Gå til innhold

Spiser du til du er mett, eller en forhåndsbestemt mengde?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Under måltider, spiser du til du er mett, eller har du en gitt mengde på forhånd om hvor mye du skal/får spise akkurat da? Hvorfor/hvorfor ikke? Synes det er merkelig med dem som spiser to knekkebrød til frokost, man kan vel ikke kjenne metthetsfølelsen i magen av det?

Jeg selv spiser til jeg kjenner jeg er mett, tre ganger om dagen. Det vil altså si at jeg ofte spiser mye mer enn f.eks. to brødskiver og en banan. Kan godt spise tre porsjoner middag før jeg kjenner jeg er mett, eller kanskje fire knekkebrød og to yoghurter, pluss frukt. Sier meg ikke fornøyd før jeg kjenner at jeg er mett. Spiser også mellom disse måltidene, men da begrenser jeg meg mer, siden det kanskje er bare en time til neste måltid.

Hvordan er det hos dere?

Anonymous poster hash: 2b4ee...3ba
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri opplevd å bli mett, jeg vet rett og slett ikke hva det innebærer. Til gjengjeld har jeg forspist meg ganske ofte.

Jeg er nødt til å forhåndsbestemme hvor store mine måltider skal være, ellers risikerer jeg noen ganger at jeg fortsetter å småspise til langt ut på kvelden.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har forhåndsbestemt mengde. Det tar omtrent 20 minutter før kroppen merker at den er mett, så om jeg skulle spist til jeg kjente metthetsfølelse, ville jeg vært ubehagelig mett ikke lenge etter, for jeg bruker sjelden mer enn 10 minutter på å spise maten min.

Endret av Gjesten
  • Liker 1
Gjest Keikolina
Skrevet

Spiser til jeg gulper. Godt med mat.

Skrevet

Jeg lager en bestemt mengde frokost og begrenser mellommåltider/snacks, eller spiser jeg til jeg er mett.

Er ikke spesielt sulten om morgenen, men har likevel en regel om å spise hvis ikke blir jeg slapp og kvalm utover dagen. Får jeg snacke ubegrenset mellom måltider spiser jeg til jeg ikke har lyst på f.eks middag, så derfor må jeg stoppe i det jeg ikke er regelrett sulten lengre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker (god) mat, så jeg spiser så og si alltid til jeg er mett! Gjerne til jeg nesten sprekker :fnise:

Anonymous poster hash: 0ecf4...132
Skrevet

Spiser til jeg er mett eller det er tomt, alt ettersom hva som kommer først. Nå er det veldig sjelden jeg har beregnet feil mengde mat da, heldigvis.

Skrevet

Jeg har en forhåndsbestemt mengde, men stoppe før det om jeg blir mett før. (Noe som skjer sånn ca aldri)

Dette er fordi jeg er veldig glad i mat, og har elendig metthetsfølelse... Og passer jeg ikke på da ender jeg opp med en BMI på ca 100. :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser til jeg er mett, men enkelte ganger feilberegner jeg matmengde slik at jeg ikke spiser meg helt mett.

Selv er jeg ikke noe frokostmenneske og spiser ikke så mye om morgenen. To knekkebrød og en yoghurt, evt også en banan, holder for meg selv om jeg ikke blir helt mett. Jeg spiser til jeg ikke er sulten lenger, og det er nok. Middagsmenneske er jeg, og da spiser jeg alltid til jeg er mett.

Anonymous poster hash: 38c36...ece
Skrevet

Til jeg mett.

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Jeg lager akkurat nok mat til meg og mannen. Blir passe mett hver gang.

Skrevet (endret)

Spiser ikke til jeg er mett. Om jeg gjør det, så ender det med at jeg spiser aaaalt for mye, klarer ikke å kjenne når jeg er mett. Om jeg ikke stopper meg selv, så spiser jeg til det er tomt..

