Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så en diskusjon på facebook hvor noen ble beskyldt for å stjele en idé. Det var snakk om en helt vanlig lueoppskrift og et garn som var marmorert (heter det det?).

Person 1 hevder at hun har opphavsrett på produktet og beskylder person 2 for stjele en annens idé, ussel, tyv m.m.

Er produktet så nyskapende at man har opphavsrett til den?

Anonymous poster hash: 04bff...ac3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nordlyslua det er snakk om.

Anonymous poster hash: 04bff...ac3
AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg har forstått det er det lov å kopiere en annens åndsverk til privat bruk, men ikke til kommersielt bruk.

Så lenge person nr 2 strikket lua til eget bruk eller som gave til en nær person er vedkommende i sin fulle rett til å gjøre det.

Jeg er ikke helt klar på definisjonen av åndsverk, men så lenge en ikke selger lua eller oppskriften står en fritt til å lage en lue av garn som er farget på en spesiell måte. Jeg tror ikke fargemåten er så spesiell at den er opphavsrettsbelagt, men jeg kan ta feil.

Hvis du vil lære mer om åndsverk og opphavsrett anbefaler jeg å lese på bloggen til Olav Torvund, en professor ved juridisk fakultet på UiO som særlig jobber med bl.a opphavsrett.

Anonymous poster hash: 880ac...d08
Skrevet

Beror på hvor nyskapende mønsteret og designet er. Generelt kan man ikke søke patent på noe man har publisert på nettet først. Man kan derfor ikke nekte noen å f.eks strikke det mønster man har spredt - selv om det bør krediteres den rette oppfinner i f.eks publiseringer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...