Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre? Gravid, skole og AAP..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på arbeidsavklaringspenger og studerer på voksenopplæring en kveld i uken. Er ferdig på skolen i juni 2016 og har vedtak fram til dette. Nå er jeg gravid med termin i oktober. Jeg planlegger i utgangspunktet å fortsette på skolen, altså ikke ta ut fødselspenger. Kommer jeg da til å miste AAP i juni og det forventes at jeg går ut i jobb da, når baby er for liten til å starte i barnehage enda? Bør jeg heller ta fødselspenger? Kan jeg ta fødselspenger selv om jeg følger aktivitetsplanen, dvs studiene? Hjelp! Jeg skal snakke med nav om dette, men jeg har ikke turt enda fordi jeg er så redd for svaret.

Anonymous poster hash: 03ccb...e48

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med fødselspenger? (Det heter nok ikke det)

Du har ikke krav på to stønader samtidig så tar du ut en annen stønad en aap blir aap fryst for sen perioden og du går over til en annen stønad i mellomtiden. Dette alt fra hva som er mest gunstig for deg da

Anonymous poster hash: 3b40b...bbe

AnonymBruker
Skrevet

Da venninna mi fikk baby på aap gikk hun først over til foreldrepenger når babyen kom (aap gir rett til det) og så gikk hun over til aap igjen etter perioden sin. Hun tok også ex.phil mens hun var i permisjon.

Anonymous poster hash: 302ba...caf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på arbeidsavklaringspenger og studerer på voksenopplæring en kveld i uken. Er ferdig på skolen i juni 2016 og har vedtak fram til dette. Nå er jeg gravid med termin i oktober. Jeg planlegger i utgangspunktet å fortsette på skolen, altså ikke ta ut fødselspenger. Kommer jeg da til å miste AAP i juni og det forventes at jeg går ut i jobb da, når baby er for liten til å starte i barnehage enda? Bør jeg heller ta fødselspenger? Kan jeg ta fødselspenger selv om jeg følger aktivitetsplanen, dvs studiene? Hjelp! Jeg skal snakke med nav om dette, men jeg har ikke turt enda fordi jeg er så redd for svaret. Anonymous poster hash: 03ccb...e48

Du har rett på permisjon og foreldrepenger. Om du vil ha permisjon 10 mnd med full utbetaling, eller 12 mnd med 80% utbetaling, er opp til deg. Du må søke om permisjon fra studiene. Ikke glem det! Ellers mister du plassen... (Jeg var i samme båt som deg, og visste ikke at jeg måtte søke om permisjon fra studiene - mistet plassen og mulighet for utdanning siden eg er under 25 år).

Når permisjonen din er over, forventes det at du fortsetter skole/tiltak.

Anonymous poster hash: d70ea...101

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med fødselspenger? (Det heter nok ikke det)

Du har ikke krav på to stønader samtidig så tar du ut en annen stønad en aap blir aap fryst for sen perioden og du går over til en annen stønad i mellomtiden. Dette alt fra hva som er mest gunstig for deg da

Anonymous poster hash: 3b40b...bbe

Det var foreldrepenger jeg tenkte på ☺ Poenget er at jeg ikke ønsker å avbryte skoleåret. Jeg har et halvt år igjen ved termin, og skole kun en kveld i uka. Jeg har de første ukene anledning til å ta med baby på skolen, og resten av skoleåret kan pappaen ta baby på skolekveldene. Problemet er at jeg vet ikke hvordan den økonomiske situasjonen blir for meg etter at skolen er ferdig i juni. Da er jeg ferdig utdannet og skal ut i jobb, og vedtaket går ut. Har hatt aap siden i oktober 2014 så jeg har ikke nådd noe maksdato, men vedtaket er hvertfall fattet ut skoleåret 2016. Da er baby fortsatt for liten til å begynne i barnehagen så jeg vet ikke hvordan jeg skal løse dette..

Anonymous poster hash: 03ccb...e48

Skrevet

Du trenger ikke avbryte studiene selv om du får foreldrepenger. Det er lov å studere for det såvidt jeg vet i hvert fall, men du kan ikke jobbe (tjene penger) uten å gi beskjed til nav så du kan få gradert permisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...