Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte å ha pølse til middag idag.. Gjerne en mager versjon og med lomper til, mens tilbehøret vil bare være ketchup.. Er dette kjempe usunt? Har ikke tid til å lage noe spessielt i dag med tanke på trening og spiser ellers veldig sunt.. Fikk plutselig pølsecravings siden jeg ikke har spist det på en stund...

Anonymous poster hash: aad6b...938
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du kvinne, har du noen gang onanert med en pølse?

Anonymous poster hash: 6cead...f8a
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Haha! Ja jeg er kvinne, nei jeg har aldri onanert med en pølse ;)

Er du kvinne, har du noen gang onanert med en pølse?

Anonymous poster hash: 6cead...f8a

Anonymous poster hash: aad6b...938
AnonymBruker
Skrevet

Kos deg med pølse :) Det går jo helt fint en gang i blant. Spis gjerne litt grønnsaker på/ved siden av, slik at du får i deg litt vitaminer og mineraler også. Det er helheten som teller :)

Anonymous poster hash: 8722c...f49
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pølse kan være mye forskjellig. Jeg styrer unna de vanlige pølsne stort sett, men kjøper Grøstad og lignende med høyt kjøttinnhold. Uansett kan man spise pølser en gang i blant uten at det velter hele kostholdet :)

Anonymous poster hash: 77169...c63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med kjempe usunt? Usunt med tanke på kalorier? eller næringsinnhold?

Anonymous poster hash: 4ad15...dd1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen krise én dag, men det er ikke noe som burde være en fast del av kostholdet ditt. Tilfredsstill cravingen din, du :)

Anonymous poster hash: ac414...f34
AnonymBruker
Skrevet

En kokk forklarte meg en gang hvor mye usunt fett de faktisk er i pølser. Har man tre pølser så er en av dem rent fett. Så 1/3 av pølser er rent fett. Da mistet ihvertfall jeg lysten på pølser.

Anonymous poster hash: 703d1...a21
AnonymBruker
Skrevet

En kokk forklarte meg en gang hvor mye usunt fett de faktisk er i pølser. Har man tre pølser så er en av dem rent fett. Så 1/3 av pølser er rent fett. Da mistet ihvertfall jeg lysten på pølser.

Anonymous poster hash: 703d1...a21

Men det er jo der smaken sitter. Magre pølser er tørre og smakløse (evt. smaker de bare krydder). Så spis skikkelige pølser med 30 % fett fra gode produsenter, men gjør det sjeldnere, så går det så bra så. :)

Anonymous poster hash: 446d0...4a5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er som å røyke 1 sigar

Anonymous poster hash: a3f75...b02

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte å ha pølse til middag idag.. Gjerne en mager versjon og med lomper til, mens tilbehøret vil bare være ketchup.. Er dette kjempe usunt? Har ikke tid til å lage noe spessielt i dag med tanke på trening og spiser ellers veldig sunt.. Fikk plutselig pølsecravings siden jeg ikke har spist det på en stund... Anonymous poster hash: aad6b...938

Vel, pølse er teknisk sett bare kjøttfarse stappet inn i (kunstig eller ekte) tarm. Ikke noe galt med det..

Oftest bruker en det aller billigste kjøttet (hode, klover, hest, gammal nesten-død seig melkeku og slikt) blandet med mye fett og sener og det hele mekanisk utbenet og deretter mikset med e-stoffer og soya og de rareste ting. Og det er det jo av og til noe galt med. Smaken er så-som-så og du kjenner desse små bruskbitene knase mellom tennene om du velger billigvariantene (standard norske pølser).

Velger du høykvalitets pølser er de selvsagt laget av høykvalitets råvarer. Desse pølsene er bedre mat enn helt vanlig kjøttdeig. Så pølse er ikke pølse.

Og, nei. Smak sitter ikke i fett. Den kokk som trenger fett for å få frem smak kan ikke sitt yrke.

Anonymous poster hash: 44619...1c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, pølse er teknisk sett bare kjøttfarse stappet inn i (kunstig eller ekte) tarm. Ikke noe galt med det..

Oftest bruker en det aller billigste kjøttet (hode, klover, hest, gammal nesten-død seig melkeku og slikt) blandet med mye fett og sener og det hele mekanisk utbenet og deretter mikset med e-stoffer og soya og de rareste ting. Og det er det jo av og til noe galt med. Smaken er så-som-så og du kjenner desse små bruskbitene knase mellom tennene om du velger billigvariantene (standard norske pølser).

Velger du høykvalitets pølser er de selvsagt laget av høykvalitets råvarer. Desse pølsene er bedre mat enn helt vanlig kjøttdeig. Så pølse er ikke pølse.

Og, nei. Smak sitter ikke i fett. Den kokk som trenger fett for å få frem smak kan ikke sitt yrke.

Anonymous poster hash: 44619...1c0

Jeg er så enig, så enig i mesteparten av det du sier, og spesielt det jeg har uthevet.

Men jeg holder fremdeles på at det er mye god smak i riktig type fett, og pølser med dette fettet smaker etter min mening bedre enn pølser som ikke har dette fettet. Med det mener jeg: Lag de absolutt beste magre pølsene du klarer, og tilsett 20-30 % spekk fra lykkelige griser i halvparten av deigen. Jeg vet hvilken halvdel jeg ville synes smakte aller best. :lur: (Men jeg påstår absolutt ikke at dette er pølser som bør spises for ofte.)

Anonymous poster hash: 446d0...4a5

• Liker 4
Skrevet

Jeg liker best Go og mager og spiser 3 i lompe om jeg har dårlig tid

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke kjempeusunt. Det er heller ikke spesielt sunt. Du får i deg litt protein. Om du velger mager kjøttpølse eller en basert på fjørfe, slipper du endel usunt fett. Men sånn som du serverer det er det mer å anse som snop enn som mat.

Du kan gjøre den sunnere hvis du kjøper med deg en ferdig salatblanding og en tomat. Legg salat i lompa, og snei tomaten mens pølsa mikrobølges eller trekker i vann. Ekte tomater smaker bedre enn tomatpure med salt, sukker og eddik (ketchup). Men da må du spise med kniv og gaffel, hvis ikke du får tak i perfekte potetkaker.

Uansett hvordan du velger å gjøre det, trenger vi også åndelig føde. Pølse kan være sunt for mentalhygienen. Hvis det er snakk om en gang hvert skuddår. Ellers blir en hva man spiser: en tredjedel fett...

AnonymBruker
Skrevet

Ellers blir en hva man spiser: en tredjedel fett...

Heller en tredjedel fett enn en tredjedel grønnsak, skal man gå etter din filosofi. :P

Anonymous poster hash: 1db53...04c

• Liker 7
Gjest Godjente
Skrevet

Jeg bruker av og til de go og mager pølsene med lite kalorier i .Av og til kan det være greit med magre pølser :)

Skrevet

Heller en tredjedel fett enn en tredjedel grønnsak, skal man gå etter din filosofi. :P

Anonymous poster hash: 1db53...04c

:tommelopp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...