AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #1 Skrevet 8. mars 2015 Før var jeg en aktiv jente som trente fotball 4 dager i uka. Så fikk jeg kjæreste, begynte på p-piller, festet mer, trente mindre og sluttet på fotball. Når jeg ikke hadde noe som "dro" meg på trening, resulterte det i ingen trening- KUN kjærestekos. Nå sitter jeg her 15 kg tyngre i FETT. Jeg er ei lita jente på 163, så det blir ikke akkurat fordelt jevnt utover heller. Jeg har rett og slett blitt ei lita bolle, ser mye lavere ut å plutselig. Selvtilliten før sommer = 0. Jeg har veldig lyst å gjøre noe med det, men har ikke råd til personlig trener og sånt noe! Har skaffet treningskort, men personlig liker jeg best å trene ute. Har noen tips til hvordan kostholdet mitt burde være og hvilke treningsøkter jeg burde kjøre? Vet det er vanskelig uten bilde, så jeg har prøvd å finne bilde av hvordan jeg tror kroppen min ser ut nå. Nesten identisk med min egen kropp akkurat nå! Jeg vil ikke bli sånn som hun på det bildet forresten, men før-bildet hennes illustrerer godt hvordan jeg ser ut. Jeg vil ha muskel-former, ikke fett-former om dere skjønner. Håper noen har gode tips. Gruer meg forferdelig til sommeren Anonymous poster hash: c410a...135
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #2 Skrevet 8. mars 2015 Det siste bildet er jo av en super-tynn jente? Er dette målet ditt? Anonymous poster hash: 3c04e...29c 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #3 Skrevet 8. mars 2015 Først og fremst så må du endre kostholdet ditt. Du kan trene som bare søren uten å gå ned i vekt, om du forsetter å spise det samme som før. Hva spiser du i løpet av en dag da? sånn ca. Anonymous poster hash: 9f8c9...981 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #4 Skrevet 8. mars 2015 Det siste bildet er jo av en super-tynn jente? Er dette målet ditt? Anonymous poster hash: 3c04e...29c Lol, hun skrev at hun ikke vil det. Les før du svarer..Anonymous poster hash: 86a69...441 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #5 Skrevet 8. mars 2015 Ts her. NEI, jeg vil ikke bli som det siste bildet! Det skrev jeg i første post:-) Angående hva jeg spiser, varierer det veldig- men jeg må skjerpe meg helt sinnsykt. Jeg elsker godteri, kaker og fet mat altfor godt. Etter jeg fikk kjæreste ble det som sagt altfor mye av det gode. Blir vanskelig å kutte ned, men er veldig innstilt på det siden jeg er så misfornøyd for øyeblikket. Er ikke interessert i noen diett, fordi jeg vil ha varige endringer som jeg kan leve med! Derfor er det uakuelt for meg å kutte ut sukker i flere mnd osv, det hadde bare ført til at jeg sprakk og spiste meg ihjel på godis i noen uker. Grunnen til at jeg er anonym er forresten fordi jeg ikke vil at noen skal kjenne meg igjen Anonymous poster hash: c410a...135
Gjest Chloe87 Skrevet 9. mars 2015 #6 Skrevet 9. mars 2015 Du har jo vært slank og flink til å trene før, så du vet jo på en måte hva du skal gjøre. Mitt beste råd: kutt ned på sukker og kutt ut alkohol!
