Gå til innhold

Det heter "skjære alle over en kam"

Gjest avocadoen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har man noen gang gjort det?

For øvrig sier mange "trekke/dra i snora" fremdeles, selv om man skal ganske langt tilbake til den gang det var vanlig å faktisk gjøre nettopp det.

Anonymous poster hash: 31e56...0a9

Ja. Uttrykket stammer fra da man brukte barberkniv

Anonymous poster hash: dbdd7...817

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja. Uttrykket stammer fra da man brukte barberkniv

Jeg vet hvor uttrykket stammer fra. Du skrev at man ikke lenger skjærer med kam. Man brukte kniv, ja, som du nå skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Dette med denne kammen er jo forlengst utdebattert, uten at det ser ut til at problemet forsvinner. Så om målet ditt var at feil bruk av uttrykket skulle dø ut, så må du nok skyte en hvit pinn etter det.

Her er det bare å kose seg:

http://forum.kvinneguiden.no/sok/?query=kam&f=114

Dette er den lengste tråden. Vi kan døpe den om til offisiell kam-tråd, og ev. flette den sammen med denne, og ha den som sticky.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=594436

Det blir aldri utdebattert. :) Om du ikke ønsker å debattere det kan du uansett bare ikke lese tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjør nå endelig det! Bare tull å bry seg om hva som er korrekt skrivemåte på alt, kan du skjønne :fnise:

Orker ikke folk som skal pirke. Unødvendig bruk av energi, når man heller kan hjelpe et sultende barn. Men du bryr deg vel ikke om sultende barn, så lenge du får skrevet det korrekt. Helt ok det. Ikke alle som er like bra mennesker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Orker ikke folk som skal pirke. Unødvendig bruk av energi, når man heller kan hjelpe et sultende barn. Men du bryr deg vel ikke om sultende barn, så lenge du får skrevet det korrekt. Helt ok det. Ikke alle som er like bra mennesker! :)

Hva, dro du 'barna sulter i Afrika'-kortet? Really?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

:fnise:

Skarpeste kammen i skuffen.

Anonymous poster hash: 350ff...b11
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg vet hvor uttrykket stammer fra. Du skrev at man ikke lenger skjærer med kam. Man brukte kniv, ja, som du nå skriver.

Da gikk det litt fort i svingene :fnise: mente selvfølgelig med saks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du sikker på at man MÅ skrive én og ikke en?

Ja, fordi alle blir skåret over én og samme kam.

Anonymous poster hash: 48de7...972

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Hvorfor skrive dette innlegget når du kan hjelpe et sultende barn?

Jeg er sykmeldt så jeg må ha hjelp og kan ikke hjelpe andre og så gir jeg månedlig støtte til Leger uten Grenser som da gir Plumpy'nut til sultende barn. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

not-sure-if-stupid-or-bitch.jpg

Anonymous poster hash: 38261...324

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Du trekker noen luftige konklusjoner, må jeg si; Hvilken sammenheng har ortografi og sultende barn? Hva jeg bryr meg om, vet du ingenting om;

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, fordi alle blir skåret over én og samme kam.

Anonymous poster hash: 48de7...972

Det kan være det er riktig, men du argumenterer jo ikke for påstanden. Saken dreide seg om aksentbruk er obligatorisk eller valgfritt i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det kan være det er riktig, men du argumenterer jo ikke for påstanden. Saken dreide seg om aksentbruk er obligatorisk eller valgfritt i dette tilfellet.

Man må bruke aksent, ellers har uttrykket ingen mening; Å skjære alle over én kam (=på samme måte) er tydelig; Å skjære alle over en kam er ikke riktig, for det gjelder ikke hvilken som helst kam;

Å skjære alle over én kam - Wikipedia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Har man noen gang gjort det?

For øvrig sier mange "trekke/dra i snora" fremdeles, selv om man skal ganske langt tilbake til den gang det var vanlig å faktisk gjøre nettopp det.

"Å slå på tråden" er også helt alminnelig den dag i dag; Den yngre garde har vel ikke peiling på hvordan det foregår :forvirret:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må bruke aksent, ellers har uttrykket ingen mening; Å skjære alle over én kam (=på samme måte) er tydelig; Å skjære alle over en kam er ikke riktig, for det gjelder ikke hvilken som helst kam;

Å skjære alle over én kam - Wikipedia

Spørsmålet mitt var ikke rettet mot uttrykket, men om det er lov å skrive 'en' uten aksent når man mener tallordet, eller om det er obligatorisk med aksent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at aksenter kun er obligatoriske i navn. Men jeg er enig i at det er en fin ting å bruke når man skal skille tallord fra artikkel. :)

(Tips til Arabella: Bruk "copy and paste" hvis du savner punktum. :) Ikke at det plager meg, altså.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Annonse

Måtte bare søke opp denne tråden da jeg fant en helt ny versjon av dette ordtaket. "Å ta alle sammen under kammen". Har hørt mange versjoner, men denne var ny!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Måtte bare søke opp denne tråden da jeg fant en helt ny versjon av dette ordtaket. "Å ta alle sammen under kammen". Har hørt mange versjoner, men denne var ny!

Helt rett. Tar vi ikke alle sammen under kammen faller de jo mellom alle stolene og da blir de kattene grå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...