Gå til innhold

Brød - Ja eller nei?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hele livet vært glad i brød, kunne spist et helt brød hver dag om jeg hadde muligheten til det. Men de siste månedene har jeg kuttet ut mye av den vanlige brødskiva/rundstykket med andre ting, som f.eks. knekkebrød, lomper osv. Vet ikke helt grunnen, men synes jeg leser overalt at brød er så usunt og unødvendig å spise.

Er dette sant? Kjenner jeg savner vanlig grovbrød og rundstykker, men føler ikke jeg kan tillate meg selv å spise det. Trener omtrent fire ganger i uka, da i hovedsak kardio og lett styrke. Ønsker ikke å gå over til et mer usunt kosthold igjen, da jeg prøver å spise så sunt som mulig, som passer for meg.

Så, hva er egentlig greia med brød? Ja-mat, eller nei-mat?

Anonymous poster hash: 315d7...36b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen!

Kan legge til at jeg alltid vil velge grovt brød og grove rundstykker til hverdags. Minst tre av fire "kakestykker" på brødskalaen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du trener 4 ganger i uken og velger grovt brød så syns jeg det absolutt er lov! Det er viktig å gjøre endringer i kostholdet som man føler at kan være varige.

Ikke spis et helt brød om dagen, men et par skiver må gå greit.

Anonymous poster hash: 91a1c...e15
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du trener 4 ganger i uken og velger grovt brød så syns jeg det absolutt er lov! Det er viktig å gjøre endringer i kostholdet som man føler at kan være varige.

Ikke spis et helt brød om dagen, men et par skiver må gå greit.

Anonymous poster hash: 91a1c...e15

Takk for svar! Men er knekkebrød "bedre å spise" enn brødskive/rundstykker? La oss si at jeg f.eks. spiser rundt seks knekkebrød om dagen, kan jeg da bytte ut tre-fire av disse med brød, uten at jeg spiser mer usunt?

Gjest Runforit
Skrevet

Så lenge du trives med brød og vekta er stabil så kjør på med brød du.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du trives med brød og vekta er stabil så kjør på med brød du.

Jeg har gått litt ned i vekt siden tidlig i høst, og det var også rundt den tiden jeg sluttet med brød. Men jeg hadde også en del andre kostholds- og treningsendringer, så derfor vet jeg ikke om brødet var noe av grunnen til at jeg gikk ned. Er redd jeg skal begynne å gå opp dersom jeg erstatter knekkebrød og lomper med vanlig brød og rundstykker. Har heller ikke lyst til å begynne med brød for å "teste det ut", fordi det er veldig vanskelig for meg å igjen prøve å slutte med noe jeg liker veldig godt.

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg har gått litt ned i vekt siden tidlig i høst, og det var også rundt den tiden jeg sluttet med brød. Men jeg hadde også en del andre kostholds- og treningsendringer, så derfor vet jeg ikke om brødet var noe av grunnen til at jeg gikk ned. Er redd jeg skal begynne å gå opp dersom jeg erstatter knekkebrød og lomper med vanlig brød og rundstykker. Har heller ikke lyst til å begynne med brød for å "teste det ut", fordi det er veldig vanskelig for meg å igjen prøve å slutte med noe jeg liker veldig godt.

Det handler om kalori inn/ut. Så om du spiser 200 kcal med brød eller 200 kcal med lompe så er det et fett ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det handler om kalori inn/ut. Så om du spiser 200 kcal med brød eller 200 kcal med lompe så er det et fett ;)

Jeg er redd jeg da kommer til å innta mer kalorier enn jeg gjør nå, siden én brødskive gjerne inneholder flere kalorier enn et knekkebrød eller en lompe. Kjedelig å spise to brødskiver, når man istedet kan spise tre lomper… Er alt for glad i mat (og særlig brød).

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg er redd jeg da kommer til å innta mer kalorier enn jeg gjør nå, siden én brødskive gjerne inneholder flere kalorier enn et knekkebrød eller en lompe. Kjedelig å spise to brødskiver, når man istedet kan spise tre lomper… Er alt for glad i mat (og særlig brød).

Da blir det en prioriteringssak :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker brød, og ville savnet det veldig. Derfor beholder jeg det, men nå spiser jeg bare ett brødmåltid om dagen.

Hvis du tenker logisk - dersom du spiser sunt til alle måltider, begrenser usunn mat til én helgedag og ellers trener - ja, da skal det mye til for at du blir overvektig av ett brødmåltid om dagen.

Jeg går forøvrig jevnt og trutt ned i vekt for tiden selv om jeg spiser brød.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker brød, og ville savnet det veldig. Derfor beholder jeg det, men nå spiser jeg bare ett brødmåltid om dagen.

Hvis du tenker logisk - dersom du spiser sunt til alle måltider, begrenser usunn mat til én helgedag og ellers trener - ja, da skal det mye til for at du blir overvektig av ett brødmåltid om dagen.

Jeg går forøvrig jevnt og trutt ned i vekt for tiden selv om jeg spiser brød.

Er måltid med knekkebrød eller lomper også kvalifisert som et brødmåltid? Eller bare "vanlig" brød?

Skrevet

Er måltid med knekkebrød eller lomper også kvalifisert som et brødmåltid? Eller bare "vanlig" brød?

Jeg spiser omtrent aldri knekkebrød eller lomper. Brødmåltidet mitt består av hjemmelaget brød :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser omtrent aldri knekkebrød eller lomper. Brødmåltidet mitt består av hjemmelaget brød :)

Men synes du knekkebrød og lomper inngår som et "brødmåltid"? Spør fordi jeg er usikker på om jeg skal beregne dette med i skjemaet når jeg kontrollerer hvor mye brød jeg spiser i løpet av en lengre periode :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte droppe brød fordi jeg lever på ganske få kalorier og derfor rett og slett ikke har plass i "kaloribudsjettet" mitt. Hva du har (eller gir) plass til i ditt, er opp til deg. Men det er klart, du kan spise flere lomper enn du kan spise brødskiver. En brødskive inneholder gjerne mellom 70 og 90 kalorier, avhengig av typen brød og størrelse på skivene. En lompe inneholder typisk 30-40.

Anonymous poster hash: d3970...ba5
Skrevet

Men synes du knekkebrød og lomper inngår som et "brødmåltid"? Spør fordi jeg er usikker på om jeg skal beregne dette med i skjemaet når jeg kontrollerer hvor mye brød jeg spiser i løpet av en lengre periode :)

Har ikke peiling, men skulle tro det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...