Gå til innhold

Kattunge ødelegger møblene

Anbefalte innlegg

Gjest earlgrey
Skrevet

Vi har en katt på et halvt år som kløner veldig på sofaen. Vi har kjøpt en sånn kløpinne (?), men den bruker han sjeldent. Hvordan skal vi venne han til å bruke den? :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når han klorer på sofaen bærer du han bort til klorepinnen. Når han bruker klorepinnen selv kan du gi han en belønning.

Anonymous poster hash: 8b279...093

• Liker 2
Skrevet

Da vi hadde kattunge så klorte den også mye på møbler, selv om vi hadde kjøpt klorestativ, all slags mulige sprayer osv. Han klorte hvor han ville og hang i gardiner til enhver tid :fnise: dette er vanlig kattungeoppførsel. Når han ble 7-8 mnd og skulle begynne å være ute, så roet det seg veldig. Han fikk klort fra seg ute og brukte innetiden sin stort sett på søvn, mat og litt kos. Er også veldig lurt å leke mye med unge katter, de har mye energi. Husker jeg kunne leke i 1-2 timer hver dag med katten min, han hadde fryktelig mye energi som måtte ut. Dette roet seg som sagt da han begynte å være ute. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp ordentlig klorestativ (om det ikke er det du har?) og spray den med catnip, så skal du se pus liker den bedre :)

Anonymous poster hash: ec724...391
Skrevet

Dere må være kjempestreng på det fra begynnelsen av, altså nå :) Bær den bort derfra. Jeg brydde meg ikke, for jeg har ikke en dyr sofa, og nå kan jeg mest sannsynlig aldri kjøpe en ny, fin sofa igjen :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til livet med katt. Både møbler og klær kommer til å få gjennomgå, sånn er det bare.

Det beste du kan gjøre er å være tydelig og konsekvent. Når han klorer på møbler, ta ham med én gang og bær ham bort til klorepinnen. Alltid. Du kan også godt si NEI med en gang du ser det, og så bære ham til klorepinnen (da lærer han meningen av det ordet også, det kan være nyttig).

Anonymous poster hash: a0075...e0f
AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til livet med katt. Både møbler og klær kommer til å få gjennomgå, sånn er det bare.

Det beste du kan gjøre er å være tydelig og konsekvent. Når han klorer på møbler, ta ham med én gang og bær ham bort til klorepinnen. Alltid. Du kan også godt si NEI med en gang du ser det, og så bære ham til klorepinnen (da lærer han meningen av det ordet også, det kan være nyttig).

Anonymous poster hash: a0075...e0f

Jeg pleier å være ganske bestemt og hysje på han når han har prøvd seg på å klore på møblene. Han har eget klorestativ og nå har han lært seg å bare klore på det. Hender han frister seg til å klore litt på sofaen innimellom men da hysjer jeg på han. Det har hjulpet her i gården. Venninna mi hadde en katt som hun aldri fikk til å slutte å klore på møblene. Og da sa hun bare "nei" og flytta han bort til klorestativet. Er man ikke konsekvent nok så lærer de aldri at det å klore på feil ting IKKE er lov.

Anonymous poster hash: 5720f...506

AnonymBruker
Skrevet

Et videre tips fra meg er at du kan gi han godbiter og skryt når han klorer på stativet sitt og ikke møblene dine. Pluss feliway-spray slik noen her nevner. Da vil han bli oppmuntret til hva som er best å klore på, når han får en positiv respons.

Anonymous poster hash: 5720f...506
Gjest Lille-pus
Skrevet

Et bra tips er å se en gang til på hvor klorestokken er plassert i rommet.

Klorestokker må plasseres sentralt slik at det blir greit å bruke dem til det de er beregnet til.

En klorestokk som gjemmes bort i et hjørne av en stue vil sjelden bli oppfattet som den sentrale markeringspost den er ment å være.

Hos oss er det slik at kloremøbler befinner seg på sentrale steder, på vei inn mot stuen, mot kjøkkenet hvor maten er, på toppen av trappen mellom først og andre etasje (hjørnebrett som er 'brettet' rundt hjørnet der man kommer opp/går ned), og et stort et med hvileplattform og hule på den plassering som må passeres oftest ved bevegelse gjennom og internt i den etasjen.

Skrevet

Støtter Lille-pus, plassering er alt.

Vi har et stort stativ i et hjørne, der minstemann liker å klatre opp på baksiden for å legge seg på toppen og ha full oversikt. Men de som er mest brukt er stativene (2 stk) som står ved verandadøra (og katteluka), samt maten. Det må alltid klores før man går ut.

Skrevet

Vi har vært nøye på opplæring fra de var små. Sier "ah-ah!" i streng stemme når de gjør noe de ikke skal, og roser med "flink!" i veldig positiv stemme når de gjør noe riktig. Ingen av de klorer på møbler lenger, og de vet også hvor de ikke har lov til å gå.

I de periodene hun ene var ille på møblene, brukte vi catnip-spray på klorepinnen for å gjøre den enda mer attraktiv, og satte den rett ved siden av det hjørnet på sofaen hun klorte mest på. Deretter flyttet vi gradvis stativet bort dit vi ønsket å ha det.

Vi klipper også klørne deres, så selv når de var på sofaen ble ikke skadene så ille. Det er rene innekatter da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...