Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å skrive en biografisk roman. Men det som er problemet et at teksten fort enten blir for detaljrik, eller alt for detaljfattig. Det blir så rotete, og jeg sliter med å holde på strukturen.

Hva bør jeg gjøre? Jeg er litt der nå at "ingen kommer til å gidde å lese dette rælet".

Videoannonse
Annonse
Gjest Seajewel
Skrevet

Kan det bli for detaljrikt, da? :)

Gjest Saxofon
Skrevet

Kan det bli for detaljrikt, da? :)

"Han så på den røde tskjorten og sukket. Tskjorten var vel mer rosa enn rød, hint av gule tråder og grønnskjær gjorde at denne tskjorten var ufyselig, heselig og en stygg farge. Neseborene vibrerte når han sukket inn den høye forurensete lufta fra den store mørke storbyen som lå på siden av den rosa ufyselige tekstilfabrikken" :ler:

TS, skriv ned alt av detaljer en plass feks et tankekart. Prøv deg litt frem men ta vare på de snå ideer da du plutselig kan se verdien igjen :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skriver du en selvbiografisk roman?

Anonymous poster hash: c66b4...6c7

Skrevet

Jeg holder på å skrive en biografisk roman. Men det som er problemet et at teksten fort enten blir for detaljrik, eller alt for detaljfattig. Det blir så rotete, og jeg sliter med å holde på strukturen.

Hva bør jeg gjøre? Jeg er litt der nå at "ingen kommer til å gidde å lese dette rælet".

Dette er et større problem enn detaljrikdom. Har du lest Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafón. Detaljrikt og litt slitsomt det første kapittelet, men så blir du helt sugd inn i sidene og går brostenslagte gater og kjenner luktene som beskrives.

Du må bare drite litt i strukturen mens du skriver. Det er iallfall det som fungerer for meg. Går historien av seg selv, så la fingrene fly over tastaturet. Redigering tar du når veggen har nærmet seg og du trenger å se historien på nytt.

Skrevet

Takk for tips mine kg'ere💙

Skrevet

Hvorfor skriver du en selvbiografisk roman?

Anonymous poster hash: c66b4...6c7

Fordi skriving er terapi og jeg trenger å sortere livet mitt.

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis du bruker skriving som terapi er det vel ikke viktig om noen gidder lese det eller ei?

Anonymous poster hash: 2d593...520
Gjest Bossa Nova
Skrevet

Jeg tenker sånn at det gjør ikke noe om det blir for detaljrikt eller rotete i begynnelse. Det viktigste er å få ned tankene, så kan strukturarbeidet komme etterpå.

Og for å kommentere AB over. Det er mange kjente forfattere og andre kunstnere som bruker kunst som en slags selvterapi.

Skrevet

Men hvis du bruker skriving som terapi er det vel ikke viktig om noen gidder lese det eller ei?

Anonymous poster hash: 2d593...520

Det er helt sant det. Det viktigste her er å kose seg med skrivingen, så får man se om sluttresultatet er noe man kan gi ut.

Skrevet

Er det noen som er flinke på det med skriving her inne som kunne tenke seg å hjelpe meg litt på PM? (Mtp oppsett).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...