Gå til innhold

privatist


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg skal ha eksamen i historie blandt annet nå til våren, hva må man kunne for å få enten en 3 eller 4 i historie? jeg sliter med å finne ut hva som er viktigst å lese på til eksamen. holder på og lage sammendrag nå. men er helt blank.



Anonymous poster hash: 9ebe4...478
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du kan læreplanmålene så vil jeg tro du klarer eksamen helt fint :)



Anonymous poster hash: cdf98...c01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts her

lett for deg og si, jeg er helt blank jeg. noen som kan si mer spesefikt hvilke emner som er viktigst å kunne ?



Anonymous poster hash: 9ebe4...478
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal kunne kompetansemålene og det som står i boka. Hvilken emne du får vet vi jo ikke.



Anonymous poster hash: dcf6b...e8a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts her

lett for deg og si, jeg er helt blank jeg. noen som kan si mer spesefikt hvilke emner som er viktigst å kunne ?

Anonymous poster hash: 9ebe4...478

Oki. Beklager så meget for at jeg prøvde å hjelpe deg!

Anonymous poster hash: cdf98...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Beklager så meget for at jeg prøvde å hjelpe deg!

Anonymous poster hash: cdf98...c01

var ikke sånn jeg mente :) er takknemlig for hjelp :) sikkert bare jeg som har formulert mitt spørsmål feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bachelor i historie nå og mener du lett kan få en god karakter på eksamen, MEN i motsetning til mattematikk og liknende fag med logikk kan du ikke bruke så mye logikk i historie, så du må faktisk lese en del for å få en god karakter.

du kan begynne med dette:
http://www.udir.no/kl06/HIS1-02/Hele/Kompetansemaal/Etter-Vg3-studieforberedende-utdanningsprogram/

Spør du skolen din kan de nok også utlevere tidligere eksamensoppgaver

Titt også på dette:
http://perspektiver.gyldendal.no/muntlig-eksamen/hjelp-til-eksamen/eksempeloppgaver/

Du kan få spørsmål om X og lese veldig mye om X, men om du vil ha en 5 eller 6 må du nok dra inn informasjon fra helt andre kapitler og (kausalitet) og trekke frem hva hendelse X ledet til. Les på alt i læreplenen, les på det som står på perrspektiver.gyldendal så kan du greit få en 6.

I min tid snakket jeg om den russiske revolusjon, under eksamen dro jeg linjer til andre revolusjon, snakket litt om hva jeg trodde utløste den (da med å vise til historiske hendelser), Tsarens lederskap, hvordan stemingen i Europa var på tiden og hvilke interesser tjente best på revolusjon.

Begynner å bli en del år siden så husker ikke mer enn det.

Nå har du mer enn nok info om hva du skal lese på.



Anonymous poster hash: 86e5e...856
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har hatt historie eksamen og vil dele hvilke spørsmål man fikk?

Jeg fikk den kalde krigen, mer eller mindre hele smørja med før, under og etter.

Og som suprise oppgave, den ikke forberedte delen fikk jeg første verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør mer eller mindre kunne ting om hele pensumet. I og med at du faktis ikke vet hva du får.

Det er en oppgave som du får vite, hvor du har tid til å forberede deg og en oppgave som du får mens du sitter inne med eksaminator og sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...