AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #1 Skrevet 8. mars 2015 Jeg husker da jeg var barn så fikk vi lekser fra en dag til den dagen vi skulle ha det aktuelle faget. Det var forsåvidt greit for da kunne vi gjøre alle leksene den ene dagen for så å slippe lettere unna dagen etter. Da datteren min gikk på barneskolen så hadde de ukeplan. Dvs at de faktisk allerede søndag kunne gjøre lekser til uka som kom. Det er jo mye som skjer for ungene med både trening og fritidsaktiviteter så det er så greit at man kan planlegge litt og komme leksene i forkjøpet. Nå som mine stebarn går i 6. og 8.klasse så er det kun lekser fra en dag til neste. F.eks. mandag er en skikkelig leksedag med lekser i alle fag. Og når det da er trening i tillegg så er det nesten håpløst å få dagen til å gå opp. På torsdag er det to aktiviteter som jeg ønsker å ta ungene med på, men ettersom vi først torsdag vet leksene til fredag så vet jeg ikke hva vi får tid til. Egentlig bare et hjertesukk, men hva tenker dere? Hvordan er det hos dere? Anonymous poster hash: 91c04...a29
Tante-Sofie Skrevet 8. mars 2015 #2 Skrevet 8. mars 2015 Lekser bør i hovedsak være repetisjon av stoff som er gjennomgått på skolen, så jeg synes fra dag til dag er den eneste fornuftige måten å organisere lekser på. Men det er fullt mulig å levere ut ukeplan det alle ukas lekser står likevel, slik at familier kan planlegge.
mijaa Skrevet 8. mars 2015 #3 Skrevet 8. mars 2015 Nå har jeg bare min egen erfaring, og fra tre barne- og ungdomsskoler, men jeg opplever at det fortsatt er vanligst med ukeplan i alle fall. Det krever at læreren ligger litt foran med planleggingen av timer og fagstoff, men er absolutt gjennomførbart! Er det kanskje mulig å ta det opp med kontaktlærer, som kan videreformidle til trinn-teamet?
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #4 Skrevet 8. mars 2015 hvis de har f.eks historie på tirsdag og fredag så tenker jeg at de like godt kan repetere det på onsdag som på torsdag. :-) ts Anonymous poster hash: 91c04...a29
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #5 Skrevet 8. mars 2015 Leksene bør leveres ut til elevene på en ukeplan slik at elevene har oversikten over ukens hjemmelekser. Anonymous poster hash: bfe09...f5b
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #6 Skrevet 8. mars 2015 Mine får ukeplan på mandag, med lekser til hver dag. De går på småskolen. Anonymous poster hash: e3bfa...ef8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #7 Skrevet 8. mars 2015 Nå har jeg bare min egen erfaring, og fra tre barne- og ungdomsskoler, men jeg opplever at det fortsatt er vanligst med ukeplan i alle fall. Det krever at læreren ligger litt foran med planleggingen av timer og fagstoff, men er absolutt gjennomførbart! Er det kanskje mulig å ta det opp med kontaktlærer, som kan videreformidle til trinn-teamet? Jeg forstår at det er ekstraarbeid for lærer å lage en ukeplan, vet ikke hvorfor det er tatt bort nå ettersom de hadde det før. Vi får se til høsten om vi tar det med lærerne da, hvis det ikke dukker opp et foreldremøte i nærmeste fremtid. Anonymous poster hash: 91c04...a29
Gjest Vampen Skrevet 8. mars 2015 #8 Skrevet 8. mars 2015 Jeg forstår at det er ekstraarbeid for lærer å lage en ukeplan, vet ikke hvorfor det er tatt bort nå ettersom de hadde det før. Vi får se til høsten om vi tar det med lærerne da, hvis det ikke dukker opp et foreldremøte i nærmeste fremtid. Anonymous poster hash: 91c04...a29 Det er fort gjort å lage en ukeplan, jeg hadde blitt mer stressa om jeg måtte bruke tid på å tenke lekser til hver time. Der jeg jobber har vi et felles dokument, og så fyller lærerne ut det som skal inn i sitt fag. Så det er snakk om å skrive ei linje eller to på hver.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #9 Skrevet 8. mars 2015 Jeg husker da jeg var barn så fikk vi lekser fra en dag til den dagen vi skulle ha det aktuelle faget. Det var forsåvidt greit for da kunne vi gjøre alle leksene den ene dagen for så å slippe lettere unna dagen etter. Da datteren min gikk på barneskolen så hadde de ukeplan. Dvs at de faktisk allerede søndag kunne gjøre lekser til uka som kom. Det er jo mye som skjer for ungene med både trening og fritidsaktiviteter så det er så greit at man kan planlegge litt og komme leksene i forkjøpet. Nå som mine stebarn går i 6. og 8.klasse så er det kun lekser fra en dag til neste. F.eks. mandag er en skikkelig leksedag med lekser i alle fag. Og når det da er trening i tillegg så er det nesten håpløst å få dagen til å gå opp. På torsdag er det to aktiviteter som jeg ønsker å ta ungene med på, men ettersom vi først torsdag vet leksene til fredag så vet jeg ikke hva vi får tid til. Egentlig bare et hjertesukk, men hva tenker dere? Hvordan er det hos dere? Anonymous poster hash: 91c04...a29 tror dere har med en slapp lærer å gjøre gitt.. Anonymous poster hash: 2c57b...255
ops2 Skrevet 9. mars 2015 #10 Skrevet 9. mars 2015 To barn, barneskole, eldste i 6.klasse, begge får ukeplan sendt oss på epost i løpet av helga. Og papirkopi i permen mandag morgen.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #11 Skrevet 9. mars 2015 hmm... høres ut som mange har ukeplan og for meg høres det bra ut. Får ta en prat med læreren tenker jeg! ts Anonymous poster hash: 91c04...a29
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #12 Skrevet 9. mars 2015 Lekser er viktigere enn fritidsaktiviteter i det lange løp. Lekser må man gjennom. Fritidsaktiviteter er selvsagt svært bra å ha på mange områder, men om det er et evig kjør på en dag der man har en konkret fritidsaktivitet ville jeg nok tipset dere om heller å bytte til en annen fritidsaktivitet som holdes på en annen dag. Skjønner at det kan være leit om man er glad i det man holder på med, men skole er viktigst. Anonymous poster hash: e581d...ed0
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #13 Skrevet 9. mars 2015 Lekser er viktigere enn fritidsaktiviteter i det lange løp. Lekser må man gjennom. Fritidsaktiviteter er selvsagt svært bra å ha på mange områder, men om det er et evig kjør på en dag der man har en konkret fritidsaktivitet ville jeg nok tipset dere om heller å bytte til en annen fritidsaktivitet som holdes på en annen dag. Skjønner at det kan være leit om man er glad i det man holder på med, men skole er viktigst. Anonymous poster hash: e581d...ed0 Der er jeg helt enig med deg. Siden guttungen er på trening på mandag når det er mest lekser så har jeg sagt at han får kutte treningen om han ikke greier å gjøre leksene (krever ikke at alt blir gjort, men det meste og at det er godt gjort). Men dette mener jeg er mor og fars ansvar til slutt hvis de ser at det går ut over skolen. Søstra hadde til tider altfor mange aktiviteter i løpet av uka og det var et kav med lekser, men mor og far såg det ikke. Nå er det heldigvis bare en kveld for henne. Jeg sier ikke at de ikke skal ha lekser, men at de kan fordele de selv utover uken alt etter hvor mye de har og hva ellers som skjer på ettermiddagene. Det lærer de jo også å planlegge og bli strukturerte :-) ts Anonymous poster hash: 91c04...a29
