bli rusfri!

Når det kommer til gjelden så kan du høre om refinansiering. Det er enklere og billigere å betale ned på ett forbrukslån i banken enn flere kredittkort.

Ellers så må du kutte ned på utgifter (kjøpe billigste typer matvarer, planlegge enkle og billige retter, osv), og prøve å øke inntekten. Har du mulighet for jobb som ekstrahjelp i butikk? Eller bare gjøre tjenester for eldre familievenner f.eks.?

Og hvis du kommer i en situasjon der du har mulighet for å betale ned ekstra på gjelden, så begynn med å betale ekstra til de som har lavest rente, og betal minimumsbeløpene til resten. Det er de som vil ta kortest tid å nedbetale til dersom du betaler ned ekstra siden rentene utgjør mindre pr. mnd :)

Anonymous poster hash: c2101...1c7

Enig i mye, men man bør alltid betale lånene med høyest rente først, ikke de med lavest rente.

• Liker 1
Skrevet

Har 250.000 i gjeld, etter mange år som narkoman der jeg kjøpte ting på kreditt for så selge videre og hadde vel rundt 7 kredittkort.

Nå etter en lang avrusning, vil jeg gjerne få styr på økonomien men vet ikke hvor jeg skal starte.

Har prøvd å tatt kontakt med de forskjellige kreditorene, ut fra deres nedbetalingssplan går jeg rett og slett 2000 kr i minus hver måned. Utrolig demotiverende, når jeg har leilighet, mat, barnebidrag til 1 barn som må betales.

Hvor kan jeg få tak i hjelp? Takk for tips :-)

Jeg er tidlig i 20-årene. Har utbetalt ca 17.000 i måneden.

Anonymous poster hash: 48488...1a9

Skaff deg kontakt med noen hos Namsfogden (ofte en advokat) som kan være med deg og lage en frivillig forvaltningsordning, slik at vedkommende, som da blir din verge og forvalter gjeld og økonomi for en periode, kan hjelpe deg med gjeldsforhandlinger og gjelds-lettelser/gjeldsordning.

Gå gjennom NAV sosial, og gjeldsrådgiver. Der ber du om hjelp til å opprette vergemål. Da får du en advokat som fri rettshjelp, som oppnevnes som verge av Namsfogden.

Vedkommende tar da kontakt med alle dine kreditorer og forhandler på vegne av deg.

Lykke til :)

Skrevet

Om du fortsatt har noen kontakt med hjelpeapparatet (?) kan du også be om å få bistand fra en sosionom.

Skrevet

Luksusfellen. Eller få en kommunal gjeldsordning. Så bra du har klart å komme deg ut av rushelvete. Håper du får hjelp til det økonomiske.

Anonymous poster hash: 9f162...5b7

Nei, nei, ja, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...