AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #1 Skrevet 8. mars 2015 Jeg er pesketarianer (dvs. Spiser fisk) og kommer til å gi barnet mitt mat i tråd med det. Lurer på tips til god baby/barnemat 😊Anonymous poster hash: f68c8...444 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #2 Skrevet 8. mars 2015 Unnskyld meg, men tror ikke det er bra for et lite barn å være på noen som helst diett. La barnet spise "normalt" til det er stort nok til at det kan velge selv. Et barn skal vokse og har godt av næringsstoffene som finnes i både kjøtt, fisk og grønnsaker. Ja, du må kanskje kjøpe ting du ikke spiser selv, på butikken (nei, de kommer ikke til å se rart på deg, de fleste kjøper kjøtt) og du må lage kjøttmiddager som du ikke spiser, men barn trenger alle proteinene. Anonymous poster hash: 56aad...07b 13
minister-mio Skrevet 8. mars 2015 #3 Skrevet 8. mars 2015 Alt av rotmoser og grønnsaksmos er jo vegetarisk.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #4 Skrevet 8. mars 2015 Unnskyld meg, men tror ikke det er bra for et lite barn å være på noen som helst diett. La barnet spise "normalt" til det er stort nok til at det kan velge selv. Et barn skal vokse og har godt av næringsstoffene som finnes i både kjøtt, fisk og grønnsaker. Ja, du må kanskje kjøpe ting du ikke spiser selv, på butikken (nei, de kommer ikke til å se rart på deg, de fleste kjøper kjøtt) og du må lage kjøttmiddager som du ikke spiser, men barn trenger alle proteinene.Anonymous poster hash: 56aad...07b Det er ingen diett. Jeg spiser forøvrig fisk slik jeg presiserer i hovedinnlegget. Videre spiser jeg både ost (med mikrobiell løpe) og egg - det er altså ingenting i veien med proteinkildene :-) Slik jeg leser her inne serverer også veldig mange sine små barn med både pølser, kjøttkaker og ferdigfiskekaker i en hektisk hverdag. Ingen kritikk til det, men vi har alle våre utordringer for å si det slik :-) Takker på forhånd til de som ønsker å svare meg på det jeg faktisk lurer på :-) TsAnonymous poster hash: f68c8...444 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #5 Skrevet 8. mars 2015 Alt av rotmoser og grønnsaksmos er jo vegetarisk. Takk :-) Er førstegangsgravid så helt grønn på det området. Har selvsagt tanker om å lage hjemmelaget, næringsrik mat fra bunnen.. Men.. Jeg leser he her at de kravene man stiller seg selv fort kan fires litt på når først babyen kommer :-D ;-) TsAnonymous poster hash: f68c8...444
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #6 Skrevet 8. mars 2015 Unnskyld meg, men tror ikke det er bra for et lite barn å være på noen som helst diett. La barnet spise "normalt" til det er stort nok til at det kan velge selv. Et barn skal vokse og har godt av næringsstoffene som finnes i både kjøtt, fisk og grønnsaker. Ja, du må kanskje kjøpe ting du ikke spiser selv, på butikken (nei, de kommer ikke til å se rart på deg, de fleste kjøper kjøtt) og du må lage kjøttmiddager som du ikke spiser, men barn trenger alle proteinene. Anonymous poster hash: 56aad...07b For et latterlig innlegg. Hvor mange kjøttspisende foreldre er det der ute som faktisk gir barnet sitt mat med tanke på innhold og hva de skal ha i seg? Veldig langt fra alle. Kjøtt-syv-dager-i-uka-dietten er mest sannsynlig langt mer usunn enn mye grønt og fisk. Helsedirektoratet har for kort tid siden kommet med retningslinjer som bl.a. sier at det er fint mulig å få i seg alt man skal om man er veggis. De har en egen fane om barn og vegetarisme. (Du finner det på helsenorge.no, men siden var nede nå, så derfor ingen lenke). Her er litt om veganske barn som er friske og