Gå til innhold

Advarsel mot Doktor online

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For et par måneder siden ble jeg veldig syk, og skrev flere ganger på forumet der inne for å muligvis få svar fra noen som hadde vært i samme situasjon.

De har også en lege/spesialist som ofte svarer hvis hen kan.

jeg fikk svar fra en lege, som ga meg flere råd (som jo som regel er "snakk med legen din")

det jeg hadde skrevet var ganske detaljert og personlig, men følte mej da anoym da jeg ikke brukte mitt eget navn, eller kunne forestille meg at noen jeg kjenner tilfeldigvis skulle havne der inne.

En stund etter dukket historien min opp i Norsk ukeblad! En venninne av mamma som kjente igjen historien min leste den i bladet, og ga den til mamma. jg var helt i sjokk! greit nok at mammas venninde visste historien, men hun kjente jo ikke alle detaljene. Hvem ellers har lest det og forstått at det var meg tenker jeg..jeg kommer fra et lite sted er folk vet det meste og ryktet går lynhurtig...

jeg gikk inn på Doktor onlines sider, og ja der står at de forbeholder retten til å bruke historien andre steder, men jeg syns det burde være noe av det første man får vite før man skriver hele livshistorien sin der.

Så er du herved advart!

Anonymous poster hash: 89996...9bf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/918946-advarsel-mot-doktor-online/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette er grunnen til at man går til fastlegen, som har taushetsplikt, istedenfor å legge ut personlige sykdomsdetaljer på et offentlig nettsted. :murvegg: Håper du har lært av dette. Det er ingen unnskyldning at det "stod med liten skrift" at de kan bruke historien din som de vil.

Anonymous poster hash: be8d8...aaa
  • Liker 18
AnonymBruker

Hvorfor skal de har rett til å bruke personers historier? hvorfor sender de dem inn til ukeblad? for å tjene penger på det? helvettes folk. Og det står med liten skrift og?? Ja, selvfølgelig må det det..slik at de kan si at det står der, men må på samme tid gjøre det mindre synlig, slik at folk faktisk skriver ;) de kan vel bare dikte opp i stedet da.

Anonymous poster hash: 5cb85...2e9
  • Liker 2

Annonse

AnonymBruker

Alle disse spørsmålene og svarene til nettleger ligger jo ute på nett så alle kan finne de da. I ukeblader er det ofte slike historier man kan skrive og sende inn selv, og så tjene noen kroner på dem. Det er umulig for de som sitter i redaksjonen å sjekke alle sånne historier. Så i realiteten kan hvem som helst "stjele" historien du har skrevet til Dr. Online, Nettlegen o.s.v

Anonymous poster hash: d81bd...16d

Man bør heller advare mot å registrere seg steder uten å lese betingelsene... Gjelder også KG.

OG ikke legge ut om privatliv på nett som man ikke vil dele med hele verden. Familie og venner kan også lese forumtråder.

Endret av Jade
  • Liker 1

Gjelder ikke det samme med alt man skriver på KG?

Anonymous poster hash: 0b407...f4c

Jo i aller høyeste grad

Altså, jeg skjønner du synes dette er kjipt ts men:

Dette er grunnen til at man går til fastlegen, som har taushetsplikt, istedenfor å legge ut personlige sykdomsdetaljer på et offentlig nettsted. :murvegg: Håper du har lært av dette. Det er ingen unnskyldning at det "stod med liten skrift" at de kan bruke historien din som de vil.

Anonymous poster hash: be8d8...aaa

Jeg skjønner først og fremst ikke hvor folk får ideen fra at en er anonym på nett.

Jeg blir ofte forundret over at så mange velger å legge ut hele sykdomsforløpet sitt på nett om en ønsker det skal være anonymt og spesielt om en ønsker seriøse henvendelser fra fagfolk som har teieplikt, da går en til legen sin. Dr online er et offentlig nettsted, alle og enhver kan få greie på hva du skriver der, samme som på kg. Når en ytrer seg offentlig gjør en nettopp det om det er om egen helse eller om andres katter spiller ingen trille. Jeg vet at det jeg skriver her kan komme i VG i måren sånn er det med de aller fleste forum.

AnonymBruker

D, Det er ingen unnskyldning at det "stod med liten skrift" at de kan bruke historien din som de vil. Anonymous poster hash: be8d8...aaa

Njaaa, vil rette deg litt der. Hvis det faktisk stod med liten skrift eller det ikke var klart i dagen at Doktor online har et samarbeid med et ukeblad, vil jeg si at TS faktisk har retten på sin side til å klage. Nå blir dette noe synsing ettersom jeg ikke kjenner til alle detaljene, men i avtaleretten skal forbrukerne ivaretas på best mulig måte, og da kan faktisk liten skrift være grunn god nok til at den annen ("mektigste" part for ansvaret). Dette ble klønete formulert ettersom jeg er på mobilen og sitter på tbanen, men håper poenget kom godt nok frem.

Hilsen jusstudent.

Anonymous poster hash: a203f...127

Annonse

Nå er det så fint med datamaskiner at de som har vansker med liten skrift, kan forstørre teksten til den er lesbar. Spesielt hendig på betingelser en må lese og godta før en registrerer seg. Og man godtar vel uansett ikke tekst man ikke har lest? Da har man bare seg selv å takke. Dessuten kan jo slektningene og naboene til TS lese om problemene hennes på forumet. Godt mulig det er flere det inne som vet hvem hun er allerede om hun har for uvane å dele privatlivet sitt på forumer.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker

Njaaa, vil rette deg litt der. Hvis det faktisk stod med liten skrift eller det ikke var klart i dagen at Doktor online har et samarbeid med et ukeblad, vil jeg si at TS faktisk har retten på sin side til å klage. Nå blir dette noe synsing ettersom jeg ikke kjenner til alle detaljene, men i avtaleretten skal forbrukerne ivaretas på best mulig måte, og da kan faktisk liten skrift være grunn god nok til at den annen ("mektigste" part for ansvaret). Dette ble klønete formulert ettersom jeg er på mobilen og sitter på tbanen, men håper poenget kom godt nok frem.

Hilsen jusstudent.

Anonymous poster hash: a203f...127

Det står tydelig i retningslinjene. Ingen liten skrift.

Anonymous poster hash: 0ade5...de3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...