Gå til innhold

Hjemmelaget lys pastasaus, oppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Mann og barn er veldig glad i Toros lyse pastasaus med urter og ost. Jeg vil helst lage saus fra bunnen. Har forsøkt meg med bl.a. carbonara med egg, fløte og parmesan men uten å få jubelrop fra familien.

Har noen oppskrift på en god pastasaus som ikke er tomatisert?

Gjest Nosoul
Skrevet

Jeg har en jeg pleier å lage meg når jeg får lyst på skikkelig pastasaus/ostesaus.
Dessverre er jeg av den typen menneske som stort sett lager ting på slump, men du kan få en liste av tingene jeg bruker i alle fall:

- En dæsj matfløte
- 3-4 dl vann

- 1 grønnsaksbuljong

- 2-3 fedd hvitløk

- fersk basilikum/tørr går greit

- salt og pepper

- Maizenna til passe tykkelse

Når sausen er ferdig kokt, har du oppi ønsket mengde revet ost :)

Skrevet

Jeg lager en enkel (men kanskje ikke veldig sunn) saus ved å koke 4-5 skrelte hviløksfedd med kremfløte på lav varme til den får sausekonsistens. Så tilsetter jeg salt, pepper og urter etter smak i tillegg til litt buljong. Litt ost etter smak gjør bare sausen enda bedre.

Serveres til pasta, gjerne med laks, kylling eller svinekjøtt.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg kjenner ikke den sausen du refererer til, TS, men jeg pleier lage en lys pastasaus (som heller ikke er fettfri) ved å steke noen baconskiver som jeg har skåret opp i smale biter.

Tilsetter husholdningsfløte og en solid klump blåmuggost (gorgonzola, roquefort, norzola eller selbu blå), skreller asparges og deler i ca. 5 cm lange lengder, sukkererter er også godt oppi.

Aspargesen trenger ikke lenger koketid enn det fersk tagliatelle trenger, så tilsett aspargesen når vannet til pastaen koker og den skal legges oppi.

Sukkerertbelger trenger litt lengre koketid.

Kvern over sort pepper og maten er klar.

Grønn salat ved siden av.

Tillegg: Små buketter broccoli er også digg i den sausen dersom asparges og/eller sukkererter ikke er fine eller ønsket.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Gjest Ennasus
Skrevet (endret)

Jeg pleier å ta på slump, er jo bare å smake seg frem :)

Pleier å bruke melk/melk og kraft, fløte, div oster, ferske urter, naturell kremost, kremost med urter, purre, rødløk, vårløk (ELSKER løk, lager aldri noen uten nesten :P)

Er også godt å ha i litt grønnkål elle rspinat!

:)

Endret av Ennasus
Skrevet

Kutt i småbiter og stek en pakke god bacon. Legg til side.

Stek løk og hvitløk blank med litt olje i en gryte. Fyll på med fløte og en terning kyllingbuljong. La småkoke litt. Putt oppi litt revet mozarella. La den smelte. Legg oppi baconet.

La det koke litt. Til slutt rør inn 2 sammenpiskede eggeplommer.

Dette blir deilig saus som passer veldig bra til pasta.

Skrevet

Jeg lager vanlig hvit saus fra bunnen av og tilsetter ost (tar det jeg har i kjøleskapet for øyeblikket). Har jeg vårløk eller purre kan det være godt i, eller hva som helst av urter egentlig! Går mye i oregano, timian, persille. Blir aldri lik men smaker alltid godt :)

Skrevet

Jeg bruker ofte kremoster eller andre myke oster som base når jeg skal lage hvite/lyse pastasauser.

Jeg bruker vanligvis ikke noen oppskrift, men det ligger endel gode tips på hjemmesidene til osteprodusentene. For eksempel denne: https://www.philadelphia.no/Oppskrifter/Ravioli%20med%20lettlaget%20grønnsakskrem?r=35865

Så kan man legge til/trekke fra ingredienser etter smak og behag!

• 7 måneder senere...
Skrevet

Hei!

Jeg syntes ofte det blir for lite smak i de lyse pastasausene jeg forsøker å lage kontra de man får på italiensk restaurant. Unntaket er med blåmuggost men det faller dessverre ikke i smak hos alle barn.

Hva kan man smakssette de med for å få litt mer karakter på sausen?

Anonymous poster hash: 6e06d...ba0
Skrevet

Hei!

Jeg syntes ofte det blir for lite smak i de lyse pastasausene jeg forsøker å lage kontra de man får på italiensk restaurant. Unntaket er med blåmuggost men det faller dessverre ikke i smak hos alle barn.

Friske urter gir bra med smak.

Timian og/eller oregano fungerer helt greit.

Det samme gjør basilikum, men da sparer jeg bladene til sausen er ferdig og heller dem over når maten er på tallerkenen.

Blåmuggost trenger ikke være spesielt stram i smaken, du kan jo prøve med Norzola eller en Roquefort med myk smak.

Anonymous poster hash: fdc8e...8d1

Skrevet

Hei!

Friske urter gir bra med smak.

Timian og/eller oregano fungerer helt greit.

Det samme gjør basilikum, men da sparer jeg bladene til sausen er ferdig og heller dem over når maten er på tallerkenen.

Blåmuggost trenger ikke være spesielt stram i smaken, du kan jo prøve med Norzola eller en Roquefort med myk smak.

Anonymous poster hash: fdc8e...8d1

Gjest Overrasket
Skrevet

*Trekk grønnsaker over svak varme i væsken du skal bruke i sausen. 

*Legg til en teskje sterk sennep

*Muskatnøtt er en selvfølge

Og til åpningsinnlegget (selv om det er noen måneder gammelt), carbonara inneholder ikke fløte. 

Her er min hvite lasagnesaus: 

Ta en neve ferdigkuttet selleri, løk, urter og gulrot samt et par laurbærblader og trekk over svak varme i 2,5 dl lettmelk.

Ta av varmen før det koker, og la det stå så lenge du gidder. Sil av melken og kast grønnsakene. 

Fyll på væsken med mer lettmelk og også kulturmelk til du har snaut 5 dl samlet (2 kopper).

Smelt 40 gr smør

Rør inn 40 gr mel

Rør inn 1 teskje sterk sennep

Tilsett melk, 1/4 om gangen. Rør grundig. 

Rør enda mer. 

Tilsett 1 teskje nymalt muskattnøtt. 

Rør inn 80 gr revet ost. 

Smak til med salt og pepper. 

Dette skal gi en klumpfri, glanset og smaksrik saus. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...