vokser:http://www.veganeren.com/2013/11/hva-spiser-veganske-barn-og-hvordan.html Her en svensk side: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Barn/Vegetarisk-mat-till-barn/ Gud bedre, så mange uvitende og latterlige folk det finnes når det kommer til kosthold og det å kutte kjøtt. Måten vi spiser på forurenser himla mye og er usunt, men nevner man det, kommer det en gjeng som later til å tro at det mest naturlige i verden er at vi feller hjort i skogen med hoggtennene våre og spiser det rått. TS: det finnes masse seriøse grupper om sånt på facebook. Let litt og vær kritisk. KG er ikke nødvendigvis stedet for denne type spørsmål.. Anonymous poster hash: 68be1...e5d 7
geene Skrevet 9. mars 2015 #7 Skrevet 9. mars 2015 Mistenker dette for å være et innlegg ment for å provosere. Hvis man selv er pesketarianer er det vel mye enklere for pesketerianeren å vite hvilken babymat man kan kjøpe enn for kjøttspisere som aldri har tenkt over det...? 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #8 Skrevet 9. mars 2015 Er selv kjøtteter, men ser at mye av barnematen den første tiden er vegetarisk. Det går jo i grøt, grønnsaksmos og fruktmos. Etterhvert kan du tilsette fisk, laks er jo full av sunne stoffer. Fiskekaker er snadder for sånne små (lager laksekaker selv som den lille elsker). Brød baker du selv og makrell, eplemos og hjemmelagd syltetøy er ypperlig pålegg. Spiser du meieriprodukter? I tilfelle er ost også aktuelt. Andre tips er avokado, feks most med mango, banan ol. Det har vår spist siden han var 4-5 mnd.Anonymous poster hash: b2434...562
Gjest Badabing Skrevet 9. mars 2015 #9 Skrevet 9. mars 2015 Unnskyld meg, men tror ikke det er bra for et lite barn å være på noen som helst diett. La barnet spise "normalt" til det er stort nok til at det kan velge selv. Et barn skal vokse og har godt av næringsstoffene som finnes i både kjøtt, fisk og grønnsaker. Ja, du må kanskje kjøpe ting du ikke spiser selv, på butikken (nei, de kommer ikke til å se rart på deg, de fleste kjøper kjøtt) og du må lage kjøttmiddager som du ikke spiser, men barn trenger alle proteinene. Anonymous poster hash: 56aad...07b Dette er en myte. Når man ikke er vegetarianer, og bare har kuttet kjøttet og spiser fisk (pescetarianer) er det enda enklere. Godt sammensatt vegetarkost kan fint dekke behovet for næringsstoffer for barn i alle aldre, fra spedbarnsalderen av. Dette gjelder både vegankosthold, lakto-vegetarkost og lakto-ovo-vegetarkost. https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/vegetarkost-for-barn Les litt på den siden for å bli obs på næringsstoffer. 5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #10 Skrevet 9. mars 2015 Jeg spiser også fisk men ikke kjøtt og har en datter på 2,5 som også spiser fisk, egg, melk og grønt. Vi har vært nøye med å sette sammen kostholdet slik at hun får godt med jernholdige matvarer, broccoli, quinoa, hirse, havre. Samtidig som vi bruker jerngryter og stekepanner. Føler at det går ganske lett å lage næringsrik mat til datteren vår uten kjøtt. Å passe på jerninnhold i maten er noe alle foreldre må gjøre uansett, så det er ikke relatert til akkurat mangelen på kjøtt.Anonymous poster hash: 5a6dc...343
Gjest Ludodama Skrevet 9. mars 2015 #11 Skrevet 9. mars 2015 Dette er en myte. Når man ikke er vegetarianer, og bare har kuttet kjøttet og spiser fisk (pescetarianer) er det enda enklere. Godt sammensatt vegetarkost kan fint dekke behovet for næringsstoffer for barn i alle aldre, fra spedbarnsalderen av. Dette gjelder både vegankosthold, lakto-vegetarkost og lakto-ovo-vegetarkost. https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/vegetarkost-for-barn Les litt på den siden for å bli obs på næringsstoffer. Det skal godt gjøres å unngå jernmangel hos babyer/de minste, de er allerede er gruppe som er ekstra utsatt for det pga mengden mat de klarer innta. Mat til spedbarn/babyer er i all hovedsak vegetarisk, men det er altså veldig viktig med tilstrekkelig jern- og jeg ser ikke helt hvordan man skal klare få opp den mengden til en baby uten animalske produkter overhodet(spesielt siden mange i den perioden kan være ganske kresne og spesifikke på enkelte matvarer). Kjøttmåltid er par ganger i uka og jernrik jernrikt pålegg som eks leverpostei er anbefalt og har endel å si i den alderen(sånn med tanke på at stadig flere barn får jernmangel som følge av kosthold uten særlig rødt kjøtt). I tillegg har man B12, som også har fått ekstra fokus i det siste.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #12 Skrevet 9. mars 2015 1. Les deg grundig opp om tema dersom du tenker å gi barnet samme kost som deg selv. Barn er spesielt sårbare for mangler, så du må vite at du gjør det riktig. Dette gjelder egentlig kjøttspisere også. Pølser, kjeks og brødskiver uten pålegg som mellommåltid er noe jeg har sett mye av i min slekt. 2. Ikke spør på KG, folk her er gærne 3. Google og eventuelle veganer/ vegetarianer forum er dine venner. Bruk gjerne engelske forum om du behersker engelsk. Anonymous poster hash: c00dc...286 1
Gjest Solstråla88 Skrevet 9. mars 2015 #13 Skrevet 9. mars 2015 Ville snakket med helsesøster og fått tips og råd fra henne. De vet ofte om fine nettsider som har masse fin info
Tvist Skrevet 9. mars 2015 #14 Skrevet 9. mars 2015 Det skal godt gjøres å unngå jernmangel hos babyer/de minste, de er allerede er gruppe som er ekstra utsatt for det pga mengden mat de klarer innta. Mat til spedbarn/babyer er i all hovedsak vegetarisk, men det er altså veldig viktig med tilstrekkelig jern- og jeg ser ikke helt hvordan man skal klare få opp den mengden til en baby uten animalske produkter overhodet(spesielt siden mange i den perioden kan være ganske kresne og spesifikke på enkelte matvarer). Kjøttmåltid er par ganger i uka og jernrik jernrikt pålegg som eks leverpostei er anbefalt og har endel å si i den alderen(sånn med tanke på at stadig flere barn får jernmangel som følge av kosthold uten særlig rødt kjøtt). I tillegg har man B12, som også har fått ekstra fokus i det siste. Mat med Jern i: Grovbrød, geitost, leverpostei, innmat, kjøtt. grønne bladgrønnsaker, belgfrukter, rødbeter, løk, blomkål, hirse, asparges, nyper, fiken, mandler, svisker, nøtter, blåbær, jordbær, gulrot, tomat, rosiner, epler, aprikoser, eggeplommer, dadler. Mesteparten kan man spise som vegeterianer/pesceterianer. Vitamin B12 Vitamin B12 finnes i lever, oksekjøtt, svinekjøtt, fisk, torskerogn, egg, melk og ost. Vitaminet finnes ikke i grønnsaker og planter. Det kan også godt dekkes i et kosthold uten kjøtt 1
Gjest Solstråla88 Skrevet 9. mars 2015 #15 Skrevet 9. mars 2015 Mat med Jern i: Grovbrød, geitost, leverpostei, innmat, kjøtt. grønne bladgrønnsaker, belgfrukter, rødbeter, løk, blomkål, hirse, asparges, nyper, fiken, mandler, svisker, nøtter, blåbær, jordbær, gulrot, tomat, rosiner, epler, aprikoser, eggeplommer, dadler. Mesteparten kan man spise som vegeterianer/pesceterianer. Vitamin B12 Vitamin B12 finnes i lever, oksekjøtt, svinekjøtt, fisk, torskerogn, egg, melk og ost. Vitaminet finnes ikke i grønnsaker og planter. Det kan også godt dekkes i et kosthold uten kjøtt Tusen takk for info! Har selv jern og b12 mangel og tar tilskudd, men dette hjelper jo på!
Gjest Badabing Skrevet 9. mars 2015 #16 Skrevet 9. mars 2015 Det skal godt gjøres å unngå jernmangel hos babyer/de minste, de er allerede er gruppe som er ekstra utsatt for det pga mengden mat de klarer innta. Mat til spedbarn/babyer er i all hovedsak vegetarisk, men det er altså veldig viktig med tilstrekkelig jern- og jeg ser ikke helt hvordan man skal klare få opp den mengden til en baby uten animalske produkter overhodet(spesielt siden mange i den perioden kan være ganske kresne og spesifikke på enkelte matvarer). Kjøttmåltid er par ganger i uka og jernrik jernrikt pålegg som eks leverpostei er anbefalt og har endel å si i den alderen(sånn med tanke på at stadig flere barn får jernmangel som følge av kosthold uten særlig rødt kjøtt). I tillegg har man B12, som også har fått ekstra fokus i det siste. Det er fra Helsedirektoratet sine sider den infoen er hentet fra. Jeg har jo ikke barn, så jeg har ingen erfaring selv. Foreldre må uansett sette seg inn i det. Når TS bare tenker å kutte kjøtt og ikke fisk, synes jeg det er synd at folk prøver å skremme henne fra det, spesielt når de legger til at det er proteiner som blir problemet. Det er virkelig en gammel myte. Når barn kan vokse opp til sunne voksne som veganere, kan jeg ikke se at det skal være et problem å vokse opp som pescetarianer. Viktig at man ikke bare kutter ut kjøttet og spiser tilbehøret, men serverer godt sammensatte måltider.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #17 Skrevet 9. mars 2015 Ja jeg synes også det er litt snålt å ta sånn på vei slik enkelte gjorde i tråden her når det kun er snakk om kjøtt. Kjøtt er ikke en livsnødvendighet. Har som sagt en datter som er vokst opp på variert kost av fisk , egg, melk og grønt . Hun er sunn og sterk.Anonymous poster hash: 5a6dc...343 1
Gjest Ludodama Skrevet 9. mars 2015 #18 Skrevet 9. mars 2015 (endret) Det er fra Helsedirektoratet sine sider den infoen er hentet fra. Jeg har jo ikke barn, så jeg har ingen erfaring selv. Foreldre må uansett sette seg inn i det. Når TS bare tenker å kutte kjøtt og ikke fisk, synes jeg det er synd at folk prøver å skremme henne fra det, spesielt når de legger til at det er proteiner som blir problemet. Det er virkelig en gammel myte. Når barn kan vokse opp til sunne voksne som veganere, kan jeg ikke se at det skal være et problem å vokse opp som pescetarianer. Viktig at man ikke bare kutter ut kjøttet og spiser tilbehøret, men serverer godt sammensatte måltider. Neida, men jeg bare sier det kan bli krevende å gjennomføre på barn, litt avhengig av hvorvidt de er altetende og matglade eller ikke. Enkelte av de matvarene den brukeren har klippet ut skal ikke spedbarn/babyer ha, i tillegg krever noen av de ganske mye bearbeidelse. I tillegg kan det gi ganske mye luft i små mager med enkelte av de veldig jernrike/B12rike varene. Overgang til mye hvitt kjøtt fremfor rødt har uansett ført til jernmangel blant barn i større grad enn før(og forsåvidt hos voksne). Når det gjelder fisk, så er det et poeng i å tenke på at små kropper faktisk er mer utsatt for miljøgifter. Fisk i større mengder er faktisk ikke anbefalt. Men et variert kosthold, ja. Det virker for meg som enkelte i tråden her argumenterer utfra et voksent kosthold, og kanskje ikke har særlig erfaring på kosthold til de minste. Mitt barn får ikke særlig mye kjøtt, og jeg mener selvsagt ikke at man skal innta mengder. Endret 9. mars 2015 av Ludodama
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå