Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vg skriver;

Det var en godt planlagt politiaksjon som førte til at de to mennene ble skutt og pågrepet av politiet rett før midnatt.

Javel.

Altså der hvor det bor mennesker og ved allminnelig ferdsel har politiet allerede planlagt hvem de skal skyte?

14 dager planlegging, og dermed skyte den mistenkte på åstedet.

Kunne dette vært løst på andre måter dere? Kanskje man til en forandring skulle hatt et par politifolk sittende ved inngangen til banken stedet for å gjemme snipere i skauen i mørke kjeledresser og laserkikkertsikte...?

Hva om det hadde vært deg eller meg som hadde gått en tur?

Jeg er drittlei av at politiet skal ha rett til å bevæpne seg og skyte skarpt mot saker som kun er en forsikringssak.

Lever vi ikke i en rettstat kanskje?

Er politiets jobb å forhindre kriminalitet eller å skyte mistenkte? Skulle ikke det liksom være domstolenes jobb å håndheve loven?

Waco

Man kunne bare hengt en plakat på døra til banken, dette er en felle dere er tatt, sorry gutter.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg for min del synes det skulle vært forbudt å sette seg til motverge når politiet tar deg på fersk gjerning og derfor ønsker å arrestere deg.

Kan de ikke heller bar skrive en plakat der det står, Pokker! Jeg overgir meg!

De skulle vært skutt, alle disse kriminelle eklingene!

:sjarmor:

Gjest Anonymous
Skrevet
Hva om det hadde vært deg eller meg som hadde gått en tur?

Jeg hadde følt meg helt trygg! Men jeg forstår jo at du er noe mer skeptisk for din egen del...

:ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Enig!

Jeg synes dagens morgenaviser på nettet

er opprivende lesning.

Det står at politiet løsnet skudd. Hadde ranerene

løsnet skudd først? Som kjent har politiet drept

og skadet langt flere enn det er politifolk som er drept

og skadet. Så det er vel liten tvil om at de

er rimelig ivrige i tjenesten og synes at deres

noe aggressive oppførsel kan forsvares.

Det står også at folk som hadde forvillet seg innenfor

sperringene ganske raskt ble lagt i bakken.

Hva med en vennlig henstilling først om at her

var det en bandekrig på gang og at andre uskyldige

burde holde seg utenfor?

Og jeg er enige i at hvis de virkelig viste om dette

på forhånd burde det være mulig å løse dette

på en annen måte. Men dette er vel den

måten som gir mest "action" og dermed foretrekkes.

Men heldigvis skal det uavhengige og nøytrale

SEFO granske dette! (NB! <= Ironi!)

Gjest TomKrus
Skrevet
Jeg for min del synes det skulle vært forbudt å sette seg til motverge når politiet tar deg på fersk gjerning og derfor ønsker å arrestere deg.

Og jeg mener at det er naturlig å forsvare seg hvis en angripes, så det skulle vært lovlig å skyte mot politiet hvis de skyter mot deg. Man kan da ikke forby instinkter? :sjarmor:for starte med slike jeg og. Ironi, tull og tøys forstås jo ikke av internettgenerasjonen uten at dette signaliseres med et smilefjes.:sjarmor:

Skal ransplanlegging kunne straffes (mer enn det gjør?)? Hvis så var tilfellet kunne man vel unngått slikt.

Skrevet

Syns dette var helt greit jeg.. Syns kansje politiet burde gått løs på dem med batonger når de lå der etter de ble skutt.

Skrevet
Syns dette var helt greit jeg.. Syns kansje politiet burde gått løs på dem med batonger når de lå der etter de ble skutt.

Synd du aldri klarer å bruke huet darko...

Er ikke politiets jobb å forhindre kriminalitet kanskje???

Hvorfor kunne de ikke bare parkert en maiabil utenfor banken og SLUPPET Å LEIE HELIKOPTER, OVERTIDSBETALE XX POLITIFOLK, HA SNIPERE I SKAUEN OG SKYTE MISTENKTE...

sluppet rettsak, fengsel, dom og sykehusopphold......alt kunne kanskje vært unngått dersom politiet hadde vist deres tilstedeværelse i stedet for deres gjemsel...

Waco

Skrevet

De skulle vært skutt, alle disse kriminelle eklingene!

:sjarmor:

Jeg har snakket med mennesker som har blitt siktet på av politiet og de er ikke normale i huet idag...

Når de forteller om unge aspirantgutter som skjelver så mye når de holder mp5 at de kan høre politicatchguttas tenner klapre av nervøsitet er det ikke moro...

Waco

Gjest Valhalla
Skrevet

Politiet bør være bevæpnet til en hver tid,da kanskje respekten for politiet kunne økes

Gjest TomKrus
Skrevet
Politiet bør være bevæpnet til en hver tid' date='da kanskje respekten for politiet kunne økes[/quote']

Får vi ikke respekt, får vi satse på frykt.

Gjest Anonymous
Skrevet
Politiet bør være bevæpnet til en hver tid' date='da kanskje respekten for politiet kunne økes[/quote']

Ikke bare bør de være bevæpnet, de bør også

skyte litt tilfeldig rundt seg på alt som kommer

i deres vei. Og alt som er på en batongs avstand

bør få merke det. DA tenker jeg man kan begynne

å snakke om å få ordentlig respekt for politiet!

Og disse som tilfeldigvis forvillet seg innenfor

politiets sperringer: Hvorfor ble de bare lagt i bakken?

De skulle vært banket skikkelig! Tenk å være

så uomtenksom å bevege seg inn i området når

de kule gutta i politiet arrangerer en aksjon med

"action"!

Skrevet

Kanskje du får respekt av å bære svær kniv eller ha masse våpen, men slik er ikke jeg.....

Og hva med oss som heller respekterer mennesker som kan argumentere for seg enn å bære slegge?

Jeg husker de guttene på barneskolen som digget miletæret og våpen og norrøn tro, - vi pælma snøballer på dem i skolegården, kanskje det er vår skyld når alt kommer til alt...?

Waco

Gjest Anonymous
Skrevet
Og hva med oss som heller respekterer mennesker som kan argumentere for seg enn å bære slegge?

Du respekterer vel ikke andre med andre oppfatninger enn dine egne, Waco.

Når ransmiljøet er blit så tøfft at AG3 hører med til verktøyet, og det faktum at AG ble brukt i Stavanger, er det kun samme språk som gjelder.

Å parkere en maje utenfor banken for å få gutta til å kjøre forbi, løser ikke noen ting. Det er jo flere banker.

Poenget er å få disse to arbeidsledige en stund.

Hvis politiet inne i banken hadde henvendt seg verbalt til gutta på nattjobb, hadde det med stor sansynlighet vært 2 døde tjenestemenn idag.

Skrevet

Hei gjest. Gutta bak stavangerranet hadde fått våpentrening i forsvaret. Kanskje det er verneplikt og miletæret som er årsaken til at folk bruker ag3?

waco

Skrevet

Det sto at det ble skyting , sikkert på samme måte som i Stavanger .

Så jeg tror at ranerne prøvde å skyte seg ut som mange andre steder .

Politiet må beskytte seg selv og vi ser jo fra tidligere ran hvor tragisk ting kan ende.

Bedre å skyte de som raner banken enn at de som raner skyter noen andre?

Politiet kunne lett ha drept dem uten å få konsekvenser så jeg synes de faktisk gjorde en veldig bra jobb.

Anders

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har snakket med mennesker som har blitt siktet på av politiet og de er ikke normale i huet idag...

Jeg har også snakket med mange som har blitt siktet på av politiet.

Mange av dem er ikke normale i hodet, dét er sant. Men det er definitivt ikke på grunn av at de har blitt siktet på, snarere fordi de har fått i seg litt for mange ting de ikke har spist...

Selv har jeg også blitt både siktet på og revet ned av politihund (var markør på øvelse, noe som anbefales!), og jeg er heller ikke normal i hodet.

Så kanskje du har rett likevel...

:ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Å parkere en maje utenfor banken for å få gutta til å kjøre forbi, løser ikke noen ting. Det er jo flere banker.

Poenget er å få disse to arbeidsledige en stund.

Hvis politiet inne i banken hadde henvendt seg verbalt til gutta på nattjobb, hadde det med stor sansynlighet vært 2 døde tjenestemenn idag.

Du mener tydeligvis at det er viktigere å arrestere

flest mulig kriminelle og stenge de inne fremfor

å averge at forbrytelser finner sted.

Den sannsynlighetsregningen vil jeg gjerne se.

Med 10 politifolk i skjul innenfor og minst like mange

utenfor, masse lys, biler og helikopter så tror

du at de vil avvist å overgi seg og heller

forsøkt å skyte seg ut? Hva hadde man

tapt på å la de få sjansen til å overgi seg frivillig?

Nei, de ble uten videre "uskadeliggjort" uten

å kunne få noen sjanse til å overgi seg.

Hvis de hadde overgitt seg så hadde det ikke

blitt så mye "action" så jeg forstår jo at

gutta som vil ha det foretrekker den metoden

som ble brukt.

Noen ganger lurer jeg på om politiet er så

mye mindre primitive enn de som de jakter på...

Gjest Anonymous
Skrevet
Noen ganger lurer jeg på om politiet er så mye mindre primitive enn de som de jakter på...

Svaret på dét er jo åpenbart. Nei, politiet er ikke mye mindre primitive hva arbeidsformer angår. Stavangerranet viser jo til fulle hvor sofistikert enkelte miljøer er i både planlegging og gjennomføring av tiltak.

Forskjellen er blant annet at politiet skal levere trygghet til samfunnet, mens de kriminelle miljøene vel må sies å ha mer primitive mål med sine aktiviteter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...