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #14 Skrevet 9. mars 2015 Jeg tror det er mange som setter opp barna sine på så mange aktiviteter fordi man da blir en ganske opptatt familie, og fordi det er ganske hipt i dagens samfunn om man er en a4-familie med minst to barn som har hundre aktiviteter hver utenom jobb og skole. Mange som ikke ser sine egne begrensninger, som er for opptatt av å tilpasse seg samfunnets "krav". Anonymous poster hash: e581d...ed0 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #15 Skrevet 9. mars 2015 Lekser er viktigere enn fritidsaktiviteter i det lange løp. Lekser må man gjennom. Fritidsaktiviteter er selvsagt svært bra å ha på mange områder, men om det er et evig kjør på en dag der man har en konkret fritidsaktivitet ville jeg nok tipset dere om heller å bytte til en annen fritidsaktivitet som holdes på en annen dag. Skjønner at det kan være leit om man er glad i det man holder på med, men skole er viktigst. Anonymous poster hash: e581d...ed0 Det er vel strengt tatt en sannhet med sterke modifikasjoner. Det er nemlig veldig personavhengig og avhengig av den enkeltes behov. Jeg har alltid tatt de fleste fag veldig lett. Og hvorvidt jeg egentlig gjorde leksene mine eller ikke, har ikke spilt noen rolle i det lange løp. (Jo større jeg ble, jo oftere ble det avskrift av fasit i kvarteret før fremvisning/innlevering...) Derimot slet jeg en del sosialt, og hadde derfor stort behov for å delta og være inkludert i fritidsaktiviteter. Det var jeg egentlig litt for lite med på, og det har hatt konsekvenser for meg i hele mitt voksne liv. Anonymous poster hash: 76dfa...b79 1
Nixnick Skrevet 9. mars 2015 #16 Skrevet 9. mars 2015 Her får begge barna ukeplan på mandagen, men leksene må leveres på torsdagen, så de har egentlig bare tre dager å gjøre leksene på. I tillegg har de langdager mandag og onsdag, så det blir korte ettermiddager til lekselesing disse dagene. Har spurt læreren om de ikke kan få planen på fredagen, slik at de kan gjøre noen lekser i helgen, men det er visst veldig vanskelig å få til.
Gjest Vampen Skrevet 9. mars 2015 #17 Skrevet 9. mars 2015 Her får begge barna ukeplan på mandagen, men leksene må leveres på torsdagen, så de har egentlig bare tre dager å gjøre leksene på. I tillegg har de langdager mandag og onsdag, så det blir korte ettermiddager til lekselesing disse dagene. Har spurt læreren om de ikke kan få planen på fredagen, slik at de kan gjøre noen lekser i helgen, men det er visst veldig vanskelig å få til. Hvorfor er det vanskelig?
Nixnick Skrevet 9. mars 2015 #18 Skrevet 9. mars 2015 Hvorfor er det vanskelig? For i følge læreren må de gå gjennom det de skal ha lekser i på mandagen. :/
Millimani Skrevet 9. mars 2015 #19 Skrevet 9. mars 2015 Hvorfor levere ut på fredag? Da er det jo helg. Vi fikk alltid ukeplanen utlevert på tirsdager når jeg gikk på barneskolen. Vel å merke på begynnelsen av 1990-tallet, men dog..
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #20 Skrevet 9. mars 2015 Har et barn i første klasse, og de får leksene utdelt på mandag ( oppgaveark i en perm), og det skal leveres på fredag. Fungerer utmerket for oss, det meste blir gjort på mandag rett etter skolen, for da har vi tid, også er det kun lesetrening de andre dagene. Leksene er like på hele trinnet (tre store paralleller), lærerne har forklart at de er seks lærere som bytter på å lage dem (to og to). Det eneste problemet er at de er klin like hver uke, så det er lite motiverende at det aldri kommer noe annet enn ett ark med bokstavtrening (ukas bokstav), ett ark med 'ukas ord', to ark med matte ( ukas tall og mengdetrening). Både barnet og vi hadde likt om det en mandag var noe helt annet, noe engelsk eller naturfag eller tema eller utenatlekse eller tegning eller kryssord eller NOE annet. Tilslutt er det valgfritt eget ark ' skriv til bildet', og tom bildene er like, fra samme bok/tegner. Kjedelig.Anonymous poster hash: 0f846...0c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå