Gå til innhold

Barneovergripere, hva skjer med dem i fengsel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer egentlig med dømte barneovergripere i fengsel her i Norge?

Hører hele tiden historier om hvor grusomt de blir behandlet av de andre innsatte. At de ligger lavest på rangstigen og blir jevnlig banket opp, voldtatt, torturert, osv.

Men hvor mye sannhet er det i dette? Det kan jo ikke være sånn at de blir etterlatt alene med de andre innsatte helt uten oppsyn fra fengselspersonalet?

Eller er det sånn at de ansatte "glemmer" å holde oppsyn? Vet det er sånn i andre land, men er det det i Norge også?

Har forøvrig ikke så mye sympati med dem om slikt skjer. :riste:

Anonymous poster hash: 170f8...359
Videoannonse
Annonse
Gjest Coolaid
Skrevet (endret)

Hører hele tiden historier om hvor grusomt de blir behandlet av de andre innsatte. At de ligger lavest på rangstigen og blir jevnlig banket opp, voldtatt, torturert, osv.

Men hvor mye sannhet er det i dette? Det kan jo ikke være sånn at de blir etterlatt alene med de andre innsatte helt uten oppsyn fra fengselspersonalet?

Eller er det sånn at de ansatte "glemmer" å holde oppsyn? Vet det er sånn i andre land, men er det det i Norge også?

I et hvert norskt fengsle blir innsatte vurdert og klassifisert slik at de soner på riktig sikkerhetsnivå. I norske fengsler havner overgripere, dersom sikkerheten tilater det, på en egen avdeling som er skjermet fra andre innsatte. De kan velge å delta i behandlingsopplegg/ program for seksualforbrytere i regi av psykolog og betjenter - forutsettingen er da at man da må stå for det man er dømt for og innrømme forholdet.

Dersom man ikke innrømmer det man er dømt for, soner man uten å få være med et program for seksualforbrytere, men skjermet for andre

Betjenter i norske fengsler har den lengste utdannelsen som fengselsbetjent i hele verden. De snur ikke ryggen til men bidrar til verdige soningsforhold med fokus på rehabilitering. Det er riktig at overgripere er laves på rangstigen, og derfor denne skjermingen under soning.

Endret av Coolaid
AnonymBruker
Skrevet

I Norge er det ikke spesielt ille. De holdes i stor grad unna andre innsatte, som det sies over her. Det finnes et hierarki også blant norske fanger, og de som har forgrepet seg på barn er utvilsomt nederst på rangstigen her i Norge også, men det er ikke samme type tilstander som man har sett i amerikanske filmer.

Så de er helt nederst på rangstigen og blir hverken omtalt eller tiltalt pent av andre fanger når de møtes. Men de er ikke fritt vilt som voldtas og bankes opp for moro skyld fra morgen til kveld, det er de ikke. De vet godt at de anses som avskum av resten av fangene, men de praktiske følgene av det er små.

Anonymous poster hash: dfe2f...bdb
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I et hvert norskt fengsle blir innsatte vurdert og klassifisert slik at de soner på riktig sikkerhetsnivå. I norske fengsler havner overgripere, dersom sikkerheten tilater det, på en egen avdeling som er skjermet fra andre innsatte. De kan velge å delta i behandlingsopplegg/ program for seksualforbrytere i regi av psykolog og betjenter - forutsettingen er da at man da må stå for det man er dømt for og innrømme forholdet.

Dersom man ikke innrømmer det man er dømt for, soner man uten å få være med et program for seksualforbrytere, men skjermet for andre

Betjenter i norske fengsler har den lengste utdannelsen som fengselsbetjent i hele verden. De snur ikke ryggen til men bidrar til verdige soningsforhold med fokus på rehabilitering. Det er riktig at overgripere er laves på rangstigen, og derfor denne skjermingen under soning.

Det er ikke akkurat lang tid for å bli fengselsbetjent akkurat! Venninna mi er det, og hun sa det var en lett utdannelse. Hun ble alenemor tidlig, og måtte ta en utdannelse som var lett og grei. Det tar bare 2 år så er du ferdig utdannet.

http://www.studie.no/utdanning/opplaering/fagskoler/fengselsskolen.html

Anonymous poster hash: 92f58...6b5

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

Det er ikke akkurat lang tid for å bli fengselsbetjent akkurat! Venninna mi er det, og hun sa det var en lett utdannelse. Hun ble alenemor tidlig, og måtte ta en utdannelse som var lett og grei. Det tar bare 2 år så er du ferdig utdannet.

http://www.studie.no/utdanning/opplaering/fagskoler/fengselsskolen.html

Anonymous poster hash: 92f58...6b5

Er enig i det. Nå har det seg slik at det er veldig kortvarig utdannelse andre steder i verden, og Norge har verdens lengste. Det er kun det jeg påpeker, ikke at den er så lang eller vanskelig, kun at den er lengre og bedre kvalitet på enn det andre land tilbyr.

Skrevet (endret)

"Problemet" oppstår når de overføres til mer åpen soning tror jeg. Etter hva jeg har lest er det ofte da det skjer.

Endret av Evilposelos
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har et inntrykk av at norske kvinnefengsler har langt dårligere miljø

enn de norske fengslene for menn.

