Gjest Anonymous Skrevet 16. august 2004 #1 Skrevet 16. august 2004 Jeg har to skiver med ytrefilet liggende i kjøleskapet. Men jeg har ikke lyst til og steke dem som vanlig biff. Det hadde vi på lørdag nemlig. Noen som har oppskrift på en god gryte eller andre forslag? Lyst til og prøve noe nytt. Noe med masse smak i.
Pusekatt Skrevet 16. august 2004 #2 Skrevet 16. august 2004 Jeg lager gjerne fajitas marinert i øl og tequila jeg, hvis jeg har ytrefilet i huset. Det blir supermørt og godt!
nessi Skrevet 16. august 2004 #3 Skrevet 16. august 2004 Skjær de i biter og stek de krydret med salt, pepper, hvitløk og evt litt chilli (evt. taco krydderblanding) Lag salat - og ha kjøtt og salat i pitabrød med en god dressing eller gjerne salsasaus til.
Arkana Skrevet 16. august 2004 #4 Skrevet 16. august 2004 Ytrefilet er ikke spesielt egnet til gryteretter, den lange koketiden vil bare ødelegge kjøttet. Men her er noen andre forslag: * lag en biff-pizza * lag en enkel karrirett ved å frese strimler av kjøttet, ta det ut og ha i en boks kokosmelk, litt karripasta, fiskesaus, litt sukker og ringer av chili. La trekke 10 minutter. Ha kjøttet i sammen med en håndfull cashewnøtter, varm opp og server med ris. * Stek små terninger av squash, paprika, aubergine og selleri. Skjør skiver av biffen som bankes helt tynn. Legg på litt grønnsaker, rull sammen og fest med tannpirker. Brun raskt i panne og etterstek ved 200 grader i 3-4 minutter. Server med pepper- eller rødvinssaus. * Lag biffsauté: store terninger av kjøttet brunes raskt og tas opp. Fres squash og babyasparges. Hell i 3 dl kraft og ca 1 dl rødvin, smak til med salt og pepper og kok opp. Tilsett kjøttet og la varmes raskt opp. Jevn evt med maisenna. * Fajitas: biffstrimler stekes med løk, hvitløk og paprika. Krydre med fajitas-/tacokrydder og fyll i tortillas sammen med salat, grønnsaker, rømme og guacamole. * Stek biffene raskt i panne. Smør på smøreost (gjerne rekeost e.l.) legg på soltørkede tomater og noen krepsehaler. Pakk inn i butterdeig som pensles med egg og stekes ved 200 grader i 15 minutter. * Biffsalat: stekte biffstrimler, salat, mais, cherrytomater og bønnespirer. Dressing av olje, eddik, salt, pepper, hvitløk og sennep. * Biffsandwich: bruk foccacia eller ciabatta, ha på stekte biffskiver, chilisaus, majones, salat, tomater og gjerne en fruktsalsa av yoghurt, majones, eple, selleri og druer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå