AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #1 Skrevet 8. mars 2015 Jeg har lagt merke til at det er mange som bruker enormt mye tid og ikke minst penger på å gifte seg. Det skal både prøves x antall kjoler, det skal prøvesmakes både mat og vin og prøvegå i kirken og jammen skal ikke brudevalsen også prøves. Mitt spørsmål er da: 1. Blir det virkelig så perfekt som en vil ha det til når en bruker så mye tid på forhånd? 2. Er folk klar over at det koster grusomt mye? 3. Hadde det ikke vært bedre å brukt pengene på andre ting som er langt mer viktigere enn å svi av så mye kr til bryllup? F.eks. bedre bil, bedre hus, eller barn som en har eller vil ha. 4. Også det siste spørsmålet: BLIR EN LYKKELIG?????? Ønsker en seriøs debatt rundt dette her. For når en ser hva folk bruker av tid, krefter og ikke minst penger så blir en som har planer på gifte seg svært så betenkt. Anonymous poster hash: 96422...9d2 4
Petalouda Skrevet 8. mars 2015 #2 Skrevet 8. mars 2015 Mitt spørsmål er da: 1. Blir det virkelig så perfekt som en vil ha det til når en bruker så mye tid på forhånd? Jepp 2. Er folk klar over at det koster grusomt mye? He he Jepp 3. Hadde det ikke vært bedre å brukt pengene på andre ting som er langt mer viktigere enn å svi av så mye kr til bryllup? F.eks. bedre bil, bedre hus, eller barn som en har eller vil ha. Det hadde vi fra før 4. Også det siste spørsmålet: BLIR EN LYKKELIG?????? Vi har vært lykkelige hele tiden, både før, under og etter 2
lykkelige.meg Skrevet 9. mars 2015 #3 Skrevet 9. mars 2015 Har tenkt samme tanken. Men det som overrasker meg mest er at det tilsynelatende er veldig mange som mener det er greit å diktere hvordan andre skal kle seg og oppføre seg kun fordi de gifter seg. Tror mange glemmer at det kun er for brudeparet at det er en kjempe stor dag, for alle gjestene er det kun er hvilket som helst bryllup. En del av brudene burde bli litt mer ydmyk og faktisk være takknemlig for at noen gidder å bruke tid på deres store dag, istede for å mene at gjestene burde føle seg beæret fordi de er invitert i et (hvilket som helst) bryllup. 7
Gjest Solstråla88 Skrevet 9. mars 2015 #4 Skrevet 9. mars 2015 Kan bare snakke for meg selv, men jeg prøvde 3 kjoler, prøvegikk ikke i kirken, men hadde samtale med presten. Brudevalsen øvde vi på hjemme, av den enkle grunn av at ingen av oss kan danse. Hele kalaset med 45 gjester kom på 70.000 ca. Ja, vi er lykkelige i dag
Blosa Skrevet 9. mars 2015 #5 Skrevet 9. mars 2015 (endret) Har ikke giftet meg enda, men skal neste år. Forventer ikke at noen skal komme og jeg skal spare inn der jeg kan. Det viktigaste for meg er at gjestene har nok mat og drikke og at de koser seg 😊 kjoleprøvingen er vel det eneste jeg muligens kan ta en liten bridezilla på 😂 Og ps: har allerede både bil, hus og unger 😉 bryllupet blir ikke dyrere enn det vi har råd til 😜 Endret 9. mars 2015 av Blosa
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #6 Skrevet 9. mars 2015 Jeg har lagt merke til at det er mange som bruker enormt mye tid og ikke minst penger på å gifte seg. Det skal både prøves x antall kjoler, det skal prøvesmakes både mat og vin og prøvegå i kirken og jammen skal ikke brudevalsen også prøves. Mitt spørsmål er da: 1. Blir det virkelig så perfekt som en vil ha det til når en bruker så mye tid på forhånd? 2. Er folk klar over at det koster grusomt mye? 3. Hadde det ikke vært bedre å brukt pengene på andre ting som er langt mer viktigere enn å svi av så mye kr til bryllup? F.eks. bedre bil, bedre hus, eller barn som en har eller vil ha. 4. Også det siste spørsmålet: BLIR EN LYKKELIG?????? Ønsker en seriøs debatt rundt dette her. For når en ser hva folk bruker av tid, krefter og ikke minst penger så blir en som har planer på gifte seg svært så betenkt. Anonymous poster hash: 96422...9d2 1. Om man ønsker å ha det perfekt helt ut til fingerspissene kommer nok mye an på bruden vil jeg tro. Det er jo en grunn til at det heter bridezilla på engelsk. Det som er perfekt for en person er ikke nødvendigvis perfekt for en annen. Mye av årsaken til at man bruker så lang tid på planleggingen er jo at det kan ta flere måneder å få ordnet med brudekjolen/ordne den hos sydame, tenke/snakke sammen om hvordan man vil ha det i tillegg til å ordne med vanlige gjøremål en har. 2. Jeg er ganske sikker på at de fleste er klar over dette. Likevel ordner ting seg på et vis for mange. Noen får også en sum fra foreldrene sine uten at man hadde regnet med dette på forhånd. 3. Tradisjonelt sett gifter man seg kun en gang i livet, selv om mange gjør det to ganger nå i disse dager. Bryllupet er fra gammelt av en overgang mellom tiden der parene bodde fra hverandre, og til når de skulle flytte sammen. Selv om det ikke er slik for de fleste i dag, er nok festen ved det mye av det som gjør at man bruker så mye tid på dette. Dessuten er det fint å markere det på en ordentlig måte det at man (selv om mange likevel ikke tar det så høytidelig da med tanke på de onde dagene) vil danne et livslangt ekteskap - som jo er tanken bak det hele. Dette koster jo selvsagt penger slik som det meste annet her i livet. 4. Om man blir lykkelig eller ei har nok mye å gjøre med hvordan en stiller seg til hvordan et ekteskap skal være. Forventer man å sveve på en rosa sky hele livet gjennom? Er man i det hele tatt klar over at de onde dagene kan være flere enn de gode, men at man like fullt har lovet å komme seg gjennom disse sammen? Hva når de onde dagene er hovedsaklig for en selv (f.eks. langvarig sykdom), mens partneren i bunn og grunn har det bra? Tror det er mange som er utrolig urealistiske her, og som ikke er forberedt på å jobbe seg gjennom de tøffe dagene. Anonymous poster hash: 84a38...d87
Gjest O.G. Skrevet 9. mars 2015 #7 Skrevet 9. mars 2015 Jeg synes TS bør holde kjeft, for hva skal vi diskutere hvis brudene tyr til vettet?
Tabris Skrevet 9. mars 2015 #8 Skrevet 9. mars 2015 Jeg tenker at folk må få lov til å gjøre så mye eller så lite ut av bryllupet som de selv ønsker. Samtidig kan det være greit å få litt perspektiv over hva denne dagen faktisk handler om (eller BØR handle om). Hvis verden rakner og hele bryllupet er ødelagt fordi serviettene kom i feil lillanyanse, så bør man kanskje ta et steg tilbake og få litt perspektiv over det man holder på med. 4
estrella Skrevet 9. mars 2015 #9 Skrevet 9. mars 2015 Jeg har lagt merke til at det er mange som bruker enormt mye tid og ikke minst penger på å gifte seg. Det skal både prøves x antall kjoler, det skal prøvesmakes både mat og vin og prøvegå i kirken og jammen skal ikke brudevalsen også prøves. Mitt spørsmål er da: 1. Blir det virkelig så perfekt som en vil ha det til når en bruker så mye tid på forhånd? 2. Er folk klar over at det koster grusomt mye? 3. Hadde det ikke vært bedre å brukt pengene på andre ting som er langt mer viktigere enn å svi av så mye kr til bryllup? F.eks. bedre bil, bedre hus, eller barn som en har eller vil ha. 4. Også det siste spørsmålet: BLIR EN LYKKELIG?????? Ønsker en seriøs debatt rundt dette her. For når en ser hva folk bruker av tid, krefter og ikke minst penger så blir en som har planer på gifte seg svært så betenkt. Anonymous poster hash: 96422...9d2 Jeg tenker jo at det sier seg nesten litt selv at de fleste ønsker å ha en kjole som de liker. Jeg er jo kresen på kjoler sånn til "vanlige ting", selvsagt vil jeg ha en kjole som fremhever positive ting o.l på en dag hvor all oppmerksomhet er rettet mot oss. Det er jo ikke synonymt med at jeg har tenkt å bruke 10.000 kr på en kjole. Mitt budsjett er pr dags dato 2000-3000 kr på en kjole. Jeg har ikke behov for en hvit brudekjole, men jeg vil jo ha en fin kjole? Vi velger jo, som du ser, å ikke ha så stort budsjett på meg (det samme gjelder min samboer, vi har vel et totalt budsjett på rundt 6000-7000 kr til oss begge), men heller bruke mer på mat og drikke. Men om folk har råd og mulighet til å bruke 10.000 kr eller mer på en kjole så ser jeg ikke problemet, vi må jo ikke gjøre det. Om du skal gifte deg må du jo ikke bruke massevis av penger på din kjole, kjenner flere som har brukt under en tusenlapp på det.. Om en blir lykkelig? Jeg vet ikke. Jeg vil anta at de fleste føler seg veldig fin på den dagen? Og det er jo positivt. Jeg føler meg jo bedre hvis jeg har klær som er pen og som passer meg vs klær som ikke er like pen. Om jeg blir lykkelig? Ikke nødvendigvis av plagget jeg har på meg, nei, men nå er det ikke det jeg tenker på når jeg tenker lykke. Da er jeg mer på det med at jeg har en utrolig snill kjæreste/samboer, flott familie, gode venner, tak over hodet og mat i kjøleskapet. Jeg har ikke råd til ferie, dyre plagg og mye dill, men jeg er jo ikke mindre lykkelig av den grunn. Så om jeg hadde brukt 20.000 kr på en kjole tror jeg ikke vil være mer lykkelig enn hvis jeg har på meg en til 1000 kr.