Gjest HeiHade Skrevet 9. mars 2015 #7 Skrevet 9. mars 2015 Det er som oftest større sannsynlighet for at du sprekker og går på en storsmell hvis du fortsetter å spise jevnt med sukker. Sukkerinntak fører bare til mer søtsug. Kutter du kraftig ned på sukkeret vil du etterhvert finne ut at du ikke har det behovet lenger. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #8 Skrevet 9. mars 2015 Hva spiser du i løpet av en dag ca? Anonymous poster hash: dcdcc...0f0
Gjest Penelopee Skrevet 9. mars 2015 #9 Skrevet 9. mars 2015 Finn ut din BMR! Inntaket ditt bør ikke være lavere enn det din BMR tilsier. Det er det du trenger å få i deg av kcal om du f.eks. ligger i koma. Min er rundt 1500 kcal pr dag, og da spiser jeg rundt 1600 +- kcal når jeg går ned i vekt og trener noen ganger i uken i tillegg. Spiser ofte litt mer de dagene jeg trener. Få i deg nok proteiner og fett, det gjør at du unngår småspising, pluss at du holder deg mett lengre. Dette tar selfølgelig litt lengre tid enn disse sjokkdiettene, men du oppnår i hvert fall et sunt og varig vekttap! Et tips for å få litt kontroll over hva du får i deg i løpet av en dag er å bruke MyFitnessPal. Lykke til, dette klarer du!
Gjest Runforit Skrevet 9. mars 2015 #10 Skrevet 9. mars 2015 Du må i underskudd og du må venne deg til å spis mindre sukker og raske karbs i hverdagen for et mer stabilt blodsukker. Da slipper du å sprekke på drittmat og godis. Anbefaler deg et kosthold med fokus på rene råvarer og godt med proteiner, fett og komplekse karbohydrater(havregryn, fullkornsris/pasta/søtpotet etc). Ikke legg deg under 1500 kcal om dagen(litt mer de dagene du trener) og start å trene minst 3 ganger i uka samt så mye hverdagsaktivitet du kan få inn. Sett opp en matplan for hver uke med Frokost Lunsj Mellom Middag Kvelds Finn inspirasjon på diverse matblogger til sunne og gode oppskrifter og handle inn for en uke om gangen. Da har du mat og oppskrifter for hver dag slik at du ikke tyr til dårlige løsninger på dager der du er sliten og har lite inspirasjon. Med rette ingredienser kan du spise både lasagna, pizza og hamburger på hverdager. Så det verken vil eller skal føles som en diett, men en livsstilsendring der du kan kose deg med nok og god mat hver dag samtidig som cm går nedover. Spiser du nok mat gjennom hverdagen så vil du ikke få dette sinnsyke behovet for sukker på kveldene og i helgene. Du kan selvsagt unne deg litt i helgen, men da f.eks lørdagen, etter en skikkelig middag og da godteri i moderate mengder. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #11 Skrevet 9. mars 2015 Tusen takk for gode tips! Desverre trener jeg aldri nå for tiden, vanskelig å komme i gang men er vel bare å hoppe i det. Når det gjelder hva jeg spiser sånn ca, så har jeg faktisk ingen peiling. Det blir endel unødvendig småspising for å si det slik :-) Ikke nok med det, men jeg føler meg "aldri" helt mett heller.. På hverdags spiser jeg mye mindre sukker enn på lathelger. Har hatt litt for mange sykedager og lathelger i det siste. Ett eksempel er i går, dette er utrolig flaut men slik gikk dagen: Spiste 2 rundstykker til frokost med leverpostei *Sitter og småspiser godis mens jeg ser på serie* En skål med nesquick *Småspiser mer godteri* Lager meg en vannflaske i håp om å slutte med dette tullet, har ikke så lyst på godis engang Tar meg kjeks Finner ut at jeg var litt sulten og lager knekkebrød Hadde koteletter til middag Spiste sånn 6 vaffelplater til kvelds!!!!! OH MY......... Ikke var det så sunt pålegg på heller. 2 med salami, 2 med sylte og 2 med nugatti. Off, dette har virkelig begynt å gått over styr. Har prøvd å vært sunn idag, men den første dagen er så vanskelig! Anonymous poster hash: c410a...135
Gjest Runforit Skrevet 9. mars 2015 #12 Skrevet 9. mars 2015 Tusen takk for gode tips! Desverre trener jeg aldri nå for tiden, vanskelig å komme i gang men er vel bare å hoppe i det. Når det gjelder hva jeg spiser sånn ca, så har jeg faktisk ingen peiling. Det blir endel unødvendig småspising for å si det slik :-) Ikke nok med det, men jeg føler meg "aldri" helt mett heller.. På hverdags spiser jeg mye mindre sukker enn på lathelger. Har hatt litt for mange sykedager og lathelger i det siste. Ett eksempel er i går, dette er utrolig flaut men slik gikk dagen: Spiste 2 rundstykker til frokost med leverpostei *Sitter og småspiser godis mens jeg ser på serie* En skål med nesquick *Småspiser mer godteri* Lager meg en vannflaske i håp om å slutte med dette tullet, har ikke så lyst på godis engang Tar meg kjeks Finner ut at jeg var litt sulten og lager knekkebrød Hadde koteletter til middag Spiste sånn 6 vaffelplater til kvelds!!!!! OH MY......... Ikke var det så sunt pålegg på heller. 2 med salami, 2 med sylte og 2 med nugatti. Off, dette har virkelig begynt å gått over styr. Har prøvd å vært sunn idag, men den første dagen er så vanskelig! Anonymous poster hash: c410a...135 Ikke rart du klikker. Du spise jo bare tomme kalorier og sukker. Du må spise skikkelig med proteiner, godt fett og komplekse og trege karbs. Som sagt: Sett opp matplan og ikke spis mindre enn 1500 kcal per dag.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #13 Skrevet 9. mars 2015 Ikke mulig å starte opp igjen med fotball da? For min del er det 100 ganger enklere om noen forventer at jeg møter på trening. Og når det gjelder kosthold så er det enklere om jeg fører alt jeg spiser inn i grete roede sin vektklubb f.eks. Veier ikke maten, men tar sånn ca. Har hvertfall bedre kontroll enn når jeg ikke teller kalorier. Anonymous poster hash: 2b16b...2bf
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #14 Skrevet 9. mars 2015 Ikke rart du klikker. Du spise jo bare tomme kalorier og sukker. Du må spise skikkelig med proteiner, godt fett og komplekse og trege karbs. Som sagt: Sett opp matplan og ikke spis mindre enn 1500 kcal per dag. Litt vanskelig når jeg ikke har peeiling på matfronten! Før holdt jeg meg ved like uten å tenke over mat, jeg var nok litt sunnere enn nå- men det er ikke drastiske endringer der! Derfor har jeg egentlig null peil. Vet det er bra å spise fisk, magert kjøtt, kylling med grønnsaker osv- men utover det vet jeg omtrent ingenting. Anonymous poster hash: c410a...135
Gjest Runforit Skrevet 9. mars 2015 #15 Skrevet 9. mars 2015 Litt vanskelig når jeg ikke har peeiling på matfronten! Før holdt jeg meg ved like uten å tenke over mat, jeg var nok litt sunnere enn nå- men det er ikke drastiske endringer der! Derfor har jeg egentlig null peil. Vet det er bra å spise fisk, magert kjøtt, kylling med grønnsaker osv- men utover det vet jeg omtrent ingenting. Anonymous poster hash: c410a...135 http://trinesmatblogg.no/pluss http://www.myfitnesspal.com/
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #16 Skrevet 9. mars 2015 Godterier er mye sukker og "tomme kalorier", det er ikke så mye stoffer kroppen trenger der i forhold til hvor kaloririkt det er. Samme gjelder boller, loff, kjeks, vafler. Det er også matvarer som raskt gjør deg sulten igjen, selv om du kalorimessig har fått i deg nok den dagen. Frukt er noe jeg selv begrenser inntak av, da det gir meg sug etter å spise mer søtt. Jeg kjøper det ikke så ofte, men om jeg gjør det holder jeg meg til en eller to om dagen. Så for å oppsummere; kjøtt, fisk, bønner, linser, alt av grønnsaker, nøtter (obs kaloririkt), grove kornprodukt. Kjøp inn mer krydder, oljer, balsamico, salt, pepper, chilli, kokosfett, eddik osv for å gi bedre smak på maten du lager. Nesten alt er godt om krydret riktig. Gjerne google hvordan steke et kjøttstykke riktig, eller hvordan lage en god hjemmelaget saus