Gå til innhold

Astma og familie og venner med dyr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har astma, og tåler ikke dyr. Likevel får jeg til stadighet besøk av folk som kommer hit både på ferie, helgeturer og ettermiddagsbesøk, og har med seg dyr. De fleste er familie av min mann (noen av disse i svært nær familie), og han har sagt til sin familie at jeg er "allergisk". For en tid tilbake ble jeg så tett at det ble vurdert innleggelse, da legevakten brukte 5 timer på behandling. Dette i forbindelse med en katt som var på besøk. Jeg måtte da gå på sterke medisiner i de to ukene besøket varte, og hadde det ikke noe særlig bra. Nå ventes 2 hunder til helgen, men det er heldigvis på hytten. Dermed må jeg være hjemme i helgen, istedet for å kose meg der, som planlagt. Jeg føler meg veldig uviktig for min mann, som ikke tar hensyn. Samtidig synes jeg det er svært egoistisk av våre besøkende. Hva syns dere?

Anonymous poster hash: 5e573...616

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke piller du kan ta så du ikke reagerer på dyr?

Anonymous poster hash: 1908f...127
  • Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Sih
Skrevet

At besøk ikke får lov til å ta med seg dyr. Dere er to som bor i huset og besøk må passe for begge. Helt fjollete at du tillater det.

• Liker 13
Skrevet

Nei - allergimedisiner hjelper ikke. Da hadde det jo ikke vært et problem :-)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, har aldri hørt om lignende. Allergisk eller ikke, man tar ikke med seg dyr til andre uten å sjekke om det er greit først.

Det kan være mange andre grunner enn allergi til at folk ikke vil ha dyr på besøk, som kloring på møbler av katter, at dyrene legger igjen masse hår osv.

Her er det de besøkende som er hensynsløse og burde spørre på forhånd om å ha med dyr. Du kan med god samvittighet si at det ikke er greit at de tar med dyr til dere.

Anonymous poster hash: 0438f...20a
  • Liker 10
Skrevet

Jeg har selv både hund og katt, men tar da ikke med meg hunden til noen som er allergiske. Jeg tar kun med hunden til de jeg vet ikke har noe mot det, ellers er han hjemme. Du må bare sette foten ned og si at du er såpass allergisk at du kan ikke ha dyr i deres hjem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo bare spørre mannen din om han syns det er greit at du blir innlagt på sykehuset for at familien hans sine dyr skal komme på besøk. Prioriteringer, liksom. Har han greit med hjernekapasitet så syns han selvsagt ikke det er greit at du blir syk.

Om jeg var deg, så hadde jeg faktisk sagt det til besøket. At du "ikke visste" at du reagerte så sterkt på dyr, men at det faktisk gikk så langt sist at du ble lagt inn på sykehuset. Lat som du er litt overrasket, det gjør det nok litt lettere. Dette bør sørge for at de ikke tar med dyrene igjen.

Funker ikke begge disse tingene så er familien din faktisk ganske slem.

Anonymous poster hash: 3dbf3...1be
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dere må si ifra klart hver gang. J har både hund og katt men ville aldri ha funnet på å tatt dem med til noen som er allergiske/har astma.

Har en venninne som er allergisk, men hun ber meg ofte ta med hunden likevel. Hun er så glad i han og heldigvis fungerer allergimedisinene. Men hadde ikke fallt meg inn å tatt han med uten at hun ba om det..

Anonymous poster hash: 293b6...f11

• Liker 3
Gjest Solstråla88
Skrevet

Jeg har astma, og tåler ikke dyr. Likevel får jeg til stadighet besøk av folk som kommer hit både på ferie, helgeturer og ettermiddagsbesøk, og har med seg dyr. De fleste er familie av min mann (noen av disse i svært nær familie), og han har sagt til sin familie at jeg er "allergisk". For en tid tilbake ble jeg så tett at det ble vurdert innleggelse, da legevakten brukte 5 timer på behandling. Dette i forbindelse med en katt som var på besøk. Jeg måtte da gå på sterke medisiner i de to ukene besøket varte, og hadde det ikke noe særlig bra. Nå ventes 2 hunder til helgen, men det er heldigvis på hytten. Dermed må jeg være hjemme i helgen, istedet for å kose meg der, som planlagt. Jeg føler meg veldig uviktig for min mann, som ikke tar hensyn. Samtidig synes jeg det er svært egoistisk av våre besøkende. Hva syns dere?

Som allergiker selv synes jeg det er trist at mannen din aksepterer dette. Hjemme hos oss er det kun hunden til venninnen min som får bli med på besøk, jeg regarer ikke på henne. Jeg hadde lagt ned dyreforbud både hjemme og på hytta. De legger fra seg pels og partikkler du kan reagere på i lang tid

• Liker 2
Skrevet

Har du gitt klar nok beskjed da? Hva om DU gir beskjed?

Er selv allergisk, og aldri har noen hatt med dyr hjem til meg. Til og med når jeg besøker folk stresser de med å vaske og "kaste" ut dyrene fra oppholdsrom før jeg kommer - helt uoppfordret!

• Liker 1
Skrevet

Galsksap

Skrevet (endret)

Jamen i alle dager? Trodde først tråden handlet om å være allergisk og dra på besøk til familie og venner mer dyr - den er ikke så grei. Men nå du er alvorlig allergisk/astmatisk og folk tar med seg dyr hjem til dere på lange besøk over en lav sko?! Trodde ikke det fantes folk som tenkte så kort. Selv er jeg ihuga dyrevenn, men skjønner jo at ikke alle andre er det, og det hadde ikke falt meg inn å ta med dyr hjem til andre dersom jeg ikke var helt sikker på at de var ønsket der. Mannen din og de besøkende er jo helt på jordet!

Endret av Glitnir
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke forstå at det kan være så vanskelig for andre å ta hensyn til allergier. Jeg synes ikke det går an å behandle deg på den måten når de vet du ikke tåler det. Du skal da ikke behøve å gå syk i ditt eget hjem i fjorten dager. Da får de heller la vær å ta med seg dyrene.

Og argumentet med piller holder ikke. Er man veldig allergisk, så hjelper ikke piller godt nok. Og hvorfor skal du måtte ta piller så andre kan ture frem som de vil i ditt hjem, på din hytte.

Nei, dette er helt feil.

Anonymous poster hash: 9af73...e4d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dyr (og er hyperallergisk mot støv) og ville aldri tenkt tanken på å ta med meg dyret til noen som har allergi mot dyrehår. At mannen din tillater det er helt merkelig for meg. Jeg bytter klær for jeg drar til en allergiker, og børster over med en slik klesbørste fra Ikea. Trår mannen til når han innviterer dyrene hjem til dere? Da tenker jeg på det med å holde dem på et begrenset område, renhold osv. Har han i det hele tatt noen forståelse for hvordan det er å ha en allergi?

Anonymous poster hash: 4b6de...491
  • Liker 1
Skrevet

Du burde kastet ut kattekreket og ikke latt de ha den hos deg i 2 uker! Det er ikke rart din mann og andre tramper på deg når du oppfører deg som en dørmatte.

Skaff deg et skilt som du skrur fast ved inngangsdøren både hjemme og på hytta med "dyr ingen adgang" el.l. og så håndhever du det. Ingen unntak. Ferdig snakka.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde kastet ut både dyr, familie og mann. ETTER at de hadde skrubbet huset etter seg.

Si meg; er de ikke riktig klok?? Skjønte ikke mannen din at de utsatte deg for fare når du måtte på legevakten? Liker han å plage deg?

• Liker 2
Skrevet

Hvem sin hytte er det? Er det en felles hytte i din manns familie eller er det deres hytte?

Skrevet

Hans og min hytte sammen.

Men må nesten også informere at vi er en familie med dine og mine barn, hvor vi har vært et par "bare" i snart 6 år. - Og alle i hans familie har dyr, både barna, foreldre og søsken. Og de har alle vært vant med at dyrene alltid var velkomne hos han

Gjest Solstråla88
Skrevet

Hans og min hytte sammen.

Men må nesten også informere at vi er en familie med dine og mine barn, hvor vi har vært et par "bare" i snart 6 år. - Og alle i hans familie har dyr, både barna, foreldre og søsken. Og de har alle vært vant med at dyrene alltid var velkomne hos han

Men det er da ingen unskyldning når du har astma? Jeg synes de tar alt for lite hensyn til sykdommen din. Jeg hadde gitt klar beskjed om at dyrene ikke er velkommne, vet det ubehagelig, men jeg gidder ikke være syk i mitt eget hjem når det enkelt kan ungås.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...