Gjest Skrevet 9. mars 2015 #10 Skrevet 9. mars 2015 Det var ikke mye oppstyr rundt vårt bryllup... Ingen prøvesmaking, kjøpte den første kjolen jeg prøvde til 3000, ingen matching av dill og dall, ingen prøveditt eller prøveditt, valgte den nærmeste kokken og ba han foreslå noe. Lite styr. Likevel ble det dyrt. og grisemorsomt!
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #11 Skrevet 9. mars 2015 Skjønner ikke hvorfor folk vil betale så sykt mye penger, jeg syns egentlig hele skikken er litt ekkel. Det er litt sånn "hei la oss pynte oss, bruke masse penger, og så setter jeg en ring på deg som betyr at jeg eier deg og du er min" I mitt hode er det som å kjøpe en svindyr hund og sette på halsbånd med navn og nummer på. Du er min, du tilhører meg, og jeg vil at absolutt alle skal kunne se på deg at du er eid av noen. Anonymous poster hash: 63fb2...652 1
melatonin Skrevet 9. mars 2015 #12 Skrevet 9. mars 2015 Om et bryllup blir perfekt er opp til hver enkelt å bedømme. Jo mer man forventer jo mindre perfekt kan det bli. Er det ikke greit å øve litt på å danse da? Hvis man velger å danse så Bør man jo kunne det litt i allefall, ellers blir det bare teit og kleint. Vi prøvesmakte bare kaka, det var forde vi hadde lyst på kake den dagen. Vi bruker så mye penger vi vil, vi har de pengene og har hus to biler og ingen barn, unner oss et uhøytidelig bryllup. Folk er klar over at man kan bruke uendelig mye penger på bryllup, men de fleste bør og vite at man kan bruke minimalt.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #13 Skrevet 9. mars 2015 Vi prøver ikke alt på forhånd, men vi bruker enormt mye penger (250k). Dog, ikke vi som betaler. Har fått alt sammen i gaver, og vi hadde ikke fått de samme pengene til å gjøre noe annet for, så why not Anonymous poster hash: 7f9e5...88f
Gjest Solstråla88 Skrevet 9. mars 2015 #14 Skrevet 9. mars 2015 Skjønner ikke hvorfor folk vil betale så sykt mye penger, jeg syns egentlig hele skikken er litt ekkel. Det er litt sånn "hei la oss pynte oss, bruke masse penger, og så setter jeg en ring på deg som betyr at jeg eier deg og du er min" I mitt hode er det som å kjøpe en svindyr hund og sette på halsbånd med navn og nummer på. Du er min, du tilhører meg, og jeg vil at absolutt alle skal kunne se på deg at du er eid av noen.Anonymous poster hash: 63fb2...652 Trist måte du ser på ekteskap. Synes det var kjempe koselig å by til fest med hele familien. Det virket som alle hadde det hyggelig, det hadde vi også. Føler absolutt ikke jeg eier mannen min og føler ikke han eier meg. Vi er bare veldig glad i hverandre og ønsker og tilbringe resten av livet sammen. Ekteskap gjør ting praktisk enklere om en av oss skulle falle bort. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #15 Skrevet 11. mars 2015 Jeg mener det blir helt bak mål å svi av 20000 kr og oppover til et bryllup. Det er greit å si at det er bare en gang i livet og bla bla bla.... Det finnes så mye andre ting en kan bruke penger på f.eks. turer ell fikse på hus. Det er vel sant at en SKAL bruke penger over evne som en ikke har råd til, også sitte igjen etter på og med ubetalte regninger og både innkassovarsler og betalingsanmerkinger... Jeg var i et brylupp for et år siden og hele kalaset kostet ikke mer enn 6000kr. Så det går ann å gifte seg uten å bruke titalls tusner... Anonymous poster hash: 96422...9d2 1
Gjest Gjest_Idja Skrevet 11. mars 2015 #16 Skrevet 11. mars 2015 Jeg mener det blir helt bak mål å svi av 20000 kr og oppover til et bryllup. Det er greit å si at det er bare en gang i livet og bla bla bla.... Det finnes så mye andre ting en kan bruke penger på f.eks. turer ell fikse på hus. Det er vel sant at en SKAL bruke penger over evne som en ikke har råd til, også sitte igjen etter på og med ubetalte regninger og både innkassovarsler og betalingsanmerkinger... Jeg var i et brylupp for et år siden og hele kalaset kostet ikke mer enn 6000kr. Så det går ann å gifte seg uten å bruke titalls tusner... Anonymous poster hash: 96422...9d2 Men hvorfor er det mer riktig å bruke penger på en tur? Hva hvis man trives bedre med bryllup enn med reise? En tur er jo også bare en gang i livet. 1
Poserose Skrevet 11. mars 2015 #17 Skrevet 11. mars 2015 Jeg mener det blir helt bak mål å svi av 20000 kr og oppover til et bryllup. Det er greit å si at det er bare en gang i livet og bla bla bla.... Det finnes så mye andre ting en kan bruke penger på f.eks. turer ell fikse på hus. Det er vel sant at en SKAL bruke penger over evne som en ikke har råd til, også sitte igjen etter på og med ubetalte regninger og både innkassovarsler og betalingsanmerkinger... Jeg var i et brylupp for et år siden og hele kalaset kostet ikke mer enn 6000kr. Så det går ann å gifte seg uten å bruke titalls tusner... Anonymous poster hash: 96422...9d2 Kan jeg spørre hva de fikk for 6000 og hvor mange de var? Har lyst til å bruke så lite som mulig selv, men da tenker jeg at 20000 er lite (for 50-ish gjester).
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #18 Skrevet 11. mars 2015 Kan jeg spørre hva de fikk for 6000 og hvor mange de var? Har lyst til å bruke så lite som mulig selv, men da tenker jeg at 20000 er lite (for 50-ish gjester). De gjorde det minimalt ut av det og ikke mer enn det. Når du snakker om 20000kr er for lite....da begynner jeg å lure om det mer for galskapensskyld og ikke minst å vise omverden at en ikke er pingle i lommeboka..... Anonymous poster hash: 96422...9d2 1
Poserose Skrevet 11. mars 2015 #19 Skrevet 11. mars 2015 De gjorde det minimalt ut av det og ikke mer enn det. Når du snakker om 20000kr er for lite....da begynner jeg å lure om det mer for galskapensskyld og ikke minst å vise omverden at en ikke er pingle i lommeboka..... Anonymous poster hash: 96422...9d2 Tusen takk for de nyttige tipsene. Om vi skal ha familien vi har kontakt med der, som jeg jo vil blir det 50 stk minst. Kjole og dress kommer sikkert på minst 4000 til sammen og lokale på et par tusen om vi ikke skal ha mange tusen i taxiregning for gjestene. Mat for så mange mennesker koster jo minst 10000 om det er 200 kr per pers. Alkohol kan fort komme på 10000 om vi vil ha fri bar, og vi vil jo gjerne det. Hvis ikke blir det jo minst 4000 til alkohol til maten. Gjestene blir servert, og servitører koster penger. Vigsel koster penger, og det gjør ringer også. Vips der er vi oppe i godt over 20 000 for et klubbhus langt utenfor allfarvei uten pynt, med enkel mat, som folk har blitt invitert til på facebook og mail fordi vi ikke tok oss råd til invitasjoner. Hva med det bryllupet er ekstravagant? Ikke at det er noe galt med enkelt bryllup, jeg bare ønsker at det skal være litt fint også 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #20 Skrevet 11. mars 2015 De som snakker om bryllup under 20 000,- har ikke peiling på hva de snakker om, spør du meg! Det er ikke å gjøre oppstyr å bruke 20000,- ! Det er søren meg ikke 30 000,- eller 40 000,- heller! At et par klarte å lage noe de kaller for et bryllup for 6000,- en eller annen plass på et tidspunkt betyr da søren meg ikke at det er der standarden for oss alle bør ligge! For 6000,- i Trondheim der jeg skal gifte meg får jeg ikke leid klubbhuset/grendahuset engang for 6000,-! Det koster 8500,- for ei helg og er ikke engang pent! Skulle jeg invitert 50 stk hjem hos meg selv (som jeg ikke har plass til) så hadde 6000,- kanskje strukket til sodd til alle men ingenting annet. Anonymous poster hash: 120e4...ce1 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå