Gå til innhold

Er ikke en kalori en kalori?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det forskjell på kalorier hva angår vekt? Hvorfor skal jeg f.eks. holde meg unna ris når jeg slanker meg? Ris er mettende og har jo ikke så mange kalorier, så jeg skjønner det ikke. Riskaker, f.eks., har jo nesten ingen kalorier. Hvordan er de da fetende?

Hilsen ei som prøver å gå ned i vekt og ikke skjønner noe som helst. :s

(Ps: jeg snakker ikke om SUNNHETEN på maten kaloriene kommer fra. Bare hva den har å si for vekta).

Anonymous poster hash: cd2e6...d79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kalori er i hvert fall en kalori. Utover det skal jeg ikke uttale meg.

Gjest HeiHade
Skrevet

En kalori er en kalori. Handler bare om å ikke bare spise "tomme" kalorier, som gjør at du vil ha mye mer av dem og som ikke gir deg noe. Men holder du deg innenfor så har det ingenting å si hva du spiser. Formen og helsa kan bli elendig, ja, men når det kommer til vekt så, nei, kalorier er kalorier.

Skrevet

Om du spiser agurk eller potegull for 600kcal kommer på ett fett, men som du sikkert skjønner skal det mye større mengder agurk til for å nå opp til samme mengde kalorier.

Ergo, mat som har lavt innhold av energi kan du spise større mengder av. Dessuten har sammensetningen av fett, proteiner og karbohydrater mye å si for metthetsfølelsen.

• Liker 1
Skrevet

1g karbohydrater eller protein tilsvarer 4kcal.

1g fett tilsvarer 9kcal.

For å feks forbrenne 1kg RENT fett så må man forbrenne 9000kcal pr uke. Derimot så runder man av til 7000kcal pr uke,da det aldri er kun fett som fjernes. Man kan også forbrenne feks muskelmasse,pluss at vekt avhenger om magen er tom/full, menstruasjonssyklus,før/etter måltid osv.

AnonymBruker
Skrevet

En kalori er en kalori. Handler bare om å ikke bare spise "tomme" kalorier, som gjør at du vil ha mye mer av dem og som ikke gir deg noe. Men holder du deg innenfor så har det ingenting å si hva du spiser. Formen og helsa kan bli elendig, ja, men når det kommer til vekt så, nei, kalorier er kalorier.

Så jeg KAN altså spise ris og pasta en gang iblant så lenge jeg passer på mengden. Takk for svar (også til dere andre!)

Ts

Gjest Penelopee
Skrevet

Så jeg KAN altså spise ris og pasta en gang iblant så lenge jeg passer på mengden. Takk for svar (også til dere andre!)

Ts

Selfølgelig kan du det :)

AnonymBruker
Skrevet

Selfølgelig kan du det :)

Hurra! Det er så mange som sier at karbohydrater er fy-fy.

Ts

Skrevet

Jeg spiser ofte ris og går ned i vekt likevel...

AnonymBruker
Skrevet

Som alle andre sier, for vektnedgang er det likegyldig og kaloriene kommer fra ris, sjokolade eller fisk.

MEN, du bør huske på noen ting.

Når du spiser lite generelt, som du gjør når du skal ned i vekt, må du ikke fylle på med næringsfattig/energirik mat, som blant annet ris og pasta. Du må være oppmerksom på at du får i deg de næringsstoffene du behøver.

Ris har litt folat, og ellers en del mineraler, men inneholder ingen vitaminer, lite proteiner, og ikke fett.

Hvis du spiser en porsjon ris (65 g tørr/190 g kokt), er ikke dette noe problem, men hvis du spiser to eller flere porsjoner for å fylle opp med energifattig mat vil det på sikt føre til at det går på bekostning av mer næringsrik mat.

Anonymous poster hash: 1a3de...132
Skrevet

En kalori er en kalori, på samme måte som en meter er en meter. Men det betyr ikke at alt som inneholder energi (kalorier) behandles på samme måte i kroppen. Det er stor forskjell på hvor energien kommer fra. For å bruke et veldig banalt eksempel så vil man ikke legge på seg av å drikke bensin. Man vil dø. Likevel inneholder bensin en del kalorier.

Metthet, oppbyggende prosesser, fordøyelse, opptaksgrad, termisk effekt og en rekke andre ting påvirker hvordan maten du spiser blir prosessert. Denne artikkelen oppsummerer 6 grunner til at det å påstå at energien i en matvare har alt å si om du går opp eller ned i vekt bare er tøys: http://authoritynutrition.com/6-reasons-why-a-calorie-is-not-a-calorie/

1g karbohydrater eller protein tilsvarer 4kcal.
1g fett tilsvarer 9kcal.

For å feks forbrenne 1kg RENT fett så må man forbrenne 9000kcal pr uke. Derimot så runder man av til 7000kcal pr uke,da det aldri er kun fett som fjernes. Man kan også forbrenne feks muskelmasse,pluss at vekt avhenger om magen er tom/full, menstruasjonssyklus,før/etter måltid osv.

Nja. Rasjonaliseringen din handler ikke om avrunding. Det handler om at fettvev ikke er bare fettsyrer. Likevel er ikke det gitt at dersom man spiser 7000kcal mindre enn man forbruker så går man ned 1 kg.

Man vet jo ikke hvor mye man bruker helt nøyaktig. Man kan måle helt nøyaktig hva man har brukt i en gitt periode, men prospektivt er det ikke mulig å gjøre dette nøyaktig. Man kan kun basere seg på det man vet og anta at det også gjelder i fremtiden, eller ved å regne(estimere) seg frem til dette.

• Liker 5
Skrevet

En kalori er en kalori, på samme måte som en meter er en meter. Men det betyr ikke at alt som inneholder energi (kalorier) behandles på samme måte i kroppen. Det er stor forskjell på hvor energien kommer fra. For å bruke et veldig banalt eksempel så vil man ikke legge på seg av å drikke bensin. Man vil dø. Likevel inneholder bensin en del kalorier.

Metthet, oppbyggende prosesser, fordøyelse, opptaksgrad, termisk effekt og en rekke andre ting påvirker hvordan maten du spiser blir prosessert. Denne artikkelen oppsummerer 6 grunner til at det å påstå at energien i en matvare har alt å si om du går opp eller ned i vekt bare er tøys: http://authoritynutrition.com/6-reasons-why-a-calorie-is-not-a-calorie/

Nja. Rasjonaliseringen din handler ikke om avrunding. Det handler om at fettvev ikke er bare fettsyrer. Likevel er ikke det gitt at dersom man spiser 7000kcal mindre enn man forbruker så går man ned 1 kg.

Man vet jo ikke hvor mye man bruker helt nøyaktig. Man kan måle helt nøyaktig hva man har brukt i en gitt periode, men prospektivt er det ikke mulig å gjøre dette nøyaktig. Man kan kun basere seg på det man vet og anta at det også gjelder i fremtiden, eller ved å regne(estimere) seg frem til dette.

Mmm...den beste metoden er jo egentlig å veie seg hver dag en periode og regne ut gjennomsnittet. Jeg er veldig sikker på at de fleste mennesker veier forskjellige uka igjennom,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...