Endret av Mikely123
Skrevet

Jeg spiser som regel til jeg er mett, med mindre jeg har feilberegnet mat på forhånd. Men da spiser jeg som regel noe mer litt senere, så totalen blir jo omtrent den samme.

Grunnen til at jeg ikke har en spesiell mengde mat jeg "lar meg selv spise", er at jeg ikke vil ha for mye fokus på mat, og heller kose meg med den til jeg kjenner jeg er mett. Da vet jeg at jeg har fått i meg så mye som jeg trenger, og det er det jeg anser som det mest fornuftige :)

Skrevet

Tar det jeg forventer å spise på tallerken, og spiser enten opp alt, legger noe igjen, eller forsyner meg en gang til. Alt etter hvor sulten jeg er. Om jeg feks har hatt en stor middag så blir jeg mett på to knekkebrød til kvelds :-)

• Liker 1
Gjest kisskiss
Skrevet

Under måltider, spiser du til du er mett, eller har du en gitt mengde på forhånd om hvor mye du skal/får spise akkurat da? Hvorfor/hvorfor ikke? Synes det er merkelig med dem som spiser to knekkebrød til frokost, man kan vel ikke kjenne metthetsfølelsen i magen av det?

Jeg selv spiser til jeg kjenner jeg er mett, tre ganger om dagen. Det vil altså si at jeg ofte spiser mye mer enn f.eks. to brødskiver og en banan. Kan godt spise tre porsjoner middag før jeg kjenner jeg er mett, eller kanskje fire knekkebrød og to yoghurter, pluss frukt. Sier meg ikke fornøyd før jeg kjenner at jeg er mett. Spiser også mellom disse måltidene, men da begrenser jeg meg mer, siden det kanskje er bare en time til neste måltid.

Hvordan er det hos dere?

Anonymous poster hash: 2b4ee...3ba

spiser til jeg er mett!

• Liker 1
Gjest celine
Skrevet

Spiser til jeg er mett, og så litt til fordi det er godt :) Hadde jeg stoppet når jeg ble mett, hadde jeg nok rast ned i vekt..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stanser egentlig litt før jeg er mett. Har en tendens til å merke metthetsfølelsen litt sent, så dersom jeg spiser til jeg blir mett blir jeg plutselig for mett innen 10 minutter. Spiser til jeg er passelig mett, kanskje.

Anonymous poster hash: cdc37...a2f
Skrevet

Jeg er som flere i tråden her en sånn som ikke alltid merker at jeg er mett før jeg er overmett. Appetitten er varierende fra dag til dag, jeg prøver å se et mønster og teste hypoteser. Jeg "vakler" derfor litt mellom forhåndsporsjonering og å kjenne etter når jeg er mett. Noen dager er jeg stappmett langt under kalorimålet mitt, andre dager er jeg et bunnløst sluk. Uavhengig av hva jeg har spist. Kjemperart.

Gjest avocadoen
Skrevet (endret)

Jeg spiser hver gang jeg er sulten og alltid til jeg er mett, men det har vært veldig lite de siste ukene siden jeg blir så kvalm av smertestillende. I dag har jeg spist bare to brødskiver og en porsjon kyllingsalat f.eks.. Men til vanlig spiser jeg slik at jeg hverken går opp eller ned i vekt. Så jeg trenger da ikke telle kalorier.

Edit: men for meg er mett noe annet enn stappmett. Jeg takler ikke være stappmett. Det er for meg verre enn å være skrubbsulten..

Endret av avocadoen
Skrevet

Jeg spiser til jeg er mett. Jeg bruker alltid god tid når jeg spiser, og rekker dermed å kjenne at jeg er mett. I løpet av dagen spiser jeg tre nokså store måltider :) Orker ikke å spise hvis jeg ikke er sulten, og ser ingen poeng i å være sulten etter et måltid.

Jeg har et sunt forhold til mat da, så det fungerer fint for meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...