Anonymous poster hash: 7983a...fad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å joda. Er du pedofil og soner straffen din i fengsel risikerer du juling av andre innsatte. Det er et hiearki også blant kriminelle og pedofile er definitivt fritt vilt. Har en fosterbror som har sonet noen ganger i fengsel og han har fortalt meg om andre innsatte, dømt for overgrep, som har fått juling og rett blitt misshandlet av andre innsatte. Så det skjer i Norge også.

Anonymous poster hash: fe079...3d6
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan vet de hva andre innsatte er dømt for? Man må jo ikke si det, ev ta en liten løgn. Vil tro at løgner er de vant med.

Det er jo de færreste saker som kommer opp i media og mange er anonyme.

Anonymous poster hash: 41f77...4fb
AnonymBruker
Skrevet

Har et inntrykk av at norske kvinnefengsler har langt dårligere miljø

enn de norske fengslene for menn.

Anonymous poster hash: 7983a...fad

Jeg har ei venninne som har sittet inne og norske kvinnefengsler er veldig bra, har et godt og hyggelig miljø. Så da må norske fengsler for menn være rene kosestuene?

Anonymous poster hash: b50f2...2cd

AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok kun en myte med en kanskje halvveis sannhet i.

De er ikke akkurat de mest populære, men jeg tror ingenting på at de blir utsatt for det ene og det andre. Det er helleren ønsketenkning blant folk. Ja, jeg hørt om han stefaren som drepte stesønnen som ble banket opp (om jeg husker riktig), men det er nok et enkelt tilfelle som kan skje, men er forskjell på det enn om det var en slags regel.

Anonymous poster hash: 45a8f...825
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner et par som har sittet inne i Oslo kretsfengsel, og der er det i hvert fall et slags hierarki. Pedofile, konemishandlere, de som mishandler barn og voldtekstforbrytere er nederst, og ja, disse blir banket opp av de andre.

Anonymous poster hash: a60ca...d5b

• Liker 1
  • 2 år senere...
Skrevet

Jeg vet i alle fall hvordan det er i amerikanske fengsler, og der er de de laveste av de lave. Jeg har heller ikke noen sympati med dem, men dette er likevel derfor man bør ha egen avdeling. Det har man også i noen amerikanske fengsler 

Skrevet

Men hvordan kan noen av de andre som man soner sammen med, egentlig finne ut hva man faktisk sitter inne for? 

Hva om man lyver og påstår at man sitter inne for noe helt annet? :P

Anonymkode: f421c...3ed

Skrevet
På 9.3.2015 den 23.40, AnonymBruker skrev:

Hva som skjer på innsiden av dagens fengsler er av sikkerhetsmessige grunner noe almenheten ikke skal ha tilgang til.

Hva folk sitter inne for når de sitter inne, er heller ikke noe folk flest går og forteller de andre insatte om. 

Anonymkode: 7dbd3...d9e

Skrevet
På 10.3.2015 den 18.50, AnonymBruker skrev:

Dette er nok kun en myte med en kanskje halvveis sannhet i.

De er ikke akkurat de mest populære, men jeg tror ingenting på at de blir utsatt for det ene og det andre. Det er helleren ønsketenkning blant folk. Ja, jeg hørt om han stefaren som drepte stesønnen som ble banket opp (om jeg husker riktig), men det er nok et enkelt tilfelle som kan skje, men er forskjell på det enn om det var en slags regel.

Anonymous poster hash: 45a8f...825

Du er nok en smule naiv. Jeg kjenner flere som har sittet inne i kortere eller lengre perioder og de forteller alle om seksualforbrytere av ulike slag som fikk juling av de av de andre innsatte uten at betjentene brydde seg.

Anonymkode: 58287...d6b

Skrevet

Jeg aner ikke hvor mye av dette som stemmer, men i følge en bekjent som satt inne rundt tiden da han som ble tatt for Lesjadrapet satt inne ble han trakassert av de andre innsatte og fikk mer eller mindre et ultimatum, enten tok han sitt eget liv, eller de gjorde det for ham. Mulig dette er noen min bekjente kokte i hop etter at selvmordet var et faktum, men det er det jeg ble fortalt i hvert fall.

Skrevet
51 minutter siden, Leeloo skrev:

Jeg aner ikke hvor mye av dette som stemmer, men i følge en bekjent som satt inne rundt tiden da han som ble tatt for Lesjadrapet satt inne ble han trakassert av de andre innsatte og fikk mer eller mindre et ultimatum, enten tok han sitt eget liv, eller de gjorde det for ham. Mulig dette er noen min bekjente kokte i hop etter at selvmordet var et faktum, men det er det jeg ble fortalt i hvert fall.

Ikke overrasket 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan kan noen av de andre som man soner sammen med, egentlig finne ut hva man faktisk sitter inne for? 

Hva om man lyver og påstår at man sitter inne for noe helt annet? :P

Anonymkode: f421c...3ed

I USA har du gjerne vakter som informerer om overgripere. Men jeg tror også man har et papir der det står hva du sitter inne for, og at noen innsatte ofte krever å få vite det 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...