AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #1 Skrevet 9. mars 2015 En ting jeg har lurt mye på de siste årene, er hvorfor alle gratulerer meg med dagen på kvinnedagen. Når jeg har forøkt å diskutere det med venner/venninner så blir de oppgitt, så derfor spør jeg her (det hører til at jeg har litt snevre sosiale antenner, slik at jeg ikke skjønner sosiale koder så godt) Jeg forstår at det er en tradisjon, men slik jeg tolker det så blir det litt sånn "gratulerer, du er så heldig at du har grunnleggende menneskelige rettigheter". Altså, litt nedlatende. Misforstå meg rett, jeg er feminist og ønsker likestilling, og vet at det fortsatt er mange ting som vi fortsatt ikke er likestilt i. Derimot føler jeg at jeg ikke har jobbet aktivt for, eller jobbet for å drive likestillingen videre, og dermed blir denne "gratulerer med dagen" en sånn "nå sier vi gratulerer fordi du er kvinne i et av de mer likestilte landene i verden". Altså, jeg forstår ikke meningen bak å gratulere hverandre. Er det bare grunnet tradisjon? Anonymous poster hash: f0a01...8ef 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #2 Skrevet 9. mars 2015 Jeg forstår heller ikke helt meningen med det. Anonymous poster hash: 0070a...ebc 1
Viktualia Skrevet 9. mars 2015 #3 Skrevet 9. mars 2015 Jeg tror det kan være mange forskjellig årsaker bak, men velger å ta det i beste mening og ønske "takk i like måte".
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #4 Skrevet 9. mars 2015 Å være feminist er så mangt. Gratulasjoner er noe som hovedsaklig kvinnesaksdinosaurene holder på med og tilhengerne som tror at det skal være sånn. Vi andre gjør hva vi vil. Anonymous poster hash: b3302...027
Silfen Skrevet 9. mars 2015 #5 Skrevet 9. mars 2015 Gratulasjoner i egenskap av en er et kjønn er jo tåpelig. Kvinnedag, morsdag, farsdag, whatever. 1
Gothminister Skrevet 9. mars 2015 #6 Skrevet 9. mars 2015 Personlig gratulerer jeg ingen på kvinnedagen, om de da ikke fyller år den dagen. Kvinnedagen burde legges ned, ikke oppmuntres til og delta i. Slik også 1. mai. En dag sosialistene kan hyle og skrike. Få den fjernet. 1
Nita Skrevet 9. mars 2015 #7 Skrevet 9. mars 2015 (endret) Nå tenker jeg at vi damer som er født og oppvokst i Norge har vunnet i livets lotto, spesielt når vi ser og hører om hvordan damer rundt om i verden har det for tiden med ISIL, IS, Boka Haram og gud vet hva de heter alle disse vanvittige grupperingene som gjør livet surt for dem. Jeg tenker at vi tross alt er kommet langt som kan gjøre dagen til en feiring og hyllest til kvinnen, i stedet for at omstendighetene tvinger oss ut på barrikadene. Vi må aldri ta frihet og rettigheter for gitt, men det betyr jo ikke at vi ikke kan nyte øyeblikket og feire dagen med bl.a. gratulasjoner og fest Endret 9. mars 2015 av Nita 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #8 Skrevet 9. mars 2015 Tradisjon? For meg har det blitt tolket som en misforståelse av hva kvinnedagen er, og at det er en hedring av kvinner-dag på lik linje med morsdag og farsdag. Å gratulete på kvinnedagen er for meg å si "gratulerer med at vi enda må ha en dag for å synliggjøre at ti prosent noske kvinner har vært utstt for overgrep" "gratulerer med at vi må ha en dag for å minne om at kvinner i norge tvngsgiftes, lemlestes" "gratulerer med at vi må ha en dag for å synliggjøre at kvinner utgjør 70% av verdens fattigste" etc etc etc. Når vi ikke lenger har en kvinnedag da kan vi gratulere, alt annet blir et hån mener nå jeg.Anonymous poster hash: 8710b...163
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå