Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er feit, sikkert rundt 110 kilo nå, har ikke veid meg på et år.
Rører meg minimalt, da det å drasse rundt på så mye fett er utrolig slitsomt og flaut. Har et ønske om å kjøpe meg trimsykkel, slik at jeg kan sykle mens jeg ser tv/film.

Men kommer det til å utgjøre noe forskjell? Jeg vet at det å spise oftere og sunnere er det som er tingen, men det er svært vanskelig for meg, så ønsker å starte med trening.

Vær ærlig, kommer det å sykle 30min til 1 time om dagen utgjøre en forskjell? Har ikke mye penger, så det å bruke 2000 på en sykkel er ganske mye. Om jeg finner en billig en på finn.no så hadde det vært supert.
Men kan jeg forvente at kroppen forandrer seg? Jeg mener.. jeg forventer ikke å gå ned til 60 kilo på et halvt år eller noe. Men at det vises, og kan få opp motivasjonen og lysten til å røre meg mer og gjøre flere forandringer i livet?

Anonymous poster hash: 995fc...14a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

30-60 min sykling hver dag vil såklart gjøre en forskjell. Men kostholdet er uhyre viktig når det gjelder å forandre kroppen både innvendig og utvendig- for utseendet sin del. Skvulpefettet og celluittene kommer ikke til å forsvinne selv om du sykler 30 minutter etter McDonalds-måltidet ditt (f.eks).

For å sette det i perspektiv: I en 100 grams sjokoladeplate er det ca 5-600 kcal, for å forbenne denne sjokoladeplaten må du gå ca 45 minutter 3 ganger.

Hva hvis du spiser en stor hamburgermeny med pomms frites og cola? Det kreves en en hel uke med 50minutters gåturer for å forbrenne det ene måltidet.

Kilde: http://fitnessbloggen.no/sa-lang-tid-tar-det-a-forbrenne-en-sjokolade/

Anonymous poster hash: d9870...325
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiser ikke så ofte, og ikke mcdonalds. Burde spise oftere, men sliter med det.
Har gått resturant og matfag, jobber som kokk, så jeg kan det om kosthold.

Det er trimmingen jeg sliter med.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Men svaret er i hvert fall at ja- 30-60 min sykling vil gjøre en forskjell. Ettersom jeg ikke aaaner noe som kostholdet ditt og antall kalorier inn, så er det vanskelig å svare noe mer enn det. Men 30-60 min sykling for dagen (avhengig av intensitet) vil forbenne flere kalorier enn hvis du sitter i sofaen i de 30-60 minuttene, dermed vil du (avhengig av kaloriinntak) gå mindre opp i vekt enn du ville gjort hvis du ikke syklet.

• Liker 4
Gjest Runforit
Skrevet

Ja, du vil merke forskjell såfremt du ikke spiser inn igjen treningskaloriene.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

kommer til å passe på at jeg ikke spiser mer enn nå. og være litt obs på hva jeg spiser.

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

kommer til å passe på at jeg ikke spiser mer enn nå. og være litt obs på hva jeg spiser.

TS

Du virker ikke så veldig smart da. Hvorfor gidder du ikke gjøre noe mer med matvanene dine? Har du en stillesittende jobb/evt studie/skole også? Da er i så fall 30-60 min aktivtet per dag lite.. Du sier selv du veier rundt 110kg, uten å ha veid deg på et år. Jeg foreslår at du veier deg, og setter igang ordentlige tiltak hvis du ikke har lyst til å få overvektslidelser og dø ung.

• Liker 3
Skrevet

Fortsetter du livet slik det er i dag, men legger inn 30-60 min sykling pr dag, så vil du selvsagt merke forskjell etterhvert.

Men, det du må spørre deg selv om er, hvor lenge klarer jeg å holde meg i nakkeskinnet og utføre syklingen? Hvis du går lei etter 2 måneder, så er 2tusen mye. Klarer du å fortsette til du har fått det som en livsstil, da er det småpenger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye dritt-svar! Ts, alle monner drar! Det var ved hjelp av trimsykkel en venninne av meg kom seg i form. Hun har "syklet" Norge på langs og tvers flere ganger og er i dag normalvektig. Kostholdet er også viktig, men en må starte en plass. Kjøp sykkel og ikke gi deg! :)

Anonymous poster hash: 93acb...46c
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Og om hun skulle spise de inn vil hun fortsatt merke forskjell, i form av økt energi. Som igjen gjør at det er lettere å være mer aktiv. Det er en positiv sirkel uansett, selv om målet ikke er å gå ned i vekt en gang.

Ta ett skritt av gangen ts. Kjempeflott at du har lyst til å investere i noe som kan sette deg i aktivitet, særlig samtidig som du glaner tv. Syns det er en realistisk måte å prøve å komme i form på!

Anonymous poster hash: dc04d...755

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig?

Alt av bevegelse nytter, og om du går fra å være helt stillesittende til å sykle en time om dagen vil det gjøre underverker for helsen din, og du vil merke det på vekten også så lenge du ikke spiser mer.

Men jeg er dessverre skeptisk.

Jeg tror det er viktig for deg å bevege deg mer enn du gjør i dag, men jeg tror ikke trening alene vil gi deg de resultatene du ønsker, og at du vil miste motivasjonen veldig raskt hvis du gjør det på den måten du tenker.

Jeg tror heller du burde bruke pengene dine på en Fitbit Charge HR (1400 kr), og opprett en konto på MyFitnessPal.

Fitbit Charge HR tar pulsen din hele døgnet, og registrerer på den måten alle aktivitetene dine, også de som ikke er skrittbaserte, og du vil få vite ganske nøyaktig hvor mye du forbrenner i løpet av døgnet.

Med MyFitnessPal registerer du all maten du spiser, og når du synkroniserer disse to opp i mot hverandre vil det være veldig enkelt for deg å ligge i energiunderskudd.

Jeg tror dette vil være en flott motivator for deg, du vil få oversikt over energiforbruk og energiinntak, og du vil se at selv små endringer gir store utslag.

Denne vil gi deg den informasjonen du behøver for å nå målet ditt.

Anonymous poster hash: a49ae...46a
  • Liker 1
Skrevet

Hei TS!

Jeg føler med deg, kjenner meg igjen i det du skriver. Det er mye lettere sagt enn gjort, det vet jeg alt om. Først og fremst vil jeg si at du ikke trenger å spise oftere, du kan helt fint spise 3 måltider om dagen, det eneste du må passe på er at du ikke overspiser når du først spiser. Det er derfor mange anbefaler flere små måltider, fordi man har en tendens til å overspise når man først setter seg ned.
Jeg regner med at du gjør mye av det samme som meg når det gjelder spising, så jeg gir deg noen tips:
- Ikke spis foran tven, da kjenner du ikke når du egentlig er mett.
- Spis av mindre tallerkner. Ofte spiser man med øynene istedenfor magen. Man skal være passe mett, ikke stappmett.
- Drikk mye vann
- Spis mye proteiner.
- Ikke spis for lite. Tell kalorier. Jeg gikk ned 10 kilo *knips* sånn på et par måneder ved å gjøre det.
- Ikke ha dårlig samvittighet når du koser deg, det er ødeleggende, og kjipt i mange måneder fremover.
- Prøv, så langt det går å kun spise "dritt" én gang i uka. Du trenger ikke ta helt av, det kan f.eks være én sjokolade eller et måltid du har virkelig lyst på.
- Det finnes SÅ mye god og sunn mat, ikke tenk at du må knaske salatblader.
- Puss tenner, ta en sukkerfri tyggis eller lignende når du er fysen på noe godt. Tannkrem + sjokolade smaker ikke godt.

Kostholdet er dessverre, men også heldigvis den viktigste delen av vektnedgang. Som man sier: Mat er kilo, trening er gram. Det er mye vanskeligere å være 500-1000 kcal i underskudd ved hjelp av trening enn mat.

Dette er mye lettere sagt en gjort, det vet jeg selv, men forhåpentligvis kan tipsene hjelpe, det var det som hjalp meg da jeg gikk ned.

Send meg gjerne PM for en utblåsning, motivasjon eller lignende, jeg vet akkurat hvordan du har det :)

Lykke til :)

• Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet

Og om hun skulle spise de inn vil hun fortsatt merke forskjell, i form av økt energi. Som igjen gjør at det er lettere å være mer aktiv. Det er en positiv sirkel uansett, selv om målet ikke er å gå ned i vekt en gang.

Ta ett skritt av gangen ts. Kjempeflott at du har lyst til å investere i noe som kan sette deg i aktivitet, særlig samtidig som du glaner tv. Syns det er en realistisk måte å prøve å komme i form på!

Men ikke på vektnedgang som er TS sin motivasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Alle monner drar heter det og det er klart det nytter! Selv hadde jeg en slik sykkel, men det ble for kjedelig for meg å sitte å glo inne på en sykkel, derfor foretrekker jeg å komme meg ut. Men forstår godt at du tenker på å ha en sykkel hjemme. Ta ett steg om gangen og forsøk å ha faste måltider. Drikk mye vann. Prøv å fokusere på å ha det morsomt når du sykler, så kanskje du holder ut bedre enn jeg gjorde ;)

Anonymous poster hash: 1d157...007
Skrevet

Vil du ned flere kilo - endre på kostholdet ditt

Vil du i bedre form - begynn å trene

Husk at det positive med å kombinere disse to er at du da går ned i vekt OG kommer i bedre form, og da orker du mer og ikke minst så er det lettere å holde vekten nede

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Strengt tatt trenger du ikke spise oftere og sunnere- du må bare spise mindre. Jeg har ikke trent på 1 1/2 år og er nesten undervektig. Det er fordi jeg spiser veldig lite. Det er ikke spesielt sunt, da, bare sier at dersom vekttap er målet og man er lat, så trenger man ikke trene om man klarer å spise den mengden man skla ha

Anonymous poster hash: 63871...632
Skrevet (endret)

Vil bare oppklare noen ting. Du må selv ta en avgjørelse på hva du bør gjøre.

Det eneste du trenger for å gå ned i vekt er kaloriunderskudd over tid. Det betyr at du må spise færre kalorier enn du forbruker, i gjennomsnitt, gjennom uker og måneder. For å holde vekta må du ha balanse mellom inntak og forbruk.

For å få bedre helse, er det viktig å spise sunt - dvs få i seg alle næringsstoffene man trenger hver dag.

For å komme i bedre form, må man øke treningsintensiteten. Dette kan gjøres på uendelig mange måter.

For å orke å forsette med endringer, må de være overkommelige og kjennes positive ut for deg.

Det er i utgangspunktet ikke viktig for vekta hva slags mat eller hvor mange måltider man spiser pr dag, men måltidssammensetning og -størrelse vil for de fleste ha noe å si for hvor lett det er å spise passe mye.

For å være sikker på at du gjør det riktig, er det viktig at du vet hva du gjør. Telle kalorier og veie seg jevnlig er enkle og effektive verktøy. Men som alle verktøy må de brukes på riktig måte.

Er du usikker på noe, så spør, det er mange kunnskapsrike folk her på forumet som mer enn gjerne deler med seg.

Endret av Pringle
  • Liker 1
Skrevet

Kosthold er faktisk det viktigste her. Selvsagt vil det nytte å sykle hver dag, både for energi, motivasjon og vektnedgang.

Men det virker som det å finne motivasjon er viktig for deg, og det å merke fremgang. Jeg kan love deg at dersom du vil ned har du mye å vinne på å registrere kaloriinntaket, passe på at du går i minus hver dag. Det er langt mer motiverende å VITE at du er på vei ned i vekt fremfor å bare "se hvordan det går".

Om du ikke har en matvekt, skaff en, og registrer deg hos My Fitness Pal.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye dritt-svar! Ts, alle monner drar! Det var ved hjelp av trimsykkel en venninne av meg kom seg i form. Hun har "syklet" Norge på langs og tvers flere ganger og er i dag normalvektig. Kostholdet er også viktig, men en må starte en plass. Kjøp sykkel og ikke gi deg! :)

Anonymous poster hash: 93acb...46c

Mange brae svar her, men langt om jeg skal svare vær og en av dere.

Jeg spiser 1 måltid om dagen, ofte hoppe jeg over det måltidet. Jeg spiser litt for mye når jeg først spiser, så har tenkt å kutte ned.

Er ikke så glad i sunn mat, men jeg elsker fruktsalat, altså random frukt kuttet opp i biter. Elsker det! så skal prøve å spise det minst 1 gang om dagen.

Jeg vet at jeg burde prøve å spise oftere, har prøvd det før å gikk ned flere kilo uten å gjøre noe annet enn å spise. Har et komplisert forhold til mat. Så det er lettere sagt enn gjort.

Det å gå en tur er kanskje smartere enn å sitte hjemme på sykkelen, men har sosial angst. Det å gå tur klokken 4 om natten er lettere sagt enn gjort, da jeg vanligvis sover på den tiden. På grunn av angsten så sliter jeg med å dra på treningsstudio også.

Det å endre livsstil og forandre gamle, trygge - men dårlige, vaner er ikke bare bare.

Det å sykle 1 time om dagen. målet er å komme meg opp i 2 timer om dagen, og helst en økt på 3 timer 1 dag i uken også. Om jeg i det hele tatt klarer 1 time med en gang, det vet jeg ikke. Men 30 min for så å sykle 30 min til senere på dagen er en god nok start.

Veide 115 på mitt tyngste, gikk ned til 99 (fader hvor godt det var!) ble deprimert og angsten ble verre, møtte veggen, gikk opp til 110. Har gått ned etter det, men aner ikke hvor mye. Vises godt på hendene faktisk, anklene og kragebeinet. Men tørr ikke å si hvor mye jeg har gått ned, vil ikke lyve på meg noen ekstra kilo når jeg ikke har peiling selv på hvor mye jeg veier.

Det beste hadde vært om jeg endret kosthold, gikk på slankekurer osv, og trente til tårene renner for å få resultater fort. Men jeg må ta det et skritt om gangen, jeg kjenner meg selv. det er 2 skritt frem og 3 tilbake. Jeg må sette meg selv små, realistiske mål.

ts

Skrevet (endret)

Vel her er det mer å ta tak i.

Det er ulike grunner til at folk overspiser og/eller ikke beveger seg nok. Dersom det er noe psykisk som er roten til dette så må du ta tak i det. Noen har ikke kunnskap om mat, noen spiser fordi der lei seg eller kjeder seg, noen fyller ulike tomrom i livet med mat. Du må anerkjenne hvor problemet ligger og ta det derfra. Man trenger ikke treningssenter for å slanke seg eller engang komme i form, men kan man ikke gå en spasertur ute er det et problem. Både for vektnedgang og generell livskvalitet.

Du sier du jobber som kokk, så da er du i full jobb? Fungerer du fint her med kolleger? Hvorfor tar den sosiale angsten overhånd ift. å gå tur alene når den ellers er håndterbar?

Kokkeyrket er et aktivt yrke, så du er naturlig i aktivitet. Men er det hektisk må du finne en rutine for å legge opp måltidene dine mer balansert.

Endret av Neeli00
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...