til laks osv. Da lærer du en oppskrift her og en der slik at å lage middag ikke føles som et stort prosjekt fordi du skal lære alt på en gang. Ulike typer juice er ganske søte og noen unngår dem når de skal ned i vekt. Jeg drikker maks 1/2 glass om dagen, da føler kroppen seg mett på søtt for min del. Melkeprodukt er jeg ikke så inne i da jeg begynte å bry meg om kosthold etter at jeg ble veganer. Vet ikke hva som er best og verst der, men regner med at det meste funker så lenge du begrenser det til en viss grad. Ikke spis 5 bokser rømme om dagen, lissom. Kornprodukt kan være lurt å begrense mengden litt. Gjerne til et eller kanskje to måltid om dagen. Bedre å bytte ut for eks lunsj med middagsrester, bønnesalat eller andre ting som ikke har brød i seg. Dersom du spiser mye brød er det ofte noe du blir raskt sulten igjen etter. Noe av det viktigste er å la være å kjøpe inn godterier og den slags når du vet du ikke klarer å la det ligge. Ikke kjøp kjeks, grandiosa, brus osv. Da MÅ du lage skikkelig mat når du først skal spise. Sikkert noe jeg har glemt. Anonymous poster hash: c2300...19b
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #17 Skrevet 9. mars 2015 Jeg skjønner godt at du ikke blir mett om dette er kostholdet ditt. Anbefaler deg å spise mer proteiner, sunt fett og grove karbohydrater. Hva med å søke opp på dagsmenyer som inneholder 1500-1600 kalorier? Der kan du finne mange gode tips. Jeg pleier å fordele måltidene mine sånn: Frokost 300 kalorier. Lunsj: 300 kalorier Mellom: 200 kalorier. Middag: 400 kalorier Kvelds: 300 kalorier. Anonymous poster hash: 9f8c9...981
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #18 Skrevet 9. mars 2015 Hvis det er noen trøst, så synes jeg de to øverste bildene så mye flottere og mer sexy ut enn de to nederste..... Og heldigvis sier du selv at du ikke ønsker å bli som på de nederste bildene. Bra! Anonymous poster hash: 5d9c4...449 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #19 Skrevet 9. mars 2015 Jeg tror det viktigste du kan gjøre for deg selv, er å kutte godteri på hverdager. Ved å småspise godteri gjennom dagen har du sannsynligvis spist flere kalorier i godteri enn du har i ordentlig mat i løpet av hele dagen. Hvis du aldri har telt kalorier, kan jeg fortelle deg at det er hårreisende hvor mange kalorier det er i godteri, jeg fikk helt bakoversveis av hvor lite man faktisk kan spise før dagens kalorimaksimum er nådd. Bestem deg for at lørdag er godteridagen, og ikke ha godteri i huset resten av uken. Kjøp godteriet lørdag, så du ikke har det tilgjengelig de andre dagene, for det er mye lettere å sprekke hvis du vet at det ligger i skapet ("bare én liten bit..."). Det andre du spiser er egentlig ikke så ikke. Eller, vaflene er selvfølgelig ille, de teller som godteri. Men rundtstykker (forutsatt at de er grove), leverpostei, knekkebrød og koteletter er ting du helt fint kan spise. Anonymous poster hash: 34490...dd7
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #20 Skrevet 9. mars 2015 Heihei! Ts igjen. Takk for nye og gode svar :D Vil bare påpeke at Søndagen ikke var typisk hverdagskost for meg altså, men en frotsedag- samme som Lørdag når jeg tenker meg om.. Har vært veldig syk og slapp i det siste, så har bare ligget inne på sofaen, og da må jeg ha noe å spise heletiden. Nå er jeg frisk og har prøvd å spist så sunt som mulig! Desverre ble det en restevaffel på meg idag å.. Ikke bra, men bedre enn igår da! Idag har jeg spist: 1 grovt rundstykke med ost, skinke og agurk 1 halvt rundstykke + byggrynlunsj 2 knekkebrød og en appelsin fiskepudding med gulerøtter og 1 potet og en teit vaffel jeg EGENTLIG hadde klart meg forut Er dette for dårlig?? Evt hva kan jeg endre? Anonymous poster hash: c410a...135
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå