Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! :)

For tien ligger jeg på et kaloriunderskudd på mellom 1600-1900 kcal. Veier rundt 64-65 kg og er 167 cm høy. Tror jeg har nokså høy fettprosent, og ikke så veldig høy muskelmasse.. Har trent 2-3 ganger pr uke og spist i kaloriunderskudd i ca. 3 uker nå.

Målet mitt er å få en fin (iallefall finere) kropp til sommeren/slutten av juni. Vil ned i fettprosent og få mer muskler/bli strammere.

Så har jeg noen spørsmål ang. dette:

1. Er det mulig å bli strammere/få større muskler når man ligger i kaloriunderskudd? Er jo ikke et ekstremt underskudd da. Men er styrketreningen forgjeves når man ikke spiser nok kalorier? Passer å få i meg mye protein da, ligger iallefall på 80-120 gram pr dag.

2. Om man merker at man blir sterkere, altså at man kan øke vekten på treningsøktene, vil det da si at musklene er blitt større? Eller er man bare blitt vant med øvelsen? Merker at jeg kan øke litt etter litt, men vet ikke om jeg faktisk har fått større muskler?

3. Jeg liker å brenne av noen hundre kcal etter styrketreningen. Er dette dumt? Hørt man ikke bør blande styrke og kondisjon. Ødlegger jeg noe av dette?

4. Hvis jeg trener styrke i 45 minutter, og er på mølla i 30 minutter. Bør jeg da ta proteinshake etter styrken/før mølla, eller skal jeg ta den helt til slutt når jeg er ferdig med alt? :)

Jeg har et bra treningsprogram, og et bra kosthold med mye proteiner og sunn mat. Så er egentlig bare de tre ovenfor jeg lurer på!

Er det mulig å få til noe resultat til sommeren slik jeg holder på? Eller bør jeg kun fokusere på kardio og heller begynne med styrke når jeg har nådd den fettprosenten jeg ønsker?

Takk på forhånd for svar! :)

Anonymous poster hash: b71af...5ba
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Jeg ville kjørt på med hard fullkroppsprogram 3 ganger i uka og tatt kardio på dagene uten styrke.

Skrevet

1. Hvis du er ny til trening sies det vel at man skal kunne forbrenne fett samtidig som man bygger muskler, og dette samtidig som man holder seg på vedlikehold når det gjelder kalorier, så vidt jeg kan huske.

2. At du er sterkere betyr ikke nødvendigvis en økning i muskelmasse. Som du sier kommer bedre teknikk til å spille inn. I tillegg vil styrketreningen føre til at nervesystemet tilpasser seg for å bedre utøve kraften. Men progressjon er fortsatt en forutsetning for økt muskelmasse.

3. Skal nok gå fint med en kondisjonsøkt etter styrke. Ville personlig holdt det i den rekkefølgen for at det ikke skal gå ut over styrketreningen hvis dette er fokuset.

4. Ville ventet til etterpå. Ikke godt å løpe med proteinshake i magen. Og skal ikke ha så mye å si hvis du har spist litt før/ikke venter for lenge etter økten med å spise. http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1550-2783-10-5.pdf

Ellers ville jeg personlig fulgt det hun over meg sa.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kjørt på med hard fullkroppsprogram 3 ganger i uka og tatt kardio på dagene uten styrke.

Takk for svar! :) Er på trening ca. 3 dager i uka, mer har jeg egentlig ikke tid til.. Går på skole hver dag og jobber også etter skoletid noen dager i uka.. Så om jeg er på tredemølla etter styrketrening så er alt forgjeves? :vetikke: Må legge til at jeg ikke jogger/løper, men går med høy stigning (helt opp til den høyeste) og middels fart..

1. Hvis du er ny til trening sies det vel at man skal kunne forbrenne fett samtidig som man bygger muskler, og dette samtidig som man holder seg på vedlikehold når det gjelder kalorier, så vidt jeg kan huske.

2. At du er sterkere betyr ikke nødvendigvis en økning i muskelmasse. Som du sier kommer bedre teknikk til å spille inn. I tillegg vil styrketreningen føre til at nervesystemet tilpasser seg for å bedre utøve kraften. Men progressjon er fortsatt en forutsetning for økt muskelmasse.

3. Skal nok gå fint med en kondisjonsøkt etter styrke. Ville personlig holdt det i den rekkefølgen for at det ikke skal gå ut over styrketreningen hvis dette er fokuset.

4. Ville ventet til etterpå. Ikke godt å løpe med proteinshake i magen. Og skal ikke ha så mye å si hvis du har spist litt før/ikke venter for lenge etter økten med å spise. http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1550-2783-10-5.pdf

Ellers ville jeg personlig fulgt det hun over meg sa.

Tusen takk for svar! :) Var til veldig god hjelp! Så om jeg faktisk ligger på vedlikehold, kan jeg også miste fett?

Anonymous poster hash: b71af...5ba

Gjest Runforit
Skrevet

Takk for svar! :) Er på trening ca. 3 dager i uka, mer har jeg egentlig ikke tid til.. Går på skole hver dag og jobber også etter skoletid noen dager i uka.. Så om jeg er på tredemølla etter styrketrening så er alt forgjeves? :vetikke: Må legge til at jeg ikke jogger/løper, men går med høy stigning (helt opp til den høyeste) og middels fart.. Tusen takk for svar! :) Var til veldig god hjelp! Så om jeg faktisk ligger på vedlikehold, kan jeg også miste fett? Anonymous poster hash: b71af...5ba

Om du powerwalker så går det greit. Da tærer du på fettet og ikke musklene. Med kjør som sagt et hardt fullkroppsprogram de 3 dagene og spis nok og næringsrik mat så kroppen har noe å bygge muskler på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...